PrutsyLJ schreef:Word dit nou de vervanger van de army? Of is deze voor “er bij”?
Daar ben ik nog helemaal over uit. Ik wil zowiezo een tijd in de automaat rijden, en ondertussen de ARMY de nodige aandacht geven.
En ik hoop vanzelf een balans te vinden. Opzich is 2 diesels wel wat overdreven, wat dat betrefd had de automaat beter een benzine kunnen blijven. Maar ja, toen ik aan dit project begon had ik de ARMY nog niet.\
Dus het is voor mij zelf een groot vraagstuk. Al denk ik niet dat ik de ARMY wegdoe. Is veel te leuk, en veel te functioneel. Wat dat betrefd is de automaat een slag minder bruikbaar voor mij. Er zit bijvoorbeeld niet eens een trekhaak onder, iets wat voor mij erg belangerijk is.
Maar goed, er liggen hier trekhaken zat, en de montage is ook niet te veel werk, dus eigenlijk hebben beide auto’s plus en minpunten, en kan ik dus geen keuze maken.
Voorlopig rijd ik nog in de ARMY, maar 5 september loop te APK af, en de kans is erg groot dat ik eerst in de automaat ga rijden, en ondertussen de ARMY opknap. Daar zit toch wel wat werk aan. Fuséékogels, aandrijfassen, 5 veerbollen, remmen rondom enz enz. Al met al makkelijk op 1 dag te doen, maar een goed excuus om eerst eens een jaartje met de automaat te gaan rijden.
Test
Thijsvandebles schreef:PrutsyLJ schreef:Word dit nou de vervanger van de army? Of is deze voor “er bij”?
Daar ben ik nog helemaal over uit. Ik wil zowiezo een tijd in de automaat rijden, en ondertussen de ARMY de nodige aandacht geven.
En ik hoop vanzelf een balans te vinden. Opzich is 2 diesels wel wat overdreven, wat dat betrefd had de automaat beter een benzine kunnen blijven. Maar ja, toen ik aan dit project begon had ik de ARMY nog niet.\
Dus het is voor mij zelf een groot vraagstuk. Al denk ik niet dat ik de ARMY wegdoe. Is veel te leuk, en veel te functioneel. Wat dat betrefd is de automaat een slag minder bruikbaar voor mij. Er zit bijvoorbeeld niet eens een trekhaak onder, iets wat voor mij erg belangerijk is.
Maar goed, er liggen hier trekhaken zat, en de montage is ook niet te veel werk, dus eigenlijk hebben beide auto’s plus en minpunten, en kan ik dus geen keuze maken.
Voorlopig rijd ik nog in de ARMY, maar 5 september loop te APK af, en de kans is erg groot dat ik eerst in de automaat ga rijden, en ondertussen de ARMY opknap. Daar zit toch wel wat werk aan. Fuséékogels, aandrijfassen, 5 veerbollen, remmen rondom enz enz. Al met al makkelijk op 1 dag te doen, maar een goed excuus om eerst eens een jaartje met de automaat te gaan rijden.
Anders hang je toch een leuk benzine blok in de army
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Dit schreef Thijs 2 jaar geleden…:
Thijsvandebles schreef:Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank benzine in, moet er maar even uit.
Dat dat blijkbaar niet helemaal goed gelukt is, bleek gisteren wel. ops:
Met een volle jerrycan diesel ging het gelukkig wel.
Het doen herleven van de GTD Automatic had wat voeten in de aarde, of beter gezegd: wat LHM op de grond.
Dat was echter weer opgelost na het bevestigen van de accumulatorbol.
Hieronder staan alle foto’s die ik in de loop der tijd heb genomen van deze ongelooflijk mooie BX. Ik vind het persoonlijk niet zonde dat er een dieselblok in is gehangen. Benzine-auto’s zijn er al genoeg en deze is juist nu zo exclusief, omdat ie die mooie combinatie heeft van een mooi lopend dieselblok (‘slechts’ 4 ton gedraaid) en de automaatbak. Als je alle stof wegdenkt, komt daar ineens een hele mooie BX uit in de toch best wel leuke kleur Bleu Olympe.
En dit is het filmpje van een van de eerste keren dat de motor echt liep, gisteren: fillumpje!!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
een dieselautomaat gaat harder van de plek dan je denkt.
tenminste, ik heb destijds eens een diesel omgebouwt, en er een automaat tegenan gehangen.
en serieus ,een golf GTI had het er erg moeilijk mee bij de verkeerslichten…
en dat was een ongeblazen 19 D break..
mvgr wupke
XBXG schreef:Dit schreef Thijs 2 jaar geleden…:
Thijsvandebles schreef:Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank benzine in, moet er maar even uit.
Dat dat blijkbaar niet helemaal goed gelukt is, bleek gisteren wel.
ops:
Met een volle jerrycan diesel ging het gelukkig wel.En dit is het filmpje van een van de eerste keren dat de motor echt liep, gisterenfillumpje!![/url]
De tank had ik destijds wel geledigd, maar die 20 liter diesel die ik er toen in had gedaan was dus niet afdoende. Er kwam alsnog een mengsel van benzine en diesel uit de tank, nadat ik het filter vervangen had, er 15 liter schone diesel uit die gele sherry-can aan had gehangen, en handmatig eerst de pomp doorgespoeld had wou hij starten.
Er zit alleen een voorpijp onder, geen sempeers dus. Daarom maakt hij zo’n takke-herrie. Oh ja, en geen luchtfilter. Dat scheeld ook wel DB’s.
kreazyV8wuppo schreef:een dieselautomaat gaat harder van de plek dan je denkt.
tenminste, ik heb destijds eens een diesel omgebouwt, en er een automaat tegenan gehangen.
en serieus ,een golf GTI had het er erg moeilijk mee bij de verkeerslichten…
en dat was een ongeblazen 19 D break..mvgr wupke
Ik heb er vandaag een tochtje mee gemaakt, en langzaam is hij in elk geval niet. Als er een uitlaat onder hangt eerst maar eens die kickdown kabel afstellen. Hij loopt al wel mee, maar het kan beter geloof ik.
Wuppo: Jij nog tips?
Test
Thijsvandebles schreef:XBXG schreef:Dit schreef Thijs 2 jaar geleden…:
Thijsvandebles schreef:Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank benzine in, moet er maar even uit.
Dat dat blijkbaar niet helemaal goed gelukt is, bleek gisteren wel.
ops:
Met een volle jerrycan diesel ging het gelukkig wel.En dit is het filmpje van een van de eerste keren dat de motor echt liep, gisterenfillumpje!![/url]
De tank had ik destijds wel geledigd, maar die 20 liter diesel die ik er toen in had gedaan was dus niet afdoende. Er kwam alsnog een mengsel van benzine en diesel uit de tank, nadat ik het filter vervangen had, er 15 liter schone diesel uit die gele sherry-can aan had gehangen, en handmatig eerst de pomp doorgespoeld had wou hij starten.
Die tank blijft verrassen, waarschijnlijk door zijn wat rare vorm.
Het in die 2 jaar ontstane goedje rook behoorlijk naar verfverdunner, terpentine, iets van dat soort. Helemaal niet naar benzine of diesel ofzo.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:XBXG schreef:Dit schreef Thijs 2 jaar geleden…:
Thijsvandebles schreef:Ja komt niet op een paar liter aan. maar zit nu nog halve tank benzine in, moet er maar even uit.
Dat dat blijkbaar niet helemaal goed gelukt is, bleek gisteren wel.
ops:
Met een volle jerrycan diesel ging het gelukkig wel.En dit is het filmpje van een van de eerste keren dat de motor echt liep, gisterenfillumpje!![/url]
De tank had ik destijds wel geledigd, maar die 20 liter diesel die ik er toen in had gedaan was dus niet afdoende. Er kwam alsnog een mengsel van benzine en diesel uit de tank, nadat ik het filter vervangen had, er 15 liter schone diesel uit die gele sherry-can aan had gehangen, en handmatig eerst de pomp doorgespoeld had wou hij starten.
Die tank blijft verrassen, waarschijnlijk door zijn wat rare vorm.
Het in die 2 jaar ontstane goedje rook behoorlijk naar verfverdunner, terpentine, iets van dat soort. Helemaal niet naar benzine of diesel ofzo.
Ja kwam aardig in de buurt van terpentijn. Hoe het ook zij, ik heb vandaag de 2de sherry-can leegestookt, de retour komt immers gewoon in de normale tank uit. Op die wijze komt er hopelijk straks wel diesel uit. Ik zal als de uitlaat eronder hangt mijn jump-polis op deze auto hangen, dan kan ik er wat mee rijden. Dan zal ik er gewoon lekker 66 liter diesel inbatsen, ik denk dat het dan wel goed gaat.
Test
Ik ben heel benieuwd naar de combinatie! Met name snelheid/ verbruik/ herrie/ toerental bij 100 / 120. Ofwel, ik wil graaaaag een rondje rijden!
de kickdownkabel ALTIJD MEE LATEN DRAAIEN..
dwz niet zonder die kabel rijden…
de bak werkt op oliedruk, en de hoogte van die druk is afhankelijk van de kickdownkabel..
zonder die kabel rijden, is de bak vermoorden..
er zit een alu kogeltje aan bij de stelstift.
deze moet/mag max 1 mm vrij liggen bij stationaire positie.
officieel is het 0,10 mm
maar een tikkie strakker vertaalt zich in hogere druk in de bak, en is dus veiliger tegen opstoken van de koppelingen.
verder ff bakolie verversen, en kijken wattie doet.
een kleine kantekening van de kickdownkabel..
deze beinvloed ook de schakelmomenten.
strakker is later schakelen, dus hoger in de toeren alvorens hij opschakelt.
losser is natuurlijk het tegenovergestelde.
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
thijs alleen nog een passend type plaatje maken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
kreazyV8wuppo schreef:de kickdownkabel ALTIJD MEE LATEN DRAAIEN..
dwz niet zonder die kabel rijden…de bak werkt op oliedruk, en de hoogte van die druk is afhankelijk van de kickdownkabel..
zonder die kabel rijden, is de bak vermoorden..er zit een alu kogeltje aan bij de stelstift.
deze moet/mag max 1 mm vrij liggen bij stationaire positie.officieel is het 0,10 mm
maar een tikkie strakker vertaalt zich in hogere druk in de bak, en is dus veiliger tegen opstoken van de koppelingen.verder ff bakolie verversen, en kijken wattie doet.
een kleine kantekening van de kickdownkabel..
deze beinvloed ook de schakelmomenten.
strakker is later schakelen, dus hoger in de toeren alvorens hij opschakelt.
losser is natuurlijk het tegenovergestelde.mvgr wupke
Oké, dan zit ik nu aardig goed. Stationair zit het loden kogeltje plm 0,5 mm van de stelstift. Bij volgas is hij exact helemaal uitgetrokken.
Er zit niuewe olie in, dat is bij montage gebeurt 2 jaar geleden. Zal nog wel niet verzuurt zijn.
McDean schreef:thijs alleen nog een passend type plaatje maken
Nee ik laat het lekker een GTi zijn. Dan denkt iedereen, wauw, mooie GTi, is het lekker een koolzaadolie bak op 1:20
Test
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thijsvandebles schreef:
McDean schreef:thijs alleen nog een passend type plaatje maken
Nee ik laat het lekker een GTi zijn. Dan denkt iedereen, wauw, mooie GTi, is het lekker een koolzaadolie bak op 1:20
ook weer waar
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
En bovendien doet GTD zo aan een Renault 21 denken…
(hoewel dat op zich ook wel een leuke auto is ops: )
Vandaag weer een mooie slag geslagen met deze fijne auto.
Vanmorgen om 9 uur stond ik op de stoep van mijn leverancier. Daar een compleet nieuwe Bosal uitlaat weggetrokken, en eronder gehangen. Eindelijk ook een fatsoenlijk luchtfilter, en toen rijden natuurlijk.
Daar deze auto niet verzekerd en gekeurd is, en niet in de belasting zit, heb ik de groene platen er even opgehangen.
Het reed goddelijk, en de eerste rit was dan ook naar de wasstraat.
Keurig opschakelen bij 2200 toeren, kickdown, terugschakelen, alles werkt perfect.
Ik heb ook de tank gevuld, er ging 62 liter diesel in,. dus die was wel leeg, en wat er nog in zat was verfverdunner. Nu loopt hij weer op zijn eigen tank, en dit keer goed. Ik heb een rit van 100 km gemaakt, en daarna het brandstoffilter losgehad. Was helemaal schoon, dus de rotzooi is nu uit de leidingen.
De afspraak bij de RDW staat voor eind deze week, dus het lijkt erop dat het project klaar is.
Wat nu nog moet gebeuren is het dieselvoorgloeirelais, toerenteller, snelheidsmeter, hitteschildje boven voorpijp en het dashboard afbouwen.
Dan is ie klaar!
Hier wat foto’s:
Test
Zozo, goed bezig!
Dat zijn geen halve maatregelen om die BX weer even leven in te blazen.
Jammer blijft nog wel de electrische linker spiegel. Die zul je toch moeten maken voor de RDW-keuring.
PS: Die steenslag had ik niet gezien onder de dikke laag stof. Dat is wel jammer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX