mijn volgende project voor de apk(is al ff verlopen) is een aandrijfas hoes
deze is echt totaal naar de knoppen, maar nu zijn er ook plakhoezen in de handel.
is er iemand met ervaring met deze hoezen? zijn ze goed? ,of beter as vervangen.
de as zelf krijg ik waarschijnlijk toch niet uit elkaar
en de keerring bij diezelfde as lekt ook nog eens is deze makkelijk te vervangen?
Ik heb dit 1 keer gedaan, maar de hoezen zijn duur en het lijmen is moeilijk. De gelijmde randen kunnen niet zo goed tegen buiging. Binnen 1 jaar alweer vervangen. Om het goed te doen moet alles los. Nou dan kun je evengoed normale hoezen erop zetten gaat sneller en gaan 10 jaar mee.
Het is wel even werk en je moet gereedschap en ruimte hebben.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
ruimte heb ik zat ,gereedschap zal wel het probleem worden , heb ik ook wel zat maar waarschijnlijk niet datgene wat ik nodig heb
het zal dus wel as vervangen worden, kan ik gelijk die keerring doen
Ik heb nog nooit een aandrijfas vervangen. Als je niet te lang doorrijd met een kapotte hoes dan gaan ze erg lang mee. Mijn eerste diesel 402dkm en mijn 2e nu 330dkm.
Als je goedkoop aan een as kunt komen is dat handiger, de hoes vevangen is een vies werkje.
Benodigde gereedschappen sleutel 36 voor de asnaaf met verlengstuk van 2 meter en een fuseekogeldrukker. Rest is standaard.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Als je een brug tot je beschikking hebt, is het vrij goed te doen.
WYD schreef:Als je een brug tot je beschikking hebt, is het vrij goed te doen.
Als je het op een garagekrik met bokken doet gaat het ook prima; een brug biedt je geen echt voordeel. Alleen voor de lange as is het wat makkelijker; je kunt dan wat beter bij de 2 boutjes in het tussenlagerhuis. Maar zonder gaat het ook hoor.
Werken met een krik met bokken heeft als pluspunt dat de auto scheef komt te staan waardoor de meeste bakolie in de bak blijft. Is deze olie toch al van archeologische waarde, tap het dan rustig eerst af en gooi er verse in.
Belangrijkste is:
- goed gereedschap om de aandrijfas moer te lossen
- voldoende hulpmiddelen om de soms nukkige fuseekogel uit de draagarm te bevrijden
Voor het lossen van de keerring heb je iets a la stopnaald nodig; met een niet al te grote schroevendraaier gaat het ook. Voor het inlaten van de nieuwe keerring is een vlak blokje oid handig.
Ich bin ein Breaker
Het beste kun je een blok hout onder de draagarm zetten, waardoor deze iets hoger staat. Dan kun je met een houten- of plastic hamer de bout eruit tikken. Dan is het een kwestie van de veerpoot opzij duwen en de as naar je toe trekken.
de fusees loskrijgen lukt wel zonder verder gereedschap als drukkers e.d de een is anderhalfjaar geleden vervangen en de andere een half jaartje terug.
en gewoon met hamertje tik en een grote pijpentang, alleen de borgjes lostikken is een netebaan
zijn de keerrringen bij de as simpel te vervangen?
bij mij nvorige auto vaak de ashoezen “geplakt” met kit. Dan kunnen ze er weer een tijdje tegen, zeker qua APK. Maar als je echt lang wilt doen met je auto kun je ze beter maar vervangen; anders sneuvelt je homokineet gegarandeerd een keer.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
nou ik ga ze zeker niet met kit repareren, ook niet voor de apk..ik moet dus kiezen voor plakhoezen , of de as vervangen.
het zal het laatste wel worden ,omdat de keerring bij de as ook lekt en de as er dan toch uit moet
denk dat ik maar eens op zoek ga naar een donor auto, altijd makkelijk wat onderdelen in huis….euhhh de schuur
reijer schreef:nou ik ga ze zeker niet met kit repareren, ook niet voor de apk..ik moet dus kiezen voor plakhoezen , of de as vervangen.
het zal het laatste wel worden ,omdat de keerring bij de as ook lekt en de as er dan toch uit moet
denk dat ik maar eens op zoek ga naar een donor auto, altijd makkelijk wat onderdelen in huis….euhhh de schuur
Donor auto is wel gelijk de meest vergaande optie
As uit elkaar nemen om de hoes te vervangen is niet zo moeilijk hoor. De homokineet sla je met een moker zo van de as. Deze zit geborgd met een veerringetje dat je ff moet laten schrikken. Als het ringetje breekt is het wel vervelend omdat je dan de homokineet vetvrij moet maken om de restanten van het ringetje terug te vinden.
Als de homokineet eraf is kun je de ashoes aan bakzijde ook vervangen.
Let erop dat de tripoide koppeling aan bakzijde niet uit elkaar valt.
Je kan de hoezen weer vastzetten met de ijzeren klembanden (als je gereedschap hebt om die ijzeren banden vast te maken) of stevige tie-wraps.
Bakkeerring vervangen is heel rechttoe-rechtaan. Gewoon de oude er met eendikke schroevenndraaier uitwippen en de nieuwe er met een dop uit een dopsleutelset weer inslaan (of een andere passennde ad-interim stempel). Maak de keerring wel wat nattig met bakolie voordat je de as er weer insteekt.
Gr,
Martenn
mpostma schreef:Je kan de hoezen weer vastzetten met de ijzeren klembanden (als je gereedschap hebt om die ijzeren banden vast te maken) of stevige tie-wraps.
Dat laatste vind ik een erg slecht idee; gebruik in vredesnaam de originele soort metalen banden want het vet kan voor zoveel druk zorgen (als het warmer wordt en dus uitzet) dat het onder de ashoes vandaan piept en de homokineet of tripode alsnog het loodje legt. Een kunststof sliertje helpt daar niet aan.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Je kan de hoezen weer vastzetten met de ijzeren klembanden (als je gereedschap hebt om die ijzeren banden vast te maken) of stevige tie-wraps.
Dat laatste vind ik een erg slecht idee; gebruik in vredesnaam de originele soort metalen banden want het vet kan voor zoveel druk zorgen (als het warmer wordt en dus uitzet) dat het onder de ashoes vandaan piept en de homokineet of tripode alsnog het loodje legt. Een kunststof sliertje helpt daar niet aan.
Ik heb indertijd bij mijn 14 (wie kent em nog ?) succesvol tie-wraps gebruikt. Dat waren wel hele dikke (bijna een cm breed) die echt heel vast zaten. Daar kwam echt geen vet meer tussendoor. Dat bleek ook wel een half jaar later bij demontage/sloop want ze waren hardstikke droog.
Gr,
Marten
mpostma schreef:karel schreef:mpostma schreef:Je kan de hoezen weer vastzetten met de ijzeren klembanden (als je gereedschap hebt om die ijzeren banden vast te maken) of stevige tie-wraps.
Dat laatste vind ik een erg slecht idee; gebruik in vredesnaam de originele soort metalen banden want het vet kan voor zoveel druk zorgen (als het warmer wordt en dus uitzet) dat het onder de ashoes vandaan piept en de homokineet of tripode alsnog het loodje legt. Een kunststof sliertje helpt daar niet aan.
Ik heb indertijd bij mijn 14 (wie kent em nog ?) succesvol tie-wraps gebruikt. Dat waren wel hele dikke (bijna een cm breed) die echt heel vast zaten. Daar kwam echt geen vet meer tussendoor. Dat bleek ook wel een half jaar later bij demontage/sloop want ze waren hardstikke droog.
Gr,
Marten
Dat heb je goed gedaan dan. Ik heb zo een keer een as gedemonteerd die er dus wel in stukken uitkwam:
- losse, voorheen vast getyrapte, ashoes
- tussenlager aan mootjes
De rek van de kunststof speelt je parten; met ijzer heb je dat probleem niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:karel schreef:mpostma schreef:Je kan de hoezen weer vastzetten met de ijzeren klembanden (als je gereedschap hebt om die ijzeren banden vast te maken) of stevige tie-wraps.
Dat laatste vind ik een erg slecht idee; gebruik in vredesnaam de originele soort metalen banden want het vet kan voor zoveel druk zorgen (als het warmer wordt en dus uitzet) dat het onder de ashoes vandaan piept en de homokineet of tripode alsnog het loodje legt. Een kunststof sliertje helpt daar niet aan.
Ik heb indertijd bij mijn 14 (wie kent em nog ?) succesvol tie-wraps gebruikt. Dat waren wel hele dikke (bijna een cm breed) die echt heel vast zaten. Daar kwam echt geen vet meer tussendoor. Dat bleek ook wel een half jaar later bij demontage/sloop want ze waren hardstikke droog.
Gr,
MartenDat heb je goed gedaan dan. Ik heb zo een keer een as gedemonteerd die er dus wel in stukken uitkwam:
- losse, voorheen vast getyrapte, ashoes
- tussenlager aan mootjes
De rek van de kunststof speelt je parten; met ijzer heb je dat probleem niet.
Je moet wel goede tie-wraps gebruiken. Dit waren echt monsterlijke dingen. Je kan ze volgens mij ook prima geburiken om inbrekers mee vast te zetten. Meja, er is ook een hoop bagger op de markt qua tie-wraps.
Tie -wraps, of Tie rips willen best. Maar dan wel die dikke grote brede die Marten bedoelt. Het beste gewoon met zon speciale tang een ijzeren bandje eromheen meubelen. Ikzelf heb aan 2 dingen een gruwelijke hekel, en dat zijn wiellagers, en aandrijfashoesen. Afgezien van de APK is dat het enigste waarvoor je mij naar de garage ziet gaan (Arjen Antonisse in Koekange). Maar dan wel met het onderdeel los in de hand. Ik breng dan dus een losse as, of fuseelager naar de garagist. Voor de rest boeit het me niet, ik trek alles uit elkaar. En het komt ook altijd weer in elkaar.
Maar het beste is toch echt hetgeen wat ervoor bedoelt is:
Een metalen aandrijfashoestrekbandbevestigingsding (of hoe zo’n ding ook heet)
Test