11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »

Het is deze TD geworden. (titel gewijzigd)
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 11 september 2005 06:25 PM
  [ # 151 ]

als je zoveel km’s doet is het wel te begrijpen dat je gaat rekenen
verbetering zit er niet echt aan te komen denk ik Evil or Very Mad

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 11 september 2005 06:26 PM
  [ # 152 ]
BXsport1986 schreef:

Maar is het geld wat het je nu kost om weer een nieuwe auto te gaan kopen en wat je dus aan afschrijving op deze betaald niet meer dan wat het je kost aan wb en diesel in je Xantia??  Confused

Het zal me zo’n 80 tot 100 euro P/M gaan schelen…..maar de Xantia gaat sneller achteruit in waarde dan een zuinig dieseltje als o.a. een P-106.
Het zou overigens OOK een Saxo 1.5 D mogen zijn, ALS die maar airco heeft….die ben ik echter nog weinig tegen gekomen in de prijsklasse waar ik zoek (tot 5000 euro)

En met een 106 diesel kom je de meeting niet op!  Wink  Wink

Dat snap ik….hopelijk houden jullie Erik dan ook tegen met z’n Renault-bus Laughing

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 11 september 2005 06:39 PM
  [ # 153 ]

Trouwens over dat ” zuinige” he, me zus heeft een 205 diesel en rijd 1 op 16..geen olieboot ofzo en ook weinig km en scheurt ook niet. Zoveel goedkoper is dat toch niet ?

Je kan ook nog oldtimer gaan rijden, van xantia naar 106 is toch wel…  Shocked Me pa rijd een oude mercedes, bij 20 000 per jaar kost dat 80 euro per maand, ook niet gek. ipv bv 170 euro voor een diesel bx.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 september 2005 08:13 PM
  [ # 154 ]

Tja anders auto een optie Confused:

Je moet natuurlijk ook mee tellen dat comfort etc ook achteruit gaat.
(geen hp) en de ruimte ga je echt missen Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

BXsport1986
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 373

Gepost: 11 september 2005 08:17 PM
  [ # 155 ]

Het is inderdaad nogal een verschil… zeker met die hoeveelheid kilometers! Ik zou toch nog maar eens goed nadenken (hoor wie het zegt Wink ) als ik jou was! Ik merk het verschil tussen mijn Clio en de Zx al best erg… scheelt toch in wielbasis en daardoor wordt ie iets minder comfortabel op de lange rit. En een 106 is wel heel erg basic hoor, ookal heb je een luxe uitvoering!

To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!

In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 september 2005 08:39 PM
  [ # 156 ]

Pcies als je echt goedkoper wilt gaan rijden zou is LPG overwegen en geen kleinere auto.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 11 september 2005 08:49 PM
  [ # 157 ]

Bram, ik snap dat je aan het rekenen gaat vanwege de brandstofkosten ed maar bedenk ook eens wat een geld je nu telkens kwijt bent om andere auto’s aan te schaffen, evt reparaties eraan te doen etc etc. Dat kost je veel meer dan gewoon lekker door blijven bollen in dezelfde auto.

Nu heb ik er zelf ook een handje van, mijn xantia staat om eenzelfde reden (brandstofkosten) ook te koop:

Link naar xantiaclub

Maar dat is dan nog een benzine.
Als je goedkoop wil rijden ontkom je niet aan óf een hele kleine auto (AX 1.5D ofzo) of een LPG G3 auto.

Maar als ik jou was hield ik de xantia lekker, jij rekent namelijk wel erg gunstig met je 1 op 20 in een kleinere diesel. Natuurlijk zal een kleinere diesel zuiniger rijden maar je zal ongetwijfeld vaker het gas wat dieper intrappen om vooruit te komen, en airco hapt ook nog wel een deel van je brandstofverbruik eraf. Denk dat als je gemiddeld aan de 1 op 17 a 1 op 18 komt dat het realistischer is. Dan blijft enkel je lagere WB over en voor dat beetje meer geld per maand heb je wél een veel luxere, grotere en vooral HP geveerde voiture dan zo’n klein (sorry dat ik het zeg) koekblikkie.
En denk ook eens aan je veiligheid, in de xantia heb je veel meer kans levend uit een ongeluk te stappen dan in een klein wagentje.

En geloof me, veel kilometers maken in een koekblik gaat je lelijk opbreken op den duur! Je stapt echt minder fit uit zo’n wagen na een lange rit.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 11 september 2005 09:19 PM
  [ # 158 ]

Bram, de 15D is een niet al te geweldige motor, kent een hoop problemen. Broertje van mijn vriendin heeft net z’n ax 15D uit 1996 afgevoerd naar de sloop. Te veel problemen, oververhitting. Toen hij de auto net had is hem al door een bevriende monteur geadviseerd om het ding zo snel mogelijk weer te verkopen ivm met de reputatie van de motor. Wel is ie zuinig. Hij reed er wel eens 1: 24 in. Maar de xantia moet ook zuiniger kunnen dan 1: 15. Met dit weer rijd ik tegen de 1: 17. Zoek anders weer een ZX19D. Het 19D blok is geweldig betrouwbaar.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 11 september 2005 11:51 PM
  [ # 159 ]

Bram=flipperkast… Very Happy

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 september 2005 11:53 PM
  [ # 160 ]

Bram, als je straks wind tegen hebt, moet je dan een v6 hebben?
Wink

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 12 september 2005 12:42 AM
  [ # 161 ]
René van Maren schreef:

Bram, als je straks wind tegen hebt, moet je dan een v6 hebben?
Wink

Cool

Test van de AX 1.5 D….helaas hebben ze de P-106 of de Saxo 1.5 D niet getest op http://www.autoweek.nl
Ik moet nog een keer gaan testrijden in een P-106….maar heb alvast wel in een stoel gezeten, een vriend van Renz heeft een P-106 D met Links stuur Smile

V.w.b. de 1.5 D motor zal ik me eerst eens goed laten voorlichten hoor….o.a. door Johan en/of Jan van Garage Haarlem, ik stap niet zomaar over op een motor die ik (nog) niet ken. (@ Andre)

Citaat :

Dieselen met een klein, licht autootje: voor echte kilometervreters is dat geld verdienen in plaats van het uit te geven. Dat weet ook Citroën.

Dus kwam er jaren geleden dwars voorin hun kleinste, de AX, ook een zelfontsteker. Maar welke? Het meest voor de hand liggend was de pittige, stille en toch zuinige 1.8-dieselmotor uit de oude Visa en de succesvolle concerngenoot Peugeot 205. Maar… die paste niet! Dus ontwikkelde Citroën een nieuwe dieselkrachtbron van slechts 1,4 liter.

Zuinig? Zeer zeker. Vlot? Voldoende. Maar ook gecultiveerd? Niet zo. Echter, voor de lichte AX was deze dieselmotor toereikend.
Voor de zwaardere concernbroer Peugeot 106, die gebruik maakt van dezelfde motoren, was die 1,4-liter dieselaar iets te zwak. Zie daar de aanleiding voor de geboorte van een nieuwe 1.5 dieselmotor voor beide kleine Fransmannetjes.
Echt traag was de AX-diesel nooit. Maar met de zwaardere motor (5 kiloWatts en 12 Newtonmeters meer) kunnen we zelfs spreken van een vlotte diesel. Met de kleine Citroën van 788 kilo (vijfdeurs) kom je probleemloos mee met het verkeer en, als je attent rijdt, ben je zelfs lekker vlot onderweg. In de eerste overbrenging ben je snel uitgeaccelereerd, maar in de volgende versnellingen blijft de kleine Fransman lekker doortrekken.

Echt stil (zoals bijvoorbeeld een 205 diesel) was de AX nooit. Dat is met de 1.5 D helaas zo gebleven. Er moet gewoon meer geluiddemping in die kleine Citroën worden gestopt, want de dieselbrom blijft onmiskenbaar duidelijk aanwezig. Vooral bij een koude motor en tegen de 120 km/h op de snelweg. Dat eerste kunnen we de auto vergeven en met die tweede omstandigheid kun je als bestuurder rekening houden. Want wie lekker 110 km/h toert, heeft weinig te klagen. En zeker niet aan de dieselpomp. Het meest ongunstige verbruik (te hard gereden op de snelweg en te korte stukjes in stadsverkeer zonder een gedegen opwarming van de motor) was 1 op 17,5. De Citroën AX 1.5 D rijden op de manier waarvoor de auto is bedoeld (meer lange afstanden met gepaste snelheden zoals 110 km/h), leverde een fraaie 1 op 22,9 op.

Ga daar eens tussenin zitten en je krijgt: een niet minder fraaie 1 op 20 als gemiddeld verbruik. Exclamation

EINDE CITAAT
—————————————————————————

Het is voor mij heel simpel….als ik het koeirieren met een klein dieseltje ook niet meer kan betalen…..dan zal ik er mee moeten stoppen en stap ik na 15 jaar weer over op Benzine. Confused

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 12 september 2005 01:04 AM
  [ # 162 ]

Mijn vrouw rijdt in een AX 1.4 diesel. Deze rijdt voornamelijk veel kleine stukjes in de AX. Het verbruik komt niet onder de één op twintig! Dus wat het verbruik betreft ga je er flink op vooruit.
Qua comfort laat je toch een behoorlijke veer.

Jeroen

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 12 september 2005 01:07 AM
  [ # 163 ]

van een veerbak naar een hobbelbak…

Profiel  

EW
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 12 september 2005 01:08 AM
  [ # 164 ]

Sommigen kunnen met een Xantia ook met minder dan 5 liter diesel op 100 km toe hoor!  (en idd, de mijne komt tegenwoordig door de brandstofprijzen niet boven de 3000 rpm)

Profiel  

jpiek
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130

Gepost: 12 september 2005 01:09 AM
  [ # 165 ]
Bram schreef:

I.v.m. de opmerkingen in het draadje gespot op Marktplaats, hier even mijn reactie op enkele forummers Wink
........................

Nee nee…...het is geen schijnbeweging, er komt GEEN BX meer (hoe jammer ik het ook vind) Crying or Very sad ...maar vanwege de laatste 2 maanden enorm gestegen brandstofprijs moet ik wel overstappen op een zuinig dieseltje. Confused

Doen Bram, ik denk dat je sneller weer op zoek gaat naar een HP geveerde wagen dan dat ik deed met de Excel…

En je kunt een auto met nog zo’n goede stoel hebben… de vering vangt de grootste klap op. Dus of je veel op de stoel van ee P 106 zult zitten ? Je stuitert er vaker vanaf denk ik…

Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG

Profiel  

11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook