Ik las in het BX forum (klaagtopic) dat er werd beweerd dat het draaien van de veerpoten (halve slag) zorgt dat deze soepeler worden.
Bij mij zijn de veerpoten ook wat stug (stick-slip), de bollen heb ik opgeboord, dat compenseert het wat. Wie heeft ervaring met het draaien van de veerpoten?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Heb je er al eens wat olie ingespoten? (of LHM)
Al een aantal keer.
Waar zit het probleem nu eigenlijk?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
tom13 schreef:Al een aantal keer.
Waar zit het probleem nu eigenlijk?
Ja, dat was ik die klaagde in het klaagtopic.
Iemand vertelde mij inderdaad dat je de poten een halve slag kan draaien. Door ongelijke belasting van de zijdes van de binnenkanten van de poten, slijt een helft van de poten af, terwijl de andere ongebruikt is (/blijft).
Ik heb zelf bij mij geprobeerd die dingen te draaien (moertje los, halve slag draaien, moertje vast), maar ik kreeg dat moertje niet los (zit er ook al 13 jaar, dus..).
Maar, heb jij wel stroefgaande veerpoten? die dingen bij mij zijn namelijk compleet versleten. de BX blijft lekker in de stand staan waar ik em in achterlaat, tenzij ik als een bezetene op de motorkap ga douwen, dan komt ie na wat gekreun naar onder (als ik em helemaal in de laagste stand zet heb ik helemaal een probleem, hij komt dat bijna niet meer omhoog, alleen door flink bijgassen, en dan vooral niet lettend op de rode lampies op het dash).
Maar, ik zal strax wanneer ik thuis ben even een betere beschrijving van het veerpoten omdraaien verhaal hier in pasten.
Gr,
Mark
Mark,
Eerste vraag hoe krijg je dat plaatje erop? mij lukte het niet.
Mijn veerpoten gaan niet zo stroef als die van jou denk ik. Ik heb er ooit een vervangen door een andere gebruikte om dat deze aan de bovenzijde lekte afdichtring vloog eruit. Als je ze eraf hebt voel je wel hoeveel speling ze hebben.
Maar waarom worden ze dan zo stroef? Gaan ze schranken?
Dat omdraaien moet wel lukken denk ik, dat ga ik over een paar weken proberen.
gr, Tom
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
tom13 schreef:Mark,
Eerste vraag: hoe krijg je dat plaatje erop? mij lukte het niet.
Mijn veerpoten gaan niet zo stroef als die van jou denk ik. Ik heb er ooit een vervangen door een andere gebruikte om dat deze aan de bovenzijde lekte: afdichtring vloog eruit. Als je ze eraf hebt voel je wel hoeveel speling ze hebben.
Maar waarom worden ze dan zo stroef? Gaan ze schranken?
Dat omdraaien moet wel lukken denk ik, dat ga ik over een paar weken proberen.gr, Tom
Wat betreft het plaatje, dat heeft (volgens mij) te maken met de BBcode of HTML ofzo. wanneer je een bericht stuurt hoort die BBcode & HTML aan te staan, dan zou ie het gewoon moeten doen.
Waarom ze stroef gaan, volgens mij verslijt de binnenkant van de poot, waardoor het oppervlak ruw wordt, waardoor het hele zaakje stroef gaat. Ik weet het verder ook niet, ik ben niet bepaald technisch.
In ieder geval wens ik je veel succes met het draaien, mij lukt het in ieder geval niet, aangezien de moer die vast zit veel tè vast zit. Ik ben overigens vergeten gister dat verhaal hier te posten. mijn excuses.
Dan zitten je lekslangetjes toch aan de verkeerde kant?
Bovendien denk ik dat niet alleen de binnenpoot slijt, maar ook de buitenpoot.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Dan zitten je lekslangetjes toch aan de verkeerde kant?
Bovendien denk ik dat niet alleen de binnenpoot slijt, maar ook de buitenpoot.
Alleen de binnenkoot draai je, dus de slangetjes blijven op de goede plek zitten.
De persoon die het mij tipte schreef dit:
doordat de wielen naar binnen willen “zwikken” wordt de veercilinder aan een kant belast ( de buitenkant )
bij een “gewone” veerpoot wordt dit gecompenseerd door de schroefveer, kijk maar eens een keer, je ziet dan zo dat de veer scheef op de veerpoot zit waardoor deze de belasting op de buitenzijde voorkomt.
bij de hydropneumatische veersystemen is de binnenste stang van de cilinder veel dikker dan bij een schokdemper.
wat je nu kunt doen is het volgende: onder de motorkap zie je de veerbollen zitten ( groen ) deze zitten vast op een metalen blok dat weer vastzit op de binnenste cilinderstang met een grote moer, er zit waarschijnlijk en zwart rubber dopje op, die kun je er zo aftrekken.
laat eerst de auto in de laagste stand zakken ( om de druk uit de cilinder te laten ) en draai nu de moer net los, zet een imbus-sleutel in de stang ( in het midden van de moer ) en draai deze nu precies een halve slag, en zet de moer weer vast.
je heb nu een ongebruikte gladde kant aan de belaste zijde.
heeft er al iemand dit geprobeerd? Ik wil het zelf dit weekend gaan proberen en zal het anders wel laten weten.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ja ik heb het geprobeerd, eerst bij m’n eigen BX, daarna bij 3 BXen op de sloop.. die moer krijg je NIET los. Ik heb m’n veerpoot half aan gort gedraaid, maar hij wil niet los.
ok, tnx.. dan vast met kruipolie in gaan smeren vandaag, mischien dat dat helpt, en anders helaas pindakaas
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Heb ik ook al geprobeerd, kruipolie.. nix, dag in laten trekken, nix.. 5 dagen intrekken, nix.. ik heb er vanalles opgedaan, maar ik krijg em niet los. misschien heb jij geluk.
brander erop !!!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Doorslijpen
Test
als je nou eens de linker poot rechts monteert, en de rechter links?
Dan hoeft voor hetzelfde resultaat de moer niet eens los.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.