Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het gaat over een CX22TRS met 188000 km op de teller.
Na het mysterieus geluid in het vooronder alweer iets anders
Volgend probleem doet zich voor tijdens het inhalen:
Op een snelheid van rond de 70km/u in 3é trap ik het gaspedaal in en haal ik mijn voorligger in dit gaat vlot tot 100-110 wanneer ik overschakel naar de 4é eens in 4é gaat de wagen in houden en weer trekken zo verschillende malen na elkaar waarna het langzaam verdwijnt.
Ik heb dit vanavond 2x voor gehad voorheen nog nooit ,alhoewel ik regelmatig zo inhaal.
De motor was goed op temperatuur dus daar kan het probleem niet zitten.
Voor de rest rijdt de CX perfekt.
Sinds vorige week heb ik gemerkt dat de pakking die tussen de cillinderkop en het uitlaatspruitstuk zit aan 1 uitlaatpoort is doorgeslagen en wat uitlaatgassen en geluid laat ontsnappen.
De bout van het spruitstuk is op die plaats al langer afgebroken maar alles was gasdicht tot vorige week.
Pakking was al besteld.
Maar dit heeft volgens mij niets te maken met het inhouden denk ik .
Mijn eerste gedacht is een tekort aan benzine.
Misschien een vuiltje in de carburator ?
Of een benzinefilter die niet genoeg meer doorlaat?
Of een benzinepomp die niet voldoende debiet heeft ?
Weet iemand wat het anders zou kunnen zijn ?
Ik hoor het graag .
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij welk toerental gebeurt dat? Ik heb ook nog steeds wat schokkerigheid, maar eigenlijk alleen bij 2250 toeren (bijna precies). Ik ga nu ook de obrengst van de brandstofpomp nameten, mijn specialist denkt dat het daar aan ligt. Ik probeer ook maar steeds een power boost valve te bestellen, want misschien lost dat het op (en wellicht gaat ie ook harder )... maar ja, ik zou in eerste instantie ook denken aan een benzine tekort…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Inhouden
Ik zou de carburateur eens grondig reinigen,bij mijn laatste 22trs was valse lucht het probleem.
Ik heb de motor laten lopen,en wat remmenreiniger over de carb. gespoten,hier reageerde de motor gelijk op.
De reiniger werd dus direkt aangezogen de motor in.
Helaas komt het regelmatig voor dat de carburateur in minder of meerdere mate versleten is.
De ontsteking is ok? (vervroeging).
Gr raymond.
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Overigens een mooie gelegenheid voor een Megasquirt experiment voor de TRS .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gisteren de benzinefilter vervangen.
De oude was bij nader inzicht wel serieus vervuilt ,dus het zou kunnen dat hier wel het probleem zat.
Ik heb er nog niet met gereden dus of het nu opgelost is moet ik nog afwachten.
sans-pareil schreef:Bij welk toerental gebeurt dat? Ik heb ook nog steeds wat schokkerigheid, maar eigenlijk alleen bij 2250 toeren (bijna precies). Ik ga nu ook de obrengst van de brandstofpomp nameten, mijn specialist denkt dat het daar aan ligt. Ik probeer ook maar steeds een power boost valve te bestellen, want misschien lost dat het op (en wellicht gaat ie ook harder )... maar ja, ik zou in eerste instantie ook denken aan een benzine tekort…
Het toerental zit ergens tussen de 3000à3500 maar het rare is dat ik door trek in derde tot iets van een 4500 of meer tot dan gaat alles zoals het moet , het is pas als ik overschakel naar 4é dat hij begint in te houden en weer gaat trekken zo verschillende malen na elkaar tot het stillekes aan verdwijnt.
Ik ben wel eigenslijk is nieuws gierig wat het resultaat is van de opbrengstmeting van de brandstofpomp van je GTiT2 .
Eerlijk gezegd denk ik niet dat daar het probleem zit ,aangezien dat het enkel op 2250 toeren gebeurd.
Je zou denken dat als de brandstofpomp niet voldoende werkdruk en/of debiet heeft door trekken tot in de hoge toeren ook niet vlot gaat terwijl dat als ik het goed voor heb geen enkel probleem geeft.
ray schreef:Ik zou de carburateur eens grondig reinigen,bij mijn laatste 22trs was valse lucht het probleem.
Ik heb de motor laten lopen,en wat remmenreiniger over de carb. gespoten,hier reageerde de motor gelijk op.
De reiniger werd dus direkt aangezogen de motor in.
Helaas komt het regelmatig voor dat de carburateur in minder of meerdere mate versleten is.
De ontsteking is ok? (vervroeging).Gr raymond.
Ik ga nu eerst eens zien wat hij doet met de nieuwe filter erop.
Als dit niets uithaalt ga ik de carburator grondig renigen/doorblazen en controleren op luchtlekage.
Wat ik mij nu juist bedenk is als ik het mij goed heriner de pakking in de carburator gescheurd is (of was dat nu bij een andere CX )
ontsteking is inorde volgens mij motor draait perfekt mischien de onderdrukdoos eens nakijken.
@ray
Zijn er ergens nog van die pakkingen te krijgen?
Hier geraak ik er niet meer aan.
@sans-pareil
Een Megasquirt daar begin ik (voorlopig)niet aan lijkt mij te ingewikkeld op een TRS.
De bedoeling dat ik de TRS heb is gewoon een auto voor dagelijks gebruik die betrouwbaar is , vlot rijdt en een gunstig verbruik heeft.
Ik heb wel eens bezig geweest met het systeem van een R25 injectie maar dat zag er ook niet naar uit dat die ging lukken op een CX motor.
Eerst eens trachten het probleem met de carburator trachten op te lossen
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ook… moet eens even informeren of ze het nou gedaan hebben nu ik er aan denk. Een andere mogelijkheid is de drukregelaar natuurlijk… bij mij is het filter al vervangen en verschoond… ze hebben eigenlijk ook net weer aan de CO gezeten en nu is het inhouden eigenlijk weer een fractie erger… we blijven lekker zoet.
Ik denk ook dat het bij mij de pomp niet is, en ook dat het iets is wat een heleboel gti t’s hebben. Ik ga dus maar eens een power boost valve proberen, en kijken wat voor effekt dat heeft.
Overigens reed ik net terug uit schiedam naar huis, en had nog een interessante ontmoeting met een mitsubishi spacewagon met hoogmoed… ik was wel een beetje verbaasd toen die ging proberen een stoplicht sprintje met me te doen, zeker omdat ik bij het vorige stoplicht ook al even gas had gegeven… maar ja… gut… nou weet ie gelukkig zeker dat ie het in de verste verte niet bijhoudt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Pakkingen
Bedoel je de pakkingen van de carburateur?,ik zou het niet weten.
Ik weet dat er revisiesetjes voor carburateurs zijn,of hier ook pakkingen bij zitten.
Bij citroen zal het inderdaad wel niet leverbaar zijn,heb je het al bij weber geprobeert.
Er zit trouwens ook een zomer/winterstand op je luchtfilter,zou ik ook even controleren.
Werkt de 2e “choke ” goed,je hebt de handchoke en dat circuit op je carb. met die zwarte potjes en de slangetjes,als het goed is moet de cx ook hier nog een aantal minuten met verhoogd toerental mee lopen.
Als het circuit nog dicht zit is dit allemaal af te stellen,zie vraagbaak .
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Pakkingen
@ray
Ja ik had het over de paking van de carburator, die zou als ik het goed voor heb gescheurd zijn dat had ik de laatse keer gezien toen ik de carburator open gemaakt had voor te kuisen.
Maar het straffe is dat ik niet zeker ben dat het bij deze CX was
Maar goed ik ben dus nu op zoek naar een revisie setje of de pakking alleen is ook goed , in zo’n setje zit normaal zo’n pakking bij.
Dat er een zomer/winterstand op het luchtfilter zit dat wist ik niet , waaraan kan ik dan zien in welke stand hij zit ?
De choke werkt goed en het electrisch verhoogd stationair toerental werkt bij deze cx perfekt (bij m’n 22RS break krijg ik het niet werkend)
@sans-pareil
De drukregelaar zou ook wel eens het probleem kunnen zijn, maar de pomp dat kan ik moeilijk geloven.
Heeft hij het in elke versnelling op dat toerental ?
Toch ongeloofelijk he dat ze denken dat ze met een mitsubishi spacewagon een GTiT te snel kunnen als zijn.
In iedergeval is de bestuurder nu wel echt overtuigd dat dit niet zo is
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hij heeft het in elke versnelling, maar in z’n 2-3 is het het merkbaarst. In z’n een denk ik ook wel, maar in z’n een rijd ik eigenlijk nooit met een constant toerental van 2250 toeren +/-. Naarmate het gewicht van de auto relevanter wordt (in een hogere versnelling dus), merk je het minder. Ik moet echt die figuren van die Power Boost Valve eens bellen want e-mailen blijkt niet te werken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
uitlaatpakking vervangen
Vorige zondag heb ik de uitlaatpakking vervangen en daarbij is een tweede bout afgebroken.
Gelukkig kon ik hier eens het uitlaatspruitstuk eraf was nog twee dunne moertjes tegen elkaar vast opdraaien en zo het draadeinde uit de cillinderkop draaien.
De andere die vroeger vanzelf(?) al was afgebroken en waardoor nu de pakking was doorgeslagen heb ik eerst een gaatje van 3mm in geboord een dan een linkse tap in gedraaid, waardoor hij redelijk gemakkelijk er mee uit draaide.
Het uitlaatspruitstuk was redelijk krom getrokken en verroest op het pakkingvlak.
Het pakkingvlak van het uitlaatspruitstuk heb ik goed vlak geschuurd en de cillinderkop goed proper gemaakt , pakking er tussen gemonteerd en de moeren met een momentsleutel op de juiste spanning gezet.
Het uitlaatspruitstuk kwam vlot recht tegen de kop en het geheel is goed gasdicht.
Ik moet zeggen dat de wagen nu echt geruisloos rijdt
Ook heb ik een nieuw luchtfilter gemonteerd.
Het probleem van inhouden en terug trekken heeft hij niet meer gehad , maar in heb nog niet zo’n inhaal actie gedaan dus nog even afwachten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Klinkt weer als een aardige berg mooi werk. Mijn uitlaat begint ook aan zijn eind te geraken. Wie weet heeft dat dan ook iets met mijn probleem te maken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
@Sans-pareil:
Spuit je contacten met contactvoeistof in, niet geschoten is altijd mis, kost niets. Volgens mij had ik hetzelfde probleem als jij. Bij mij is het niet meer voorgekomen. Niet te verklaren maar het werkte wel.