winnetou schreef:Ik dacht dat Lucas Engels spul is. Was vroeger min of meer huisleverancier van Britisch Leyland/ Austin Rover, en hebben in die tijd een vrij slechte naam opgebouwd. Niet helemaal terecht, want Lucas moest toen onderdelen leveren tegen bodemprijzen, wat de kwaliteit van de onderdelen niet echt ten goede kwam.
Laatst bij het kapot gaan van de brandstofpomp (Bosch) van mijn motor heb ik het eens nagevraagd bij de dieselspecialist wat nu degelijker is: Bosch of Lucas. Volgens hen maakt het niet zoveel uit. Zij hadden door beide merken genoeg klandiezie.
mpostma schreef:Laatst bij het kapot gaan van de brandstofpomp (Bosch) van mijn motor heb ik het eens nagevraagd bij de dieselspecialist wat nu degelijker is: Bosch of Lucas. Volgens hen maakt het niet zoveel uit. Zij hadden door beide merken genoeg klandiezie.
Inderdaad, toen ik de motor van mijn Xantia ging kopen bij De Vos, vertelde ze mij dat er op deze motor een Lucas pomp zit. Hij zij dat is niet beter of slechter dan een Bosch, want ik verkoop ze allebei evenveel.
Een dieselspecialist wist mij te vertellen dat de reparatie mogelijkeheden van een Lucas beperkt zijn, bij Bosch heb je meer mogelijkeheden. Ik kreeg dit te horen toen het asje van de gashendel op de ZX diesel van Weefje lekte, hij zei hier heb 2 O-ringen, kun je proberen, heb je een Lucas dan kun je een simpele en goedkope oplossing vergeten
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Laatst bij het kapot gaan van de brandstofpomp (Bosch) van mijn motor heb ik het eens nagevraagd bij de dieselspecialist wat nu degelijker is: Bosch of Lucas. Volgens hen maakt het niet zoveel uit. Zij hadden door beide merken genoeg klandiezie.
Inderdaad, toen ik de motor van mijn Xantia ging kopen bij De Vos, vertelde ze mij dat er op deze motor een Lucas pomp zit. Hij zij dat is niet beter of slechter dan een Bosch, want ik verkoop ze allebei evenveel.
Een dieselspecialist wist mij te vertellen dat de reparatie mogelijkeheden van een Lucas beperkt zijn, bij Bosch heb je meer mogelijkeheden. Ik kreeg dit te horen toen het asje van de gashendel op de ZX diesel van Weefje lekte, hij zei hier heb 2 O-ringen, kun je proberen, heb je een Lucas dan kun je een simpele en goedkope oplossing vergeten
Och, goedkoop, duurkoop: de revisie van het deksel van mijn Bosch pomp (ongeblazen) kostte me 80 euri, een geheel nieuw deksel voor mijn Lucas turbod pomp kostte me 48 euri. Allebei gashevellekkage-patienten.
Nadeel van Lucaspompen is dat ze niet bestand schijnen te zijn tegen plantaardige olie als brandstof. Nouja, mijn oude Bosch pomp kop bleek ook niet tegen Shell V-Power te kunnen; begon fors te lekken. Is nu (gewone shell) weer lekvrij gelukkig.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Nouja, mijn oude Bosch pomp kop bleek ook niet tegen Shell V-Power te kunnen; begon fors te lekken. Is nu (gewone shell) weer lekvrij gelukkig.
Zou het dan toch kloppen dat die dingen niet tegen V-power kunnen? Het is namelijk niet voor het eerst dat ik dit hoor
ZX1.4i schreef:karel schreef:Nouja, mijn oude Bosch pomp kop bleek ook niet tegen Shell V-Power te kunnen; begon fors te lekken. Is nu (gewone shell) weer lekvrij gelukkig.
Zou het dan toch kloppen dat die dingen niet tegen V-power kunnen? Het is namelijk niet voor het eerst dat ik dit hoor
Khebbet geloof ik eerder genoemd hier….?
Iig allang blij dat het een “reversibel lek” bleek te zijn.
Ich bin ein Breaker
De ZX1.9D van Weefje heeft er ook last van gehad, nadat hij begonnen was met het tanken van V-power
ZX1.4i schreef:De ZX1.9D van Weefje heeft er ook last van gehad, nadat hij begonnen was met het tanken van V-power
Mmm, boeiend.
Het verbaasde me ook niet echt dat de VPower-folderaar die bij mijn vaste Shelltankstation (met 6 cent korting) rondloopt laatst *niet* op mij afdook, maar wel de mevrouw-met-nieuwe-auto belaagde.
Toegegeven, ik weet niet helemaal zeker of dit dezelfde jodocus was die ik de vorige keer van mij afhield door ‘m toe te bijten dat ik 1 dieselpomp wel voldoende reden vond om geen VPower meer te tanken..
Dat de lekkage reversibel is, beter gezegd: ophoudt zodra je normale diesel tankt, impliceert dat het iets te maken heeft met de dikte van de brandstof. Over onherstelbare schade aan de pomp (in hoeverre je daar met 416K op de teller echt geloofwaardig aanspraak op zou kunnen maken) maak ik me dus maar wat minder zorgen.
Ich bin ein Breaker
Volgens mij wordt er ook wel gezegd dat V-power en aanverwante brandstoffen van concurrenten meer geschikt zijn voor nieuwe diesels hoor!!! Maarre, het vraagje van Daandus in een ander topic, moeten we dat niet ook hier behandelen, dit draadje een beetje opschonen en het topic “sticky” laten maken??
voge schreef:Volgens mij wordt er ook wel gezegd dat V-power en aanverwante brandstoffen van concurrenten meer geschikt zijn voor nieuwe diesels hoor!!!
As stated earlier: nee dus, dat doen ze nou net niet; deden ze dat maar!
voge schreef:
Maarre, het vraagje van Daandus in een ander topic, moeten we dat niet ook hier behandelen, dit draadje een beetje opschonen en het topic “sticky” laten maken??
Tja, lekker handig allemaal - zie maar.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:ZX1.4i schreef:De ZX1.9D van Weefje heeft er ook last van gehad, nadat hij begonnen was met het tanken van V-power
Mmm, boeiend.
Het verbaasde me ook niet echt dat de VPower-folderaar die bij mijn vaste Shelltankstation (met 6 cent korting) rondloopt laatst *niet* op mij afdook, maar wel de mevrouw-met-nieuwe-auto belaagde.
Toegegeven, ik weet niet helemaal zeker of dit dezelfde jodocus was die ik de vorige keer van mij afhield door ‘m toe te bijten dat ik 1 dieselpomp wel voldoende reden vond om geen VPower meer te tanken..
Dat de lekkage reversibel is, beter gezegd: ophoudt zodra je normale diesel tankt, impliceert dat het iets te maken heeft met de dikte van de brandstof. Over onherstelbare schade aan de pomp (in hoeverre je daar met 416K op de teller echt geloofwaardig aanspraak op zou kunnen maken) maak ik me dus maar wat minder zorgen.
Ook zonder V-power kan de zaak al gaan lekken. Wees blij dat het jij jou weer stopte met lekken. Het is toch een hoop gedoe, zo’n pompje laten fixen.
Gr,
Marten
Op verzoek heb ik dit draadje even Sticky gemaakt zodat hij bovenaan blijft staan.
Ik heb juist hetzelfde gehad met mijn laatste Tzd-turbo…..daar was de Was (of is het nu WaX) thermostaat ook van defect, staat ergens in dat draadje over mijn oude BX tzd-turbo.
Bij Spaarnestad dieselrevisie hebben ze toen dat thermostaatje vernieuwd.
Kostte mij incl. arb.ln een 70 euro of zo.
De andere thermostaat, die alleen zorgt voor verhoogd toerental bij koude motor, was nog steeds defect, maar dat is een zaak voor de nieuwe eigenaar die nu ergens in Friesland rondrijdt.
Ook geen al te dure zaak trouwens.
Ik heb al gemerkt dat die van mijn TD (met Boschpomp) ook niet goed werkt, dus die zal ik voor de winter ook even laten doen….schijnt (nog steeds) een zwak puntje te zijn bij Citroen (PSA). :
En ik heb de waarschuwing van dat V-power goed ter harte genomen…ik tank alleen nog maar gewone diesel.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
Ik heb al gemerkt dat die van mijn TD ook niet goed werkt, dus die zal ik voor de winter ook even laten doen….schijnt (nog steeds) een zwak puntje te zijn bij Citroen (PSA). :
Wat merk je dan?
Bram schreef:
En ik heb de waarschuwing van dat V-power goed ter harte genomen…ik tank alleen nog maar gewone diesel.
Wordt je tenminste ook niet belazerd
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Bram schreef:
Ik heb al gemerkt dat die van mijn TD (met Boschpomp) ook niet goed werkt, dus die zal ik voor de winter ook even laten doen….schijnt (nog steeds) een zwak puntje te zijn bij Citroen (PSA). :
Alle soorten thermostaten van allerlei merken gaan kapot. Alleen loop je er pas tegenaan bij de dieselpomp als je zo “kieskeurig” bent dat je wil dat ie 800 toeren koud loopt.
Bij mij is ie trouwens ook kapot en ik ondervind er geen problemen van. hij start prima koud. Het thermostaatje voor de inspuittijdstipaanpassing werkt wel keurig.
/Marten
zandvoorta schreef:Bram schreef:
Ik heb al gemerkt dat die van mijn TD ook niet goed werkt, dus die zal ik voor de winter ook even laten doen….schijnt (nog steeds) een zwak puntje te zijn bij Citroen (PSA). :
Wat merk je dan?
Dat hij bij koudstart (alhoewel je nu niet echt koud kunt noemen)....net zoveel toeren maakt als hij warm is.
Onze (turbo) diesels dienen s’morgens iets hoger in toerental te lopen (rond de 1000) en na enkele minuten terug te zakken naar +/- 850 rpm.
Dat doet die van mij dus niet,.....alhoewel hij wel meteen goed rondloopt dus de vervroeging werkt (nog) wel.
Hier de gevraagde foto van die *schokbreker* op de brandstofpomp :
Bram schreef:Dat hij bij koudstart (alhoewel je nu niet echt koud kunt noemen)....net zoveel toeren maakt als hij warm is.
Onze (turbo) diesels dienen s’morgens iets hoger in toerental te lopen (rond de 1000) en na enkele minuten terug te zakken naar +/- 850 rpm.
Bij mij werkt dat wel en met deze temperaturen kan je het volgens mij niet echt een voordeel noemen. Er hangt de eerste paar minuten een beetje een zwarte walm achter, je auto loopt niet echt mooi… Ik zou het zaakje willen sabboteren in de zomer en in de winter aan willen zetten
Het zou natuurlijk kunnen dat ‘t bij mij andersom is.. Dat mijn thermostaatje voor het verhogen van ‘t toerental prima werkt maar mijn inspuitvervroeging niet… Kan dit?? En hoe kom ik hierachter??