1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LPG in DS (1968)
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 28 juni 2005 02:52 PM

De benzine prijzen reizen de pan uit. En het wordt alleen nog maar erger…....

Wie heeft er ervaring met LPG in een DS?
Confused:

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 juni 2005 02:56 PM
  [ # 1 ]

Re: LPG in DS (1968)

smitssan schreef:

De benzine prijzen reizen de pan uit. En het wordt alleen nog maar erger…....

Wie heeft er ervaring met LPG in een DS?
Confused:

Ik heb geen LPG-ervaring in een DS, wel in een GS, en dat is super!

In een DS kan het heel goed, en de installatie is relatief simpel (helemaal t.o.v. een luchtgekoelde GS Confused ) dus niet zo verschrikkelijk duur, zeker een aanrader dus!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 juni 2005 05:52 PM
  [ # 2 ]

Ik ondervind drie nadelen:

- Verlies aan ruimte in de kofferbak
- In de brandende zon in de file je moet je soms je verwarming aanzetten ivm de extra warmte onder de motorkap.
- Droogstaan doet je carberateur geen goed.  Starten op benzine gaat(ook bij af en toe gebruiken) vaak minder en dan moet je je carberateur weer gaan schoonmaken.

Wat mij betreft wegen deze nadelen dik op tegen de financiele voordelen.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 28 juni 2005 06:02 PM
  [ # 3 ]

Ik heb al 18 jaar ervaring met het rijden in een DS op LPG. Het gaat gewoon prima. Zelf inbouwen kost ca. 500 euro en daar komen dan de RDW-keuringskosten nog bovenop.
Twee weken weer een installatie ingebouwd: vlekkeloos door de keuring.

Hoe eerder je inbouwt, hoe eerder je van de voordelen van LPG kunt genieten: schonere uitlaatgassen en geringere kilometerkosten.
Grof gerekend ligt het omslagpunt bij zelf inbouwen al bij 2000 km per jaar.
Koken kun je ook op gas.
LPG in een GS(A) is een heel ander verhaal, vooral met de tegenwoordige wettelijke eisen.

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 28 juni 2005 07:39 PM
  [ # 4 ]

Ik zat ook aan gas te denken (tenminste als ik de wagen eerst weer apk waardig heb) benzine is duurder dan goud tegenwoordig…..... (
Hoe zit het met aanpassingen aan de motor en het koelsysteem?
- Heb je andere kleppen nodig?
- Is zo een extra koelende radiateur nodig? (drie rijen????)
- Waar leg je de leidingen neer en moeten er extra gaten geboord worden?

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 juni 2005 09:16 PM
  [ # 5 ]

Ik heb 298.000 km op LPG gereden met een DS21 zonder veel aanpassingen, nooit problemen gehad, motor loopt nog steeds goed, maar nu weer op benzine en is nog nooit open geweest. Kleppen regelmatig nagekeken maar 1x in de zoveel beurten hoeven nastellen. Aanpassingen: kleppen ietsje ruimer, ontsteking iets later. Extra koeling mag, hoeft niet. Advies: op lpg leeg rijden en op benzine naar de pomp, en weer verder met LPG, dit ter bescherming van je carburateur;  hoewel, dit was in de tijd dat er nog lood in de benzine zat. naar
Met de GS1220 ook nooit problemen gehad, behalve wat vermogensverlies, vooral in de bergen.

Groeten J.Witkop

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 juni 2005 09:21 PM
  [ # 6 ]
Ree schreef:

Ik ondervind drie nadelen:

- Verlies aan ruimte in de kofferbak
- In de brandende zon in de file je moet je soms je verwarming aanzetten ivm de extra warmte onder de motorkap.
- Droogstaan doet je carberateur geen goed.  Starten op benzine gaat(ook bij af en toe gebruiken) vaak minder en dan moet je je carberateur weer gaan schoonmaken.

Wat mij betreft wegen deze nadelen dik op tegen de financiele voordelen.

Groet,

Ree

Ik heb nu zelf 15000Km op LPG gereden en ondervind nog geen carburatieproblemen. Echter als die wel in het verschiet liggen heb ik daar een budged voor bij elkaar gespaart van €1400,-!!!
In feite kan je de dingen die je op noemt preventief bij de beurten meenemen.

Wat mij betreft hebben alle financiele voordelen de technische nadelen volledig weggepoetst.  Very Happy

Cees78 schreef:

LPG in een GS(A) is een heel ander verhaal, vooral met de tegenwoordige wettelijke eisen.

Valt wel mee, alles is het zelfde behalve de verwarming van de verdamper. Omdat de uitlaatstift verboden is wordt er d.m.v. de uitlaat koelvloeistof verwarmt welke vervolgens door de verdamper wordt gepompt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juni 2005 09:38 PM
  [ # 7 ]

ruim 400.000 km in een ds op lpg.
Prima.
Sommige koppen kunnen niet tegen loodvrij en LPG.
Monteer eenmalig harde zittingen en klaar.
Inbouw moet je even kijken op een clubdagje of bij een ds in de buurt.
Je mag altijd even bij mij langs komen om alle ins en out s te leren. Ik heb denk ik 50 installaties ingebouwd inmiddels….
Oja, Groot motorgas in alkmaar (GMS) levert comlpete sets voor de DS!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 28 juni 2005 10:06 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij hebben de DS-motoren allemaal harde ingezette klepzittingen. (Is dit zo, Boogaard? Ik dacht het wel…)
Dit is ook de reden dat ze in tegenstelling tot veel andere (semi-)klassiekers probleemloos op loodvrije benzine kunnen rijden. Ik heb met mijn DSpécial zonder verdere aanpassingen 10 jaar volkomen probleemloos op loodvrij gereden. Volgens “mijn” toenmalige Snoekenspecialist (Harry de Bliek) geldt dat ook voor het rijden op gas. Harry wilde destijds bij de revisie van een DS-motor die bijna 3 ton op gas had volbracht klepzittingen laten vervangen door een gespecialiseerd bedrijf. Hij kreeg echter te horen dat datgene wat men er in zou gaan zetten, beslist niet harder was dan wat Citroën al gebruikt had. Een gezonde motor zou dus zonder verdere aanpassingen prima op gas moeten kunnen rijden.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 28 juni 2005 11:00 PM
  [ # 9 ]

Ik heb al 18 jaar ervaring met het rijden in een DS op LPG. Het gaat gewoon prima. Zelf inbouwen kost ca. 500 euro en daar komen dan de RDW-keuringskosten nog bovenop.

Cees, Ik hoor steeds dat het inbouwen door een erkende specialist moet gebeuren, hoe zit dit of benn jij die specialist ? En twee als jij het bij mijn break voor die prijs wilt doen of ietsje meer dan zou ik je willen vragen of je het ook voor anderen dus voor mij wilt doen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 juni 2005 11:20 PM
  [ # 10 ]

Iedereen mag LPG inbouwen, de installatie dient alleen nadien gekeurd te worden door de RDW.
Hier kijken ze o.a. even of de afstand tussen de klemmen van de leiding wel volgens de regels zijn en of de installatie niet lekt.

Ik ga binnenkort zelf ook LPG inbouwen in mijn 2CV omdat deze ook bijna belastingvrij is.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 28 juni 2005 11:29 PM
  [ # 11 ]

oke is het dan misschien een idee dat iemand die veel ervaring heeft met het inbouwen even een stappenplan voor het inbouwen beschrijft ?, met daarnaast natuurlijk de wettelijke(rdw) eisen ? Ik heb hier veel behoefte aan en kan het nergens op het internet vinden.

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 28 juni 2005 11:47 PM
  [ # 12 ]

Ik zal een verhaal voor la Bombe schrijven

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
redtiger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 15-01-2005

Gepost: 28 juni 2005 11:50 PM
  [ # 13 ]

ik heb zelf geen ds maar een 2.4 cx uit ‘77. die wilde ik ook graag op gas hebben en heb veel dingen uitgezocht mbt tot het zelf inbouwen.
het grootste nadeel cq kosten was dat de gasbedrijven er niet om zaten te springen een losse installatie te leveren en als ze het al wel wilden doen alles kompleet zo’n 800 euro ging kosten. met keuringskosten erbij weeg het verschil met laten inbouwe à`1000 euro daar niet tegen op.
je bent de auto 2 dagen kwijt en kan gelijk rijden en hebt garantie.
de inbouw heb ik in doornspijk laten doen en ben er zeer tevreden over. ik heb een 110 liter tank die was wel 100 euro duurder maar is zeer aan te bevelen als je veel rijdt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 juni 2005 12:05 PM
  [ # 14 ]
Bassman schreef:

Volgens mij hebben de DS-motoren allemaal harde ingezette klepzittingen. (Is dit zo, Boogaard? Ik dacht het wel…)
Dit is ook de reden dat ze in tegenstelling tot veel andere (semi-)klassiekers probleemloos op loodvrije benzine kunnen rijden. Ik heb met mijn DSpécial zonder verdere aanpassingen 10 jaar volkomen probleemloos op loodvrij gereden. Volgens “mijn” toenmalige Snoekenspecialist (Harry de Bliek) geldt dat ook voor het rijden op gas. Harry wilde destijds bij de revisie van een DS-motor die bijna 3 ton op gas had volbracht klepzittingen laten vervangen door een gespecialiseerd bedrijf. Hij kreeg echter te horen dat datgene wat men er in zou gaan zetten, beslist niet harder was dan wat Citroën al gebruikt had. Een gezonde motor zou dus zonder verdere aanpassingen prima op gas moeten kunnen rijden.

Tsja,

Mijn id 19 b had erg veel last van slijtende kleppen/ zetels. elke 10.000km was alle speling eruit.. Dat is 0.20mm per keer. in 75.000km ( 2 a 3 jaar) kon ik ze niet meer losser zetten.
Mijn DSuper5 heeft daar helemaal geen last van…. Rolling Eyes

Daarom denk ik dat er wel degelijk ‘zachte’ koppen bestaan..

@ cees,
Ik wil je wel helpen met schrijven.

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 29 juni 2005 12:31 PM
  [ # 15 ]

Very Happy Die van mij draait als een zonnetje ( 23ie), hij start op benzine en schakelt daarna over op gas. Wat heel belangrijk is, is de staat van de ontsteking. Je kunt er beter gelijk 123 ignition opzetten.

Gr G

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook