Beste klus zeg!! Zo te zien heb je je niet laten opjagen en zaken daardoor minder grondig gedaan.
Rockerarm = Tuimelaaras. Nu weet je waarom je de klepseals niet kan doen bij eenn 14 zonder de kop te lichten. Om bij de klepseals te komen moet de tuimelaaras eraf en die zit vast on de de kopbouten.
Blijkbaar heb je verrekte weinig ruimte in zo’n AX dat je de radiateur eruit moet halen om ruimte te maken.
Volgende keer beter kruipolie nemen dan WD40. WD40 doet echt niks om bouten sneller los te krijgen.
Wat was de reden voor het vervangen van de koppakking? Ergens lekkage van olie naar buiten of olie naar de koelvloeistof?
Gr,
Marten
netjes hoor
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
mpostma schreef:Beste klus zeg!! Zo te zien heb je je niet laten opjagen en zaken daardoor minder grondig gedaan.
Zeker niet, er kan zoveel mis gaan als je effe niet oplet, ik had een checklist gemaakt die ik heb afgevinkt voordat ik de motor ging starten.
mpostma schreef:
Rockerarm = Tuimelaaras. Nu weet je waarom je de klepseals niet kan doen bij eenn 14 zonder de kop te lichten. Om bij de klepseals te komen moet de tuimelaaras eraf en die zit vast on de de kopbouten.
O ja de kleppen, het stellen van die dingen is me niet echt gelukt, ik snap niet hoe ik makkelijk kan zien wanneer een klep max. open of dicht is. Wellicht de volgende keer proberen met frisse moed, was al aardig vermoeid die avond.
mpostma schreef:
Blijkbaar heb je verrekte weinig ruimte in zo’n AX dat je de radiateur eruit moet halen om ruimte te maken.
De ruimte in een AX is inderdaad niet erg ruim, vandaar dat er ook een hoop onderdelen eruit moeten, die anders bij een ZX/BX mogen blijven zitten. Dit was maar een 1.1i, kun je nagaan als je een AX-GT heb waar een 1.4i motor inzit
Radiator eruit is niet zoveel werk bij een AX, en éénmaal eruit kun je dat ding mooi uitspoelen met een tuinslang en veilig opzij leggen, de kans op beschadigen doordat je uitschiet is dan minimaal
mpostma schreef:
Volgende keer beter kruipolie nemen dan WD40. WD40 doet echt niks om bouten sneller los te krijgen.
Heb ik gemerkt, ik had ook goed kruipolie bij me, maar daar dacht ik effe niet aan. Dat spul heet Premtech ofzo, gekregen van een Alfa/Fiat specialist, die kruip olie schijnt volgens hem echt goed te werken. (dus ook bij roestige fiats )
mpostma schreef:
Wat was de reden voor het vervangen van de koppakking? Ergens lekkage van olie naar buiten of olie naar de koelvloeistof
Olie naar de koelvloeistof en olie naar buiten, het lek zat rechtsvooraan op het hoekje, de bekende lekkage plek voor TU motoren, de rubberen afdichting in de koppakking die uitdroogt en gaat lekken. Verder was de afdichting tussen de cylinders zelf ook flinterdun geworden.
Ik snap niet dat PSA er wat aan doet of gedaan heeft, dit probleem is al sind de jaren 80 bekend zelfs nu het nog niet opgelost, de AX is uit 1996.
Dus Sohail, mocht ik een leuke 1400GTI vinden met een lekke kop dan kan ik je bellen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dus Sohail, mocht ik een leuke 1400GTI vinden met een lekke kop dan kan ik je bellen
Geen probleem, in zo een geval komen we er wel samen uit, jij kan ook wel prima sleutelen en 2 weten meer dan 1
Ik ben de heel de maand augustus in Hongarije op de leertoer denk ik…Kan ik nog wat ervaring opdoen..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Eindelijk de Foto’s
Zijn niet echt detail foto’s in de zin van stap voor stap uitleg, maar gewoon foto’die lukraak zijn geschoten door mensen met schone handen
Het sleutelteam vnlr, ikke, Daniel (buurman) en David de gelukkige eigenaar van een AX met een lekke kop
Een hoop onderdelen liggen er al uit, maar we zijn er nog niet.
David druk bezig om het monopoint gasklephuis schoon te maken, dit hoeft er niet af, maar het is wel makkelijk want dan kan het ook niet beschadigen.
Onderdelen die al gedemonteerd zijn liggen schoon en droog te zonnen.
Goed gereedschap is het halve werk, gelukkig heb ik aardig wat gereedschap (en kennis) bijelkaar gesprokkeld sinds de aanschaf van de ZX vorig jaar.
De distributieriem ligt er eindelijk ook af, nu kunnen de kopbouten losgedraaid worden. David heeft symbolisch de laatste kopbout eruit gedraaid.
Oh, het uitlaatspruitstuk zit nog met bout aan de achterkant vast aan de uitlaat, daarom wil de kop er niet af ops:
Huh Bram? Nee dit is de BX van een goede vriend van David, dit is een gewone 1.9D uit 1994. Motorische gezien is deze BX inderdaad een Bijna Xantia , er zit al een Xantia HD-pomp in en de motor is ook identiek.
Geef eens een dop-13 aan
Effe een pannekoek tussendoor.
Jaah, eindelijk komt de kop los, een spannend moment.
Echt licht is de kop niet en dit is maar een 1.1i, voor de zekerheid word dat ding door 2 man opgetild, voorkomen is beter dan genezen. Als de kop even uit je handen glipt, dan kan het een dure grap worden.
Oh, er zit nog een ontluchtings slanggetje vast aan het inlaat spruitstuk.
En de koelwaterslang naar het thermostaathuis zit ook nog vast, nog effe volhouden mannen, tot ik die navelstreng heb losgemaakt
Klaptafeltje met een stuk karton en doekje erop alvast klaargezet om de kop erop te zetten. Dit is een tip uit het Haynes boek, in de vraagbaak staat zoals gewoonlijk weer erg weinig
Hehe eindelijk ligt de kop eraf.
Dit is het beruchte hoekje rechtsvoor waar de kop gaat lekken.
Een rubberenafdichting in de koppakking tbv een oliekanaaltje droogt uit en gaat lekken.
De rubberen afdichting was al zover doorgerot, dat deze er gewoon uitviel.
David maakt de oude koppakking duidelijk dat hij niet meer gewenst is en op kan rotten
Hehe, eindelijk ligt de boel eruit, wel een hoop ruimte zo onder de motorkap
Aah komt dat nog allemaal goed
Schoonmaken die kop, een klusje dat de nodige tijd kostte, het onderblok was sneller schoon.
Nog effe wat agressie kwijt na het tillen van de zware kop
Een doek op het onderblok en flink inspuiten met WD40 en wasbenzine om de koolresten los te weken, er kwamen dikke plakken los
Vele uurtjes later hard werken, waarbij er helaas niemand was om foto’s te maken zit de kop weer op zijn plek en begint het monteren van de rest.
Een doekje over de nokkenas voorkomt dat er troep invalt.
De buitenspiegel van een AX is ook geschikt voor het ophangen van vuilniszakken
Nadat ik de motor zonder bougies op de startmotor heb laten draaien om de olie rond te pompen, is het zover, de bougies erin en dan kan de auto gestart worden.
Een spannend moment, maar gelukkig start de auto in één keer
David is erg blij dat de AX vrolijk aan het snorren is.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo! Dat ziet er uit als een gewaagde maar geslaagde klusdag. Moedig hoor.
Hiermee hebben jullie denk ik vele arbeidsuren van een monteur bespaart. Klasse werk man!
respect hoor, dit zijn echt klussen die ik voorlopig echt nog niet aan zou durven. Maar ik ben lerende
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Altijd mooi dit soort foto’s.
Echt licht is de kop niet en dit is maar een 1.1i, voor de zekerheid word dat ding door 2 man opgetild, voorkomen is beter dan genezen. Als de kop even uit je handen glipt, dan kan het een dure grap worden.
Een 1.1 motorblok verschilt echt nauwelijks van een 1.4 hoor!! Ook de kop is evenzwaar. Het enige verschil is dat een 1.4 wat grotere zuigers heeft en dus wat verder uitgeboorde cilinderbussen. Een 1.1 heeft dus zwaardere cilinderbussen en lichtere zuigers.
Ook in de krukas zit iets veschil. De 1.1 heeft een kleinere slag (69 mm ipv 77 mm) Maar goed, dat zie je niet terug in de grootte van het blok.
Gr,
Marten
metro2005 schreef:respect hoor, dit zijn echt klussen die ik voorlopig echt nog niet aan zou durven. Maar ik ben lerende
Een jaar geleden zou ik het ook niet gedurfd hebben, maar je moet ergens beginnen en dan steeds de grens verleggen.
Ik bereid het altijd goed voor, doornemen van de procedure en tech.info in de Haynes en vraagbaak is een goed begin.
Het was 2 dagen hard werken, maar wel leuk en gezellig.
Ik ben zelfs 1,5kg afgevallen omdat ik graag doorga als ik éénmaal bezig ben en tussendoor bijna niets eet. Een creatieve manier van afvallen zou ik zeggen
@Marten, is het onderblok van een 1.1i en een 1.4i wat buitenmaten betreft hetzelfde?
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:respect hoor, dit zijn echt klussen die ik voorlopig echt nog niet aan zou durven. Maar ik ben lerende
Een jaar geleden zou ik het ook niet gedurfd hebben, maar je moet ergens beginnen en dan steeds de grens verleggen.
Ik bereid het altijd goed voor, doornemen van de procedure en tech.info in de Haynes en vraagbaak is een goed begin.Het was 2 dagen hard werken, maar wel leuk en gezellig.
Ik ben zelfs 1,5kg afgevallen omdat ik graag doorga als ik éénmaal bezig ben en tussendoor bijna niets eet. Een creatieve manier van afvallen zou ik zeggen@Marten, is het onderblok van een 1.1i en een 1.4i wat buitenmaten betreft hetzelfde?
Ik heb ze nooit met een meetlat vergeleken, maar ga er maar gerust van uit dat ze praktisch hetzelfde zijn. Hier schuilt de kracht van de massaproductie.
Ik heb met veel plezier dit boeiende relaas gelezen. Met dank.
Phritz schreef:Ik heb met veel plezier dit boeiende relaas gelezen. Met dank.
Thanx, en dan te bedenken dat ik een jaartje of 10 terug de AX van mijn tante maar niets vond en dat ding afkraakte ops:
En 5 jaar terug zag ik ooit een ZX ergens bij een beungarage waar de kop eraf lag, ik vond dat toen al erg indrukwekkend en knap. Ik had nooit verwacht dat ik het later ook nog eens zelf zou gaan doen en het is me nog gelukt ook. Dit klusje is niet zonder emotie van mijn kant voorbij gegaan.
Dan zouden we haast vergeten dat de eigenaar van deze AX ook zeer gelukkig is met het functioneren van zijn AX na de operatie. Als je zelf aan het hart hebt gesleuteld, is het gevoel wat je met de auto krijgt heel anders dan daarvoor. Zelf net nog even het hitte-schild weer vastgeschroeft, trilde op een hoog-frequente toon mee, best een naar geluid, je gaat je dan toch zorgen maken om zo’n kleintje
Maar de kleine loopt weer perfect, binnenkort de olie verversen, daklampje en GT-meterkastje erin en dan op naar Polen!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92