Re: Kwaliteit en betrouwbaarheid C5
c5breakhdi schreef:Al drie jaar rijd ik in mijn C5 break, nieuw gekocht in 2002. Gedurende die eerste 3 jaren zijn diverse dingen hersteld of vervangen geweest. Voorbeeld : de achterruit (2 maal !), drie sloten, ruitensproeierreservoir, ruitensproeierpomp, oliepeilmeter, verlichting van het handschoenenkastje, cilinderkoppakking (aan 50.000 km !), bedieningspaneel van de airco, COM 2000 (voor het niet functioneren van de knipperlichten), enz. En het is nog niet gedaan…
Twee weken geleden werden nog twee problemen opgelost :
- de veren van de achterklep (break) werden vervangen, wegens te soepel (klep ging niet ver genoeg open)
- te zwak mechanisme van de oprolgordel : vervangenGelukkig heb ik een Contract Plus Flex garantie, dit is in België een garantieverlenging tot 5 jaar, waarvoor wel moet bijbetaald worden.
Er blijven echter nog een aantal problemen open staan. Een inspecteur van Citroën Belux (de Belgische invoerder) is vorige donderdag bij de dealer naar mijn voertuig komen kijken.
Dit zijn de problemen die hem gesignaleerd werden, en (in hoofdletters) de antwoorden die hij er op gegeven heeft :
- gekraak in de voorste deuren wanneer de vensters dicht zijn -> GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- gekraak in de achterste deuren wanneer de vensters enkele cm open staan -> GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- de versnellingsbak schakelt moeilijk in achteruit -> EERST IN TWEEDE VERSNELLING STEKEN, DAN IN ACHTERUIT
- vochtinsijpeling bovenaan het raam van alle deuren, tussen de buitenste en binnenste ruitafdichting, die bovendien een soort schimmel doet ontstaan -> GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- op de kaders rondom de portierramen (van 3 deuren) zitten hobbels -> DAT IS ROEST DIE ZICH DAARONDER VORMT, KADERS MOETEN VERVANGEN WORDEN
- ontkoppelingspedaal geeft een klik bij het indrukken -> NORMAAL, INVETTEN
- de koplampen flikkeren tijdens het rijden, door spanningsverschillen die optreden wanneer de ophanging “werkt” (automatische hoogteregeling) -> NORMAAL
- abnormaal slijtagepatroon banden achteraan -> NORMAAL
- volgens boordcomputer steeds wisselend brandstofverbruik, ook voor identieke trajecten -> COMPUTER MAAKT FOUTE BEREKENING, GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- soms gaat de verlichting van het boordcomputerschermpje niet uit na het afzetten van het contact -> ?
- soms werkt de kofferverlichting niet bij het openen van de (afzonderlijk te openen) achterruit, knop voor laaddrempelverlaging werkt dan ook niet en BSI signaleert geen “geopende achterruit” -> CONTACTSCHAKELAAR VERVANGEN
- regelmatig airbagstoring -> STEKKERS CONTROLEREN
- op de plip (afstandsbediening van de centrale vergrendeling) zijn de pictogrammen nog nauwelijks zichtbaar, verschil tussen “openen” en “sluiten” is niet meer te zien -> NIEUWE PLIP
- het dashboard begint lichtjes te vervormen (boven de tellers) -> GEEN ANTWOORD
- dansende voorzijde : bij afgezet contact begint de voorzijde van de auto soms spontaan op en neer te gaan -> NORMAAL GEDRAG (ik denk dat de inspecteur het probleem niet goed begrepen heeft)Voor de problemen waarvoor er een oplossing is zal mijn dealer binnenkort de noodzakelijke werkzaamheden uitvoeren, volgens de voorschriften van de inspecteur, en gedekt door de “Contract Plus Flex” garantie. Voor de problemen waarvoor de inspecteur geen oplossing heeft aangereikt zal ik een aangetekende brief naar de invoerder, Citroën Belux, sturen. Met een aantal van die problemen valt te leven, met andere echter niet (zoals bv. de vochtinsijpeling, de abnormale bandenslijtage achteraan, ...)
Graag jullie reacties en aanbevelingen, ik hou jullie verder via dit draadje op de hoogte van de verdere evolutie.
Ondertussen heeft de auto een weekje bij de dealer gestaan, en wat is er uiteindelijk opgelost ? Enkel de zwarte rubberen raamafdichtingen (3 exemplaren) waar roest in zat (bevat een stalen profieltje) werden vervangen, met de overige problemen blijf ik zitten. Dat is nu drie weken geleden, nu stel ik vast dat ook het vierde raamkader dit euvel vertoont. Bovendien zijn er weer nieuwe problemen opgedoken : twee weken geleden wou de achterklep niet meer open (het ruitje wel), en vorig weekend wou de centrale vergrendeling het rechter achterportier niet meer op slot doen, het is pas sinds dinsdag dat het terug normaal werkt. En op de koop toe is vanavond de deurhendel om het bestuurdersportier van binnenuit te openen, gewoon zomaar afgebroken - nu moet ik steeds het raam opendoen om de deur te openen en uit te stappen !
Nagelnieuw gekocht in 2002, en nog geen moment zorgeloos kunnen rijden ! Wat moet ik toch met deze auto aanvangen ???
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Dit klinkt misschien rigoreus, maar als je het geld hebt:
Inruilen op een andere.
Mn vader heeft een fase 1 c5 van het tweede type met een 3.0 v6 motor en rijdt al 2 jaar/145000 km probleemloos! (deze gaat trouwens over een maandje de deur uit wegens nieuwe leaseauto )
De auto heeft alleen maar zn standaardbeurten gehad, en een keer een nieuw achterraampje.
Wanneer je niet wilt inruilen, dan zou ik rechtstreeks naar citroen nederland stappen en daar eisen dat de auto probleemloos terug komt!
Succes in ieder geval!
Xsara_Coupe
Pffffffffff heb net een 2001 model gekocht begin september.
Kunnen we dit topic niet sluiten
V strom schreef:Pffffffffff heb net een 2001 model gekocht begin september.
Kunnen we dit topic niet sluiten
Dat kunnen we doen….
Doen we lekker niet….
V strom schreef:Pffffffffff heb net een 2001 model gekocht begin september.
Kunnen we dit topic niet sluiten
Mijn C5 uit 2001, 146000km op de teller, rijdt al tijden probleemloos. Alleen de vering vind ik wat te stug, maar dat schijnt meer aan mijzelf te liggen dan aan de auto. Er is nog hoop voor de ph 1 C5.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Xsara_Coupe schreef:Dit klinkt misschien rigoreus, maar als je het geld hebt:
Inruilen op een andere.Mn vader heeft een fase 1 c5 van het tweede type met een 3.0 v6 motor en rijdt al 2 jaar/145000 km probleemloos! (deze gaat trouwens over een maandje de deur uit wegens nieuwe leaseauto )
De auto heeft alleen maar zn standaardbeurten gehad, en een keer een nieuw achterraampje.
Wanneer je niet wilt inruilen, dan zou ik rechtstreeks naar citroen nederland stappen en daar eisen dat de auto probleemloos terug komt!Succes in ieder geval!
Xsara_Coupe
aaahumm, je koopt een C5 in Belgie en dan moet je volgens jouw naar Citroen Nederland stappen??
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ops: ops: ops:
Ik heb weer eens niet goed gelezen
Dat moet in deze natuurlijk citroen Belgie zijn!
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Re: Kwaliteit en betrouwbaarheid C5
c5breakhdi schreef:- gekraak in de voorste deuren wanneer de vensters dicht zijn -> GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- gekraak in de achterste deuren wanneer de vensters enkele cm open staan -> GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
- de koplampen flikkeren tijdens het rijden, door spanningsverschillen die optreden wanneer de ophanging “werkt” (automatische hoogteregeling) -> NORMAAL
- abnormaal slijtagepatroon banden achteraan -> NORMAAL
- volgens boordcomputer steeds wisselend brandstofverbruik, ook voor identieke trajecten -> COMPUTER MAAKT FOUTE BEREKENING, GEEN OPLOSSING VOORHANDEN
Heel veel ellende, vroeger zou je zeggen maandagmorgenauto, maar ja die robots drinken in het weekend geen pintjes, dus dat kan het ook niet zijn.
Over bovenstaande puntjes kan ik iets zeggen, misschien dat het helpt:
Krakende ramen heb ik ook last van, er staat hier in het forum een tip om ze te smeren, zelf nog niet geprobeerd.
Ik had na aflevering van mijn occasion (07/2002) een flikkerende xenonlamp, lamp is vervangen, probleem opgelost.
Snelle slijtage achterbanden heb ik al vaker hier gelezen, ik rij zelf nog te kort om wat hierover te zeggen.
Boordcomputer: Tsja, das lastig. Mag dan steeds hetzelfde traject zijn, jouw emotie en rechtervoetgedrag zijn dat misschien niet. Hoe groot zijn de verschillen ? Bij mij is de boordcomputer akelig nauwkeurig over een traject van een volle tank.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Volgens de boordcomputer ligt mijn brandstofverbruik (diesel) 0,5 tot 0,8 liter hoger dan wat ik zelf bereken.
Dat topic over de krakende ramen en hoe je het met WD-40 kan verhelpen heb ik teruggevonden, zal dat dit weekend eens uitproberen.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
c5breakhdi schreef:Volgens de boordcomputer ligt mijn brandstofverbruik (diesel) 0,5 tot 0,8 liter hoger dan wat ik zelf bereken.
Dat topic over de krakende ramen en hoe je het met WD-40 kan verhelpen heb ik teruggevonden, zal dat dit weekend eens uitproberen.
Laat me even weten of het lukt met die krakende ramen, ik ben niet zo een doe-het-zelver, maar als het jou ook zo lukt, ga ik het ook proberen.
Als jouw 110pk break ergens in de buurt van 6l/100 km verbruikt zou dat wijzen op een afwijking van de boordcomputer van ruim 10%.
Mijn boordcomputer geeft over de eerste 5000 km precies 10.0/100km aan, zelf gemeten is dit 9.42/100km, geen afwijking van 10% maar ook hier indiceert de boordcomputer een hoger dan daadwerkelijk gebruik.
Zou me hier niet erg druk over maken, zeker gezien de waslijst aan echte problemen die je hebt.
Ik heb trouwens ook wat kleine bobbeltjes onder de horizontale raamlijsten, met name op de plaats waar de verticale lijst kruist.
Jij hebt, betaalde, extra garantie, maar hoe zit het met de originele fabrieksgarantie van Citroen op de carrosserie ?
Tis al eerder gesuggereerd, deze klachten en eerdere, al 3 jaar lang, geven je nooit meer het plezier en vertrouwen dat een C5 toch echt kan geven. Inruilen en het hoofdstuk sluiten is misschien inderdaad het beste voor je zielerust. Voor de Vlamingen hier graag wel even laten weten waar de auto terecht komt als je hem weg doet
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Over dat verschil in verbruik maak ik me inderdaad niet druk. Maar over gekraak, vochtinsijpeling, roest en allerhande storingen wel.
Die betaalde extra garantie is een uitbreiding van de wettelijke waarborg, die normaal twee jaar bedraagt. Met de betaalde extra garantie (heet hier in België “Contract Plus Flex”) heb je garantie tot 5 jaar of 150000 km. Carrosserie-onderdelen, zoals de raamlijsten, vallen volgens mij onder de anti-corrosiegarantie, die hier in België 12 jaar bedraagt.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
is in nederland ook zo dat je 12 jaar heb
maar hoe doet de dealer tegen over jou over de problemen lijk me toch dat ze die verhelpen en is er anders nog iets mogelijk met een advocaat of zoiets als de bovag
Ronald_Xantia schreef:c5breakhdi schreef:Volgens de boordcomputer ligt mijn brandstofverbruik (diesel) 0,5 tot 0,8 liter hoger dan wat ik zelf bereken.
Dat topic over de krakende ramen en hoe je het met WD-40 kan verhelpen heb ik teruggevonden, zal dat dit weekend eens uitproberen.
Laat me even weten of het lukt met die krakende ramen, ik ben niet zo een doe-het-zelver, maar als het jou ook zo lukt, ga ik het ook proberen.
Dit is echt zeer eenvoudig Dat lukt iedereen met 2 handen, of ze nu allebei links of rechts zijn
Ik heb dat draadje over het verhelpen van die krakende ramen ‘‘geschreven’‘. Na 2 Mnd compleet kraakloos gewerkt te hebben, begonnen ze van de week weer te kraken. Weer even ingespoten met WD40, en kraken weer verholpen. Ik denk dat zuurvrije spuitvaseline misschien wel langer z’n werk blijft doen als WD40. Die heb ik echter (nog) niet in de kast staan. Ik zal de volgende keer de boel hiermee inspuiten en hou jullie natuurlijk op de hoogte. Of misschien is iemand mij wel voor, dan hoor ik natuurlijk graag hoe het werkt.
Groet,
Maarten
Niet zo lang geleden, zat er nauwelijks elektronica in een auto, en was het enige probleem roest en soms wat startproblemen. Nu moet ineens alles computergestuurd en voilà, daar begint de ellende. En Europeanen hebben geen verstand van elektronica. Dat moet je overlaten aan de Jappen! Philips gaat ook sneller kapot dan een Panasonic. De Europeanen blijven eigenwijs en blijven bestellen bij Bosch en Valeo. Jammer. Bij de Japanners is de betrouwbaar veel hoger (en zijn de auto’s met meer discipline gebouwd). Je zult straks zien dat de C1 benzine de meest betrouwbare Citroën is!
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)