laatst op problemcar dit stukje gelezen . Klopt dit ? wat is jullie mening
Om de hoeveel kilometer moet de distriebutieriem vervangen worden.
Van de 1 hoor ik om de 80.000 maar op de sticker staat vervangen bij 120.000 weer vervangen bij 180.000.
Dat zou inhouden om de 60.000
Kees Strietman
292 berichten sinds
24-12-2003 Geplaatst op 15 juni 2005 om 23:10:32
————————————————————————————————————————
Zonder het motortype te kennen is daar niets zinnigs over te melden…......
Richard Bazuin
2 berichten sinds
15-06-2005 Geplaatst op 16 juni 2005 om 19:58:25
————————————————————————————————————————
1.4 injectie
Kees Strietman
292 berichten sinds
24-12-2003 Geplaatst op 17 juni 2005 om 07:22:47
————————————————————————————————————————
Om de 120000 km
Turbo Hdi
89 berichten sinds
28-02-2004 Geplaatst op 17 juni 2005 om 12:45:49
————————————————————————————————————————
Om heel precies te zijn, de eerste keer had je riem bij 60.000 km vervangen moeten worden (uitgaande van het bouwjaar 1990)Ga er van uit dat hij al meer heeft gedraaid.Officeel is de regel dat alle distributieriemen die na 1995 zijn vervangen 120.000 km mogen blijven zitten.In 1995 is de vervangingstermijn veranderd van 60 naar 120 d km.
is het niet van 80.000 naar 120.000 ?
De Hegru houdt nog steeds 60.000 aan…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ik heb dat laatst aan de garage gevraagd en het ligt aan het type riem dat erop is gezet. De ene riem, de goedkope, houdt het op of rond de 60.000 uit, de andere wat duurdere houdt het 90.000 uit. En dan is het ook nog zinnig om te weten of de spanrol reeds is vervangen bij de vorige keer…
Altijd zinnig dus om de facturen te bewaren.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn bonnetje ook niet meer kan vinden, maar ik haal m er mooi pas af na circa 80.000…..het is zo’n klote klus om te doen (laat staan laten doen, dan ben je 300e minimaal kwijt en die heb ik niet) dus ik ga er maar van uit dat ik de duurste kocht toendertijd
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Officeel is de regel dat alle distributieriemen die na 1995 zijn vervangen 120.000 km mogen blijven zitten.In 1995 is de vervangingstermijn veranderd van 60 naar 120 d km.
Destijds (in 1991) behoorde de door mijn ouders nieuw aangekochte BX 16 om de 80.000km een nieuwe distributieriem te krijgen. Aangezien er 40 á 50k (snelweg)kilometers per jaar werden gereden zou de vervanging snel volgen. Het volgende verhaal vond plaats in spetember 92:
Toen de BX werd opgehaald(!) van de 70k km beurt (een kleintje) zei de receptionist tegen mijn broer die de wagen ophaalde:
“Ja, die distributieriem.. Daarvoor hebben we een aanwijzing uit Frankrijk gekregen. Die moeten nu om de 60.000km worden vervangen i.p.v. 80.000.”
Broer wist niet wat distributieriem was, dacht aan een V-snaar en, omdat de beurt al duurder had uitgepakt, nam de auto mee en deelde dat mee aan mijn ouders. Enige toelichting op de consequenties van een gebroken riem was niet gegeven.
Bij 74.000 km brak de riem bij stationair toerental. Ik weet niet of de 1600 XU door z’n korte slag een ‘vrijloper’ is, maar we hadden gelukkig geen verdere schade. Nieuwe riem en rijden maar.
Volgens mij is de belasting van de riem door de motorconstructie ook van belang. En bij mijn weten zijn voor de BX’en nooit riemen geleverd vanaf 1995 die wel 120.000km aankonden. In die tijd deed bij ons een 19TZD dienst en ook die kreeg de 60.000km vervangingstermijn.
maar wat is het nu , klopt het dat de “nieuwe” riemen op een bx
langer dan 60.000km kunnen blijven zitten ja of nee ?? :
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
als je bij een Citroen dealer een originele riem koopt kan die op de BX 120.000 kilometer of 10 jaar mee.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.
Maar als een Citroen dealer (Oldenhage) zegt dat ‘ie er 120.000 op kan, dan kun je dat wel geloven lijkt me!!
Als deze garage de schade vergoed vind ik het best ..
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ijs schreef:Als deze garage de schade vergoed vind ik het best ..
gebruik nu eens je verstand, dit forum wordt door zoveel mensen gelezen, dan ga ik toch geen onzin verkopen….. en collega’s in de problemen brengen…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.
Als je dan zelfs de mensen van de Citroendealer (Oldenhage) niet meer gelooft dan vervang je toch je distributieriem, maar hij mag 120.000 blijven zitten of 10 jaar,mits het originele onderdelen betreft.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ijs schreef:Op dit soort dingen moet je absoluut niet bezuinigen, voor 60 000 nieuwe dis.
maar ach je bent wel welkom als klant, want op remmen en banden moet je ook niet bezuinigen, dus die vervangen we dan ook vroegtijdig, of niet??
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
en de koppeling, koppakking enz niet vergeten!
Dit soort klanten wil ik ook wel in de werkplaats, levert meer op dan de standaard beurtjes, of zeg ik nu iets verkeerds :
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
oldenhage schreef:Ijs schreef:Als deze garage de schade vergoed vind ik het best ..
gebruik nu eens je verstand, dit forum wordt door zoveel mensen gelezen, dan ga ik toch geen onzin verkopen….. en collega’s in de problemen brengen…
Nou wordt je naam zo vaak genoemd in ‘t grote pluim topic, geloven ze je nog niet
Ijs, koop een echte oude liggende 1.4, die heeft een distributieketting!!!