ik ga één van de komende dagen (weken) de koppakking vervangen bij mjn C15 want toch wat veel olielekage rechtsvoor
gelijk ook nieuwe klepseals en rekbouten gebruiken
maar wat ik me afvraag is of ik de complete onsteking kan laten zitten, ik zou enkel de carb van het spruitstuk halen omdat het niet echt gezond is om die om te draaien, verder enkel de uitlaat aan het spruitstuk loshalen en ook dat spruitstuk laten zitten
het aantrekken van de kop moet echt met de hoekverdraaings sleutel gebeuren? een moment sleutel heb ik wel maar geen hoekverdraaings sleutel, wat kost zo een sleutel?
op hoeveel moet ik de kleppen stellen?
ik hoop het toch op een enkele dag te klaren vermits er bij de C15 veel meer plaats is als bij de AX, radiator ed. kunnn blijven zitten
ook heb ik de meeste schroefjes rond het blok nog maar net los gehad en de slechte zijn toen vervangen (zoals de slangklemmen)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Effe een update over dit zeer bekende euvel.
Gisteren wat spullen wezen halen voor de 405 van een maat van mij bij de Peugeot dealer.
Ik zie daar een 206 (Type-1 uit 2000) met TU motor (8-klepper) en de kop eraf, wat mij opviel is dat hier natte cylinderbussen inzitten, dacht dat tegenwoordig enkel nog maar gietijzeren blokken waren. Ik vraag aan de monteur of het een lekke kop betreft en wijs naar het bekende oliekanaaltje, en hij knikt ja . Ik zeg nog steeds??? dat weten ze nu al zo lang, type-1 AX en de BX met TU motor hadden het al. Hij zegt ja het is triest he, en bij de 16V TU motoren is het nog erger, daar vliegt de koppakking er nog sneller uit.
waar ligt een 16V TU blok in?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De TU 1.4 16V vind je in de huidige modellen van PSA, o.a. 206, C3, etc.
De TU 1.6 16V was al te vinden in de Xsara, Saxo en tegenwoordig in de C3, C4 en 206, 307, etc.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe het zit met de koppakking van een 1.6i TU, dat is een compleet nieuw ontwikkeld blok voor de Xsara en Saxo.
7500 KM oliewissel?
Geloof niet dat dát beter voor je wagen is.
peugeotlover schreef:om ff op die tu blokken terug te kom
het lekken van de kop komt vooral door de eigenaar zelf
als men eens wat dikwijlser de olie wisselt gaat dat rubbertje nier zo snel lekken.
Hier ben ik het toch niet mee eens, diverse specialisten en zelfs dealers hebben het al tegen mij gezegd dat het gewoon een zwak punt is. Zelfs auto’s die dealer onderhouden zijn en netjes op tijd hun beurt krijgen gaan lekken. Feit blijft dat het erg dicht op een hoek is en dat het door het uitzetten en krimpen van het blok het rubber op een gegeven moment gewoon op is.
Gemiddeld zie ik dat die dingen na 100.000km of 10 jaar gaan lekken, wel is het zo dat veel korte ritjes dit verkorten.
Ik doe er tegenwoordig voor de zekerheid nog hittebestendige vloeibare pakking om die rubberen afdichting.
over die 7500km ben ik het wel eens, in een TU blok zit geen vol syntheet (bij mij toch niet), bij gevolg wat sneller olie wisselen
komt neer op 3 keer olie per jaar, dat is de kost ook niet (in veel wagens staat het 10 voudige van die prijs aan allerlei gadgets en hifi)
ik kan ook niet echt besparen op olie (momenteel helix)
mijn kop moet er nog af om het lek te maken dus heb het nog niet gezien maar wil wel geloven dat dit een fout kan zijn met dat rubbertje
mogelijk ook zo berekend dat het rubbertje eerst gaat lekken naar buiten toe dan direct in de verbrandingskamer of het water circuit, (veiligheid zeg maar)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Effe de bezem door dit topic gehaald en een aanvulling met wat foto’s hieronder over een koprevisie.
Dit zijn niet alle foto’s hopelijk volgt de rest nog.
Kleppen zijn er al uit.
Uitgedroogde en hard geworden klepseals, ze brokkelden af toen we probeerde om ze met een tang eruit te trekken.
Kop schoongemaakt.
Kleppen en veren, flesje Brand Bier mag niet ontbreken bij het klussen onder begeleiding van Wuppo
Wuppo doet het voor en wij doen het na . (Wij = Guus, Ben, Roland en ik)
Schoongemaakte en ingeslepen klep, ziet er mooi bling bling uit
De kop goed afspoelen in de spoelbak om alle rotzooi en slijpresten te verwijderen.
Nieuwe klepseal, een echte die bij de dealer is gekocht, deze gaan dus langer mee dan de zwarte klepseals.
Gezien de WK-Gekte is het Oranje kleurtje meer dan mooi
Het begint weer op een Cylinderkop te lijken
Met dank aan Wuppo voor de cursus Kop revisie
Kijk eens aan! Dat ziet er goed uit!
Krijg er zin in als ik de foto’s zo zie
Heb op de laatste AX-club meeting een andere GTI horen lopen en dat liep toch een stuk mooier dan de mijne
Rob GT schreef:Kijk eens aan! Dat ziet er goed uit!
Krijg er zin in als ik de foto’s zo zie
Heb op de laatste AX-club meeting een andere GTI horen lopen en dat liep toch een stuk mooier dan de mijne
Die van jou gaat ook mooi lopen als we ermee klaar zijn
ZX1.4i schreef:Rob GT schreef:Kijk eens aan! Dat ziet er goed uit!
Krijg er zin in als ik de foto’s zo zie
Heb op de laatste AX-club meeting een andere GTI horen lopen en dat liep toch een stuk mooier dan de mijneDie van jou gaat ook mooi lopen als we ermee klaar zijn
Ik heb er al zin an!!!!! :cheer4 Een heuze gti uit elkaar halen, en weer in elkaar tog
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
ZX1.4i schreef:Met dank aan Wuppo voor de cursus Kop revisie
Goeie foto’s in elk geval: lekker illustratief in elk geval. Toch zou ik pas van een koprevisie spreken als je de klepzetels + nokkenas zou vervangen en de lagers zouden worden opgehoond (met overmaatse nokkenas). Overigens zal de kop er wel weer een tijd tegen kunnen zo. Het is in elk geval het maximale dat je als hobbyist zelf zou kunnen. Klepzetels en klepgeleiders vervangen is toch iets voor echte revisie specialisten.
Doe mij trouwens maar Grolsch
Rooney schreef:
Ik heb er al zin an!!!!! :cheer4 Een heuze gti uit elkaar halen, en weer in elkaar tog
Hmmm… de laatste deel van de zin wekt vertrouwen…
Haha, helaas moet ik er ook aan…
vind het wel weer een uitdaging, en een echte stap in de restauratie…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:Doe mij trouwens maar Grolsch
Doe mij maar cola
Dit is inderdaad een deel-revisie en is datgene wat je als hobby-sleutelaar zelf kunt nog kunt doen, verder gaan is specialistenwerk voor een revisiebedrijf.
@Rob-GT, je geeft maar aan wanneer je tijd en zin heb, dan slachten we jouw GTI wel samen voor een een deel-revisie