Het vervangen van verschillende onderdelen van het remsysteem hangt af van de manier van sturen (sportief of niet ?, remmen of gebruik maken van de motorrem ?...), het type parcours (autosnelweg of in stad ?, van de wagen (benzine of diesel ?,....), van het gewicht van de wagen. Maar er zijn ook somige wegwijzers als de volgende:
voor de remblokken : tussen 40 000 en 45 000 Km (maar om de 15000 km nakijiken) en in ieder geval met een minimum dikte van 2 tot 3 mm
voor de remschijven : De remschijven vervangen van zodra de minimumwaarde van de constructeur bereikt is of vanaf het ogenblik dat er tekens van beschadiging te bespeuren zijn (kromtrekking, spleten, oxidatie, diepe krassen). Het is ten stelligste aan-bevolen, de remschijven mede te vervangen elke twee keer men de remblokken vervangt (90.000 km). In ieder geval de remblokken bij iedere wisseling van remschijven vervangen. Steeds de schijven per paar vervangen.
voor de remklauw: zoals voor de andere mechanische onderdelen (hoofd-cylinder,...): hun slijtage hangt grotendeels af van de kwaliteit van de remolie. Hun vervanging gebeurt in het algemeen boven de 100 000 Km.
voor de trommelremmen : trommelremmen werken in een gesloten omgeving en hebben een regelmatig onderhoud nodig, want het is het stof die het lawaai veroorzaak en die ook de mechanische onderdelen in beweging beschadigd. De vervanging gebeurt wanneer de dikte van de remschoenen tenminste 1.5 mm bereiken. In alle gevallen, moet dit alle vier jaar of elke 100 000 km gebeuren.
de remolie : elke 2 jaar moet de remolie vervangen worden. Om zeker te zijn, is het mogelijk om het kookpunt te testen, deze mag niet lager zijn dan 165°C.
Het verklikkerlichtje brandt:
Als het lichtje slijtage Remblokjes brandt, wacht dan niet om uw remblokjes te vervangen. U hebt nog tussen 1000 en 2000 km vooraleer de remschijven beschadigd worden.
Na de vervanging van de remblokjes, moeten ze “ingereden” worden: vermijd bruusk te remmen gedurende de eerste 300 kilometers.
Belangrijk : een remsysteem kan alleen doeltreffend zijn met schokdempers en banden in goede staat.
Voor diegenen die dit lezen, je kunt daar ergens zien staan in het begin van de tekst = voor de remschijven : De remschijven vervangen van zodra de minimumwaarde van de constructeur bereikt is of vanaf het ogenblik dat er tekens van beschadiging te bespeuren zijn (kromtrekking, spleten, oxidatie, diepe krassen). Het is ten stelligste aan-bevolen, de remschijven mede te vervangen elke twee keer men de remblokken vervangt (90.000 km). In ieder geval de remblokken bij iedere wisseling van remschijven vervangen. Steeds de schijven per paar vervangen.
weet soms iemand hoeveel de minimum-waarde van de schijven zijn bij de bx? En indien je schijven wel beschadigd zijn, is het dan toch nog mogelijk verder te rijden met nieuwe remblokken? Ook soms iemand raad waar ik goedkope remmen/schijven kan krijgen voor een bx?
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
Re: OPMERKING REMMEN CITROEN BX
deebeep schreef:weet soms iemand hoeveel de minimum-waarde van de schijven zijn bij de bx? En indien je schijven wel beschadigd zijn, is het dan toch nog mogelijk verder te rijden met nieuwe remblokken? Ook soms iemand raad waar ik goedkope remmen/schijven kan krijgen voor een bx?
De minimum waarde is gewoon de APK voorgeschreven 8mm en geen roest. Je kunt eventueel je schijven af laten draaien maar aangezien BX schijven een euro of 20/30 de stuk kosten bij iddstechnique.nl ging ik de moeite daar niet voor doen. Blokken moet je ongeveer op hetzelfde bedrag per setje rekenen.
En goedkoop, als ik ergens niet op wil bezuinigen dan is het wel mn remmen. Vandaar dat ik vanmiddag ook even Xantia remklauwen ga scoren voor onder mijn 16v.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Waar heb je dit vandaan gecopypast?
Dit is op een BX natuurlijk niet helemaal van toepassing aangezien deze geen remolie heeft, maar LHM.
Een BX heeft ook nooit remtrommels, alleen schijven
ook bij de Brezan zijn schijven en blokken prima te betalen, achter wat duurder dan voor, maar een paar voorschijven incl blokken kostten me de laatste keer als ik het goed heb 45,-.
Prima te doen dus ook voor degene die geen rooie rotcent heeft. Een nieuwe klauw daarentegen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:ook bij de Brezan zijn schijven en blokken prima te betalen, achter wat duurder dan voor, maar een paar voorschijven incl blokken kostten me de laatste keer als ik het goed heb 45,-.
Prima te doen dus ook voor degene die geen rooie rotcent heeft. Een nieuwe klauw daarentegen
Tja, als je die echt zat bent, ga dan voor Xantia-spul. Constructief wel wat beter dan de BX-klauwen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:malle pietje schreef:ook bij de Brezan zijn schijven en blokken prima te betalen, achter wat duurder dan voor, maar een paar voorschijven incl blokken kostten me de laatste keer als ik het goed heb 45,-.
Prima te doen dus ook voor degene die geen rooie rotcent heeft. Een nieuwe klauw daarentegenTja, als je die echt zat bent, ga dan voor Xantia-spul. Constructief wel wat beter dan de BX-klauwen.
heb nu nieuwe remschijven voor en achter + blokken prijs = 200 euriz
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
deebeep schreef:karel schreef:malle pietje schreef:ook bij de Brezan zijn schijven en blokken prima te betalen, achter wat duurder dan voor, maar een paar voorschijven incl blokken kostten me de laatste keer als ik het goed heb 45,-.
Prima te doen dus ook voor degene die geen rooie rotcent heeft. Een nieuwe klauw daarentegenTja, als je die echt zat bent, ga dan voor Xantia-spul. Constructief wel wat beter dan de BX-klauwen.
heb nu nieuwe remschijven voor en achter + blokken prijs = 200 euriz
Gemonteerd en wel?
Ich bin ein Breaker
pff, 200,- voor nieuwe schijven en blokken? Dan doe ik het liever zelf, voor nog niet de helft en een uurtje leerzaam klussen! He, je moet wat als je geen geld hebt he
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb pas 2 nieuwe schijfremmetjes gekocht van Brembo voor de bx (voorzijde) voor het enorme bedrag van 9,25 per stuk
(voordeel als je bij een enorm grote automaterialenzaak werkt )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Wat ik ook wel eens doe is schijven van de sloop halen. 4 voor €10. Vervolgens breng ik ze naar een bedrijf die schijven afdraait, en dat kost €7,50 per schijf. Heb je dus voor €40 4 nieuwe schijven.
(Op de sloop wel opletten dat er geen scheurtjes inzitten, en nog dik genoeg zijn)
Test