Eeuh, door tijd gebrek even niet aan toe gekomen. BX staat alweer tijdje in de hoek van de werkplaats.
Ben nu 2 dagen vrij, ga um afbouwen . Dan afspraak maken bij de RDW…
Test
Re: GTi >> Diesel conversie
SAMBXSPORT schreef:Zo’n ombouw is enkele jaren geleden al eens gebeurd door iemand van BXNL, toen was het een BX 16v Mk2 die voorzien werd van een 1905cc dieselblok. Koppakking van dat 16v blok was lek dacht ik. Je kan het zonde vinden (is eigenlijk ook wel zonde), maar nog steeds beter dat de eigenaar er een dieselblokje inlepelt dan dat hij hem naar de sloop doet
![]()
Groets Sam
Jeps, dat was ikke! Trouwens, de d-riem was geknapt en 10 kleppen waren krom. Ook had die wagen bijna drie ton op gas gereden, dus een blijvertje was het toch al niet meer. Verder totaal geen probleem bij de RDW, alleen even alles nakijken en voelen, maar als alles netjes (en SCHOON) is en correct gemonteerd sta je binnen een half uur weer buiten en krijg je een nieuw kenteken opgestuurd, als ik het goed heb.
Thijs, hoe gaat dat met een GTI-versnellingsbak achter je diesel? Ik zou wel eens willen weten in hoeverre die bakken uitwisselbaar zijn en of er daadwerkelijk bakverhoudingen verschillen. Als alles gelijk zou zijn voor de automaten dan is het zoeken naar onderdelen een stuk makkelijker!
Groeten,
Jan Drenth
Ik heb er nou in totaal zon 30 km mee gereden. En moet zeggen dat het lekker op de juiste momenten schakelt. Maar dat was al toen de benzine motor er nog in zat, en ik er een keer met mijn zwager in zat. toen riepen we al tegen mekaar dat hier heel goed een diesel-blok tegenaan gehangen kon worden.
Qua uitwisselbaarheid is er niks aan de hand. Is allemaal XU met BE bakken.
En die automaat van ZF past op alle XU blokken. Ik heb er nog geen lange afstand mee gereden, maar denk dat het verbruik rond de 1 op 14 komt te liggen. En 120 op de snelweg….Dan draait de motor bijna 3500 toieren, dat draait de 19TRD van mijn moeder ook bij 120. En de 4de is bij ZF bakken een directe verbinding. Dus zonder koppelomvormer. Denk dat juist op de lange afstanden het verbruik erg meevalt.
Maar dat ga ik allemaal nog zien. Als ik de totale ervaring heb, komt dat hier zeker te staan.
Test
Een 19 GTI Aut kat. doet 32,44km/u per 1000 toeren, dus dat is reëel 130 bij 4000 toeren.
Een manuele 19XUD doet 36,23km/u per 1000 toeren, dus 4000 toeren is 145. Een normale 19XUD aut. heeft zelfs nog een iets langere overbrenging (36,72km/u).
Er zit dus een behoorlijk verschil tussen beide qua toeren, en je perkt je maximale kruis- en topsnelheid in met de GTI aut. aan de 19D motor.
rb schreef:Een 19 GTI Aut kat. doet 32,44km/u per 1000 toeren, dus dat is reëel 130 bij 4000 toeren.
Een manuele 19XUD doet 36,23km/u per 1000 toeren, dus 4000 toeren is 145. Een normale 19XUD aut. heeft zelfs nog een iets langere overbrenging (36,72km/u).Er zit dus een behoorlijk verschil tussen beide qua toeren, en je perkt je maximale kruis- en topsnelheid in met de GTI aut. aan de 19D motor.
Ofwel: gti ong: 3500/3600 tpm bij 120
diesel berline 3200 tpm bij 120
diesel break 3400 bij 120
Beetje kort dus, die eindreductie
Optie: 185/70 banden ofzoiets nemen en dan kijken of je een telleraandrijving kan vindenn van een xm of xantia met be3 bak en dezelfde wagennwielen
Gr,
Marten
Mijn eindreductie zou waarschijnlijk wel iets langer kunnen. Maar ik rij op de snelweg meestal 100. Lekkere cruise-snelheid. Dus draai dan ongeveer 3000 toeren. Vindt ik acceptabel voor een XUD9.
Test
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb dit topic nog eens doorgelezen en het kriebelt ergens toch wel. Heb immers een goede 4HP14 liggen. Deze draait voor zover ik me kan herinneren 2500 of 2700 bij 100 KM/H.
Thijs wat is het verbruik nu?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Vandaag eindelijk weer eens verder gegaan met deze fijne wagen.
Hij loopt n u mooi, nog wat dingen afbnouwen, dan is ie klaar.
Ja ik weet het, dat riep ik 2 jaar terug ook al, maar dan nu echt ha ha.
Test
ooh, dus ik kan nog wel rustig aan doen met mijn projekkies, ik loop veel te hard van stapel..
maar, mooi dat het af komt!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3769.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
foto toevallig van deze bx?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Daan88 schreef:foto toevallig van deze bx?
Ik toevallig niet echt. Ik ben niet zo’n fotograaf. Maar wacht maar even tot Wouter weer thuis is (die vertrekt net hier vandaan), die heeft vandaag weer wat plaatjes gemaakt.
Maar schrik niet, het is een zeer mooie wagen.
Test
Thijsvandebles schreef:Daan88 schreef:foto toevallig van deze bx?
Ik toevallig niet echt. Ik ben niet zo’n fotograaf. Maar wacht maar even tot Wouter weer thuis is (die vertrekt net hier vandaan), die heeft vandaag weer wat plaatjes gemaakt.
Maar schrik niet, het is een zeer mooie wagen.
Zeker! Prachtig stofgrijs!
...
Chinco schreef:Thijsvandebles schreef:Daan88 schreef:foto toevallig van deze bx?
Ik toevallig niet echt. Ik ben niet zo’n fotograaf. Maar wacht maar even tot Wouter weer thuis is (die vertrekt net hier vandaan), die heeft vandaag weer wat plaatjes gemaakt.
Maar schrik niet, het is een zeer mooie wagen.
Zeker! Prachtig stofgrijs!
...
Ha ha, ja er ligt een 3 jaar oude stoflaag op, maar daaronder is’ie cool.
Test
Zojuist de kick-downkabel bevestigd, en er een uitlaat onder gehangen.
Toen moest er even een stukje gereden worden natuurlijk.
Hij reed nog net als 3 jaar geleden, al zou hij wel een LHM opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Hij schakelde heerlijk, en ook mooi terug bij gas los of vol gas.
Kortom, afbouwen, en RDW keuren die hap.
Test
Word dit nou de vervanger van de army? Of is deze voor “er bij”?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005