Contructies van het 2cv chassis even voor je opgezocht.
Ook al is het chassisvolgens jou niet rot lees onderstaand stuk even.
contructies 2cv chassis:
Over de 2CV is indertijd door de constructeurs goed nagedacht. Het ontwerp mocht geen kilo te zwaar worden en dat betekende dat allerlei dragende delen zo licht mogelijk werden geconstrueerd. In principe is de huidige 2CV nog gelijk aan het eerste model, met alle voordelen, maar ook alle nadelen. We hoeven er niet om heen te draaien, alle Nederlandse 2CV’s roesten en liefst op cruciale (dragende) plaatsen. Geen nood, de echte liefhebber leert er mee leven en slaat aan het lassen.
In enkele regels is uit te leggen waar je bij het herstel van uit moet gaan. Probeer niet slimmer te zijn dan het team van Pierre Boulanger, zij hebben jaren de tijd gehad om allerlei constructies te bedenken en uit te proberen en hebben de beste oplossingen gekozen. Met ander woorden; herstel doorgerotte chassis- en carrosseriedelen op precies dezelfde wijze als het origineel. Slijp weg wat rot is en las er nieuw plaatmateriaal in. Niet dikker, maar zeker ook niet dunner.
Een veel voorkomende truc is het bedekken van bijvoorbeeld een doorgerot chassis met een flinke plaat die er goed opgelast wordt. Vaak komt zo’n ding zelfs nog door de APK ook. De keurmeester ziet er namelijk geen gat in. Wij ook niet, want het doorrotten gaat nu nog sneller en voor je het weet zak je met chassis en al op de straat. Ga er maar van uit dat wanneer een bepaalde versteviging niet echt nodig was, Citroën dat er wel uitgelaten had om kilo’s te sparen.
Het “herstellen”, door een nieuw stuk plaat over een bestaand stuk plaatwerk te zetten, geeft altijd extra condensvorming er tussen en laat de zaak nog harder roesten dan normaal. Met nagenoeg dezelfde kosten en inspanning herstel je de originele constructie weer en kun je veilig weer jaren plezier hebben van je 2CV.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Kij toch eens hierna LE:
Als er iets bijzit, scheelt het je altijd nog in de kosten. En kun je ook mogelijk weer ff vooruit tot je geld hebt voor een grote renovatie van je eend.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Lelijke Eend schreef:Als ik hem recht laat trekken, vraag ik hoe de stevigheid zal zijn. Als die nog afdoende is, doe ik er (qua stevigheid tenminste) niets aan.
En natuurlijk pleur ik er dan een paar kuub owatrol in
Ennuh, als ik voor 350 pleuro all-in (dus ook met complete RDW keuring!) een nieuw chassis er onder kan krijgen, doe ik het.
de originele stijfheid krijg je zonder veel laswerk en kilo’s ijzer nooit meer terug..
En hoe willen zij, of jij, controleren hoe stijf het chassis na het rechttrekken is? Dat kan maar weer op 1 manier…..
Lelijke Eend schreef:Nadeel van 2e hands is dat ik niet kan zien hoe goed het is. Doordat m’n huidige chassis zo ver achter de transversebouten geknikt is, ga ik er van uit dat het (op die knik na natuurlijk!) nog zeer goed is. Als ik een chassis koop, weet ik dat niet.
Mss dat je chassis op dat punt vrezwakt was, en daarom daar is gaan knikken/krom getrokken.
De ketting is nl net zo stevig als de zwakste schakel… Er hoeft maar ergens iets zwaks te zitten en je zit met een probleem!
Ik ga eerst bekijken wat rechttreken kost en wat voor problemen het eventueel met zich meebrengt. Misschien moet er inderdaad wel wat aan gelast worden om de plaats van de knik te verstevigen. Als dat moet: prima. Als het maar goed en stevig is allemaal. En om die stevigheid te bereiken, hoeft er echt geen 10 kilo plaatmateriaal in. Ik denk dat platen van 5-10 cm breed over de gehele hoogte van het chassis al voldoende is. Een deel van de stevigheid komt dan uit het eerder geknikte platmateriaal en een deel uit de nieuwe platen. En dubbele platen hoeven geen problemen met condens (en dus roest) te geven. Kwestie van rondom aflassen.
Maar misschien kan dat rechttrekken wel, maar heb ik een chassis zo slap als boter (ik ga er vanuit dat het garagebedrijf dat vantevoren kan vertellen). Dan is een andere mogelijkheid een ander chassis. Ik vindt het nogal dom om meteen een ander chassis (al daar niet 2e hands) onder te kwakken. Of het is financieel niet haalbaar voor mij, of ik schroef er een bonk roest onder.
Overigens, mijn chassis behoort te knikken bij een ongeluk. Anders is m’n Eend heel en ik dood. Dus dat chassis hoeft niet onverwoestbaar te worden. Als het z’n oude sterkte maar weer terug krijgt.
Schijt aan originaliteit.
Nieuwe foto’s:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/10
Inderdaad, die groene wagen is de GS van Patje
Schijt aan originaliteit.
Dat chassis krijgt nooit z’n stijfheid terug wat het was, of je moet er kilo’s plaat in gaan lassen.
Met een 2e hands chassis ben je goedkoper uit.
Ik denk dat je zelfs met een nieuw chassis goedkoper uit bent, want met rechttrekken ga je je alleen maar meer ellende op de hals halen.
Mijn chassis is alleen verzwakt op de plaats waar het geknikt is. Dat moet ik dus zien te verstevigen. Als ik over de knik, platen las, ben ik al een heel eind. Bedenk ook dat er heel veel verotte Eendjes rondrijden.
Maar ik laat mij gewoon adviseren door een garagebedrijf. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt en weten dus wat ik kan/mag verwachten.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Jongens weten jullie hoeveel auto’s er rondrijden met chassisbalken die recht zijn getrokken, kofferbodem’s en dorpels ga zo maar door.
Wil echt niet zeggen dat ze na het rechttrekken allemaal slappegebakjes zijn hoor en of dat ze verstevigd moeten worden met plaatwerk.
Elk schadebedrijf heeft een trekbank.
Volgens mij is een rot chassis erger dan 1 waar ooit een plooi in heeft gezeten.
Ik vind het allemaal redelijke boeman verhalen.
Wat lullig allemaal voor je, Elmer….sorry dat ik wat laat reageer in dit draadje. ops:
Heb de laatste paar dagen wat *gedoe* met Xantia’s gehad…zeg maar.
Morgen ben ik bij Halbe de Meer in Harkema…ik kan allicht eens een balletje opgooien bij hem ??
Het zijn Citrofielen als geen ander…of heb je hem al gesproken. :
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Lelijke Eend schreef:Mijn chassis is alleen verzwakt op de plaats waar het geknikt is. Dat moet ik dus zien te verstevigen. Als ik over de knik, platen las, ben ik al een heel eind. Bedenk ook dat er heel veel verotte Eendjes rondrijden.
Lasnaden en staal op de niet geknikte plaatsen hebben ook die tik morgen verwerken he. Schat dat niet uit. Misschien valt het allemaal erg mee, maar houdt er ook wel degelijk rekening mee dat het kan tegenvallen. Je kunt helaas niet in het chassis kijken. En in het ergste geval kun je dus duurder uit zijn. Je hoort me niet zeggen dat het zo is, maar denk er niet te makkelijk over. Je bent zo een hoop geld en tijd kwijt voor niks.
Dat ie nu niet op het bewuste knikpunt is gaan knikken wil nog niet zeggen dat alles daar nog super hard is. Deze conclusie lijkt me ook wat kort door de bocht. Ik heb geleerd in alle jaren dat ik nu met citroen A-types bezig ben, dat het altijd tegenvalt. Ik hoor ook niks anders op de diverse forums.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Bram schreef:Wat lullig allemaal voor je, Elmer….sorry dat ik wat laat reageer in dit draadje. ops:
Heb de laatste paar dagen wat *gedoe* met Xantia’s gehad…zeg maar.Morgen ben ik bij Halbe de Meer in Harkema…ik kan allicht eens een balletje opgooien bij hem ??
Het zijn Citrofielen als geen ander…of heb je hem al gesproken. :
Dat late geeft niet hoor. Ik ben ook niet zo’n snelle Je mag gerust een balletje opgooien hoor Maar ik ga wel eerst naar Aldeboarn Ik heb voor zater middag vrij gevraagd van stage om daar heen te kunnen (op sleeptouw).
punky schreef:Lasnaden en staal op de niet geknikte plaatsen hebben ook die tik morgen verwerken he. Schat dat niet uit. Misschien valt het allemaal erg mee, maar houdt er ook wel degelijk rekening mee dat het kan tegenvallen. Je kunt helaas niet in het chassis kijken. En in het ergste geval kun je dus duurder uit zijn. Je hoort me niet zeggen dat het zo is, maar denk er niet te makkelijk over. Je bent zo een hoop geld en tijd kwijt voor niks.
Dat ie nu niet op het bewuste knikpunt is gaan knikken wil nog niet zeggen dat alles daar nog super hard is. Deze conclusie lijkt me ook wat kort door de bocht. Ik heb geleerd in alle jaren dat ik nu met citroen A-types bezig ben, dat het altijd tegenvalt. Ik hoor ook niks anders op de diverse forums.
Het valt mij al mee dat het chassis niet op de grond lag. Mijn chassis is echt niet meer in nieuw staat, maar ik heb begrepen dat ik uit die verstevigingsplaten af kan leiden dat er ooit een nieuw chassis onder is gekomen. Het ding is dus niet 17,5 jaar oud. Tevens heb ik doppen in mijn chassis. Trek die dingen er uit en je kan met wat apparatuur naar binnen kijken. Hopen dat ze dat in Aldeboarn hebben ...
Schijt aan originaliteit.
heey LE..
waar zijn die verstevegingsplaten aangebracht? tocht niet net achter de voorophanging?
Want dit duid erop dat vorige eigenaar(en) al wisten dat het chassis ging knikken en of roest had.
Dit kan ook de oorzaak zijn dat hij niet op die plek knikte maar er net achter.
Inderdaad camera naar binnen is goede optie….ga maar vast zitten want schrik niet ...meestal ziet buitenkant er beter uit dan binnen :S
Veel suc6 met je chassi
Citroen rolls better then a Rolls!!
Voor zover ik na kan gaan zijn die platen orgineel. Ziet er in ieder geval niet uit alsof ze er later op gebakken zijn.
Schijt aan originaliteit.
Dat klinkt alweer positief !
Maargoed, we gaan kijken.
Schijt aan originaliteit.
Ik ben net terug van het schadebedrijf. Hun advies: eerst zelf zoveel mogelijk zien of het te fixen valt (spatborden, motor, lamopensteun, enzovoorts) en dan er mee rijden om te zien hoe het hele spul spoort. En dan evt. wat rechttrekken. De garagist hat n.l. al begrepen dat het niet teveel mocht kosten en hij rekende me voor dat de huur van de mal 350 pleuro kost en het er op- en er af zetten 110 pleuro (2 keer één uurloon). 460 pleuro in totaal dus. Dat is simpelweg te duur want zoveel geld heb ik niet. Daarbij: als het zo duur is, kan ik beter nog iets meer spenderen en er een nieuw chassis onder zetten.
Plan voor nu (nog niet definitief!!!): Eend repareren en recht trekken door de voorkant klem te zetten onder het plafond van de garage en op het knikpunt de Eend op te krikken. Dan doorsparen voor een nieuw chassis.
Onderweg is er nog iets ‘leuks’ gebeurd: Ik werd gesleept door m’n pa en voordat we op weg geingen terug naar huis heb ik gezegd dat ‘ie wat rustiger moest rijden. Hij vroeg of 70km/u okee was, ik vond 60 een beter plan. Echter, op een gegeven moment wijkt hij af van de route. In plaats van rechtsaf ging hij rechtdoor, richting de op- en afritten van een snelweg. Aangezien ik daar geen zin in had (en dat zeg ik echt heel subtiel!) knalde ik op de rem. De bandjes van m’n Eend slipten wat, maar toch, de 1800kg kwam snel tot stilstand. Ik m’n pa ‘uitleggen’ (let op de aanhalingstyekens) dat ik absoluut niet over de snelweg ging en dat ik desnoods wel ter plekke bleef staan, met Eend en al. Pa boos, uitleggen dat hij wel een andere route nam, maar dat hij niet over de snelweg ging. Toen zakte mijn paniek wat weg ...
Schijt aan originaliteit.