Nou, moest eerst nog wat anders doen vandaag. maar de BX GTi Automaat begint zijn motor nu te verliezen. De assen zijn er al uit, en de uitlaat ligt al los. zo de slangelarij doen, de accusteun, en de bedrading. Dan kan zo’n beetje het blok eruit. Maar dat wordt morgen pas…
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooi werk allemaal..
alleen tja je gaat wel wat pk`s missen ...
als je toch aan de knutsel was had ik er een zwaarde diezel blok er in gelegt
maar je gaf al een reden om dat niet te doen dus
mooi succes we zien het eind resultaat graag :photo
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Thijsvandebles schreef:Ik begin Maandag. Stond nog even andere auto in de weg. Daar moest eerst nog een andere motor in. Ja, er worden hier wat blokjes omgehangen.
Eerst oude blok eruit, en maar eens bekijken hoe het met leidingen etc. gesteld is. Kan er dan mooi bij als er geen motor in zit.
Dan komt er eerst een 48 KW diesel blok (1.9 oud model) om eens te kijken hoe dat nou rijdt. Als dat allemaal in kannen en kruijycken is, lepel ik er een gereviseerde 51 kw in (1.9 nieuw model) (Of als ik dan toch aan het reviseren sla, doe ik misschien wel een 66 KW turbo diesel). Dus voor dat het helemaal af is, ben ik wel een tijdje verder. Maar het begin maak ik maandag (04-07-2005).
Als je er een TD blok in zou leggen, zou ik toch ff een andere bak gaan zoeken. Je eindreductie moet toch echt omlaag bij een turbodiesel en bovendien denk ik niet dat een standaard automaat het koppel van een turbodiesel kan hebben (180 NM).
XM 2.1 TD automaatbak met Xantia 2.1 TD aandrijfassen kan wel een optie zijn.
Gr,
Marten
Zou het? Er zit nu een XUJ9a motor in. dat geeft 122 PK af, koppel weet ik zo even niet. Maar vast niet heel erg veel minder dan 180 nM.
Maar er komt toch gewoon een gezapige 51 KW diesel in…
Heb net even een takeltje opgehangen. Ga zo na de koffie het blokje eruit pakken.
Test
Thijsvandebles schreef:Zou het? Er zit nu een XUJ9a motor in. dat geeft 122 PK af, koppel weet ik zo even niet. Maar vast niet heel erg veel minder dan 180 nM.
Maar er komt toch gewoon een gezapige 51 KW diesel in…
Heb net even een takeltje opgehangen. Ga zo na de koffie het blokje eruit pakken.
Ik geloof toch wel dat die wat minder koppel heeft. Rond de 160 Nm ofzo? Verder zit je nog steeds met je eindreductie en andere schakelmomenten voor een turbodiesel.
Gr,
Marten
Ja het zou niet ideaal zijn.
Nou blokje staat ernaast. Bakje is er al af, komt toch altijd weer meer olie uit dan je denkt. Was weer een gezellige kledderboel. En dan denk je dat je het gehad hebt, en haal je de koppelomvomer van het vleigwiel af, en ja hoor, weer een litertje van die rommel. Enfin, het spulletje ligt eruit. Vandaag het blok wat erin komt even uit elkaar getrokken. D.w.z. alles behalve de kop en de krukas met drijfstangen en zuigers. Maar verder komen er overal nieuwe pakkingen en keeringen in. Zul je zien, zit het blok erin, alles werkt, en dan gaat de waterpomp lek, of een stom keeringkje ergens. Al met al dus nog wel wat werk te doen.
Blok staat nu uit te lekken in een bak. Zal nog wel het een en ander uitkomen. Morgen maar even met een tandenborstel en wasbenzine / remmenreiniger aan de gang gaan. Wil natuurlijk wel een schoon blank blok in mijn GTitje.
En ja, toen was er zelfs tijd over!! En die heb ik, hoe nuttig, gebruikt in het schoonmaken en checken van mijn octopussy en andere zooi die normaal achter den motor verstopt zit. Je wil niet weten hoe smerig die bende was. Maar er komt weer een auto onder te voorschijn. Hoe dan ook, alle leidingen zagen er keurig netjes uit. Kon eigenlijk niet vinden. Mooie verbindingen enzo. Iemand enig idee wat een octopus kost trouwens? Misschien niet zo’n gek idee om die maar gelijk te vervangen…. Nou ja, het werk voderd aardig. Ben over de helft denk ik…
Heb ook nog een uitlaat over….Past niet op diesel spruitstuk, en aangezien de uitlaat al wat lekjes had, heb ik maar een compleet nieuwe gekocht. Ééntje die wél past…
Tot zover deze berichtgeving, over naar de studio in Heerhugowaard.
P.s. Zal eens wat feauteaux frutselen…
Test
mpostma schreef:Je eindreductie moet toch echt omlaag bij een turbodiesel en bovendien denk ik niet dat een standaard automaat het koppel van een turbodiesel kan hebben (180 NM).
Gr,
Marten
Heb zojuist gezien op de site van ZF dat deze bak (4HP20) mag hebben:
Bij 3500 rpm maximaal 330 Nm
Maximaal 6000 rpm wat dan weer maximaal 160 KW (218 PK) mag zijn.
Maximaal 600 Nm in zijn vooruit, en 400 Nm in zijn achteruit.
Dus met 90 PK en 180 Nm uit een BX 18 TDI heb je geen problemen. Ja alleen nog de schakelmomenten en eindreductie. Maar die kun je aanpassen!
Test
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik wil verder niet vervelend doen, maar de ZF 4HP20 is de electronisch geregelde bak die o.a. in de XM V6 24v te vinden is. Opvolger van de ZF 4HP18.
In de BX zit de good old ZF 4HP14.
Ik ga zelf een 4HP18 in een BX diesel hangen.
Ik heb zelf zo’n speld in een hooiberg. Ik heb een blauwmetallic BX 19TRD met abs, automaat, leer en… airco. Auto vorig jaar gekocht voor de zaak en veel lol mee gehad. Helaas is de automaat nu overleden en lekt de auto erg veel olie en lhm. En bij gebrek aan een 4HP14 hangen we er maar een 4HP18 in…
Domme vragen bestaan niet.
Oei schaam ops: foutje.
Is inderdaat een 4HP14.
Nou ja, er hangt nu een 51 KW dieseltje tegenaan. Dat vermogen moet die bak zeker kunnen hebben, aangezien er orgineel 88 KW tegen aan hing.
Test
Oi oi oi, moet ik dit weekend toch weer werken.
Nou, in ruil daarvoor ben ik a.s. dinsdag en woensdag vrij…..
Dat wordt blokje inlepelen. Heb in inmiddels de nieuwe schakelkabel ook al binnen. Dat gekke ding moest bij den dealert €287 ex. kosten. Even een oproepje in ‘Gezocht’, en voor €25 ben ik de gelukkige eigenaar van een prachtige kabel. ‘Hulde aan het Forum’!!
Met een beetje mazzel heb ik nu alle aanpassingen juist gedaan, en kan het spulletje er allemaal zo in. Dan heb ik deze week een rijdende BX GTD automaat.
Test
Thijsvandebles schreef:Oi oi oi, moet ik dit weekend toch weer werken.
Nou, in ruil daarvoor ben ik a.s. dinsdag en woensdag vrij…..Dat wordt blokje inlepelen. Heb in inmiddels de nieuwe schakelkabel ook al binnen. Dat gekke ding moest bij den dealert €287 ex. kosten. Even een oproepje in ‘Gezocht’, en voor €25 ben ik de gelukkige eigenaar van een prachtige kabel. ‘Hulde aan het Forum’!!
Met een beetje mazzel heb ik nu alle aanpassingen juist gedaan, en kan het spulletje er allemaal zo in. Dan heb ik deze week een rijdende BX GTD automaat.
Had je al een afsrpaak met de RDW voor een omkeuring? Dan wens ik je daarna veel dieselplezier!
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Zou het? Er zit nu een XUJ9a motor in. dat geeft 122 PK af, koppel weet ik zo even niet. Maar vast niet heel erg veel minder dan 180 nM.
Maar er komt toch gewoon een gezapige 51 KW diesel in…
Heb net even een takeltje opgehangen. Ga zo na de koffie het blokje eruit pakken.Ik geloof toch wel dat die wat minder koppel heeft. Rond de 160 Nm ofzo? Verder zit je nog steeds met je eindreductie en andere schakelmomenten voor een turbodiesel.
Gr,
Marten
De GTi heeft met citilisator 170 Nm en de versie zonder citilisator 177 Nm standaard
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Zou het? Er zit nu een XUJ9a motor in. dat geeft 122 PK af, koppel weet ik zo even niet. Maar vast niet heel erg veel minder dan 180 nM.
Maar er komt toch gewoon een gezapige 51 KW diesel in…
Heb net even een takeltje opgehangen. Ga zo na de koffie het blokje eruit pakken.Ik geloof toch wel dat die wat minder koppel heeft. Rond de 160 Nm ofzo? Verder zit je nog steeds met je eindreductie en andere schakelmomenten voor een turbodiesel.
Gr,
MartenDe GTi heeft met citilisator 170 Nm en de versie zonder citilisator 177 Nm standaard
Niet helemaal..
19 GTI Met kat 150 Nm,
19 GTI zonder kat 170.
Sport 172 Nm
19 gti 16v zonder kat 177 Nm
19 gti 16v met kat 166 Nm.
Turbodiesel 180 Nm.
Normale diesel 120 Nm.
Kijk, waarschijnlijk heefd Marten daar een boekje van
Nee nog geen afspraak. Ik wil eerst eens zien hoe het allemaal van de plek gaat. En wil die auto echt helemaal goed klaar hebben voor ie naar de RDW gaat. Dan hoef ik ook naderhand niet terug te komen voor een herkeuring.
En ik heb er geen haast mee, wil er gewoon een goede mooie auto van maken. Als ik er haast achter had gezet reed ik er nu al in rond.
Toch begint het wel heel erg te knagen hoor! Lijkt me fantastisch, zo’n heerlijk snorrende XUD9 die via koppelomvormer en zelfschakelaar zijn vermogen naar de wielen brengt.
Maar goed, zover is het nog niet….Vriend van me heefd trouwens wat digi fotootjes gemaakt, hij zou ze me nog mailen, dan kunnen jullie met zijn allen ook meegenieten.
Test
Nou, blokje hangt erin hoor. Was zo gepiept. Een automaat bakje is kleiner dan zijn handgeschakelde broer, dus je hangt het hele spulletje er zo in.
Nu nog de bedrading doen, en dan afbouwen. Binnen nu en een week moet het apparaat gaan rijden.
Test