Na een blik onder de motorkap het volgende. De twee koplampen zijn met een stang die onder het reservewiel doorloopt aan elkaar gekoppeld. door deze stang heen en weer te bewegen gaan ook de lamunits op en neer. Aan deze stang zit ook een dunnere stang die op een demper zit in de buurt van de ruitensproeiervloeistof.
Vraag:
Wat is de functie van deze koppeling en de demper. Ik weet dat er ook zelfregelende koplampen bestaan maar ik zie in mijn geval verder niets aan de stang zitten. Zijn de koplampen wellicht van binnenuit handmatig af te stellen?
Als je zo een demper hebt, zou je ook draaibare (binenste) en “zelfregelende” buitenste koplampen moeten hebben.
Er zit dan zowel op de voor- als op de achteras een kabel die vooraan samenkomt, en die dan via wat staafjes naar de stang onder het reservewiel gaat.
De demper dient (als deze nog correct werkt) om de trillingen (op en neer bewegen) van de koplampen te dempen.
als er wel een kabeltje zit (hoort er te zitten) dan is deze inderdaad gekoppeld aande achteras. Zodra je dus iets in je kofferbak goed
(zeg een zak cement ) dan worden de buitenste lampen aangetrokken waardoor ze lager gaan staan…..........
dus nooit last van: hee ,.........hebt je weer zo’n l*&lhannes; met een sleurhut (caravan) achter z’n auto
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een DS/Id ligt toch altijd recht op de weg dankzij de HP, dan is dat toch een beetje zinloos.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Een DS/Id ligt toch altijd recht op de weg dankzij de HP, dan is dat toch een beetje zinloos.
ja ,...........kan ik me wel in vinden maar het is bedoelt dat de verlichting ten alle tijden op dezelfde hoogte blijft dus ook als de Ds moet corrigeren tbv (in dit geval) een zak cement
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad bedoeld voor het rijden over drempels en door kuilen waar de vering niet op reageert maar deze kabeltjes wel.
Zowel aan de vooras als aan de achteras horen kabeltjes te zitten die aan de rechterkant in de buurt van je radiatorkraantje omhoog komen.
Die twee zitten met een W vormig ijzeren beugeltje verbonden aan een stelbaar beugeltje dat aan die dwars staaf zit gehaakt.. Aan de voorkant zit een veer die em onder spanning houdt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het is mooi systeem, behalve als sávonds onderweg een van de kabeltjes knapt, dan staan je koplampen helemaal naar beneden en zie je geen flikker meer.
G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Er komt inderdaad een stukje leiding omhoog naast het kraantje. En laat nu toch het hele mechanisme bij ontbreken!! Maar ja dit vind ik niet het meest belangrijke onderdeel om aan te gaan werken. Wellicht als ik echt niets maar aan de auto te doen heb. (Dat zal vandaag niet meer zijn)
Dat wist ik niet, zo intelligent door middel van ogenschijnlijk eenvoudige systemen, da’s typisch Citroën! Maar ik heb het meedraaien van de ‘kleine’ verstralers uitgezet, omdat één kant niet meer meedraaide: het systeem werkt op één verstraler die dan de andere ‘meetrekt’, maar bij die andere is de veer niet goed meer waardoor hij niet meer in rechtuitpositie komt