2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Koppeling ZX vervangen hulp/tips
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 12 juli 2005 03:41 PM
  [ # 16 ]

Als het schuifstuk slecht wordt gaat ie ook herrie maken als de motor gewoon in de vrij staat. Trap je de koppeling in, dan is dat gerammel weg en begint het druklager te malen.

In de vrij is er geen geluid dan de motor te horen. Het schuifstuk lijkt mij dan oké?

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 12 juli 2005 04:10 PM
  [ # 17 ]

Het ratelen begon bij mij ook pas na het vervangen van de koppeling…Bij mij wilde de bak niet echt in 1x terug op z’n plek, zou bij mij er wel mee te maken kunnen hebben gehad. Ik zou als ik weer voor een koppelingswissel stond het schuifstuk meenemen in de reparatie.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juli 2005 05:53 PM
  [ # 18 ]

Dat schuifstuk is dat dat pijpje met spiebanen dat over prise-as en ingaande as schuift? Heb ik nog liggen. Past in ieder geval op Visa en BX 150-serie. Misschien ook op andere motoren? Mag je hebben voor flesje wijn.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2005 05:57 PM
  [ # 19 ]
Handjes schreef:

Dat schuifstuk is dat pijpje met spiebanen dat over prise-as en ingaande as schuift? Heb ik nog liggen. Past in ieder geval op Visa en BX 150-serie. Misschien ook op andere motoren? Mag je hebben voor flesje wijn.

Volgens mij ging het hier om een ZX diesel met een toch wel aanmerkelijk andere bakconstructie. Niks is uitgesloten natuurlijk,ik vrees echter het ergste….

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juli 2005 06:55 PM
  [ # 20 ]

Ik vrees het ook.

Profiel  
 
ton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-01-2005

Gepost: 13 juli 2005 12:45 AM
  [ # 21 ]

Heren,
Zojuist heb ik jullie bericht gelezen over het vervangen van de koppelingsplaat en aandrijfassen, onlangs heb ik hetzelfde uitgevoerd. ondanks dat ik toch aardig wat sleutelervaring heb is het me niet gelukt in minder dan twee dagen, de linkeraandrijfas is eenvoudig te vervangen, de rechter is een heel ander verhaal, het tussenlager was volgens mij nog nooit los geweest en zat ontzettend vast, handig is dit vanaf de bovenkant uit de motorsteun te druken met een lang bandijzer. voordat je aan de versnellingsbak begint kun je de auto het beste goed ondesteunen met 2 assteunen en zorg dat je voor de motor te ondersteunen en extra krik met wat houten blokken bij de hand hebt, in mijn geval zat de versnellingsbak bij de twee stalen paspennen ontzettend vastgeroest ik heb deze ook weer met een bandijzer uit elkaar moeten wrikken, je hoort het aluminium kraken en het is net of er iets gaat afbreken, zo vast zit het. voor de versnellingsbak is het handig een grote garagekrik te hebben als je met z’n tweeen bent kun je deze vrij eenvoudig langs onder verwijderen, bij de koppelingsplaatset van valeo zit ook een centreerpen, druklager enz. . het monteren hiervan stelt niet zo veel voor.
De aandrijfassen heb ik bij een sloper gehaald voor 35 euro per stuk, de koppelingset , oliekeeringen en versnellingsbakolie bij een garage.
Ik heb heel veel aan de manual van Haynes gehad, alleen geldt datgene wat vermeld staat niet voor alle modellen, en hoeft niet perse alles wat beschreven staat gedemonteerd te worden.

Ik wens jullie veel sleutelplezier toe , met beleid gaat het jullie vast lukken

Groeten ton

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 juli 2005 03:44 AM
  [ # 22 ]

Er is ooit een 2e motor in die ZX gegaan, dus de boel zal niet zo heel erg lang geleden los zijn geweest, dus zo vast zal het niet zitten denk ik.

Het schuifstuk ga ik gewoon meenemen, als de boel toch los ligt.
Thanx voor je adviezen ton, dit zijn bruikbare tips, gelukkig helpt mpostma ook mee en dat is ook een zeer ervaren sleutelaar Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 juli 2005 12:29 PM
  [ # 23 ]
ZX1.4i schreef:

Er is ooit een 2e motor in die ZX gegaan, dus de boel zal niet zo heel erg lang geleden los zijn geweest, dus zo vast zal het niet zitten denk ik.

Het schuifstuk ga ik gewoon meenemen, als de boel toch los ligt.
Thanx voor je adviezen ton, dit zijn bruikbare tips, gelukkig helpt mpostma ook mee en dat is ook een zeer ervaren sleutelaar Razz

Wanneer wil je het gaan doen? Anders ff pb-en.

Schuifstuk is idd goed om mee te nemen. Er zijn verschillende varianten afhankelijk van de constructie van de koppeling.

Als je gewoon een draaihevel hebt op de bak, kan het nog wel lastig zijn om de hevel los tekrijgen van de gaffel. Zit met een spie vast, maar die wil er niet altijd makkelijk uit.  De dealer heeft daar overigens wel speciaal gereedschap voor. Dat is een soort slagtrekker die je op de schroefdraad van de spie schroeft.

Als er nog de constructie opzit met de BX (met een extra scharnierende hevel) dan heb je die slagtrekker niet nodig.

Als er een trekbak opzit (denk het niet) dan is het ff opletten. Hier heb ik geen ervaring mee, al zal het in de praktijk wel meevallen. Haynes is dan wel handig.

Met 2 mensen moet het idd ook wel mogelijk zijn de bak er onderuit te tillen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 juli 2005 01:34 AM
  [ # 24 ]

Exacte weten we nog niet, de auto word volgende week gekeurd, voor zover ik het weet is het alleen de gordel en achterremmen als aandachtspuntje.

Echt blij ben ik niet, ze zou de ZX naar een Specialist brengen, nu gaat deze naar een of andere kennis, hopelijk verzieken ze de ZX niet Confused

Ik denk dat we over een paar weken, (3 a 4) pas een exachte datum kunnen prikken. Is op dit moment een beetje een gekkenhuis op mijn werk (zomer) en ik heb over 2 weken weer storingsdienst.

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 14 juli 2005 10:14 PM
  [ # 25 ]

Om die reden hebben we de ZX ook gratis weggegeven

We??

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 14 juli 2005 10:26 PM
  [ # 26 ]
Weefje schreef:

Om die reden hebben we de ZX ook gratis weggegeven

We??

Laughing

Toch was (is) het best een fraai karretje…..heb het genoegen gehad er ook een stukje mee te hebben gereden. Wink

En waar rij je nu in dan ?

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 14 juli 2005 10:28 PM
  [ # 27 ]

Echt blij ben ik niet, ze zou de ZX naar een Specialist brengen, nu gaat deze naar een of andere kennis, hopelijk verzieken ze de ZX niet

Blij of niet. Haar auto, dus zij bepaalt….

Profiel  
 
Weefje
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 08-02-2004

Gepost: 14 juli 2005 11:01 PM
  [ # 28 ]

En waar rij je nu in dan ?

Gazelle Orange Surprisedops:

Inderdaad, fijne auto. Vanaf november vorig jaar toch ff 40.000 km mee gereden…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juli 2005 05:00 AM
  [ # 29 ]

De auto is gefixt, een kennis van haar, een ex Citroen specialst heeft de auto gekeurd en de koppeling gefixt.

Er zit een andere versnellingsbak van de sloop in, nieuwe set koppelingsplaten, gereviseerde/sloop? aandrijfassen.
De koppeling is nu zo licht als een veertje, alleen is er een piepend geluid terug van weggeweest thv de dynamo. Volgens mij had ik dat in het verleden opgelost door een beetje teflon spray op de rol van de dynamo te spuiten, maar goed dat is nu mijn probleem niet meer.

Totale kosten incl. de APK, bak van de sloop en aandrijfassen, verse olie, etc, €600 Razz , zat ik toch heel netjes met mijn inschatting dat het €600 zou kosten om de auto tip/top te krijgen. De motor gaat richting de 3 ton? de auto zelf passeert over 500km de 4 ton, maar het is niet te zien aan de auto, super kwaliteit zo een ZX.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juli 2005 01:02 PM
  [ # 30 ]
ZX1.4i schreef:

De auto is gefixt, een kennis van haar, een ex Citroen specialst heeft de auto gekeurd en de koppeling gefixt.

Er zit een andere versnellingsbak van de sloop in, nieuwe set koppelingsplaten, gereviseerde/sloop? aandrijfassen.
De koppeling is nu zo licht als een veertje, alleen is er een piepend geluid terug van weggeweest thv de dynamo. Volgens mij had ik dat in het verleden opgelost door een beetje teflon spray op de rol van de dynamo te spuiten, maar goed dat is nu mijn probleem niet meer.

Totale kosten incl. de APK, bak van de sloop en aandrijfassen, verse olie, etc, €600 Razz , zat ik toch heel netjes met mijn inschatting dat het €600 zou kosten om de auto tip/top te krijgen. De motor gaat richting de 3 ton? de auto zelf passeert over 500km de 4 ton, maar het is niet te zien aan de auto, super kwaliteit zo een ZX.

Zo, die auto blijft gewoon rollen. Goeie zaak! Wat was eigenlijk de reden om er een andere bak onder te zetten? Zo te horen zijn er spijkers met koppen geslagen.. No problem… ik heb hier ook nog een bak uit elkaar liggen

die er weer onder moet dus ik vermaak me zowieso wel Wink[/img]

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook