Hallo,
ik ben op zoek naar nieuwe schokdempers en veren aan de voorzijde van m’n rode AX GTi uit 91, eventueel ook nieuwe sportdempers achter.
De auto is aan de voorzijde verlaagd, niet door mij, en dat is niet bepaald gunstig geweest voor het rijgedrag.
Buiten het feit dat deze AX sowieso wat vraagtekentjes en achterstallig onderhoud heeft blijft het natuurlijk een leuk scheurijzertje.
Vanwege het feit dat er verlagingsveren onderzitten kan ik er niet zomaar vervangende Monroe’s van Brezan onderschroeven, waarschijnlijk zou de veerweg dan dusdanig gering zijn dat de problemen gewoon blijven.
Heeft iemand een tip waar ik aan redelijk geprijsde volledige veer/dempersets kan komen?
Wat zijn precies de problemen?
Nieuwe koni’s voor achter kosten dacht ik om en nabij de 150 euro ops:
Voor nog wat duurder. 2e hands moet je treffen.
Veren en dempers van een GT injectie zijn nog genoeg op de sloop te vinden lijkt me. Denk dat dat de goedkoopste oplossing is? Gewoon originele onderdelen van de sloop.
het probleem?
Sommige AX-Club leden zullen deze auto wellicht kennen van een meeting (in Nieuwegein?) rond januari dit jaar. Toen was ‘ie nog niet van mij.
Het probleem is dat het een auto is waar in het verleden aardig aan geknutseld is her en der en waar sowieso het e.e.a. mee loos is.
De exacte historie ken ik dus niet.
Allereerst zijn de onderste draagarmen niet helemaal oké, vooral de rubbers niet. Hopelijk wordt dat probleem komende maand opgelost door andere draagarmen en nieuwe rubbers.
De voorkant is verlaagd door andere veren te monteren, maar de dempers zijn volgens mij de originele en dus niet bedoeld voor een dusdanig korte veerweg. Dit zorgt voor “stuiteren” bij grote hobbels, en vooral op verkeersdrempels.
Het lijkt erop dat ik, om het allemaal weer goed werkend te krijgen, gedwongen ben om compleet nieuwe veren en dempers te kopen.
Nieuwe koni’s voor achter kosten dacht ik om en nabij de 150 euro
Voor nog wat duurder. 2e hands moet je treffen.
Dan ben ik zo’n 400 euro verder, en samen met de draagarmen zit ik dan al boven het volledige aankoopbedrag .
Ik hoopte dat er hier wellicht iemand rondhing die zelf z’n AX “netjes” heeft verlaagd en me een tip kon geven die in ieder geval wat goedkoper was dan “gele” koni’s aan te schaffen.
Waarschijnlijk houd ik het nu eerst maar even op de draagarmen, zie hoe dan de keuring loopt, en kijk dan verder of er een nieuw onderstel onder komt.
Ik heb hier in de buurt in ieder geval nog geen bruikbare GT injectie onderdelen kunnen vinden.
In ieder geval bedankt,
Ah, die… dan heb ik je op citromobile volgens mij ook nog even gesproken!
Die auto staat trouwens nog niet zo heel lang op de verlaginsveren.
Dit is mogelijk een interessante link:
Maar als de dempers nog goed zijn dan voldoet het toch ook wanneer je de originele veren monteert? Of wil je hem per se verlaagd hebben? (zal idd wel mooier staan met die velgen) Voor AX onderdelen moet je ook even op het forum van de AX-club zoeken, daar worden momenteel meerdere AX-en gesloopt.
Rob GT schreef:Ah, die… dan heb ik je op citromobile volgens mij ook nog even gesproken!
Die auto staat trouwens nog niet zo heel lang op de verlaginsveren.
Dit is mogelijk een interessante link:
Kijk…., die Rob heeft een uitstekend geheugen!
Inderdaad…, hebben elkaar op Citromobiel inderdaad even gesproken bij de AXClub stand (aannemende dat je dat gesprekje bedoeld).
En inderdaad, je kent die auto, de AX die lastig te verkopen was, van AX_M???? (om z’n naam niet echt te hoeven openbaren).
Maar ja, ik wil die auto graag weer enigszins in de plooi hebben, en er is meer met dat ding gerotzooit dan ik dacht.
Geknutsel aan bedrading onder het dashboard, ontbrekende luidsprekerbekabeling, loszittende mistlampbedrading voorzijde, één van die inderdaad prachtige velgjes is zo krom als een hoepel, geen reservewiel en zelfs geen reservewiel-drager onder de auto…. zo kan ik wel even doorgaan .
Maar wel weinig kilometers (mits ze echt zijn), sport-nokkenas (en dus veel koppel), héél veel potentieel plezier op de vierkante meter .
Zo’n AX-je is heel leuk en het contrast met onze CX kan bijna niet groter zijn. Bovendien zijn de kosten per maand natuurlijk heel netjes, €11 wegenbelasting en m’n verzekering kost maar €250 omdat ik lid ben van de Citroen-club en ‘m daarom in een soort oldtimer verzekering heb kunnen gooien.
Als onze financiën het toelaten wil ik dat autotje gewoon terugkrijgen in een mooie staat en ‘m wellicht ontwikkelen naar een soort wolf in schaapskleren. Geen poeha aan de buitenkant maar wel een heel stijf onderstel en snél weg bij het stoplicht.
De lol van zo’n autotje is niet de topsnelheid maar hóe je bij die topsnelheid komt. Iedereen kan hard rijden op de afsluitdijk…, het gaat om de rotonde aan het eind…
Ik zoek rustig verder..
en trouwens Rob, ben ingeschreven op het AXClub forum hoor!
ax_mania uit Den Haag
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Joost schreef:ax_mania uit Den Haag
Oké dan, uit Den Haag.
Trouwens Joost, ik heb geprobeerd lid te worden van de AXClub, maar omdat ik me al op het forum had ingeschreven werden m’n gegevens geweigerd. Zal met dubbele data te maken hebben gehad, is me in ieder geval zelfs met alternatieve gegevens niet gelukt.
Vreemd.
Ciao