Sinds kort heb ik problemen met het starten als ik het handeltje van mijn half automaat naar links beweeg start de startmotor soms wel en soms niet.
Nu als ik een tijdje gereden hebt en ik wil de auto weer starten dan doet ie niks. na een tijdje (kwartiertje) dan start de auto weer.
vlak naast de accu zit een kastje met een koper wieltje en waaronder ook een knopje zit om de auto te starten heeft dit kastje er misschien mee te maken.
Edit Patje74: even de pics onder elkaar gezet t.b.v. de layout van het forum
Het startrelais (kastje met koper wieltje dat op de + klem zit) is inderdaad een zwak punt! Maar je mag zeker niet vergeten dat het ook nog aan andere zaken kan liggen (oa de starter zelf)!
Als je het probleem hebt, gebeurt er dan helemaal niets, of hoor je iets klikken?
Wat je al eens zou kunnen proberen, op het moment van het probleem, het startrelais overbruggen. Als hij het nu wel doet kan je vrij zeker zijn dat het aan het startrelais zal liggen.
ik hoor iets klikken
waar zit de start relais????
heb bij mijn eerste post wat foto’s gedaan
sorry goed lezen je zei dat de startrelais het kastje met het wieltje is.
ik weet niet wat overbruggen is
Inderdaad, als je dit relais op je wagen hebt, heb je (normaal) geen relais op je starter zitten, dus dan is dit je startrelais.
Dit startrelais wordt bediend door je contactslot, of door de hendel van de halfautomaat.
Overburggen: je zet (bv een punttang) op de twee koperen plaatjes. En dan horen wat hij doet.
ik ga nu een punt tang op de plaatjes zetten
als ik de auto wil starten moet ik dat doen met de handel van de versnellingen.
tot zo
de vonken vlogen ervan af!!!!!!!!
starten ging prima ben alleen benieuwd als ik een stukje ga rijden en de auto uit doe en weer start of ie dan contact maakt.
kan het iets te maken hebben met warmte????
als het probleem zich weer voor doet ga ik de truuk toepassen en dan weet ik of het aan de startrelais ligt
alvast bedankt en ik zal me weer melden wat er gebeurt is
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Punt tang? Huh?
druk gewoon op de onderkant!
Zit een knopje om het relais manueel te bekrachtigen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Punt tang? Huh?
druk gewoon op de onderkant!
Zit een knopje om het relais manueel te bekrachtigen!!
hmmmm…....die manuele bediening is geen goeie (lees reeele) test.
vaak is het roterende vennetje versleten/ingebrand zodat als je de knop indrukt er nog niks gebeurd
(meerde keren meegemaakt).
enkele van die startrelais om die redene weggegooid.
met het punttangetje omzeil je dit hele gebeuren.. en als je de auto kunt starten met een punttangetje bij een warme moter
....dan kun je afscheid nemen van dat startrelais.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Afscheid nemen?
Zoals zo vaak zit de waarheid weer in het midden. Ik heb heel wat startrelais (op de accu) gered door voorzichtig de blaadjes van de rotor (het bloemblad) met een soort haaknaald allemaal stuk voor stuk iets op te lichten. Het draaien van de rotor wil ook nog wel eens helpen en het kan zelfs zijn, dat het feitelijke relais gewoon los zit van het rotor-huisje.
Alle activiteiten natuurlijk uitvoeren nadat eerst de accu-pool is losgenomen.
Overigens is de DS nog vrij lang geleverd met een startrelais op de accu plus een startrelais op de startmotor, dit i.t.t. eerdere berichten bij dit onderwerp.
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
het “bloemblad” is inderdaad een beetje ingebrand is het gemakkelijk om het “bloemblad” te vervangen/ te kopen
heb het nu een kwart slag gedraaid en hopla geen probleem de hele dag geen probleem .
ben morgen benieuwd of het gaat naar DenHaag en terug
vrijdag j.l was een extreme warme dag een ritje naar Amsterdam en na 2 uur terug had de auto wat problemen maar ie starte wel
fijn dat er een forum is
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: start problemen
macdoedel schreef:Sinds kort heb ik problemen met het starten als ik het handeltje van mijn half automaat naar links beweeg start de startmotor soms wel en soms niet.
Je probleem heeft ook duidelijk met de stand van de schakelpook te maken. Het kan zijn dat de sensor welke detecteerd of hij in zijn vrij staat, niet goed werkt.
Als hij in zijn versnelling staat dan wil hij immers niet starten.
Als hij nu niet wil starten, en je beweegt de pook een paar keer in en uit de versnelling, doet hij het dan wel?
Dit probleem heb ik namelijk ook gehad met mijn GS C-matic.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Patje,
een half automaat start MET de pook. Er zit een start schakelaar in de stuurkolom die je indrukt als je het pookje naar links beweegt. In een versnelling mis je dat schakelaartje.
Geen sensoren of zo . Is helemaal mechanisch.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:Patje,
een half automaat start MET de pook. Er zit een start schakelaar in de stuurkolom die je indrukt als je het pookje naar links beweegt. In een versnelling mis je dat schakelaartje.
Geen sensoren of zo . Is helemaal mechanisch.
Oh, dat wist ik niet! Ik dacht dat het systeem het zelfde was… (en zo blijf je bijleren )
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De C-matic in een GS(A) en een CX is in feite een automaat (met koppelomvormer) die je ook met de hand kan schakelen. De halfautomaat in een DS is een handbak (met normale koppelingsplaat) die door hydrauliek geholpen wordt, onder andere bij het koppelen.
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!