Ik ga a.s. zaterdag de koppakking van een AX1.1i vervangen, graag zou ik wat tips willen voor deze klus.
Ik begin dit draadje hier omdat de tips ook bruikbaar zijn voor een ZX en BX met TU motor.
De procedure voor een 1.1i verschilt niet zoveel van een 1.4i, ik heb een ZX Haynes/vraagbaak tot mijn beschikking. Voor de technische gegevens tbv de AX zoals aanhaalmomenten enzo maak ik gebruik van de ATH CD.
Het spannendste moment zal zijn als de kopbouten los zijn en de kop gelicht kan worden, in het haynes boek zegt men dat je de kop naar achteren moet kantelen mbv 2 L-vormige staven. Is er nog een handeling die hier vooraf aan gaat? ik heb begrepen dat je moet uitkijken dat je de cylinderbussen niet mee omhoog trek, want dan heb je een groot probleem.
De bouten op de flens van het uitlaatspruitstuk/uitlaat zijn nogal roestig, wat kun je het beste doen om deze makkelijk los te krijgen? een dag van te voren inspuiten met kruip olie of de brander erop?
Alle overige tips zijn welkom.
Re: Koppakking TU 1.1 en 1.4 Motor
ZX1.4i schreef:Ik ga a.s. zaterdag de koppakking van een AX1.1i vervangen, graag zou ik wat tips willen voor deze klus.
Ik begin dit draadje hier omdat de tips ook bruikbaar zijn voor een ZX en BX met TU motor.De procedure voor een 1.1i verschilt niet zoveel van een 1.4i, ik heb een ZX Haynes/vraagbaak tot mijn beschikking. Voor de technische gegevens tbv de AX zoals aanhaalmomenten enzo maak ik gebruik van de ATH CD.
Het spannendste moment zal zijn als de kopbouten los zijn en de kop gelicht kan worden, in het haynes boek zegt men dat je de kop naar achteren moet kantelen mbv 2 L-vormige staven. Is er nog een handeling die hier vooraf aan gaat? ik heb begrepen dat je moet uitkijken dat je de cylinderbussen niet mee omhoog trek, want dan heb je een groot probleem.
De bouten op de flens van het uitlaatspruitstuk/uitlaat zijn nogal roestig, wat kun je het beste doen om deze makkelijk los te krijgen? een dag van te voren inspuiten met kruip olie of de brander erop?
Alle overige tips zijn welkom.
Ik heb nog nooit een koppakking gewisseld. Je moet idd wel opletten dat de cilinder bussen niet loskomen. Dus nadat de kop los is de motor niet meer rondtornen.
Wel grappig, je begint er echt zin in te krijgen de laatste tijd!
Wat betreft de roestige bouten. HEt kan er dramatisch uitzien maar het kan reuze meevallen. Bij mijn motor moest ik ook het uitlaatspruitstuk + turbo demonteren bij de motorwissel en ook de bevestiging van de uitlaat op de turbo leek hopeloos. Maar het ging echt heel simpel los. Ik had voor de zekerheid wel flink gespoten met kruipolie. Of het nodig was weet ik niet. Baat het niet dan schaadt het niet in dit geval.
Succes ermee!
Gr,
Marten
Re: Koppakking TU 1.1 en 1.4 Motor
mpostma schreef:Ik heb nog nooit een koppakking gewisseld. Je moet idd wel opletten dat de cilinder bussen niet loskomen. Dus nadat de kop los is de motor niet meer rondtornen.
Wel grappig, je begint er echt zin in te krijgen de laatste tijd!
Klopt het dat je de kop niet meteen rechtomhoog mag trekken, want dan zou je de bussen eruit kunnen trekken. Volgens het Haynes boek moet je met L-vormige staven de kop achterover kantelen om de verbinding te “breken” en dan kan je de kop eraf tillen.
Ach ja je moet toch wat doen in je vrije tijd en sleutelen aan een Citroen is nou éénmaal leuk en uitdagend. Het slachtoffer is een aardige student die wel een AX kan rijden, maar niet het geld heeft om de auto naar een garage te brengen, daar bied ik een helpende hand.
Re: Koppakking TU 1.1 en 1.4 Motor
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Ik heb nog nooit een koppakking gewisseld. Je moet idd wel opletten dat de cilinder bussen niet loskomen. Dus nadat de kop los is de motor niet meer rondtornen.
Wel grappig, je begint er echt zin in te krijgen de laatste tijd!
Klopt het dat je de kop niet meteen rechtomhoog mag trekken, want dan zou je de bussen eruit kunnen trekken. Volgens het Haynes boek moet je met L-vormige staven de kop achterover kantelen om de verbinding te “breken” en dan kan je de kop eraf tillen.
Ach ja je moet toch wat doen in je vrije tijd en sleutelen aan een Citroen is nou éénmaal leuk en uitdagend. Het slachtoffer is een aardige student die wel een AX kan rijden, maar niet het geld heeft om de auto naar een garage te brengen, daar bied ik een helpende hand.
Het staat denk ik niet voor niets in de haynes. Maar misschien kun je iets improviseren met stukken draadeind?
Succes ermee. Al doende leert men.
Gr,
MArten
Straks 6 uurtjes is het zover dan ga ik aan dit klusje beginnen, heb het goed voorbereid, alle spullen zijn geregeld.
Ik ben benieuws of de motor is voorzien van cylinderbussen, volgens de ATH CD zijn de latere 1.1i en 1.4i TU motoren in de AX voorzien van een gietijzeren onderblok met geboorde cylinders. Gek is dat, want het Haynes boek en de vraagbaak voor de ZX zeggen dat de 1.4i TU uit die periode is voorzien van cylinderbussen :
Nog effe een paar vraagjes?
1: Het stellen van de kleppen moet op conventionele wijze zegt het boek, klepstelbout met contramoer, aanhaalmoment van de moer is 18nm. Nu zou ik hiervoor een steek/ring sleutel moeten hebben die op de momentsleutel past met 1/2” Moet dit echt 18nm of kan ik ze ook met een steeksleutel ongeveer vast=vast zetten :
2: Om de olie goed af te kunnen tappen wil ik de motor eerst warm draaien, is dit een goed idee, aangezien ik 1,5 a 2 uur later de kopbouten wil losdraaien. Kan er niets kromtrekken ofzo als het blok nog een beetje warm is en ik draai de boel los?
3: Het aandraaien van de kopbouten in 2 fasen, 20nm en dan 240 graden.
Luistert dit erg nauw of is ongeveer een kwartslag (=270 graden) nadraaien te veel?
Ik heb namelijk niet zo een draaischijfding en heb niet echt zin meer om er snel eentje te gaan maken.
ik weet niet hoe het met jou vingers is, maar de meeste mensen werken het liefst met een koude motor. Dat beetje olie dat er meer uitkomt met een warme….
Niet moeilijk doen, trek die olieplug eruit en ga aftappen.
bijdeweg,
1 slag is toch 360 graden? een kwartslag is dan toch 360/4 is 90 ?
2 daagjes sleutelen, maar het is gelukt
Is best wel een berg werk zeg, een kachelradiateurtje vervangen is er niets bij vergeleken. Er moet veel meer losgemaakt en gedemonteerd worden dan dat er word vermeld in de Haynes en vraagbaak.
Het mooiste moment was toen de kop uiteindelijk eruit getild kon worden en toen begon ook het vervelendste klusje, het schoonmaken van het passingsvlak . Uiteindelijk was de kop mooi schoon, glad en niet krom.
Om 20:00 was het eindelijk zover, eerst effe de motor op de startmotor laten draaien met de bougies eruit tot het lampje uitgaat, dit om de olie rond te pompen. Inmiddels was de hele studentenbuurt komen kijken, studenten die tussendoor een handje hadden geholpen of toeschouwer waren van het hele circus. Bougies erin en bij de eerste startte de motor meteen en liep de motor netjes, proefrit ging prima zonder problemen.
Morgen zet ik een mooi verslag hier neer, het is nu te laat en ik ben helemaal op.
Ik hoop dan de foto’s te hebben die gemaakt zijn door de mensen daar.
ZX1.4i schreef:2 daagjes sleutelen, maar het is gelukt
Is best wel een berg werk zeg, een kachelradiateurtje vervangen is er niets bij vergeleken. Er moet veel meer losgemaakt en gedemonteerd worden dan dat er word vermeld in de Haynes en vraagbaak.Het mooiste moment was toen de kop uiteindelijk eruit getild kon worden en toen begon ook het vervelendste klusje, het schoonmaken van het passingsvlak . Uiteindelijk was de kop mooi schoon, glad en niet krom.
Om 20:00 was het eindelijk zover, eerst effe de motor op de startmotor laten draaien met de bougies eruit tot het lampje uitgaat, dit om de olie rond te pompen. Inmiddels was de hele studentenbuurt komen kijken, studenten die tussendoor een handje hadden geholpen of toeschouwer waren van het hele circus. Bougies erin en bij de eerste startte de motor meteen en liep de motor netjes, proefrit ging prima zonder problemen.
Morgen zet ik een mooi verslag hier neer, het is nu te laat en ik ben helemaal op.
Ik hoop dan de foto’s te hebben die gemaakt zijn door de mensen daar.
Valt toch tegen zo’n klus he.. Mooi dat het gelukt is en hulde voor je hulpvaardigheid.
Je had in Wageningen gesleuteld? Haarweg toevallig? Ik heb daar namelijk wel eens gesleuteld (maat van mij woonde daar vroeger) en het is erg relaxed! Het was trouwens ook mooi weer om te sleutelen (zoals ik zelf ondervond).
Gr,
Martenn
Het sleutelen vond plaats in Wolfheze, bij de Gelderse Roos in de buurt, aan mijn auto. Rijdt weer uitstekend, nu enkel nog zorgen dat de fan aanslaat ipv het waarschuwingslampje voor te warme motor
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Het sleutelen vond plaats in Wolfheze, bij de Gelderse Roos in de buurt, aan mijn auto. Rijdt weer uitstekend, nu enkel nog zorgen dat de fan aanslaat ipv het waarschuwingslampje voot te warme motor
OK. ergens anders dus. Check ff of de stekker goed op het thermocontact in de radiateur zit, of de stekker niet geoxydeerd is of dat het thermocontact gewoon verrot is. Bekend probleempje.
Succes
Dat probleem is inmiddels ook verholpen, ik was dat stekkertje vergeten ops:
Ik had zelf ook een beetje rekening gehouden met 2 dagen omdat er altijd wel wat is dat tegenzit, zoals de uitlaat die eerst niet los wilde.
Een grappig detail, ik was gisteren rond 23:30 terug in Rotterdam en ben toen effe wat eten gaan halen, en wat zie ik daar voor de deur van de snackbar. Een Opel Corsa met 4 mensen die onder de motorkap kijken en jammeren dat het dus een lekke koppakking is
Een klusje zoals dit is wel goed voor het zelfvertrouwen om aan een auto te sleutelen, precies een jaar geleden durfde ik dit niet bij mijn ZX1.4i te doen. Was toen €750 kwijt bij een Citroen specialist . Op naar de volgende uitdaging, de koppeling.
Verslag met details komt later, ik ga nu eerst effe naar de auto van een oude schoolvriend kijken en zijn koelkast leegdrinken
moet je kopbouten ook nog natrekken of hoef dat niet
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:moet je kopbouten ook nog natrekken of hoef dat niet
PSA maakt over het algemeen gebruik van rekbouten, deze mag je niet meer na trekken, de bouten zijn een beetje elastische en houden de boel bijelkaar als ze aangetrokken zijn. Hoewel het niet nodig is, raad PSA sterk aan om nieuwe set rekbouten te monteren en echt duur zijn ze niet.
ZX1.4i schreef:harry schreef:moet je kopbouten ook nog natrekken of hoef dat niet
PSA maakt over het algemeen gebruik van rekbouten, deze mag je niet meer na trekken, de bouten zijn een beetje elastische en houden de boel bijelkaar als ze aangetrokken zijn. Hoewel het niet nodig is, raad PSA sterk aan om nieuwe set rekbouten te monteren en echt duur zijn ze niet.
Je kan nameten hoever ze zijn opgerekt. Boven een bepaalde lengte (als ze dus teveel zijn opgerekt) moet je (volgens de handleidingen) nieuwe nemen.
mpostma schreef:Je kan nameten hoever ze zijn opgerekt. Boven een bepaalde lengte (als ze dus teveel zijn opgerekt) moet je (volgens de handleidingen) nieuwe nemen.
Inderdaad dat staat in de handleiding, de tolerantie is niet zo heel veel dacht ik, slechts 2mm?? volgens mij. Stel dat er 1 of 2 bouten zijn die teveel zijn opgerekt, kun je dan alleen die 2 vervangen of is het aan te raden om ze allemaal als een set te vervangen. Het setje van 10 stuks kostte c.a. €30.
Zaterdag om 08:00 was ik al in Wolfheze om te beginnen, na een rondje Arnhem om een geschikte moment sleutel te vinden ben ik om 12:30 begonnen met demonteren:
- Bouten van de uitlaat flink inspuiten met WD40
- Accu loskoppelen en verwijderen.
- Aftappen van de olie en het verwijderen van het filter.
- Bougies, Bougiekabels en het bobineblok nadat ik het gemarkeerd had.
- Aftappen koelvloeistof
- Hitte schild boven het uitlaat spruitstuk, koelfan, radiator en de grill. (geeft ruimte om de uitlaat los te maken)
- Radiator onder een hete kraan goed uitspoelen met een afwasmiddel.
- Luchtfilterhuis + slangen
- Monopoint injectiehuis (kun je meteen goed schoonmaken)
- Uitlaat losschroeven, zijn 3 bouten en ik zag er maar 2 ops: , daarom wilde de kop later niet los
- Kleppendeksel eraf
- Ontluchtings/koelwater slangen aan de kop losmaken.
- AX Rechtsvoor opkrikken en op een op een bok zetten.
- Wiel verwijderen en de plastic kap in de wielkuip.
- Dynamo+snaar demonteren en de kabel die naar de dynamo gaat langs de distributiekap naar achteren leggen.
- Krukaswiel los maken, (3 boutjes vast)
- Distributie kappen los maken, de achterste bout van de middelste kap is een vloek klusje.
- De motor met een ratel+dop-22 rechtsom draaien en blokkeer pennen aangebracht.
- De riem gemarkeer op het nokkenaswiel/krukaswiel en deze tekens later overgezet op de nieuwe riem.
- Bout van de spanrol losdraaien en de riem verwijdert.
- Kopbouten in fasen losdraaien en de???, (Rockerarm in het Engels) verwijderen.
- Met 2 man de kop van het onderblok gelicht.
En toen was het al 22:15 en begon het donker te worden, we hebben het gereedschap opgeruimd, de gedonteerde onderdelen lagen op een groot stuk karton, dat hebben we onder de AX geschoven. Het tafeltje waar we de kop op hadden gezet hebben we achter de AX gezet, was toch een rustige buurt.
Aangezien ik de slaapplaats op zolder te warm en benauwd vond heb ik lekker op de achterbank van mijn Xantia geslapen en dat ging perfect . Rolgordijntje aan de achterkant dicht en oogjes docht, ik heb geen trein gehoord die anders de hele dag irritant doordenderen.
Opgestaan om 08:00, na een douche en ontbijt ben ik om 09:00 weer aan de slag gegaan, het zou weer een lange dag worden.
Het schoonmaken van de kop was een aardig klusje, dikke koolresten, ook op de zuigers en aanslag op de kop. Met een stuk plexiglas (pakkingschraper) het ergste weghalen, mbv chroompoets/koperpoets het passingsvlak goed schoonmaken. Een plastic schuursponsje met chroompoets en wasbenzine doet wonderen, en steeds goed voelen of je geen grote oneffenheden voelt, verkleuring van de kop hier en daar is niet erg. Een enkele oneffenheid die je vergeet kan alle moeite ongedaan maken, dus steeds goed voelen of alles vlak is. Uitspoelen van de kop via de opening in het thermostaathuis om alle rotzooi die erin is gevallen uit te spoelen. Olie kanaaltjes inspuiten met remmenreiniger om het water te verdrijven en de ruimte rondom de kleppen goed schoonspuiten met dit spul. Met een lineaal en een dun voelermaatje heb ik de kop op oneffenheden gecontroleerd, de kop was mooi vlak.
De koolresten op de zuigers en cylinderkop kun je losweken door er een doek op te leggen en deze in te spuiten met WD40, een uurtje laten weken en je veegt de resten zo weg. De troep rondom de zuigers heb ik met een stofzuiger weggezogen.
Nu kon dus het monteren beginnen in omgekeerde volgorde, eerst even uitlaat cement aanbrengen op de uitlaat en dan kan de kop erop.
Ik heb meteen een nieuwe thermostaat gemonteerd, nieuw luchtfilter en bougies, de bougies heb slechts een paar slagen erin gedraaid. Brandstoffilter heb ik ook vervangen, de oude zat zelfs verkeerd om gemonteerd door een dealer, aan de digitale schandpaal met die dealer
Distributieriem gemonteer, waarvoor ik eerst het speciale gereedschap heb moeten maken, een gebogen staafje met vierkant 7mm waarop 10cm afstand een gewicht van 1,8kg hangt. Door de niet zo snuggere man bij de dealer had David een spanrol meegekregen, ipv het gereedschap, terwijl we geen spanrol nodig hadden, de oude rol was niet zo oud. Ik bel de dealer om te horen dat zoiets alleen in een speciale Citroen gereedschapkoffer zit van €700, fijn hoor dat dit soort dingen niet los te koop zijn . Als gewicht voldeed een tas gevuld met een blik bonen en een glazen pot doperwtjes/worteltjes, zeer speciaal gereedschap . Dit speciaal gereedschap oefent een moment van 18nm uit op de excetrische spanrol. Een paar dingetjes waren nog niet helemaa duidelijk, gelukkig bracht een telefoontje naar Gerard Maas uitkomst, mijn dank is zeer groot naar Gerard Maas toe.
Afvullen met olie en koelvloeistof, de bougies had ik nog niet vastgedraaid en aangesloten, accu aangesloten en de motor laten ronddraaien op de startmotor om de olie rond te pompen tot het olie lampje uitging. David wist wat ik ging doen, dus hij bleef rustig, want dit was normaal, de rest van het aanwezige gezelschap incl. zijn vrouw vroegen zich af waarom de motor niet startte . Na een korte uitleg de bougies vastgedraaid en aangesloten en toen was het grote moment daar om 20:00, ik draai de sleutel om en de motor start meteen in één keer loopt netjes, een welverdiend applaus volgde :whoohoo
Verder ontluchten en afvullen van het koelsysteem en controleren op lekkage en daarna een uitgebreide proefrit gemaakt, dat kleine karretje zit zo op de 150 en 160 is ook zo gehaald en dan gaat de naald nog verder richting 165 . Zoiets hou ik nooit bij met mijn Xantia 1.9D
Fotootjes volgen nog zodra ik ze van David heb