He troeners,
Nou reed ik vanavond naar huis en zad ik mijn dash verlichting en mijn gewone verlichting nogal knipperde alsof iets in de auto gigantisch veel stroom neemt ( bijv. als de fans aanslaan zie je wel es dat je verlichting wel eens iets minder wordt en daarna weer feller wordt. ) dit doet ze nu dus constant ook heb ik het idee dat ik zonder verlichting rijdt wat niet zo is.
nadat ik daarna even getankt had wou ze niet meer starten, toen ik haar een stukje terug drukte om te gaan kijken wat het kon zijn sloeg ze in een keer weer aan???
wie o wie kan me vertellen wat er aan de hand is en of ik er gewoon mee naar tilburg kan morgen
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
massakabel,massa met moterblok/chassis….......
als je nu fff een startkabel o.i.d. tussen de minpool en het moterblok/chassis zet is het mischien verdwenen…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:massakabel,massa met moterblok/chassis….......
als je nu fff een startkabel o.i.d. tussen de minpool en het moterblok/chassis zet is het mischien verdwenen…...
maar zo kan ik niet rijden dus, hoe kan ik het probleem het beste vinden ben ook weer niet zo’n techneut ops:
dus als ik een stroomdraad trek van de minpool naar een massa punt is het ook goed?
Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
het zou de massa KUNNEN zijn….......
is typerend voor de wat oudere citroen’s
meet bijv eens de weerstand tussen het - pool en de moter.
en de -pool en het chassis deze mag maar een aantal ohms bedragen
met 1 enkel stroomdraadje gaat de weerstand niet erg omlaag
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bij mij was het de dimmer. De pootjes van de dimmer zo buigen dat ze wat steviger tegen het contact zaten heeft het opgelost.
edit: o, het probleem beperkt zich niet tot de verlichting alleen. Ik was te snel met posten.
Knipperende verlichting kan ook duiden op te hoge laadspanning. Controleer ook dit. Meten is weten.
Nog meer opties
Het kan ook het begin zijn van iets groters natuurlijk.
In mijn laatste BX, een carburateur model en ik geloof dat jouw CX ook een carburateur model is, begon een probleem met gelijksoortige signalen.
Uiteindelijk, 2 accu’s en veel ellende later, bleek dat de stroomverdeler een scheurtje had opgelopen. Dat was een dingetje dat de stroom o.a. naar de bougies geleide. Weet helaas niet meer hoe het ding heette, tenzij het stroomverdeler is.
In ieder geval, het zorgde voor “knipperen” van de verlichting en andere fluctuaties in de stroomvoorziening. Bleek dus een minisuul scheurtje in de behuizing van dat ding te zijn dat voor incidentele “mis-fires” in de ontsteking en gehele stroomvoorziening zorgde.
Nou dacht ik vanochtend, ik ga gewoon naar tilburg op verjaardags visite bij mijn schoonouders….
De rest van jullie tips komen net te laat want ik ben dus terug gekomen in een volkswagen golf :kotsen van de anwb..
op een gegeven moment reden we 80 bij wegwerkzaamheden en op het een van het andere moment begon ze in te houden en zelf gas bij te geven wat ik dus vreemd vond, ik dacht een klein stukje verder en dan zoek ik even een parkeerplaats op om es even te neuzen wat het zou kunnen zijn helaas was dit al te laat want op een gegeven moment kon ik haar nauwelijk boven de 60 km krijgen ( inhouden en sputteren )
ik zet de auto stil en slaat dan ook direkt af ( Had de hele reis zonder verdere stroomvreters gereden ) toen de anwb was geariveerd hielden de alarmlichten er inmiddels ook mee op..
De man van de anwb zei dat het aan de dynamo zou liggen en heeft op een koelere plek in de schaduw de dynamo eronder weg gehad en geprobeerd te maken?? nadat dit niet wou lukken liet ie dan eindelijk een bergingsauto komen…
Als het goed is komt mijn auto morgen in Dokkum aan en wordt ze eens lekker onderzocht door de dokter…
en dit alles twee week voordat we naar zuid frankrijk gaan ben blij dat het hier gebeurde.
Tijdens het wachten op de anwb zweefde er ook nog een grijzxe cx break ons voor bij en toeterde vriendelijk iemand van hier??? zo ja ,wil je ons niet meer zo de ogen uitsteken?
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Re: Nog meer opties
2Black schreef:Het kan ook het begin zijn van iets groters natuurlijk.
In mijn laatste BX, een carburateur model en ik geloof dat jouw CX ook een carburateur model is, begon een probleem met gelijksoortige signalen.
Uiteindelijk, 2 accu’s en veel ellende later, bleek dat de stroomverdeler een scheurtje had opgelopen. Dat was een dingetje dat de stroom o.a. naar de bougies geleide. Weet helaas niet meer hoe het ding heette, tenzij het stroomverdeler is.
In ieder geval, het zorgde voor “knipperen” van de verlichting en andere fluctuaties in de stroomvoorziening. Bleek dus een minisuul scheurtje in de behuizing van dat ding te zijn dat voor incidentele “mis-fires” in de ontsteking en gehele stroomvoorziening zorgde.
lijkt hier wel op heb trouwens een injectie..
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
aha
Dan zou het natuurlijk ook nog een stroomstoring in het ontstekingsmoduul kunnen zijn….
Niet dat ik er verstand van heb maar m’n AX (!) 10 jaar geleden had dat ook.
Wanneer je dynamo stuk is zou je daar eigenlijk niets van moeten merken, dan raakt gewoon je accu leeg en houd het helemaal op. Hebben er net 3 versleten door koelwaterlekkage.
Dynamo doet maar 2 dingen, stroom leveren aan je accu enerzijds en een controle lampje van stroom voorzien op je dashboard. Da’s alles.
Veel succes!
Collin
stroom leveren aan je accu enerzijds en een controle lampje van stroom voorzien op je dashboard. Da’s alles.
ook dit deed ze dus niet ,heeft ze volgens mij nooit gedaan
Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Gewoon een versleten dynamo,ben ik redelijk zeker van. Heb precies hetzelfde al twee keer gehad. Het begint met het knipperen van de verlichting. Na een tijdje houd de dynamo ermee op. En die injectie autos trekken nogal wat ampers met die bezinepomp etc.
Met een cx gti turbo kun je zonder dynamo op een volle accu maar een half uur rijden. Zomers zal het wel wat langer zijn.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hmm vervelend
nou ja ik hoop dat je mooie CX het snel weer doet!
je kan nu ff je agressie kwijt op de golf
suc6
arjan_verkade schreef:hmm vervelend
nou ja ik hoop dat je mooie CX het snel weer doet!
je kan nu ff je agressie kwijt op de golf
suc6
ik hoop het ook ze wordt morgen onderzocht en dan krijgt ze ook meteen nieuwe bandje met velgjes voor de chrome doppen
maar moet nog tot woensdag golfen
wordt vervolgd !
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
gaan je TRX’en er onder vandaan?
arjan_verkade schreef:gaan je TRX’en er onder vandaan?
die bewaar ik wel maar vind het allebei mooi dus dan kan ik een keertje afwisselen en uiterraad zijn de trx’en alleen voor in de zomer anders worden ze zo lelijk..
Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl