iddstechnique schreef:“Comfort” / “sport”-schakelaar
Op de middenconsole van Xantia en XM zit een schakelaar. Daarmee kan de bestuurder naar eigen wens een rijstand inschakelen. In de sportieve stand reageert de berekenaar extra gevoelig op de informatie van de sensoren. Voorbeeld: bij een snelheid van 115 km/u wordt de vering automatisch van “comfort” op “sport” gezet, als het stuur meer dan 33 graden wordt gedraaid. In de sportieve stand gebeurt dit al bij een stuurwielhoek boven de 22 graden, dus een volle 11 graden eerder.
Dit heeft dus ALLEEN betrekking op HA2
iddstechnique schreef:
SC.CAR, HET SYSTEEM VOOR ACTIEVE ANTIROLCONTROLE
Xantia Activa is de eerste auto in de geschiedenis die niet overhelt in een bocht. Xantia Activa zet stuurbevelen nog sneller en soepeler om dan de toch al voorbeeldige Xantia. In een mum van tijd raakt men overtuigd van de weldaad van het nieuwe rijcomfort. Ook in zeer scherp genomen opeenvolgende bochten lijkt het onderstel aan de weg te kleven. Zelfs een plotselinge verandering van belasting kan de “actieve” Xantia niet uit zijn evenwicht brengen.Hoe werkt het systeem voor Actieve Antirolcontrole ?
Het SC.CAR-systeem wordt gestuurd door de verder ontwikkelde elektronische berekenaar van het Hydractive-veersysteem en gebruikt dus de beschikbare gegevens over de rijsnelheid, de stuurwielhoek en de stuurhoeksnelheid.
Zoals web dus al schreef:
web schreef:ze delen alleen een paar sensors
iddstechnique schreef:Behalve het Hydractive-onderstel, zijn extra aangesloten op het SC.Car-veersysteem:
- een stabilisatiecorrector
- een elektroklep
- een veerbol met geïntegreerde regelaar
- twee vijzels (één rechtsachter en één linksvoor)
M.a.w. wat Web en ik al aanvoeren:
rb schreef:Activa heeft niets in opzet en uitvoering te maken met HA2
want even recapitulerend:
HA2
opzet: maakt vering soepel / stug
uitvoering: door in-/uitschakeling van de middenbollen
Activa :
opzet: gaat overhellen tegen
uitvoering: door stabilisatorstangen ‘strakker’ te zetten EN naarmate de middelpuntvliedende kracht toeneemt, de druk/trek cylinders linksvoor & rechtsachter te manipuleren.
WaJo schreef:
Het lijkt mij een duidelijk verhaal over de relatie tussen HydractiefII en het Activa systeem!
“!” ?
Duidelijk (pers-)verhaal zeker, maar de relatie is nog steeds non-existent. Die sportknop zorgt ook niet voor een ‘sneller’ reagerend Activa systeem, tevens zijn de middenbollen (essentieel in HA2) niet van belang voor Activa.
M.a.w: je zou zelfs een activa kunnen maken o.b.v. een hydropneumatisch onderstel, i.p.v. HA2. Alleen moet je wel veel electronica(sensoren) omgooien + de veercomputer.
Voor wie een technisch verhaal wil lezen over hoe het werkt (ipv een marketing verhaal) :
http://www.tramontana.co.hu/citroen/guide.html
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Peteryed schreef:Voor alle duidelijkheid ik heb het echt over activa. Over hydractief en hydractief 2 hoef je me niks meer wijs te maken. Toen de XM en Xantia uitkwamen heb ik me er erg in verdiept. Het gaat me echt om Het anti overhel systeem activa. Ik blijf het eigenaardig vinden dat er een knop op zit om alleen maar de vering stugger te zetten. Ook in de gewone stand helt activa echt niet. Maar goed het zal dus wel zo zijn
Peter
Strakkere vering is niet alleen om over hellen tegen te gaan maar om de wegligging en het contact tussen wagen en bestuurder te vergroten.
Met stuggere veren voel je beter aan wat de auto onder je doet.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI