Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dag Mede-Forummers,
Bestaat er een overzicht met chassisnummers en bijbehorende bouwjaren/maanden van de DS? Ben op zoek naar het exacte bouwjaar/maand van mijn DS 23 Pallas, waarvan het chassisnummer eindigt op 8998.
Vast bedankt!
Dago Langen.
Citroen!
Een overzicht van chassisnrs per type en bouwjaar kun je vinden op http://www.lesds.it/frame_modello/Frame.htm Ga naar “modelli” en dan naar “numeri di telaio”.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mille grazie!
Volgens mij is het dus een ‘75-er, nu nog de maand uitvinden…
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooie site trouwens (die Italiaanse)....
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Re: chassisnummer en bouwjaar/maand DS
DriverD schreef:Ben op zoek naar het exacte bouwjaar/maand van mijn DS 23 Pallas, waarvan het chassisnummer eindigt op 8998.
En hoe begint het?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Italiaans of Duits, beide As in WOII
Mijn chassisnummer bevat 01FE8998, volgens mij een van de laatste DS-en ooit geproduceerd! :
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
DriverD schreef:Mijn chassisnummer bevat 01FE8998, volgens mij een van de laatste DS-en ooit geproduceerd!
De laatste DS berline was de 1.330.755-ste ID/DS op 24 april 1975, een DS23IE Pallas. Daarna zijn nog wel breaks gemaakt. Jij hebt een DS23 carburateur, dus de allerlaatste berline heb je niet, maar misschien wel de allerlaatste 23 carburateur. Die serie is in 1975 begonnen met chassisnummer 01FE8501. Jammer dat de nummers niet tot het einde geregistreerd zijn. Er is altijd wel netjes oplopend genummerd. Jij hebt dus de 498-ste DS23 carburateur uit 1975. Nu wordt het gokken. Volgens sommigen zijn er in 1975 718 ID/DS-sen geproduceerd, volgens anderen 847. Bij dat laatste getal zouden 379 DS-sen horen. En daar gaat het dus fout. Volgens de bekende administraties is jouw auto dus niet gemaakt, maar je hebt ze wel. Het lijkt in ieder geval wel duidelijk één van de laatste.
Ik kan me herinneren dat er via La Bombe ooit een zoektocht geweest is naar de jongste DS in Nederland. Weet jij daarvan? Eventueel kan ik dat wel eens terugzoeken,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi PeTeR,
Bedankt weer voor de goede info. Volgens mij heb ik echt een van de laatste DS berlines (carburateur in ieder geval ). Die informatie over het aantal gemaakte berlines in 1975 had ik ook al eens gezien. Die kan niet kloppen, als mijn chassisnummer klopt….
Dat er in La Bombe ooit een vraag was naar de jongste DS weet ik, volgens mij is dat al een paar jaar geleden en ging dat om een break. We blijven gewoon zoeken.
Prettige vakantie,
Dago Langen.
Citroen!
Die zoektocht naar de jongste break is in 1997 geweest. In 1989 is het zoeken naar de jongste berline gestart. In het Clubblad van de Citroën ID/DS Club Jaargang 12 nr 1 (1990) heeft Jan de Lange een overzichtje geplaatst met toen bekende laatste chassisnrs. Voor de DS23 carburateur was dat 02FE0391. Als er aaneensluitend genummerd is ligt dat dus bijna 1400 stuks hoger dan jouw nummer.
Uit verschillende berichtgeveingen is me intussen wel duidelijk dat na de officiële laatste DS nog vrolijk een paar maanden doorgeproduceerd is. Die eerder genoemde 718 of 847 DS-sen totaal in 1975 kloppen dus voor geen meter.
Minimale productieaantallen 1975:
DSpecial/DSuper 10FD5001 - 10FD9600 (4600)
DSuper 5 4565001 - 4566315 (1315)
DS20 4728201 - 4729632 (1432)
DS23 carburateur 01FE8501 - 02FE0391 (1891)
DS23 IE 02FG5001 - 02FG6477 (1477)
Totaal bijna 11000 stuks dus. In ongeveer een half jaar. En dat is nog exclusief de breaks. Kijk en dat is weer een beetje in lijn met de bijna 100000 in 1973 en 40000 in 1974.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi PeTeR,
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide info. Weet je zeker dat er aaneensluitend genummerd is? Overigens is de informatie van Jan de Lange niet altijd correct (vergissen is ook menselijk) en zal ik dus mijn “Album de la DS” weer eens tevoorschijn moeten toveren. Volgens mij stonden daar ook chassisnummers in.
DS-groeten,
Dago Langen, Nijmegen (18 jaar in Breda gewoond).
Citroen!
DAGO!
Is that you? Heb ooit nog eens les van je gehad op de HTS-A…..!
Ben zelf ook op zoek naar informatie omtrent mijn DS23IE Hydraulique Pallas van 1973. Hoe kom ik erachter dat -ie echt een Pallas is?? Chassinummer: DSFG0767. Kleurcode: AC085LE (Lac Ecrisé?).
Alvast bedankt,
Hilko Schmitt
Ook 2CV6 en BX
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ha Hilko,
Ja, ik ben degene, die (nog steeds) lesgeeft op de HTS Autotechniek in Arnhem. Jij bent toch diegene, die ik vorig jaar (of was het nu 2 jaar geleden) op Citromobile zag, en die wel eens naar IVECO Italia gaat?
Overigens, AC085 (met of zonder LE=kleurnuance) is volgens
http://perso.wanadoo.fr/nuancierds/AC 085 Beige Tholonet.htm
de kleur Beige Tholonet!
Of het een echte Pallas is? Kijk eens naar de ontgrendelingen van de motorkap. Bij een Pallas zijn dit open kunststof haken. Verpallassers vergeten deze meestal, of vinden het te moeilijk om de metalen, gesloten niet-Pallas haken te veranderen…
Groeten,
Dago Langen.
Citroen!
Ciao DAGO,
Nog steeds aan het teachen dus! Inderdaad, diegene ben ik…... volgend jaar zelfs woonachtig in Turijn (Iveco-city)! De DS gaat uiteraard mee…
Beige Tholonet, ik weet het. Niet echt een heel aparte kleur volgens mij, ik kom ‘m wel vaker tegen. Die handgerepen heb ik a la Pallas, maar een aantal andere zeken niet: geen “Pallas” op mijn kenteken, een kunstoffen dak (wat heb jij?) bijvoorbeeld. Wel weer een remknop, geheel beklede deuren (bruin leder) en dubbele plafonnieres. Verdere interieur ook a la Pallas. Ledig gewicht op chassisplaatje: 1340 kg. Volgens de boeken zou dit voor een Pallas 1360 kg moeten zijn dacht ik. Ben dus een beetje in de war!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hey IVECO-Hilko,
Wel een mooie kleur hoor, beige Tholonet. Volgens mij staat er bij mijn Pallas (2x) wel Pallas op kenteken, maar een minder ijverige RDW-functionaris zou dat misschien bij jouw auto weggelaten kunnen hebben bij invoer?
Mijn Pallassen hebben beide een kunststof dak (waarvan 1 met Webasto schuifdak). Bij de berline’s hebben alle niet-ID’s een remknop, dus ook de non-Pallas niet-ID’s (gewone DS-en dus).
Dubbele plafonnieres is volgens mij typisch non-Pallas DS (Pallas DS-en hebben 1 plafonniere links en 1 rechts, met 21W lampen). Mijn DS23 Pallas (2x) staan ook voor 1340kg op kenteken…
Succes,
Dago Langen.
Citroen!