1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

GTi >> Diesel conversie—>RDW gekeurd, APK gekeurd!
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 20 juni 2005 03:35 AM

Ja mensen, nu gaat het dan toch eindelijk gebeuren!
Het 1.9 multipointinjectie blok gaat eruit, en daar komt een heerlijk gezapig diesel blok voor in de plaats.

Ik ga dus van 88 KW (120 pk) naar 51 KW (70 pk).
Ik blijf wel de bak handhaven, want dat is een automaat. Leuke ervaring lijkt me dat, een BX GTi diesel automaat.
Dan zou GTi voor Gasolie Turbo Intercooler kunnen staan, ware het niet
dat ik de ongeblazen 1.9 versie van de XUD-reeks inbouw.

Ik zal hier zo af en toe wel eens vertellen hoe het ervoor staat. Loop ongetwijfelt tegen een paar probleempjes op, maar die zijn er dan weer voor om opgelost te worden. Misschien ook maar eens een digi-camera aanschaffen, kan ik het 1 en ander visualiseren.

Test

Profiel  

Gepost: 20 juni 2005 04:12 AM
  [ # 1 ]

Waarom zoveel werk als je ook een gewone BX 19D of TRD/TZD kan kopen. Nou moet je naar de RDW om te laten keuren e.d. ....

Het lijkt me makkelijker om een interieurtje over te zetten dan een blok?;-)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juni 2005 05:03 AM
  [ # 2 ]
CitroenAZU schreef:

Waarom zoveel werk als je ook een gewone BX 19D of TRD/TZD kan kopen. Nou moet je naar de RDW om te laten keuren e.d. ....

Moet dat? of kan je ook lekker doorrijden tot de APK en dan de auto laten keuren, spaart je een hoop wegenbelasting uit of krijg je dan gedonder met de verzekering Confused:

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 20 juni 2005 10:10 AM
  [ # 3 ]

Ik vind ‘t eigenlijk een beetje zonde om een GTi automaat zo te verbouwen…

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 20 juni 2005 10:15 AM
  [ # 4 ]

Is het dan voldoende om de kickdownkabel af te stellen of moet je ook het brein van de automaat opnieuw inregelen? Anders krijg je van die effecten dat ie bij volgas wil schakelen bij 5600 toeren ipv 4400 en zo…

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 20 juni 2005 01:42 PM
  [ # 5 ]

Als ik dit zo lees…vrees ik ook dat je nog voor heel wat problemen komt te staan als je hem naar de RDW brengt…..nog afgezien van andere technische problemen die je op je weg tegenkomt.

Je GTI is gemaakt als benzineauto…..maar goed, het is wel een uitdaging natuurlijk Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 20 juni 2005 01:51 PM
  [ # 6 ]

Had deze reacties wel een beetje verwacht.
De reden van deze ombouw is dat de gebruikte GTi een belachelijk
fijne reiswagen is, die ik voor belachelijk weinig geld heb kunnen kopen.
Ik moet voor mijn werk elke dag zo’n 250 km rijden. Dan wil je wel een goede / fijne auto hebben. Nu rij ik op dit moment een BX 19 TD.
Helemaal kaal niks electrisch, maar gelukkig wel GTi stoelen.
En bij dat, ik wil gewoon in een echte GTi rijden, dus niet een TRD met een ander interieurtje. En aangezien ik absoluut een diesel man ben, moet er dus
maar een ander blok in. Overgins komt het oude 1.9 blok in goede handen terecht. Bij, zoals het hoort, een andere BX liefhebber.

Tja die kick-down, dat wordt nog wel even puzzelen. Je kunt in principe de kick-down afstellen met die kabel.  Maar dan eigenlijk alleen het punt bij welk toerntal hij terugschakeld, je regelt niet af naar welke versnelling hij gaat volgens mij. Maar ik denk dat als je je rechtervoet enigzins beheerst dat het wel mee valt. Het is natuurlijk niet zo dat als de kick-down in werking treed, dat ie dan uit zichzelf gas gaat geven.

Ik kan natuurlijk ook besluiten om de kabel helemaal niet te monteren. Kom dan misschien wel eens wat vermogen te kort, maar ach, ik rij toch niet zo hard, en hij zal vast niet langzamer door trekken dan een handgeschakelde diesel in de 5de versnelling. Met laatstgenoemde uitvoering schakel ik ook niet terug naar de 4de om in te halen hoor. Die blokjes lopen hard zat. Bovendien heefd een automaat een koppelomvormer, dus het zal eerder sneller gaan.

Ga er denk ik ook cruise-control in bouwen. Het zal wel zo’n setje van de Automat worden. Nou ja, als het maar werkt.  Maar goed ik zei in het begin al, ik loop ongetwijfeld tegen een hoop ellende aan, die ik dan ga proberen op te lossen…

Test

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 20 juni 2005 01:54 PM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Als ik dit zo lees…vrees ik ook dat je nog voor heel wat problemen komt te staan als je hem naar de RDW brengt…..nog afgezien van andere technische problemen die je op je weg tegenkomt.

Je GTI is gemaakt als benzineauto…..maar goed, het is wel een uitdaging natuurlijk Wink

RDW is geen probleem. Ik ga van 88 kw naar 51 kw. Als het nou andersom was, moest je allerlei lngewikkelde keuringen doen. Nu kijken ze alleen of alles deugelijk is bevestigd, en aan alle eisen voldoet. Dan nog even langs de APK, en klaar.

Test

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 20 juni 2005 02:16 PM
  [ # 8 ]
Thijsvandebles schreef:

Ga er denk ik ook cruise-control in bouwen. Het zal wel zo’n setje van de Automat worden. Nou ja, als het maar werkt.  Maar goed ik zei in het begin al, ik loop ongetwijfeld tegen een hoop ellende aan, die ik dan ga proberen op te lossen…

als je dit gedaan hebt hoor / zie ik graag de details hiervan!!

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460

Gepost: 20 juni 2005 02:23 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij moet je ook je benzinetank vervangen!

Bob

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 20 juni 2005 02:24 PM
  [ # 10 ]

Nou, als ik eruit ben hoor je ervan. Maar die setjes zijn niet heel moeilijk hoor. Het kan eigenlijk maar op een manier, en die setjes zijn ook bedoelt voor mensen met een minder inzicht. Dus dan moeten technische-Citrofielen het helemaal kunnen lijkt me…

austria schreef:

Volgens mij moet je ook je benzinetank vervangen!

Bob

Ik moet misschien andere leidingen monteren. En bij een Benzine zit er een opvoerpompje bij de tank, heb ik ook niet nodig. Maar die tank kan ik wel gebruiken. Wel goed schoonmaken…

Test

Profiel  

SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 643

Gepost: 20 juni 2005 02:33 PM
  [ # 11 ]

Re: GTi >> Diesel conversie

Zo’n ombouw is enkele jaren geleden al eens gebeurd door iemand van BXNL, toen was het een BX 16v Mk2 die voorzien werd van een 1905cc dieselblok. Koppakking van dat 16v blok was lek dacht ik. Je kan het zonde vinden (is eigenlijk ook wel zonde), maar nog steeds beter dat de eigenaar er een dieselblokje inlepelt dan dat hij hem naar de sloop doet Wink

Groets Sam

Profiel  

zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261

Gepost: 20 juni 2005 02:36 PM
  [ # 12 ]

Maar die tank kan ik wel gebruiken. Wel goed schoonmaken…

Is ook niet echt noodzakelijk heb in mijn diesel ook wel eens 10 l benzine gedaan toen ik op de tank keek dacht ik nog wat is die diesel duur en zag ik dat ik benzine aan het tanken was, tank verder gevuld met diesel en geen enkel probleem gehad.

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 20 juni 2005 02:54 PM
  [ # 13 ]

Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank in, moet er maar even uit. Komt wel weer uit voor in de boot in Giethoorn.

Nou als ik er geen ander blok in zou hangen zou ik deze wagen zeker niet naar sloop brengen. Daar is ie te goed voor. Het ding roest niet, en alles is hard. Maar misschien een schrale troost, deze auto gaat straks ongeveer 80.000 km per jaar rijden (werk + prive). Dat doet niemand mij na op benzine denk ik, of je moet gek zijn.

Test

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 20 juni 2005 08:19 PM
  [ # 14 ]
Thijsvandebles schreef:

Had deze reacties wel een beetje verwacht.
De reden van deze ombouw is dat de gebruikte GTi een belachelijk
fijne reiswagen is, die ik voor belachelijk weinig geld heb kunnen kopen.
Ik moet voor mijn werk elke dag zo’n 250 km rijden. Dan wil je wel een goede / fijne auto hebben. Nu rij ik op dit moment een BX 19 TD.
Helemaal kaal niks electrisch, maar gelukkig wel GTi stoelen.
En bij dat, ik wil gewoon in een echte GTi rijden, dus niet een TRD met een ander interieurtje. En aangezien ik absoluut een diesel man ben, moet er dus
maar een ander blok in. Overgins komt het oude 1.9 blok in goede handen terecht. Bij, zoals het hoort, een andere BX liefhebber.

Tja die kick-down, dat wordt nog wel even puzzelen. Je kunt in principe de kick-down afstellen met die kabel.  Maar dan eigenlijk alleen het punt bij welk toerntal hij terugschakeld, je regelt niet af naar welke versnelling hij gaat volgens mij. Maar ik denk dat als je je rechtervoet enigzins beheerst dat het wel mee valt. Het is natuurlijk niet zo dat als de kick-down in werking treed, dat ie dan uit zichzelf gas gaat geven.

Je stelt in bij welk toerental hij schakelt afhankelijk van je gasstand. Bij mijn TRS is het net zo, als ik half het gas intrap schakelt ie bij 3000, bij driekwart schakelt ie bij 4500 en bij volgas bij de 5600. Keertje met te slappe kabel gereden, toen schakelde hij met volgas bij 3500. Zonder kickdownkabel schakelde hij met 2200 naar z’n 4, bij 85 KM/per uur. Das kruipen voor een benzinemotor.

Ik kan natuurlijk ook besluiten om de kabel helemaal niet te monteren. Kom dan misschien wel eens wat vermogen te kort, maar ach, ik rij toch niet zo hard, en hij zal vast niet langzamer door trekken dan een handgeschakelde diesel in de 5de versnelling. Met laatstgenoemde uitvoering schakel ik ook niet terug naar de 4de om in te halen hoor. Die blokjes lopen hard zat. Bovendien heefd een automaat een koppelomvormer, dus het zal eerder sneller gaan.

Vergeet niet dat de koppelomvormer bij die ZF jongens in de vierde versnelling totaal wordt overgeslagen door een directe verbinding.

Wat dacht je van een hendeltje in het interieur zodat je met de hand de kickdown kan regelen?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 21 juni 2005 02:03 AM
  [ # 15 ]

zonde dat je daar een GTi voor gaat slachten zeg..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook