Voor het vervangen van mijn dashboardlampjes en het nakijken van de oliepeil/druk meter van de Sport wil ik de hele klokkenwinkel unit eraf halen. Probleem is dat ik niet precies weet hoe de kilometerkabel eraf moet. Is dat een zelfde kliksysteem als van de type 2 Bx-en of gaat dit weer anders?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zelfde systeem, ze zijn zelfs uitwisselbaar.
Pas op dat je het niet sloopt, een nieuwe kabel kost (alleen bij Citroen te bestellen) 30 euro en dat is alleen het bovenste gedeelte…. Het onderste kost 47 euro.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Zelfde systeem, ze zijn zelfs uitwisselbaar.
Pas op dat je het niet sloopt, een nieuwe kabel kost (alleen bij Citroen te bestellen) 30 euro en dat is alleen het bovenste gedeelte…. Het onderste kost 47 euro.
Valt wel mee hoor, in een ZX zit dezelfde kabel, bovenstuk kost bij de dealer c.a. €20, onderstuk is goedkoper. Ik heb vorig jaar een nieuwe 59cm lange bovenkabel gekocht bij Bart-Ebben voor €16
Voor de zekerheid kan je de schroefkoppeling in de motorruimte tussen de 2 kabels losmaken, op deze manier verklein je de kans dat je iets kapot trekt.
ZX1.4i schreef:Alcyone schreef:Zelfde systeem, ze zijn zelfs uitwisselbaar.
Pas op dat je het niet sloopt, een nieuwe kabel kost (alleen bij Citroen te bestellen) 30 euro en dat is alleen het bovenste gedeelte…. Het onderste kost 47 euro.
Valt wel mee hoor, in een ZX zit dezelfde kabel, bovenstuk kost bij de dealer c.a. €20, onderstuk is goedkoper. Ik heb vorig jaar een nieuwe 59cm lange bovenkabel gekocht bij Bart-Ebben voor €16
Voor de zekerheid kan je de schroefkoppeling in de motorruimte tussen de 2 kabels losmaken, op deze manier verklein je de kans dat je iets kapot trekt.
Mmm, daar heb ik nachtmerries (en een in mijn bovenkabel afgebroken onderkabel, dus dubbele dosis) aan overgehouden….
Je kunt bij de BX volstaan met het voorzichtig opduwen van de kabel tot aan het schutbord; dan heb je echt ruimte zat om het klokkenspel goed los te nemen. Eerder teveel, je moet voorkomen te hard te drukken omdat je dan de kabel juist knikt. Een beetje WD40 op de kabel bij het doorvoergat spuiten, dan gaat het allemaal soepel zonder spanning en knikken.
Zodra het tellerhuis loszit moet je even door de voorruit kijken, in de onstane spleet naar de achterkant van het tellerhuis; dan kun je met je vingers precies datgene pakken en indrukken wat je moet hebben.
Ich bin ein Breaker
Is gelukt…
hoe ontkoppel je de kabel?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:hoe ontkoppel je de kabel?
Van achter de teller? Als je goed kijkt zie je een wartel zitten bestaande uit een aantal “lamellen” die aangeklemd worden door het busje wat er omheen geschoven zit. Dat moet je naar achteren drukken, dan komen de lamellen vrij van de teller.
Om helemaal compleet te zijn: de wartels middenin (tussen onder- en bovenkabel) draai je gewoon los. Die op het differentieel moet je eerst vrij maken door een borgstaafje wat in het diff iets verder naar beneden zit eruit te trekken.
Ich bin ein Breaker