leuk idee, alleen wel aardig wat werk.
Volgens mij is het inderdaad makelijker om een tzd te kopen uit 1992. Dat is namelijk hetzelfde als een gti uit 1990, enige verschil is de koelwater en olie temp meter, dat zit wel in een gti maar niet in een tzd. Moet je nu echter ook aansluiten. Wat je ook moet doen is de achterklep zwart maken, rond de nummer plaat, en een setje breedtralers inbouwen. En wat eigenlijk ook moet, is de deur strips, bij de gti van chroom.
Maar al deze zaken lijkt me makelijker dan het blok overbouwen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: GTi >> Diesel conversie
Thijsvandebles schreef:Ja mensen, nu gaat het dan toch eindelijk gebeuren!
Het 1.9 multipointinjectie blok gaat eruit, en daar komt een heerlijk gezapig diesel blok voor in de plaats.Ik ga dus van 88 KW (120 pk) naar 51 KW (70 pk).
Ik blijf wel de bak handhaven, want dat is een automaat. Leuke ervaring lijkt me dat, een BX GTi diesel automaat.
Dan zou GTi voor Gasolie Turbo Intercooler kunnen staan, ware het niet
dat ik de ongeblazen 1.9 versie van de XUD-reeks inbouw.Ik zal hier zo af en toe wel eens vertellen hoe het ervoor staat. Loop ongetwijfelt tegen een paar probleempjes op, maar die zijn er dan weer voor om opgelost te worden. Misschien ook maar eens een digi-camera aanschaffen, kan ik het 1 en ander visualiseren.
Je moet wat slangenspul aan de tank vervangen; de pomp moet eronder weg enzo. Dikte van de brandstofleidingen is dacht ik ook iets anders. Verder is het flink omkabelen geblazen; voorgloei-inrichting en dieselafsluiter zijn zo’n beetje de enige echte struikelblokken denk ik. en de toerenteller maar daar heb je met een automaat toch niks aan.
En of de automaat het goed doet icm deze motor - je zult het wel zien….
Ich bin ein Breaker
Dat ‘struikelpunt’ wat betrefd de voorgloei en pomp-relais inrichting is zo simpel als wat. Dat is zo aangesloten. Waar ik me inderdaat het meeste zorgen over maak, is hoe dat met die kick-down kabel gaat aflopen, en hoe het geheel straks van de plek gaat. Over zaken als tank en leidingen aanpassen, en het electra verhaal, daar ben ik niet bang voor.
Ik moet trouwens zeggen dat ik vind dat ik helemaal geen GTi ‘slacht’, zoals wordt geopperd hier en daar. Ik wil juist een hele orginele auto rijden. Alleen past een benzine motor mij niet zo, dus dat is het enige niet orginele. Anders zou ik inderdaat beter een TZD (turbo?) kunnen aanschaffen, en die een beetje ombouwen. Maar goed, dan krijg ik de de TZD liefhebbers weer over me heen.
1 van de volgende projecten wordt een BX cabrio op basis van een 19 TZi, eens kijken wat daar van gezegd wordt. (Komt al meer in de buurt van ‘slachten’)
Test
Thijsvandebles schreef:Dat ‘struikelpunt’ wat betrefd de voorgloei en pomp-relais inrichting is zo simpel als wat. Dat is zo aangesloten. Waar ik me inderdaat het meeste zorgen over maak, is hoe dat met die kick-down kabel gaat aflopen, en hoe het geheel straks van de plek gaat. Over zaken als tank en leidingen aanpassen, en het electra verhaal, daar ben ik niet bang voor.
Ik noem ook wat aandachtspunten die ik zo weet, geen struikelpunten. Een beetje kabelbomen is af en toe best wel boeiend toch?
Ik weet btw niet zeker of de tankontluchting eender is; dat slangetje linksbovenop de tank. Dan moet je de tank eronder uithalen, wel een rotklusje.
Thijsvandebles schreef:
Ik moet trouwens zeggen dat ik vind dat ik helemaal geen GTi ‘slacht’, zoals wordt geopperd hier en daar. Ik wil juist een hele orginele auto rijden. Alleen past een benzine motor mij niet zo, dus dat is het enige niet orginele. Anders zou ik inderdaat beter een TZD (turbo?) kunnen aanschaffen, en die een beetje ombouwen. Maar goed, dan krijg ik de de TZD liefhebbers weer over me heen.
Toerenteller + bedrading daarvan moet je ook veranderen, gaat niet werken. Maar ook dat is geen drama (zijn maar 2 draadjes naar de BDP-sensor bij een diesel). En vraag is of je er iets aan hebt bij een automaat. Anders maar een klokje erin….
Thijsvandebles schreef:
1 van de volgende projecten wordt een BX cabrio op basis van een 19 TZi, eens kijken wat daar van gezegd wordt. (Komt al meer in de buurt van ‘slachten’)
Och, trek je van die slacht-kritiek toch niks aan. Zo heeft er ooit iemand een slooprijpe (motor kapot) 16V omgebouwd tot 1900 diesel. En een kritiek dat daar op was! Maar niemand die het ding helemaal wilde oplappen (was ook niet echt de moeite meer), en anders was het ding direct gesloopt. Nu heeft ie nog een aantal jaren rondgedieseld. Mooi toch?
(nb: die auto is omgekeurd via de RDW, was geen punt)
Ich bin ein Breaker
Dat bedoel ik, nou moet ik zeggen dat deze auto nog wel gaaf is, en dat blijft ie ook. RDW is inderdaat geen probleem. Het wordt pas lastig als je in vermogen omhoog gaat. En als je dat met meer dan 40% doet, moet je naar het testcentrum in lelystad. Van de prijslijst daar wordt je niet blij.
Het gaat, voor wie het weten wil, om de volgende procedure.
Je vraagt bij de RDW een z.g.n. ‘motorwijzigingformulier’.
Daar vul je zaken in als, hoeveel vermogen heefd de auto orgineel, hoeveel
vermogen komt er in te liggen, aantal cylinders, enz. enz.
Verder wordt er gevraagd of de remmen orgineel zijn en de uitlaat.
Dat blijft dus orgineel. Ik zal waarschijnlijk een andere uitlaat moeten gebruiken, maar die valt wel onder ‘orgineel’, omdat de BX met dat diese blokl geleverd is. Als ik nu een motor in zou bouwen die orgineel niet voorkomt in een BX, een 250 diesel blok van Mercedes bijvoorbeeld. Dan moet je ook een tekening maken van de uitlaat. Verder vragen ze waar het blok weg komt. Imn dit geval heb ik de auto waar dat blok uitkomt zelf gedemonteerd, dus dat kan ik bewijzen.
Vervolgens maak je een keuringsafspraak, en ga je daar heen met je BX en dat ‘motorwijzigingformulier’. Men loopt dan alles na of alles volgens de eisen is, even op de rollenbank en dan krijg je nadat je gewogen bent met een halve tank brandstof, en aangifte hebt gedaan bij de belasting, een nieuw kenteken. Waarmee je vervolgens mee naar de APK kunt gaan, en je kunt het apparaat nu verzekeren.
En dan isie klaar. Oh ja, voor je dit allemaal kan doen, moet je um dus eerst ombouwen…...Daar begin ik maar mee…
Test
Als je dan toch doorzet…..(en je de middelen er voor zou hebben )....zou ik een 1905 turbodieselblok erin hangen (van de Xantia, ZX, Berlingo of Xsara).....die is ook 90 pk….maar wat een fijne motor zeg !
Heb wel de mogelijkheid om aan een 1.8 TDi blok te komen. (XUD7T), maar dat hoefd niet zo voor mij. Gewoon een lekkere gezapige diesel automaat.
Dat is de opzet. Maar dan wel met een heel stoer stuk blik erom heen.
Een beetje een schaap in wolfskleren.
Mijn eerste auto, een Visa, was helemaal aangekleed met spoilers en rally-stickers enz. enz. Zat een 1100 blokje in met gare acceleratiepomp. Het ding was niet vooruit te schoppen.
Maar dat maakt niet uit. Ik ben niet zo’n racer. Geef mij maar een stoere auto die 1 : 20 loopt, op zonnebloemolie welteverstaan.
Test
wat nog beter is, een bx ourane aanschaffen, een orgineel verkochte bx.
Een met een 16v uiterlijk, maar met turbo diesel blok.
Maar goed kost weer een boel centen….
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, het ging Thijs geloof ik toch vooral om die automaat. Anders is het een stuk makkelijker om een GTI interieur in een goede TZD te schroeven. Sterker nog, de laatste TZD’s waren er standaard mee uitgerust!!
Maarre, zo’n Ourane, is die nooit in NL geleverd? Lijkt me wel wat, vooral qua meubilair!! :6
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De BX 19 Diesel is toch ook met automaat geleverd? Maar dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dan zal het vinden van die speld wel het probleem zijn bij Thijs!
Ach die speld is ook wel weer te vinden. Na een halve minuut op de welbekende veilingsites rond te hebben gehangen kwam ik er al een paar tegen.
De reden dat ik deze BX gebruik, is omdat ik er voor belachelijk weinig geld aan kon komen. En dan heb ik straks een BX GTi uiterlijk, met een diesel-automaat erin!! Ik vind dat wel stoer eigenlijk.
Ik kan wel op zoek gaan naar die BX oerang-oetang of hoe dat ding heet, of een TZD automaat, maar dan moet ik op zoek. En deze wagen staat hier al in de schuur. Kenteken staat zelfs al op naam. Makkelijker kan het niet. En ach, zo’n blokje omhangen, wat steld dat nou helemaal voor. Heb ook wel eens een 6 cylinder diesel-lijnmotor van een lijnbus uit elkaar gehaald. Zo’n goeie ouwe gouwe DKDL600 motor van DAF, die in die typische gele streekbussen zaten. Toen ik um weer in elkaar geschoeft had liep het gekke ding ook nog. En nog steeds, revisie nu bijna 2 jaar terug. Dus dan is zo’n XUD9 blokje van PSA kinderspel…
Test
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Verbaas ons…foto’s !!! of was je nog niet begonnen??
Ik wil dat wel eens met eigen ogen zien want het is een stoere metamorfose…soort van tv programma extreme make over maar dan niet de buitenkant maar een harttransplantatie..
Rien
Thijsvandebles schreef:Ach die speld is ook wel weer te vinden. Na een halve minuut op de welbekende veilingsites rond te hebben gehangen kwam ik er al een paar tegen.
De reden dat ik deze BX gebruik, is omdat ik er voor belachelijk weinig geld aan kon komen. En dan heb ik straks een BX GTi uiterlijk, met een diesel-automaat erin!! Ik vind dat wel stoer eigenlijk.
Ik kan wel op zoek gaan naar die BX oerang-oetang of hoe dat ding heet, of een TZD automaat, maar dan moet ik op zoek. En deze wagen staat hier al in de schuur. Kenteken staat zelfs al op naam. Makkelijker kan het niet. En ach, zo’n blokje omhangen, wat steld dat nou helemaal voor. Heb ook wel eens een 6 cylinder diesel-lijnmotor van een lijnbus uit elkaar gehaald. Zo’n goeie ouwe gouwe DKDL600 motor van DAF, die in die typische gele streekbussen zaten. Toen ik um weer in elkaar geschoeft had liep het gekke ding ook nog. En nog steeds, revisie nu bijna 2 jaar
terug. Dus dan is zo’n XUD9 blokje van PSA kinderspel…
De BX Ourane is toch wel een grappig ding hoor, eentje om te onthouden (en te verzamelen): een goed opgeleukte donkergroen metallic of zilvergrijze berline turbodiesel met 16vmk2 accenten, ABS en (meestal of altijd) airco.
Maar je hebt gelijk hoor, wat je nu hebt staan hoef je niet meer te kopen!
Ich bin ein Breaker
Ik begin Maandag. Stond nog even andere auto in de weg. Daar moest eerst nog een andere motor in. Ja, er worden hier wat blokjes omgehangen.
Eerst oude blok eruit, en maar eens bekijken hoe het met leidingen etc. gesteld is. Kan er dan mooi bij als er geen motor in zit.
Dan komt er eerst een 48 KW diesel blok (1.9 oud model) om eens te kijken hoe dat nou rijdt. Als dat allemaal in kannen en kruijycken is, lepel ik er een gereviseerde 51 kw in (1.9 nieuw model) (Of als ik dan toch aan het reviseren sla, doe ik misschien wel een 66 KW turbo diesel). Dus voor dat het helemaal af is, ben ik wel een tijdje verder. Maar het begin maak ik maandag (04-07-2005).
Test