16I stappenmotor magneti marelli
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 322

- Xsara Break
Gepost: 01 juli 2005 09:31 PM

daar heb ik er dus 1 van.. de ellende met dat ding is dat hij steeds vies word -> te hoog stationair als de motor nog niet warm is, af en toe gaat de motor (op benzine dan, op gas niet) zich nogal sjonnie gedragen.maw, het toeren tal schommelt als een gek tussen 3000 en 1000 rpm

je kunt hem gewoon demonteren, en uit elkaar halen, schoonmaken, en terug zetten.
das appeltje eitje. maar na een maand of 2 begint het gewoon weer van voor af aan.

Nu dan de vraag Smile
is er iets te doen dan het stappenmotortje schoon blijft? wat kun je aan de aanvoer doen om het te verbeteren?

Ik wil best een nieuwe kopen, als die dan ook maar schoonblijft, anders schiet ik er nog niks mee op.
volgens mij kennen heel veel mensen met een 16i motor met MM syteem dit probleem , maar wie heeft de gouden tip?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 02 juli 2005 03:53 AM
  [ # 1 ]

Re: 16I stappenmotor magneti marelli

Jeroen28 schreef:

daar heb ik er dus 1 van.. de ellende met dat ding is dat hij steeds vies word -> te hoog stationair als de motor nog niet warm is, af en toe gaat de motor (op benzine dan, op gas niet) zich nogal sjonnie gedragen.maw, het toeren tal schommelt als een gek tussen 3000 en 1000 rpm

je kunt hem gewoon demonteren, en uit elkaar halen, schoonmaken, en terug zetten.
das appeltje eitje. maar na een maand of 2 begint het gewoon weer van voor af aan.

Nu dan de vraag Smile
is er iets te doen dan het stappenmotortje schoon blijft? wat kun je aan de aanvoer doen om het te verbeteren?

Ik wil best een nieuwe kopen, als die dan ook maar schoonblijft, anders schiet ik er nog niks mee op.
volgens mij kennen heel veel mensen met een 16i motor met MM syteem dit probleem , maar wie heeft de gouden tip?

Ik ken het probleem. Het enige wat je eraan kunt doen volgens mij is schoonmaken en zorgen dat ie vooral niet vettig wordt door schoonmaakmiddelen of vingers.

Een oud truukje wat ik zelf nog eens toe wil gaan proberen te passen is een pijpenrager in de aanvoerslang prutsen; als het wat scheelt is dat maar mooi.

Verder kun je ‘m regelmatig (maandelijks?) ompolen zodat remenent magnetisme de plunjer niet laat kleven. Dat werd al als modificatie door Citroën uitgeschreven maar details ken ik daar niet van; hoe vaak het zou moeten etc. Maar het geeft wel aan dat het probleem zich al snel openbaarde.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank

- Xsara Break
Gepost: 02 juli 2005 04:11 AM
  [ # 2 ]

karel schreef:

Verder kun je ‘m regelmatig (maandelijks?) ompolen zodat remenent magnetisme de plunjer niet laat kleven. Dat werd al als modificatie door Citroën uitgeschreven maar details ken ik daar niet van; hoe vaak het zou moeten etc. Maar het geeft wel aan dat het probleem zich al snel openbaarde.

dat ompolen, wat houd dat in?
ik zal ook es met een borsteltje gaan klooien

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 02 juli 2005 04:58 PM
  [ # 3 ]

Jeroen28 schreef:
karel schreef:

dat ompolen, wat houd dat in?
ik zal ook es met een borsteltje gaan klooien

Ompolen: de 2 aansluitdraadjes omwisselen. Met een kroonsteentje oid zodat je het eens in de zoveel tijd kunt herhalen.

Alternatief kun je het stekkertje een beetje uitbreken zodat het op 2 manieren past.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank

- Xsara Break
Gepost: 03 juli 2005 01:50 PM
  [ # 4 ]

Dat klinkt als een leuk xtra klus dingetje voor dees mooie dag Smile

Koelvloeistof ff vervangen, stappen motor schoonmaken, slangen schoonmaken en meteen ff ompolen

Als de bx ontploft laat ik het wel weten , en als het wel wonderen verricht ook..  Wink

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  

Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank

- Xsara Break
Gepost: 04 juli 2005 02:18 PM
  [ # 5 ]

geen ontploffingen , maar ook niet echt een groot wonder, meer wel weer een beetje positief effect.

mischien de computer ook nog keer resetten

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook