Weefje heeft zijn ZX1.9D weggedaan, aanvankelijk mocht ik deze hebben, maar helaas heb ik geen plek om deze te stallen en gestript naar de sloop vond ik zonde.
Op mijn beurt heb ik deze weggegeven aan een collega die de auto goed kan gebruiken. De dame in kwestie werd gek van haar golf en het benzine verbruik, ze is nu erg blij met de ZX, wat een enorm verschil in comfort met haar Golf zei ze vanochtend toen de de auto overnam van Weefje. Ik hoop dat ze zich aanmeld als lid op het forum hier, zou wel leuk zijn, zoveel vrouwelijke leden hebben we niet.
Er moet nog wel e.e.a. aan gebeuren, wat kleine dingetje zoals gordel tbv de APK volgende week. Verder is er een aandrijfas aan het doodgaan en moet de koppeling vervangen worden, het druklager is niet helemaal lekker meer, waardoor er een “hard punt” in het pedaal zit.
Ik wil de koppeling en aandrijfassen van deze ZX op korte termijn vervangen, wie o wie met ervaring heeft zin/tijd en gelegenheid om mij hierbij te helpen. Het liefst in de regio Zuid Holland of Brabant, het vervoer is geen probleem, ik kan je ophalen of de brandstofkosten worden vergoed, ook word er voor een (exotische ) catering tijdens het sleutelen gezorgd.
Heb je een goede plek waar je kan sleutelen? Samen met een vriend heb ik destijds de koppeling vervangen van m’n 1.4i. Daar hadden we (mede door gebrek aan kennis van type auto) een dagtaak aan. Vooral het loskrijgen van de draagarmen voor kostte wat tijd.
De collega in kwestie woont in een rustige wijk (Hendrik Ido Ambacht) waar we kunnen sleutelen.
Ik heb een vraagbaak, Haynes boek en een Xantia kofferbak vol met goed gereedschap.
Ik ken deze auto goed, alleen een dergelijk grote operatie in mijn eentje voor de eerste keer vind ik een beetje eng, een extra sleutelaar erbij zou dus mooi zijn.
ZX1.4i schreef:De collega in kwestie woont in een rustige wijk (Hendrik Ido Ambacht) waar we kunnen sleutelen.
Ik heb een vraagbaak, Haynes boek en een Xantia kofferbak vol met goed gereedschap.Ik ken deze auto goed, alleen een dergelijk grote operatie in mijn eentje voor de eerste keer vind ik een beetje eng, een extra sleutelaar erbij zou dus mooi zijn.
Wanneer ga je sleutelen? Lijkt me wel een leuk klusje.
Gr,
Marten
Zodra de auto gekeurd is, dat gebeurd deze week of volgende week en dan de juiste onderdelen zien te vergaren.
Zou tof zijn als je mee wil helpen, denk je dat het in één dag kan :
ZX1.4i schreef:Zodra de auto gekeurd is, dat gebeurd deze week of volgende week en dan de juiste onderdelen zien te vergaren.
Zou tof zijn als je mee wil helpen, denk je dat het in één dag kan:
Met de juiste voorbereiding geen probleem in 1 dag. meja, koppeling,druklager, aandrijfas is 1 moeite.
Gr,
Marten
Re: Koppeling ZX vervangen hulp/tips
ZX1.4i schreef:
Verder is er een aandrijfas aan het doodgaan en moet de koppeling vervangen worden, het druklager is niet helemaal lekker meer, waardoor er een “hard punt” in het pedaal zit.
Sowieso:
- nieuwe Valeo koppelingsset te monteren.
- aandrijfaskeerringen
- bakolie
sterk aan te raden:
- prise as keerring + schuifbus druklager.
Qua gereedschap is een takeltje geen overbodige luxe.
Hoe dan ook, wees voorzichtig met haar…..
Weefje schreef:Hoe dan ook, wees voorzichtig met haar…..
Mijn collega of de ZX :
Wat de aandrijfassen betreft, is het ook mijn insteek om dat allemaal in één keer te doen, anders begin ik er niet aan.
Prise as keerring, is dat de keering die op de bak zit? zeg maar de ingaande as?
Schuifbus druklager, is dit hetzelfde als het druklager waar men het altijd over heeft? word toch samen met het koppelingssetje geleverd?
Weet je toevallig ook of het centreer gereedschap voor de koppeling bij het setje inbegrepen is.
Een takeltje word lastig, ik neem aan dat je met luxe bedoeld dat de bak dan uit en in de motorruimte getakeld kan worden, ipv onder de auto vandaan :
Hoe het precies bij een 1.9D zit, weet ik niet, maar hij is bij een 1.4 niet mogelijk de bak via de bovenkant te verwijderen. Het zal eerder zijn om de motor te ondersteunen aangezien deze los moet om de bak onder de auto vandaan te krijgen.
Als het bij een 1.4i al niet gaat dan zal het bij een 1.9D ook niet lukken, de vraagbaak en Haynes zeggen ook dat de bak onder de auto vandaan moet worden genomen. Wat het ondersteunen van de motor betreft, kan dit ook met een krik? eventueel een paar stevige blokken hout eronder zodat de krik dan weggehaald kan worden, alleen een krik vind ik niet zo veilig.
ZX1.4i schreef:Weefje schreef:Hoe dan ook, wees voorzichtig met haar…..
Mijn collega of de ZX
:
Wat de aandrijfassen betreft, is het ook mijn insteek om dat allemaal in één keer te doen, anders begin ik er niet aan.
Prise as keerring, is dat de keering die op de bak zit? zeg maar de ingaande as?
Schuifbus druklager, is dit hetzelfde als het druklager waar men het altijd over heeft? word toch samen met het koppelingssetje geleverd?
Weet je toevallig ook of het centreer gereedschap voor de koppeling bij het setje inbegrepen is.Een takeltje word lastig, ik neem aan dat je met luxe bedoeld dat de bak dan uit en in de motorruimte getakeld kan worden, ipv onder de auto vandaan
:
Een bak is best zwaar. Het is prettig om hem met een takeltje naar beneden te kunnen laten zakken. Uiteraard naar onderen, naar boven kan alleen met een complete motor/bak combinatie.
Schuifstuk is het deel waar het druklager overheen schuift. Als de koppeling verder geen herrie maakt kun je het laten zitten, maar als dat ding begint te slijten gaat het druklager eeon ontzettende herrie maken als de koppeling gewoon vrij is.
Prise as keerring is ook zo;n afweing.. Deze zit in dat schuifstuk. Als je hem niet doet en de bak gaat lekken dan trek je al je haren uit je hoofd en moet alles weer los (en je koppeling raakt vet).
Gr,
Marten
Gr,
Marten
Schuifstuk is het deel waar het druklager overheen schuift. Als de koppeling verder geen herrie maakt kun je het laten zitten, maar als dat ding begint te slijten gaat het druklager eeon ontzettende herrie maken als de koppeling gewoon vrij is.
Koppeling maakt wel lawaai. Bij een rood verkeerslicht in de eerste versnelling hoor je de koppeling. Vreemd genoeg alleen als de boel koud is….
Weefje schreef:Schuifstuk is het deel waar het druklager overheen schuift. Als de koppeling verder geen herrie maakt kun je het laten zitten, maar als dat ding begint te slijten gaat het druklager eeon ontzettende herrie maken als de koppeling gewoon vrij is.
Koppeling maakt wel lawaai. Bij een rood verkeerslicht in de eerste versnelling hoor je de koppeling. Vreemd genoeg alleen als de boel koud is….
Als het schuifstuk slecht wordt gaat ie ook herrie maken als de motor gewoon in de vrij staat. Trap je de koppeling in, dan is dat gerammel weg en begint het druklager te malen.
Ik heb dus niet dat schuifstuk vervangen en heb dus last van dat gerammel in z’n neutraal Weet ik ook gelijk wat dat is…
mpostma schreef:Schuifstuk is het deel waar het druklager overheen schuift. Als de koppeling verder geen herrie maakt kun je het laten zitten, maar als dat ding begint te slijten gaat het druklager eeon ontzettende herrie maken als de koppeling gewoon vrij is.
Prise as keerring is ook zo;n afweing.. Deze zit in dat schuifstuk. Als je hem niet doet en de bak gaat lekken dan trek je al je haren uit je hoofd en moet alles weer los (en je koppeling raakt vet).
Ik denk dat als de boel toch uit elkaar ligt, dat we dit gewoon mee pakken, ik neem aan dat een Prise as keerring en schuifstuk de kosten niet zullen zijn :
Ik hoop dat ik morgen weer beter ben, dan zie ik mijn collega weer en zal het met haar bespreken, ik had haar al verteld dat ze rekening moest houden met incl. APK c.a. € 600 aan kosten. Om die reden hebben we de ZX ook gratis weggegeven aan iemand die er nog wat aan heeft ipv naar de sloop, voor €600 heb je dan een leuk autootje