Ik ben toch maar weer verder gegaan met uit elkaar halen. Ik ben nu hier:
ik heb er 5 bouten van los gemaakt. 2 aan de zijkant en 3 aan de onderkant, maar nog nergens een milimeter speling. Weten jullie zeker of dit in z’n eentje er af kan?
mpostma schreef:Caroline81 schreef:nou dit gaat het niet worden, mijn gereedsschap is niet voldoende
En ik weet ook niet goed waar ik nou precies moet beginnen. Staat niet erg duidelijk in dat boek beschreven.OK, toch maar een sleutelmeeting?
Plek zat in Gouda om te sleutelen, het industrie terrein waar ik werk is zo een plek
Caroline81 schreef:Ik ben toch maar weer verder gegaan met uit elkaar halen. Ik ben nu hier:
ik heb er 5 bouten van los gemaakt. 2 aan de zijkant en 3 aan de onderkant, maar nog nergens een milimeter speling. Weten jullie zeker of dit in z’n eentje er af kan?
Ik heb even wat zitten kijken in documentatie en ik kwam in de vraagbaak een plaatje tegen van het inlaatspruitstuk. ALs het goed is zou het inderdaad los moeten zijn met die 5 bouten. (3 onder en 2 boven aan de zijkant) Maar het kan natuurlijk wel zijn dat het flink vastgeplakt zit aan de pakkingen. Probeer met wat wrikken en kloppen of je hem los kan krijgen.
Grappig detail, maar wel om op te letten. ik zag op deze foto een voet voor een enkeltraps carburateur. de BX (en mogelijk dus ook het spruitstuk van Pytrik) heeft een voet voor een dubbeltraps carburateur. Dat is wel een probleem. Je kan wel de hele carburateur over zetten van pytrik maar dan zit je mogelijk wel met een afstelprobleem. Het kan ook grappig utpakken, dat ie wat extra pit krijgt.
gr,
Marten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Neem een moker en geef het voetje een dreun met de houten steel zodat je em niet kapot slaat. (hoewel.. hij is toch al stuk..)
Goed werk Caroline!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Caroline81 schreef:bogaard77 schreef:
Eerst het vervangdeel regelen en vergelijken of het het zelfde is.
Dat is misschien ook wel zo handig ja. Anders blijft het een straks een tijd open staan ofzo…
@stoterstangen90: Wanneer mag ik het komen halen?
Zo, dit draadje is hard gegaan zeg Ik ben vanmiddag in utrecht aan het sleutelen.
Ik zal je mijn tel nummer PB en.
Zaterdag zit ik op de Vehikelbeurs, achter de Hondastand, Zondag ben ik thuis in Soest.
Ik hoor het wel wat het handigst is.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik heb een blok op het oog, vandaag gaan ze controleren of het nog in orde is en als dat zo is mag ik het hebben. Het is van een peugeot en ligt al een paar jaar in een rommelcontainer. Ben benieuwd
Als het niet in orde is zal ik voor voorlopig in ieder geval alleen het onderdeel verwisselen. Vandaag en morgen zit ik zonder vervoer, dus wellicht zondag. Ik bel je wel ff.
Van wat voor blok komt het af? En gaat dat dan zonder problemen passen?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een blok dat een paar jaar in een container heeft gelegen zou ik niet zomaar durven te monteren….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
daarom gaat het vandaag helemaal uit elkaar. Maar inderdaad een blok wat pas nog gelopen heeft is veiliger.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OK. Je gaat em helemaal uit elkaar halen voor je em gaat monteren? Heb je een momentsleutel?
groeten
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Caroline81 schreef:daarom gaat het vandaag helemaal uit elkaar. Maar inderdaad een blok wat pas nog gelopen heeft is veiliger.
Uh… helemaal?
Er zijn altijd dingen die handig zijn om te checken en preventief te vervangen, maar om hem nu helemaal uit elkaar te halen.
@Stoterstangen90. Heeft het inlaatspruitstuk dat jij nog hebt liggen niet 2 gaten voor een 2traps carburateur? Caroline’s Visa heeft aan het gat te zien slechts een 1traps carburateur. Ik vraag me af of dat goed gaat als je het complete inlaatspruitstuk met 2traps carb. zou monteren.
Alles wat ik nodig heb mag ik lenen waar ik het blok vandaan heb, dwz… het ligt daar nog. Als ik maar niet om de 5 minuten kom vragen als ik een bout niet los krijg
Niet helemaal, ik krijg een waslijst met dingen om te controleren. Nokkenas sowieso. En dat is al een hele operatie
Ik ga m’n eigen blok trouwens wel bewaren om uit elkaar te slopen als ik er tijd voor heb. Voor de lol eigenlijk meer, en wie weet leer ik er nog wat van
Caroline81 schreef:
Niet helemaal, ik krijg een waslijst met dingen om te controleren. Nokkenas sowieso. En dat is al een hele operatie
Maar je wilt dus op korte termijn het blokje vervangen als het donorblok goed blijkt? Het is erg lastig om een blok te beroordelen zonder dat je het kan laten lopen. Je kan wel van alles preventief vervangen, maar een slecht drijfstanglager of een dicht oliekanaal merk je pas nadat ie weer een tijd gelopen heeft.
Wat ik zelf zou checken.
- slijtage nokken + klepspeling (gelijk stellen)
- krukaskeerringen
- o-ring stroomverdeler
- aandrijfaskeerringen gewoon direct vervangen
- koppeling en lagers in de overbrengingstandwielkast (incl. het toplager dat hierin zit)
Natuurlijk bij montage een nieuw oliefilter en olie en de koelvloeistof vervangen.
En dan maar hopen dat het “nieuwe” blokje weer mooi draait.
Ik heb vanmiddag met de gouden tip van de moker, tnx!, het er af gekregen. Twee zachte tikjes en hij was los.
Vervolgens naar dat andere blok gegaan en het zelfde er af gehaald. Die ga ik er nu opzetten en dan komt het moeilijkste alle kabeltjes op de goede plek aansluiten.
Dan kan ik in ieder geval voorlopig weer rijden. En op mijn gemak de rest van het blok nalopen en als het helemaal in orde is overzetten.
Moet eerlijk zeggen: Ik sta versteld van mezelf, hahaha
Caroline81 schreef:
Moet eerlijk zeggen: Ik sta versteld van mezelf, hahaha
Goedzo. Nu nog weer in elkaar schroeven Ik zie dat je al een nieuwe pakkingen hebt? Moet ie zo toch wel weer kunnen rijden!
Succes.