Ja mensen, nu gaat het dan toch eindelijk gebeuren!
Het 1.9 multipointinjectie blok gaat eruit, en daar komt een heerlijk gezapig diesel blok voor in de plaats.
Ik ga dus van 88 KW (120 pk) naar 51 KW (70 pk).
Ik blijf wel de bak handhaven, want dat is een automaat. Leuke ervaring lijkt me dat, een BX GTi diesel automaat.
Dan zou GTi voor Gasolie Turbo Intercooler kunnen staan, ware het niet
dat ik de ongeblazen 1.9 versie van de XUD-reeks inbouw.
Ik zal hier zo af en toe wel eens vertellen hoe het ervoor staat. Loop ongetwijfelt tegen een paar probleempjes op, maar die zijn er dan weer voor om opgelost te worden. Misschien ook maar eens een digi-camera aanschaffen, kan ik het 1 en ander visualiseren.
Test
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Waarom zoveel werk als je ook een gewone BX 19D of TRD/TZD kan kopen. Nou moet je naar de RDW om te laten keuren e.d. ....
Het lijkt me makkelijker om een interieurtje over te zetten dan een blok?;-)
CitroenAZU schreef:Waarom zoveel werk als je ook een gewone BX 19D of TRD/TZD kan kopen. Nou moet je naar de RDW om te laten keuren e.d. ....
Moet dat? of kan je ook lekker doorrijden tot de APK en dan de auto laten keuren, spaart je een hoop wegenbelasting uit of krijg je dan gedonder met de verzekering :
Ik vind ‘t eigenlijk een beetje zonde om een GTi automaat zo te verbouwen…
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Is het dan voldoende om de kickdownkabel af te stellen of moet je ook het brein van de automaat opnieuw inregelen? Anders krijg je van die effecten dat ie bij volgas wil schakelen bij 5600 toeren ipv 4400 en zo…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Als ik dit zo lees…vrees ik ook dat je nog voor heel wat problemen komt te staan als je hem naar de RDW brengt…..nog afgezien van andere technische problemen die je op je weg tegenkomt.
Je GTI is gemaakt als benzineauto…..maar goed, het is wel een uitdaging natuurlijk
Had deze reacties wel een beetje verwacht.
De reden van deze ombouw is dat de gebruikte GTi een belachelijk
fijne reiswagen is, die ik voor belachelijk weinig geld heb kunnen kopen.
Ik moet voor mijn werk elke dag zo’n 250 km rijden. Dan wil je wel een goede / fijne auto hebben. Nu rij ik op dit moment een BX 19 TD.
Helemaal kaal niks electrisch, maar gelukkig wel GTi stoelen.
En bij dat, ik wil gewoon in een echte GTi rijden, dus niet een TRD met een ander interieurtje. En aangezien ik absoluut een diesel man ben, moet er dus
maar een ander blok in. Overgins komt het oude 1.9 blok in goede handen terecht. Bij, zoals het hoort, een andere BX liefhebber.
Tja die kick-down, dat wordt nog wel even puzzelen. Je kunt in principe de kick-down afstellen met die kabel. Maar dan eigenlijk alleen het punt bij welk toerntal hij terugschakeld, je regelt niet af naar welke versnelling hij gaat volgens mij. Maar ik denk dat als je je rechtervoet enigzins beheerst dat het wel mee valt. Het is natuurlijk niet zo dat als de kick-down in werking treed, dat ie dan uit zichzelf gas gaat geven.
Ik kan natuurlijk ook besluiten om de kabel helemaal niet te monteren. Kom dan misschien wel eens wat vermogen te kort, maar ach, ik rij toch niet zo hard, en hij zal vast niet langzamer door trekken dan een handgeschakelde diesel in de 5de versnelling. Met laatstgenoemde uitvoering schakel ik ook niet terug naar de 4de om in te halen hoor. Die blokjes lopen hard zat. Bovendien heefd een automaat een koppelomvormer, dus het zal eerder sneller gaan.
Ga er denk ik ook cruise-control in bouwen. Het zal wel zo’n setje van de Automat worden. Nou ja, als het maar werkt. Maar goed ik zei in het begin al, ik loop ongetwijfeld tegen een hoop ellende aan, die ik dan ga proberen op te lossen…
Test
Bram schreef:Als ik dit zo lees…vrees ik ook dat je nog voor heel wat problemen komt te staan als je hem naar de RDW brengt…..nog afgezien van andere technische problemen die je op je weg tegenkomt.
Je GTI is gemaakt als benzineauto…..maar goed, het is wel een uitdaging natuurlijk
RDW is geen probleem. Ik ga van 88 kw naar 51 kw. Als het nou andersom was, moest je allerlei lngewikkelde keuringen doen. Nu kijken ze alleen of alles deugelijk is bevestigd, en aan alle eisen voldoet. Dan nog even langs de APK, en klaar.
Test
Thijsvandebles schreef:
Ga er denk ik ook cruise-control in bouwen. Het zal wel zo’n setje van de Automat worden. Nou ja, als het maar werkt. Maar goed ik zei in het begin al, ik loop ongetwijfeld tegen een hoop ellende aan, die ik dan ga proberen op te lossen…
als je dit gedaan hebt hoor / zie ik graag de details hiervan!!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Volgens mij moet je ook je benzinetank vervangen!
Bob
Nou, als ik eruit ben hoor je ervan. Maar die setjes zijn niet heel moeilijk hoor. Het kan eigenlijk maar op een manier, en die setjes zijn ook bedoelt voor mensen met een minder inzicht. Dus dan moeten technische-Citrofielen het helemaal kunnen lijkt me…
austria schreef:Volgens mij moet je ook je benzinetank vervangen!
Bob
Ik moet misschien andere leidingen monteren. En bij een Benzine zit er een opvoerpompje bij de tank, heb ik ook niet nodig. Maar die tank kan ik wel gebruiken. Wel goed schoonmaken…
Test
Re: GTi >> Diesel conversie
Zo’n ombouw is enkele jaren geleden al eens gebeurd door iemand van BXNL, toen was het een BX 16v Mk2 die voorzien werd van een 1905cc dieselblok. Koppakking van dat 16v blok was lek dacht ik. Je kan het zonde vinden (is eigenlijk ook wel zonde), maar nog steeds beter dat de eigenaar er een dieselblokje inlepelt dan dat hij hem naar de sloop doet
Groets Sam
Maar die tank kan ik wel gebruiken. Wel goed schoonmaken…
Is ook niet echt noodzakelijk heb in mijn diesel ook wel eens 10 l benzine gedaan toen ik op de tank keek dacht ik nog wat is die diesel duur en zag ik dat ik benzine aan het tanken was, tank verder gevuld met diesel en geen enkel probleem gehad.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank in, moet er maar even uit. Komt wel weer uit voor in de boot in Giethoorn.
Nou als ik er geen ander blok in zou hangen zou ik deze wagen zeker niet naar sloop brengen. Daar is ie te goed voor. Het ding roest niet, en alles is hard. Maar misschien een schrale troost, deze auto gaat straks ongeveer 80.000 km per jaar rijden (werk + prive). Dat doet niemand mij na op benzine denk ik, of je moet gek zijn.
Test
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Thijsvandebles schreef:Had deze reacties wel een beetje verwacht.
De reden van deze ombouw is dat de gebruikte GTi een belachelijk
fijne reiswagen is, die ik voor belachelijk weinig geld heb kunnen kopen.
Ik moet voor mijn werk elke dag zo’n 250 km rijden. Dan wil je wel een goede / fijne auto hebben. Nu rij ik op dit moment een BX 19 TD.
Helemaal kaal niks electrisch, maar gelukkig wel GTi stoelen.
En bij dat, ik wil gewoon in een echte GTi rijden, dus niet een TRD met een ander interieurtje. En aangezien ik absoluut een diesel man ben, moet er dus
maar een ander blok in. Overgins komt het oude 1.9 blok in goede handen terecht. Bij, zoals het hoort, een andere BX liefhebber.Tja die kick-down, dat wordt nog wel even puzzelen. Je kunt in principe de kick-down afstellen met die kabel. Maar dan eigenlijk alleen het punt bij welk toerntal hij terugschakeld, je regelt niet af naar welke versnelling hij gaat volgens mij. Maar ik denk dat als je je rechtervoet enigzins beheerst dat het wel mee valt. Het is natuurlijk niet zo dat als de kick-down in werking treed, dat ie dan uit zichzelf gas gaat geven.
Je stelt in bij welk toerental hij schakelt afhankelijk van je gasstand. Bij mijn TRS is het net zo, als ik half het gas intrap schakelt ie bij 3000, bij driekwart schakelt ie bij 4500 en bij volgas bij de 5600. Keertje met te slappe kabel gereden, toen schakelde hij met volgas bij 3500. Zonder kickdownkabel schakelde hij met 2200 naar z’n 4, bij 85 KM/per uur. Das kruipen voor een benzinemotor.
Ik kan natuurlijk ook besluiten om de kabel helemaal niet te monteren. Kom dan misschien wel eens wat vermogen te kort, maar ach, ik rij toch niet zo hard, en hij zal vast niet langzamer door trekken dan een handgeschakelde diesel in de 5de versnelling. Met laatstgenoemde uitvoering schakel ik ook niet terug naar de 4de om in te halen hoor. Die blokjes lopen hard zat. Bovendien heefd een automaat een koppelomvormer, dus het zal eerder sneller gaan.
Vergeet niet dat de koppelomvormer bij die ZF jongens in de vierde versnelling totaal wordt overgeslagen door een directe verbinding.
Wat dacht je van een hendeltje in het interieur zodat je met de hand de kickdown kan regelen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY