de BX GTi is door mijn ouders gekocht met 170000 km op de teller, en is van eigenaar verwisseld (moi) en nu staat ie op bijna 300000 km.
we hebben een keer de inktvis vervangen, niet omdat ie lekte, maar omdat deze al meerdere malen gerepareerd was. we wilden toen maar voor de zekerheid een nieuwe monteren.
verder gewoon standaard onderhoud.
omdat ik nu een andere motor er in ga hangen ga ik geen extra kosten meer spenderen aan het blok. de distributie is bij 189000 vervangen en doet nog gewoon zijn functie. tja…..monteurs eigen kijken niet zo nou.
verder doe ik al het onderhoud zelf, en hou me niet strikt aan de regels…..is vaak ook niet nodig. verder zet ik hem regelmatig op de brug en loop alles gewoon effe na.
kosten…..denk €100 in het jaar..als ik het haal
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik heb aan mijn Bixje, een 19TGI Routière ongeveer 3500 euro uitgegeven in anderhalf jaar (aan onderhoud en exterieur opleuken). Aan onderhoud is er van de 3500 euro zeker 3100 euro in de auto gegaan. De octopus vervangen, koppakking, tellerkabel, V-Snaar, Thermocontacten, handremkabel, alle oliën vervangen (ook de bak), klepseals, wat “getuned”, remschijnven, remklauwen, remblokjes, achterlicht vervangen (dat had ik ook wel zelf gekunt maar ik had er totaal geen tijd voor), spanrol vervangen en nog wat kleine zaken tijdens het nakijken van de motor (koppakking lag er toch uit, dus heb ik een soort van kleine motorrevisie laten doen.
Let wel, al het werk is uitbesteed, dus daardoor wat duurder. Maar voor het bedrag en dan gezien wat er in die tijd is gebeurd… Ook mistlichtjes erin gezet, ronde koplampen enzovoort enzovoort (en nu weer een 16V uiterlijk erop.
BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)
ik heb mijn TZD 14 februari dit jaar gekocht, inmiddels 12.000 km mee gereden.
Gekocht voor 500 euri, incl NIEUWE APK, accu,dinamo en dist.riem.
Was een “lijk"en hij was “knullig gekeurd”
Al met al heb ik em een beurtje gegeven (50 euro ofzo), nieuw interieur (40 euri), adal’s en bollen op druk (225) VEEL kleine dingen…
(toen ik em kocht deed mistlicht t niet, rechterknipperlicht, claxon, achterruitverwarming,aanjager etc=> mag ik dat “knullig gekeurd”” noemen )
Ik heb er veel uren inzitten inmiddels, en er 7 liter olie bij moeten gooien in al die tijd. (1 liter op 1800 km ofzo)
Zaterdag issie op de brug geweest bij een bevriende citroen-garage…. is nu technisch HELEMAAL GOED.
Al met al heeft de auto me tot nu toe NOG GEEN 1000 euri gekost, en hij kan nog wel ff vooruit.
Brandstofverbruik valt me mee: 1 op 16 als je echt plankt (160 op snelweg) en 1 op 18 als je normaal doet (130-140 op de snelweg)
Ik heb t idee dat ik “groot onderhoud” voorlopig wel gehad heb (als de koppakking er niet uitvliegt ofzow natuurlijk) en dan rijd ik toch echt niet duur!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?