hallo iedereen,
Ik heb nou een bx, en al de nodige kilometers gereden sinds maandag. nou is het oliepeil een klein beetje gezakt. maar nou heb ik geen idee hoeveel liter er tussen de max en min zit bij de peilstok, ik heb namelijk ook geen boekje.
Dus weet iemand mij te vertellen hoeveel liter er tussen min en max op de peilstok zit?
Ook heb ik mij het klaplazerus gezocht naar de olievuldop… waar is die te vinden? ops:
Ik zou het niet weten.. hebben met 2 man erboven gestaan, en niet kunnen vinden, kan iemand mij deze vragen beantwoorden?
En wat is een acceptabel olieverbruik bij een 1900 motor? en als er veel verbruik is, wat kan hiervan dan de oorzaak zijn?
p.s. hij lekt geen olie, nog nóóit een plasje gezien. wel een klein beetje blauwe walm op sommige momenten.
alvast bedankt allemaal,
Groeten, Janneman
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
hoeveel liter er tussen min en max op de peilstok
1,5 liter ( 1,3 l. met een airco)
Jeroen
toniclight schreef:hoeveel liter er tussen min en max op de peilstok
1,5 liter ( 1,3 l. met een airco)
Jeroen
verschil is toch 1 liter?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:toniclight schreef:hoeveel liter er tussen min en max op de peilstok
1,5 liter ( 1,3 l. met een airco)
Jeroen
verschil is toch 1 liter?
Bij de meeste XU blokken 1.5 (met normale carterpan).
Bij de TU blokjes 0.74 liter verschil.
Gr,
Marten
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Nou nog de volgende vraag? waar is de vuldop ops: ik zal er wel glad overheen kijken, maar ik zie hem niet
En wat voor een olieverbruik is redelijk te noemen?
janneman schreef:Dank jullie wel voor de antwoorden.
Nou nog de volgende vraag? waar is de vuldop ops: ik zal er wel glad overheen kijken, maar ik zie hem niet
En wat voor een olieverbruik is redelijk te noemen?
Voorop de motor, los geval met 2 buisjes die eraan vastzitten. Je moet em er soms met aardig wat geweld aftrekken.
Gr
Marten
Re: olie peilen/vullen/verbruik??
janneman schreef:hallo iedereen,
Ik heb nou een bx, en al de nodige kilometers gereden sinds maandag. nou is het oliepeil een klein beetje gezakt. maar nou heb ik geen idee hoeveel liter er tussen de max en min zit bij de peilstok, ik heb namelijk ook geen boekje.
Dus weet iemand mij te vertellen hoeveel liter er tussen min en max op de peilstok zit?
Ook heb ik mij het klaplazerus gezocht naar de olievuldop… waar is die te vinden? ops:
Ik zou het niet weten.. hebben met 2 man erboven gestaan, en niet kunnen vinden, kan iemand mij deze vragen beantwoorden?En wat is een acceptabel olieverbruik bij een 1900 motor? en als er veel verbruik is, wat kan hiervan dan de oorzaak zijn?
p.s. hij lekt geen olie, nog nóóit een plasje gezien. wel een klein beetje blauwe walm op sommige momenten.
alvast bedankt allemaal,
Groeten, Janneman
de nodige kilometers is een ruim begrip hoeveel is “de nodige kilometers” dan?
ook het moment, en de stand van de auto kunnen bij het peilen uitmaken
bij mijn diesel zit de vuldop onder de peilstok, deksel waar de peilstok inzit kan er door twee klemmetjes los te klikken af en je hebt een vuldop, (slim die fransen peilen en vullen door hetzelfde gat)
volgens mij is het verschil bij mijn auto tussen min en max op de peilstok een kleine liter.
wat is acceptabel olie verbruik?, denk rond de liter op 1500 km , je moet er vanuit gaan dat het geen nieuwe auto is, dan heb je natuurlijk altijd wat meer slijtage en daardoor dus olieverbruik
hoeveel km heeft de auto gelopen?
De olievuldop is de zwarte cilinder die aan de rechterkant tegen je blok aan zit met 2 slangen eraan. Het bovenste gedeelte kun je eraf trekken, dit kan soms best lastig gaan.
Bij een 1.9Tzi moet je regelmatig je oliepijl controleren, want ze verbruiken meestal redelijk wat olie.
De oorzaak van dat olieverbruik ligt meestal bij de klepseals.. Die worden wat hard in de loop der jaren. Als je auto lang heeft stilgestaan en je gaat er nu weer mee rijden kan het olieverbruik nog iets minder worden. De olievuldop vind je inderdaad rechtsvoor, een zwart rechtopstaand buisje met twee slangetjes eraan. Als je dit opentrekt kan het zijn dat je een hoop witte troep ziet. Maak dit dan een beetje schoon zonder dat er iets in de vulbuis valt.
voge schreef:De oorzaak van dat olieverbruik ligt meestal bij de klepseals.. Die worden wat hard in de loop der jaren. Als je auto lang heeft stilgestaan en je gaat er nu weer mee rijden kan het olieverbruik nog iets minder worden. De olievuldop vind je inderdaad rechtsvoor, een zwart rechtopstaand buisje met twee slangetjes eraan. Als je dit opentrekt kan het zijn dat je een hoop witte troep ziet. Maak dit dan een beetje schoon zonder dat er iets in de vulbuis valt.
Hij heeft idd wat lang stilgestaan, ruim een jaar. dus daar kan het aan liggen dus. de blauwe walm is al minder geworden, vergeleken met de proefrit en het begin. dus er zit vooruitgang in.
in ieder geval bedankt voor het antwoord. de vuldop heb ik nou ook gevonden. maar dat dat een vuldop is zou je niet zeggen met al die slangen erbij aan.
Morgen laat ik de olie verversen, heb geen idee hoe lang dit geleden is bij deze auto. zekerheid voor alles!!
Als er nog iemand een handleiding over heeft, hoor ik dat graag….
Groeten
janneman schreef:Als er nog iemand een handleiding over heeft, hoor ik dat graag….
Doe eens een rondje over de plaatselijke sloperij en trek wat dashboardkastjes open van BXen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben als die van jou… Werkt meestal aardig. Voor sleutelklussen heb je overigens niets aan een handleiding hoor!! De Haynes manual of de vraagbaak zijn dan een stuk handiger.
Re: olie peilen/vullen/verbruik??
reijer schreef:
wat is acceptabel olie verbruik?, denk rond de liter op 1500 km , je moet er vanuit gaan dat het geen nieuwe auto is, dan heb je natuurlijk altijd wat meer slijtage en daardoor dus olieverbruik
19TZI’s staan wel enigzins bekend om olieverbruik door lekkende klepseals, eigenlijk de 1600 en 1900 blokken wel. Maar vergeet ook verouderde benzine niet als oorzaak voor walmen; de slecht verbrandende benzine zal olie mee laten verbranden in het begin. Na wat verse peut gaat dat al stukken beter.
Overigens rijd ik in een 1900 diesel die flink over de 4 ton heen is en de laatste 3500 km nog geen drup olie verbruikt heeft; kmtrage is ook niet alles.
Er zijn ook genoeg auto’s die van begin af aan olie verstoken; je kunt het treffen of niet.
Ich bin ein Breaker
Bij mijn 1.9TZI is het dus echt stukken minder geworden. In den beginne lustte ‘ie bij elke 1000km een liter. Nu doet ‘ie met een liter van diezelfde olie zo rond de 4000km..
Ook mijn TZD Turbo is niet erg dorstig. Heb er nu zo’n 8000km opstaan en ‘t pijl staat nog boven min.
mpostma schreef:Bij de meeste XU blokken 1.5 (met normale carterpan).
Bij de TU blokjes 0.74 liter verschil.
Wanneer heb je geen normale carterpan? in het geval van een Airco?
Bij de 1.9D uit de Berlingo die nu in mijn Xantia ligt, hebben ze de carterpan van de oude/defecte motor overgezet, is het verschil in mijn geval dus 1,3 liter tussen min. en max.?
Doe eens een rondje over de plaatselijke sloperij en trek wat dashboardkastjes open van BXen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben als die van jou… Werkt meestal aardig. Voor sleutelklussen heb je overigens niets aan een handleiding hoor!! De Haynes manual of de vraagbaak zijn dan een stuk handiger.
Ik ben al bij de sloop in de buurt geweest, maar geen bx te bekennen.. ga nog wel een keer op zoek naar een goede sloop in de buurt.
En een vraagbaak heb ik al gekocht, het is wachten tot wanneer hij binnenkomt.
en over het verbruik, echt zorgen maak ik mij niet, de walm word steeds minder, dus ik heb er wel een beetje vertrouwen in…. ga vandaag een grote rit maken naar het hoge noorden, kijken hoe hij zich daarin houd.
wel een litertje 10W40 bij je?