1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Wat BX vraagjes / motor olie vraagjes
coolxmenx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

Gepost: 10 juli 2005 02:29 PM

Hallo lieve mensen ik heb wat vraagjes!

Ik heb een BX uit 89 1600 carburateur 75 pk. Is het normaal dat zo’n ding 110 in de 2 gaat?

En ik heb ook nog 10 jaar oude motorolie, nog nooit uit de fles geweest, kan dat over datum zijn of blijft dat goed?

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 juli 2005 03:32 PM
  [ # 1 ]

10 jaar oud Shocked  mijnes was volgens mij 3 jaar oud en dat was al vanwege de leeftijd aan vervanging toe.

btw de 1400 van me broer doet ook 100 in de 2 (vind ie niet leuk maar lukt wel Laughing )

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 10 juli 2005 03:34 PM
  [ # 2 ]

of het normaal is dat hij 110 in de 2 kan weet ik niet…. dat het NIET normaal is om het uit te proberen weet ik wel.

Motorolie veroudert ook als je er niks mee doet, ik zou dus gewoon nieuwe olie kopen. De nieuwe olie zit sowieso slimmer in elkaar dan de oude en biedt meer bescherming voor wanneer je rare dingen wil doen zoals 110 in de 2 rijden…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 juli 2005 03:47 PM
  [ # 3 ]

Laughing  Laughing  Laughing

dat het NIET normaal is om het uit te proberen weet ik wel.

mijn motor olie is nu ds 3 jaar en ik wil hem binne kort gaan verversen Cool

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 10 juli 2005 05:21 PM
  [ # 4 ]
McDean schreef:

mijn motor olie is nu ds 3 jaar en ik wil hem binne kort gaan verversen Cool

Hmm, had het meer over tot 110 trekken in de 2….

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 10 juli 2005 05:53 PM
  [ # 5 ]

hahaha kan ik me voorstellen echt normaal is het niet maja Cool

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 10 juli 2005 07:39 PM
  [ # 6 ]

Heeft dat ding van je een toerenteller? Zo niet, dan denk ik dat je dat ding heel ver in het rood hebt getrokken. Mijn BX gaat 100 in z’n twee, dan gaat het rode lampje branden. De basis van dat ding is een GT. Ik kan alleen maar indenken dat een 1600 een kortere bak heeft.

Niet meer doen dus, tenzij je graag een overmatige slijtage hebt. (zuigersnelheid groter dan 12 meter per seconde)

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

coolxmenx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 juli 2005 12:02 AM
  [ # 7 ]

Hallo lieve mensen daar ben ik weer.

Die motorolie laat ik dan maar zitten.

Maar even over die 110 in de 2. Hij heeft dus geen toerenteller dat is wel jammer. Maar toen we 110 in de 2 reden merkten we nog niks van een toerenbegrenzer dus ik heb het gevoel dat hij nog wel harder kan in de 2. Maar ik schakelde maar want hij maakte wel geluid zeg maar.

Niemand die dit even voor ons kan testen ofzo? (BX 1600 RE carbu 75 pk 1989). Andere bx’en mogen ook, kunnen we vergelijken.

Groetjes

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 11 juli 2005 12:28 AM
  [ # 8 ]
coolxmenx schreef:

Maar even over die 110 in de 2. Hij heeft dus geen toerenteller dat is wel jammer. Maar toen we 110 in de 2 reden merkten we nog niks van een toerenbegrenzer dus ik heb het gevoel dat hij nog wel harder kan in de 2. Maar ik schakelde maar want hij maakte wel geluid zeg maar.

Niemand die dit even voor ons kan testen ofzo? (BX 1600 RE carbu 75 pk 1989). Andere bx’en mogen ook, kunnen we vergelijken.

Groetjes

Grapjurk. Een auto met carbs en transistorontsteking heeft helemaal geen toerenbegrenzer!

Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

coolxmenx
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 juli 2005 12:36 AM
  [ # 9 ]
Alcyone schreef:
coolxmenx schreef:

Groetjes

Grapjurk. Een auto met carbs en transistorontsteking heeft helemaal geen toerenbegrenzer!

Potverdorie, ben ik nog gevaarlijk bezig geweest ook. Ik weet niet beter dan dat alle benzine auto’s een toerenbegrenzer hebben en die altijd inschakelt als het te gortig wordt. Als er een begrenzer in zou zitten zou die dus alleen zijn ingeschakelt zeg maar.

Maar dan moet ik voortaan dus maar niet weer 110 in de 2 met ook nog 5 man in de auto.

//edit, maar hoe gaat dat dan als je nog doortrekt bij 110? blaas je hem dan simpel weg op?

Profiel  

Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151

Gepost: 11 juli 2005 12:37 AM
  [ # 10 ]

Sorry hoor,maar de persoon die op dit voorstel ingaat om ff te proberen hoever je in 2 kan door trekken heeft naar mijn mening geen enkel gevoel voor techniek.Dit is toch een totaal zinloze aktie? En als je dit toch graag doet, doe het dan maar met een ander merk en laat de bx heel Exclamation  Evil or Very Mad

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 juli 2005 12:52 AM
  [ # 11 ]

mee eens al hebben we me broers Bx dus wel een keer doorgetrokken in de 2 Surprisedops:  maar daarno niet meer Wink

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten

Gepost: 11 juli 2005 01:25 AM
  [ # 12 ]
coolxmenx schreef:
Alcyone schreef:
coolxmenx schreef:

Groetjes

Potverdorie, ben ik nog gevaarlijk bezig geweest ook. Ik weet niet beter dan dat alle benzine auto’s een toerenbegrenzer hebben en die altijd inschakelt als het te gortig wordt. Als er een begrenzer in zou zitten zou die dus alleen zijn ingeschakelt zeg maar.

Maar dan moet ik voortaan dus maar niet weer 110 in de 2 met ook nog 5 man in de auto.

//edit, maar hoe gaat dat dan als je nog doortrekt bij 110? blaas je hem dan simpel weg op?

Een zuiger kan een zwevende klep raken met grote mechanische schade tot gevolg. Nu moet ik zeggen dat dat wel zeldzaam is geworden. Moderne motoren (en ik schaar de XU motoren onder modern) kunnen redelijk veel hebben al gaat de levensduur erg hard achteruit.

Wat sommigen wel eens doen met een auto net voordat ie naar de sloop gaat is een baksteen op het gaspedaal leggen en ‘m in z’n vrij vol laten gassen. Soms doen ze dat zelfs zonder koelvloeistof en olie. Veel motoren houden het nog best lang uit ook, sommigen zelfs 20 minuten!

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 11 juli 2005 01:33 AM
  [ # 13 ]

Ik heb met een 1600injectie 125km/h gereden op de teller, dit was op zo’n 8200 toeren (de toerenteller uit dus!!!).

Deze BX hoefde nog maar zo’n 500km te rijden voordat hij naar de sloop ging, want de krukaslagers waren versleten plus nog een paar kleine dingen.
Gezond is het zeker niet!!!
En motorolie die 10jaar in de fles zit is overdatum.

Motorolie die 3 jaar in de motor zit is helemaal over datum!  Wink
Hoop dus dat diegene bedoelt dat hij de motorolie gaat vervangen voor motorolie die 3 jaar oud is…

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 juli 2005 01:33 AM
  [ # 14 ]
Alcyone schreef:

Een zuiger kan een zwevende klep raken met grote mechanische schade tot gevolg. Nu moet ik zeggen dat dat wel zeldzaam is geworden. Moderne motoren (en ik schaar de XU motoren onder modern) kunnen redelijk veel hebben al gaat de levensduur erg hard achteruit.

Wat sommigen wel eens doen met een auto net voordat ie naar de sloop gaat is een baksteen op het gaspedaal leggen en ‘m in z’n vrij vol laten gassen. Soms doen ze dat zelfs zonder koelvloeistof en olie. Veel motoren houden het nog best lang uit ook, sommigen zelfs 20 minuten!

Een aardige benadering voor wat de motor te verduren krijgt kun je zelf doen met een fietspomp:
Pomp een paar keer rustig, met je vinger op de uitblaasopening en de rest van je hand om de buis van de pomp.
Pomp dan een paar keer heel snel; je brandt je fikken aan de buis!

Zoiets krijg je ook in de motor: heel erg veel warmteontwikkeling in heel korte tijd, en een bejaard koelsysteem wat dát allemaal in toom moet zien te houden.
En da’s bij deze “demo” dan alleen nog maar de compressiewarmte…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 juli 2005 01:52 AM
  [ # 15 ]

3 jaar al ver over datum jah oei dan moet ik daar maar is snel doen Surprisedops:  aangezien hij niet veel km`ters er mee gelopen heeft dacht ik dat het nog wel kon.  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook