Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
paso schreef:voor een motor dat er binnen nu en 6 maand uitmoet? kan je hem dan nog vervangen, trouwens als het die bout is welke op de foto te zien is weet ik echt niet waarom die vervangen moet worden, enkel de moer
Die bout ziet er bijzonder brak uit. Geloof me, dit schroefdraad is op sommige plekken zo goed als weg. Sowieso kost het niks en als je een beetje profi wilt klussen vervang je alle twijfelgevallen meteen. (Met 6 maanden bedoel ik natuurlijk 6 maanden nadat de wagen weer rijdt.)
nu ben ik toch even gaan terug zien en blijkbaar heb ik een post gemist
Caroline81 schreef:
Ik heb de verkeerde foto gepost trouwens: deze moet het zijn. Die bout krijg ik dus niet ver genoeg omhoog om ‘m te verwisselen.
die bout moet inderdaad vervangen ops:
doorzagen die bout en de nieuwe onderste boven monteren zo zou ik het doen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
paso schreef:doorzagen die bout en de nieuwe onderste boven monteren zo zou ik het doen
Kan niet, is een conische bout. En als de motor los ligt, krijg je de nieuwe er makkelijk in.
Handjes schreef:paso schreef:doorzagen die bout en de nieuwe onderste boven monteren zo zou ik het doen
Kan niet, is een conische bout. En als de motor los ligt, krijg je de nieuwe er makkelijk in.
Wel typisch dat het niet kan als de motor niet losligt. Is het niet mogelijk die bout te vevangen door die kap over het spruitstuk (voor warme lucht in de winter) te demonteren en zo ruimte te maken voor die bout?
Ik dacht dat mijn turbodiesel onmogelijk was met deze boutjes Met name qua bereikbaarheid dan, maar dit slaat werkelijk alles.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
mpostma schreef:Handjes schreef:paso schreef:doorzagen die bout en de nieuwe onderste boven monteren zo zou ik het doen
Kan niet, is een conische bout. En als de motor los ligt, krijg je de nieuwe er makkelijk in.
Wel typisch dat het niet kan als de motor niet losligt. Is het niet mogelijk die bout te vevangen door die kap over het spruitstuk (voor warme lucht in de winter) te demonteren en zo ruimte te maken voor die bout?
Het kan wel, maar dan moet je gewoon de uitlaat wat naar onderen trekken .
Ik snap op een of andere manier niet helemaal wat je bedoelt handjes.
Er zit alleen nog maar een voorpijpje aan. De rest is er al af.
Heb die bout nog steeds niet los ops: Gister weer de hele avond bezig geweest maar die nieuwe bout kan aan de bovenkant niet gefixeert worden, hij zakt te ver naar binnen. En de veer opduwen lukt ook niet want dan kom ik handen te kort.
Er lijkt inderdaad iets af te kunnen aan de kant van het spruitstuk. Is dat het hitteschild? Daar zit ook die papieren luchtslang aan. En dan red ik het wel. Ik heb nog niet geprobeerd om dat los te halen. Wil eerst ff van jullie weten wat er gebeurd dan.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan gebeurt er niks. Het is slang van heel dun blik om warme lucht naar je inlaat te leiden. Als je zonder die slang rijdt kan je carbu bevriezen…
Als je de eerste pijp van het spruitstuk losmaakt kan je de bouten er naar boven uittikken.
Het slijpen wat handjes bedoelt is als je em niet los krijgt.
Ok te zorgen dat de bout niet meedraait kan je een kwartinch dopje 11 nemen. die past dacht ik precies in het gat waar de bout in zakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Caroline81 schreef:Ik snap op een of andere manier niet helemaal wat je bedoelt handjes.
Er zit alleen nog maar een voorpijpje aan. De rest is er al af.
Heb die bout nog steeds niet los ops: Gister weer de hele avond bezig geweest maar die nieuwe bout kan aan de bovenkant niet gefixeert worden, hij zakt te ver naar binnen. En de veer opduwen lukt ook niet want dan kom ik handen te kort.
Er lijkt inderdaad iets af te kunnen aan de kant van het spruitstuk. Is dat het hitteschild? Daar zit ook die papieren luchtslang aan. En dan red ik het wel. Ik heb nog niet geprobeerd om dat los te halen. Wil eerst ff van jullie weten wat er gebeurd dan.
Ik snap het ook niet helemaal. Wat bedoel je met voorpijp? Je moet gewoon de uitlaat helemaal losmaken van het spruitstuk. Dus die twee bouten moeten gewoon los, ze hoeven er niet uit! Als de oude bouten niet los willen, gewoon wegslijpen of -zagen.
Een nieuwe bout past er pas in als de uitlaat weg is. Dan kun je van bovenaf zo de nieuwe bout er in schuiven (of de oude er uit halen). Het hele hitteschild heeft hier niks mee te maken en hoeft ook niet weg. Dat slangetje bij het hitteschild is op de vorige pagina uitgelegd.
Of is je probleem dat je die bouten sowieso niet loskrijgt omdat je wel aan het moertje kunt draaien, maar de bout in zijn geheel meedraait? Dan moet je gewoon met een steeksleutel aan de bovenkant de bout tegenhouden en tegelijkertijd aan de onderkant met je doppenset draaien.
Er komt echt niks bijzonders bij kijken hoor, behalve dat je er wat lastiger bij kunt dan andere bouten en moeren. Maar misschien dat ik het niet zo goed snap.
Handjes schreef:Caroline81 schreef:Ik snap op een of andere manier niet helemaal wat je bedoelt handjes.
Er zit alleen nog maar een voorpijpje aan. De rest is er al af.
Heb die bout nog steeds niet los ops: Gister weer de hele avond bezig geweest maar die nieuwe bout kan aan de bovenkant niet gefixeert worden, hij zakt te ver naar binnen. En de veer opduwen lukt ook niet want dan kom ik handen te kort.
Er lijkt inderdaad iets af te kunnen aan de kant van het spruitstuk. Is dat het hitteschild? Daar zit ook die papieren luchtslang aan. En dan red ik het wel. Ik heb nog niet geprobeerd om dat los te halen. Wil eerst ff van jullie weten wat er gebeurd dan.Ik snap het ook niet helemaal. Wat bedoel je met voorpijp? Je moet gewoon de uitlaat helemaal losmaken van het spruitstuk. Dus die twee bouten moeten gewoon los, ze hoeven er niet uit! Als de oude bouten niet los willen, gewoon wegslijpen of -zagen.
Een nieuwe bout past er pas in als de uitlaat weg is. Dan kun je van bovenaf zo de nieuwe bout er in schuiven (of de oude er uit halen). Het hele hitteschild heeft hier niks mee te maken en hoeft ook niet weg. Dat slangetje bij het hitteschild is op de vorige pagina uitgelegd.Of is je probleem dat je die bouten sowieso niet loskrijgt omdat je wel aan het moertje kunt draaien, maar de bout in zijn geheel meedraait? Dan moet je gewoon met een steeksleutel aan de bovenkant de bout tegenhouden en tegelijkertijd aan de onderkant met je doppenset draaien.
Er komt echt niks bijzonders bij kijken hoor, behalve dat je er wat lastiger bij kunt dan andere bouten en moeren. Maar misschien dat ik het niet zo goed snap.
Volgens mij zeer helder geformuleerd zo. Je schiep eerst verwarring door te stellen dat de motor eerst los moet. Ik denk dat je hier de voorpijp bedoelde.
Wat volgens mij nu nog het probleem was dat Caroline er niet in slaagde de bout aan de bovenkant tegen te houden. Met een klein dopje (1/4 inch vierkant) zou het wel moeten lukken, lijkt mij. En anders kapot slijpen die bout.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
mpostma schreef:Volgens mij zeer helder geformuleerd zo. Je schiep eerst verwarring door te stellen dat de motor eerst los moet. Ik denk dat je hier de voorpijp bedoelde.
Aangezien de motor toch straks los ligt, kun je dan die bouten alsnog er uit friemelen bedoelde ik.
mpostma schreef:Wat volgens mij nu nog het probleem was dat Caroline er niet in slaagde de bout aan de bovenkant tegen te houden. Met een klein dopje (1/4 inch vierkant) zou het wel moeten lukken, lijkt mij. En anders kapot slijpen die bout.
Bij mij lukte het met een steek-/ringsleuteltje.
Handjes schreef:mpostma schreef:Volgens mij zeer helder geformuleerd zo. Je schiep eerst verwarring door te stellen dat de motor eerst los moet. Ik denk dat je hier de voorpijp bedoelde.
Aangezien de motor toch straks los ligt, kun je dan die bouten alsnog er uit friemelen bedoelde ik.
mpostma schreef:Wat volgens mij nu nog het probleem was dat Caroline er niet in slaagde de bout aan de bovenkant tegen te houden. Met een klein dopje (1/4 inch vierkant) zou het wel moeten lukken, lijkt mij. En anders kapot slijpen die bout.
Bij mij lukte het met een steek-/ringsleuteltje.
Nou, Caroline, zet em op!
dergelijke verroeste ellendelingen moet je soms (na het afkrabben van losse roest) met de engelse maat aanvallen die er precies onder zit… onder de officiele metrische maat dus.
(13mm -> 1/2”, 10mm -> 3/8”, 8mm -> 5/16”, enz)
En natuurlijk altijd een zeskant gebruiken, geen 12punts… tenzij ze écht goed passen draai je ze daar alleen maar mee dol.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Hij is los! Mijn vader kon het niet meer aan zien en die heeft vanochtend een andere slijptol ergens geleend waarmee je er wel bij kunt. Dus hij heeft ‘m vanochtend voor me doorgeslepen en de rest moet ik weer zelf doen.
Nog ff voor de duidelijkheid. Ook nu de uitlaat in zijn geheel er af is kan ik die rotte bout niet vervangen. Ik heb met die trouwens geen problemen met losmaken gehad. Er zit recht boven de kop van de bout maar zo’n 4cm ruimte en dan zit je al tegen dat schild. De bout is een cm of 8. Ook schuin lukt niet.
Dat ik de andere/nieuwe bout niet los kreeg kwam dus omdat ik ‘m niet kon fixeren aan de bovenkant. Omdat ik die bout vorig jaar vervangen heb met een bout met een te kort conisch gedeelte waardoor de 6-kant ook in het gaatje was gezakt. Gewoon een stommiteit dus.
Dus… niet druk maken om die oude rotte bout en dat doen als er iets aan de motor wordt gedaan of toch dat schild er af halen zodat ik die bout kan vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Caroline81 schreef:Nog ff voor de duidelijkheid. Ook nu de uitlaat in zijn geheel er af is kan ik die rotte bout niet vervangen. Ik heb met die trouwens geen problemen met losmaken gehad. Er zit recht boven de kop van de bout maar zo’n 4cm ruimte en dan zit je al tegen dat schild. De bout is een cm of 8. Ook schuin lukt niet.
Dat ik de andere/nieuwe bout niet los kreeg kwam dus omdat ik ‘m niet kon fixeren aan de bovenkant. Omdat ik die bout vorig jaar vervangen heb met een bout met een te kort conisch gedeelte waardoor de 6-kant ook in het gaatje was gezakt. Gewoon een stommiteit dus.
Ah, nu snap ik de verwarring ook! Er zat dus 1 nieuwe bout. Ik snapte dat hele verhaal over ‘nieuwe’ bout al niet.
Maar hoe heb je vorig jaar die nieuwe bout er dan in gekregen? Of is het probleem alleen aan 1 kant? Ik zou gewoon rustig kijken als je de motor op de grond hebt liggen.
Handjes schreef:Caroline81 schreef:Nog ff voor de duidelijkheid. Ook nu de uitlaat in zijn geheel er af is kan ik die rotte bout niet vervangen. Ik heb met die trouwens geen problemen met losmaken gehad. Er zit recht boven de kop van de bout maar zo’n 4cm ruimte en dan zit je al tegen dat schild. De bout is een cm of 8. Ook schuin lukt niet.
Dat ik de andere/nieuwe bout niet los kreeg kwam dus omdat ik ‘m niet kon fixeren aan de bovenkant. Omdat ik die bout vorig jaar vervangen heb met een bout met een te kort conisch gedeelte waardoor de 6-kant ook in het gaatje was gezakt. Gewoon een stommiteit dus.
Ah, nu snap ik de verwarring ook! Er zat dus 1 nieuwe bout. Ik snapte dat hele verhaal over ‘nieuwe’ bout al niet.
Maar hoe heb je vorig jaar die nieuwe bout er dan in gekregen? Of is het probleem alleen aan 1 kant? Ik zou gewoon rustig kijken als je de motor op de grond hebt liggen.
De bout de er nu nog inzit (moertje was inmiddels los) en die er blijkbaar niet uitwil is de originele bout die de vorige keer blijkbaar niet is verwisseld.
Ik had begrepen uit je eerdere verhaal dat je beide bouten (als de moertjes en de voorpijp maar los zijn) er uit zou kunnnen krijgen met wat draaien.
Los van het feit dat het hier in de bedoeling ligt de motor er een keer uit te vissen: je zou toch zeggen dat je die bouten gewoon moet kunnen verwisselen! Ook als de motor niet gedemonteerd is.