Toen ik de auto kocht was al bekent dat de ventilator niet helemaal lekker is. Je moest vaak even op en neer schuiven met de knop voordat ie aansprong en anders werkte een bescheiden klap op het dashboard wel. Maar vanmiddag stond ie flink te blazen en van het 1 op het andere moment was het afgelopen. Daarna heb ik ‘m ook niet meer aangekregen. Ik heb zelf niet het idee dat de kachelmotor kapot is maar eerder dat er een los contact zit, of dat de potmeter op het dashboard niet meer werkt. Om daar achter te komen moet ik waarschijnlijk het hele dashboard eruit halen, of niet? Heeft iemand ideeen of dezelfde ervaring gehad en tips in welke richting ik moet zoeken en hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waar zit de ventilator, zit die gewoon onder de motorkap bij de ruitenwissers? Dan kan je gewoon even een meter op de aansluitkabeltjes zetten en kijken of hij wel voeding krijgt.
Waarschijnlijk kan je de schakelaars ook wel verwijderen zonder dat het hele dashboard er uit hoeft, dan kan je die doormeten.
Als je zegt dat het soms voorkomt dat hij pas aan gaat als je de schakelaak een par keer op en neer doet, dan denk ik dat het een brakke schakelaar is.
Soms doet contactspray wonderen, heb ik ook gehad met mijn LPG knop. De gasboer kwam er maar niet uit, hij sprong ook pas over op LPG als ik een pasr keer schakelde. Contactspray heeft het probleem volledig opgelost.
Gebruik bij potmeters is echter een tijdelijk redmiddel daar het de koolbanen kan aantasten…
Ik ben zelf een beetje allergisch voor contactspray, uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed. Als het idd de potmeter is, dan reviseer ik ‘m liever, of plaats een nieuwe (of sloopexemplaartje).
Animal triste post coitum
Re: ventilator is uitgepuft
Serge schreef:Toen ik de auto kocht was al bekent dat de ventilator niet helemaal lekker is. Je moest vaak even op en neer schuiven met de knop voordat ie aansprong en anders werkte een bescheiden klap op het dashboard wel.
Zie voor de vermoedelijke oplossing van dit probleem mijn bijdrage in het topic van het “Xsara / Picasso” forum onder het kopje “ventilator probleem” van 7 juni 2005.
Mijn XM had dit ook (gewoon gekocht met dit probleem). Kennelijk zit in de wat recentere wagens (vanaf eind 80) een tranistor regeling die met zekerheid kaduuk gaat. Volledige gebruiksaanwijzing met foto’s bijgesloten, gironummer op aanvraag . Scheelt je 120 Euro t.o.v. nieuwe regeling af Citroen (via dealer) exclusief montage.
Regeling zit op je ventilator motor onder je handschoenenkastje. Afblijven van je dashbord. Suggestie om dat ding direct op 12 Volt aan te sluiten om te testen of tie werkt raad ik af. Kan alleen als je de regeling uitbouwt en je die 12 V aansluit direct op de kale motor.
RD
P.S. nooit meer een XM slaan. bemoedigend toespreken helpt beter.
Robbie, dat ziet er uit als de mogelijke oorzaak. Maar ik vrees dat ik iets minder technische kennis heb van auto’s dan Xsara-vtr-boy. Zou je zo vriendelijk willen zijn om me in een paar zinnen uit te leggen hoe ik te werk moet gaan? Te beginnen met waar ik dat element precies kan vinden (de Haynes is in bestelling ).
PS. een klopje tussen vrienden moet je zien als een aanmoediging
Animal triste post coitum
Re: ventilator is uitgepuft
Serge,
Klopt het dat tie (toen nie het nog deed) alleen in de hoogste stand wilde draaien?
Dat losmaken van de aanjager is een fluitje van een cent. Wel torxschroevendraaier voor nodig. Zoals ik al schreef:
robbiedee schreef:
Regeling zit op je ventilator motor onder je handschoenenkastje.
In wat meer zinnen:
Handschoenenkastje laten zitten. Bekleding/ klepje onder handschoen kastje losmaken (3 schroeven). Ventilator motor met ventilatorblad en al uitbouwen (3 schroeven). Op het huis van de motor zit de regeling geschroeft (2 schroeven). Ventilatorblad op motoras laten zitten (kan niet los). Blad voorzichtig een beetje wegduwen, dan kun je regeling er tussenuit wurmen (het is wel Frans ja).
Foto van de regeling staat in dat andere topic. TORren (transistoren) zitten geklonken (en gesoldeerd natuurlijk). Nagels moet je losboren. Nieuwe TORren solderen en vastzetten met boutjes zie foto.
Succes,
RD
Erg bedankt voor je beschrijving! Maar om op je vraag terug te komen; nee, soms deed ie het al direct als ik de motor startte en dan ook in de stand waarin de schuifpot ingesteld stond, maar meestal moest ik even op en neer met de pot om ‘m aan de praat te krijgen. Als de ventilator draaide kon ik ‘m wel in elke willekeurige stand instellen. Ik ga iig eerst meer eens die transistors vervangen, want dat kan sowieso geen kwaad lijkt me aan jouw verhaal te lezen en dan kom ik er snel genoeg achter of dat de oorzaak was. Ik heb nog wel 1 vraagje; waar gebruik je precies die warmtegeleidingspasta die op je foto staat?
Animal triste post coitum
Serge schreef:waar gebruik je precies die warmtegeleidingspasta die op je foto staat?
tussen de transistor en het koellichaam (dat ding met die ribbels).
overigens denk ik dat je transistors nog goed waren toen de boel nog “regelbaar” was. ik zeg dus NIET dat ik denk dat ze nog goed zijn maar…
bij mij (e.v.a.) deed tie het alleen in de hoogste stand. dat komt omdat er op het printje (van die regelaar op de ventilator) nog een relais-tje zit dat die transistors helemaal bypasst maar alleen in de hoogste stand van de potmeter. was voor mij handig i.v.m. de APK. ik kon hem ook gewoon uitzetten.
RD
Het bleek uiteindelijke een rotte connector te zijn, waardoor de hele installatie niet meer werkte. Daarnaast is de schuifpot de oorzaak van het oude probleem. Tegen m’n principe toch maar wat contactspray erin gedaan, want de pot bleek erg moeilijk te demonteren uit het dashboard. Muchos gracias aan ZX1.4i!
Animal triste post coitum