Zie mijn andere topic over mijn nieuwe xsara die ik afgelopen vrijdag heb opgehaald.
De auto is APK gekeurd, waarvoor hij gasdicht moet zijn, maar is dat naar mijn idee niet.
Ook de constructie onder de auto vind ik maar raar, terwijl mijn dealer zegt dat dit een reparatieset is, die enorm vaak worden gebruikt. De auto rijdt zo al 1,5 jaar zegt ie. Volgens hem is ie gasdicht.
Nu toon ik de foto van deze constructie, en graag jullie mening. Wat moet ik hiermee? is dit stevig?
Dit is dus ongeveer tussen de 2 voorste stoelen in, en ik weet niet of de kat er tussenuit is of niet…
ops: niet zoveel verstand ervan
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Is een reparatie van een lekke eindbuis van de kat. Hebben ze bij onze saxo ook netzo gedaan. Beter is om er een keer een eindbuisje op te laten lassen, op de kat dus maar zolang als het gasdicht is mooi laten zitten. geen probleem.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Wat gaat daat geintje kosten dan?? Heb verdorie de auto pas paar daagjes…
Blijft dit goed zitten dan?? Ik rij 1000km per week…
en nee, is niet geheel gasdicht. Ik hoor de uitlaat een klein beetje blazen bij accelereren, wat dus ook goed te horen is als je langs huizen of andere auto’s die stil staan rijden…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Reparatiebuisje erop zetten zal niet al te duur zijn, kat vervangen wel Als je garantie hebt, teruggaan dus. Wel even goed kijken waar het lek zit, kan ook ergens anders zitten en een buis of demper vervangen is niet al te duur.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Precies, gewoon teruggaan en een deugdelijke repapratie eisen. Dit geklooi met kit is echt prutswerk en houdt echt niet lang stand. Alleen doen als je door de keuring wil komen of op een hasjiebasjie manier van je auto af wil…
Vroem
Als ik je bericcht lees over de diesellucht dan heb je denk ik het euvel
wel gevonden. Als je stilstaat trekt de motor lucht onder de auto naar voren.
Zelf dit ook gehad doordat mijn uitlaat beschadigd was en niet meer gasdicht was
Vroem schreef:Precies, gewoon teruggaan en een deugdelijke repapratie eisen. Dit geklooi met kit is echt prutswerk en houdt echt niet lang stand. Alleen doen als je door de keuring wil komen of op een hasjiebasjie manier van je auto af wil…
Maar wat moet ik zeggen?? Dat dit opnieuw gelast moet worden zodat het weer gasdicht is of moet ik een nieuwe pijp eisen?? Het is wel een BOVAG dealer, maar ik heb geen vorm van garantie aangezien de wagen minder kostte dan 4000,-
Was maar 3250,—
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik heb al gezegd dat ik donderdag langskom tegen die man, en hij wilde wel eens ff kijken hoe het zit, want hij zweert nog steeds dat de pot gasdicht is…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Je kan in ieder geval een deugdelijke reparatie eisen. Of dat nou een stevig, goed vastgelast stuk is of een compleet nieuwe pijp maakt voor de interpretatie van “deugdelijk” niet zoveel uit (alhoewel een nieuwe pijp uiteraard de voorkeur heeft). Ook zonder expliciete garantieverplichting heeft een garaghehouder (en een particulier ook trouwens) de plicht om een auto zodanig te verkopen dat ieder defect dat redelijkerwijs verwacht kan worden in de nabije toekomst, gemeld moet worden. Iedereen met een beetje sleutelkennis kan zo vaststellen dat jouw uitlaat slechts met houtje touwtje werk is gerepareerd en dat het slechts wachten is tot het kapot gaat. M.a.w. deze auto had een gebrek en ook de garagehouder wist dit.
Wat kan je er aan doen? Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Om te beginnen zou ik proberen de garage van jouw gelijk te overtuigen (op een nette manier) en samen proberen tot een werkbare oplossing te komen. Misschien is er geen opzet in het spel en is het wel door bijvoorbeeld een monteur gedaan die zijn dag niet had. Als hij bij hoog en bij laag blijft volhouden dat hij gelijk heeft, kan je ik meen bij de Bovag een soort van contra-expertise laten uitvoeren, maar dat gaat jou weer geld kosten en dat wil je niet. Ook negatieve publiciteit over bepaalde garages op dit forum heeft al wel eens geholpen in het oplossen van geschilletjes. Maar dit zijn pas de volgende stappen - probeer er eerst met je garage uit te komen.
Tip: lees ook het “Brandende dashboardlampjes” draadje in het Saxo deel en “Xantia 1.9D problemen/vragen” in het Xantia deel van dit forum. Het zijn twee totaal verschillende gevallen, maar het gaat wel over garages/handelaren die niet zo toeschietelijk waren in het oplossen van problemen. Ook is daar meer info te vinden over eventuele beroepsmogelijkheden bij Bovag etc.
Vroem
Als de garagehouder niets kan oplossen, omdat er geen garantie opzit, zit er voor mij niks anders op dan dit stuk te laten vervagen. Wie weet wat dit ongeveer kost, en wat moet er allemaal vervangen worden??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
jawel, het wonder is daar;
vanochtend opeens een luid gebrom onder de auto. Diesellucht in de auto werd sterker…
Hier bij mijn werk naar de kwikfit gereden, laten kijken, en ik zag het zelf ook, 1 klem was er half aan gegaan. Nu was ie echt lek en kapot.
Nu moet er dus een nieuwe katalysator tussen. Gaat me ruim 300 euro kosten vanmiddag. Ik moest wel, omdat er niet meer mee te rijden valt.
Dealer net gebeld, en die zegt nu dat ie het wel zelf wilde doen blabla… maar geen tijd voor. ik kan niet meer rijden zo.
Nu duw ik hem gewoon de rekening onder zijn neus. Mag hij de helft meebetalen aan me vind ik.
Ik baal hier stevig van.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998