Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
boven de 1800 toeren gebeurd het en de auto trekt stevig door tot zo’n 3500 toeren, daarna merk je dat het vermogen wat afneemt en bij 4500 is het gebeurd. Als een TD pas bij 3500 toeren begint te trekken is er iets goed mis
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Simpele Ziel schreef:
Verklaar mij dan even dat verhaal dat in het HDI topic :
Ik weet niet waar je het over hebt
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Nouja, jullie gelijk…. ben toch geen ster in zuinigheid
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Zuipen kreng!
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Maar er gebeurt heeeeel veeeeeel in het 3000/4000 gebied
Volgens mijn pa lijkt de xant eerst een hele trage auto, pas boven de 3000 zou er iets gebeuren…heb het echter zelf nooit gezien omdat mijn pa nooit boven de 2500 kwam….
Dat verhaal klopt zeker Nico. De eerste keer dat ik eens lekker gas gaf was wel kicken. Je krijgt echt een schop mee. Compleet andere koek dan mijn ongeblazen ZX. Maar mijn rijstijl vraagt er niet om, maar als het moet kan ik Koos Spee gelukkig maken hoor.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Idd. Maar ook in de acceleratie bedien ik het gaspedaal met een “fluwelen” voet. Als ik die 4000 toeren haal dan ben ik de roet aan het verbranden voor de APK keuring! Btw: dat is 180 per uur in zijn vijf. De Xantia heeft een V1000 van 45 km per uur. Errug lekker hoor! Heerlijk stil in ieder geval.Ik zal mijn rijstijl eens proberen aan te passen, moet er wel iemand met een zweep naast zitten denk ik…....
Patrick
De V1000 van de 19TD Xant is 40,7 km/u. Bij 165 reëel zit je op 4000 toeren, dus als je 180 op de klok hebt staan is dan een flinke afwijking.
@SZ: Het ‘HDi zuipt’ topic heb ik wel doorgelezen. Het punt is dat velen veel te laag in toeren (< 1750) gaan rijden met als excuus dat dat ‘het nieuwe rijden’ is. De HDi moet je gewoon tussen 2000 en 3000 houden in de dagelijkse praktijk, dan heb je genoeg accelererend vermogen en een acceptabele kruissnelheid. Een keer flink doorrijden is ook niet slecht.
Hoi,
Mijn Xantia 1.9D reed mooi 1op19 met 110km per uur.
Geloof niet al te snel het “verjaardags-praat”, ik hoor ook wel eens dat sommige mensen met een auto makkelijk 1op 48 rijden bij 180km per uur, of zoiets.
Bij normaal gebruik met een diesel haal je tussen de 1 op 15 / 1 op 20.
Bob
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
austria schreef:Hoi,
Mijn Xantia 1.9D reed mooi 1op19 met 110km per uur.
Geloof niet al te snel het “verjaardags-praat”, ik hoor ook wel eens dat sommige mensen met een auto makkelijk 1op 48 rijden bij 180km per uur, of zoiets.
Bij normaal gebruik met een diesel haal je tussen de 1 op 15 / 1 op 20.
Bob
hehehe. Ik geloof ook alleen mijn eigen verjaardagspraat. Sommigen kunnen inderdaad uitzonderlijk ruim “afronden”.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
rb schreef:
De V1000 van de 19TD Xant is 40,7 km/u. Bij 165 reëel zit je op 4000 toeren, dus als je 180 op de klok hebt staan is dan een flinke afwijking.
@SZ: Het ‘HDi zuipt’ topic heb ik wel doorgelezen. Het punt is dat velen veel te laag in toeren (< 1750) gaan rijden met als excuus dat dat ‘het nieuwe rijden’ is. De HDi moet je gewoon tussen 2000 en 3000 houden in de dagelijkse praktijk, dan heb je genoeg accelererend vermogen en een acceptabele kruissnelheid. Een keer flink doorrijden is ook niet slecht.
Ik lees op het Xantia forum andere waarden bij de V1000. Ik zal eens nagaan welke bandenmaat nu om de Xantia zitten. Het zijn dacht ik 15” LM velgen. De TD is toch ook gevoerd met 15”, naast de standaard 14”?
De afwijking tussen 40.7 en 45 is mij te hoog.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:rb schreef:
De V1000 van de 19TD Xant is 40,7 km/u. Bij 165 reëel zit je op 4000 toeren, dus als je 180 op de klok hebt staan is dan een flinke afwijking.
Ik lees op het Xantia forum andere waarden bij de V1000. Ik zal eens nagaan welke bandenmaat nu om de Xantia zitten. Het zijn dacht ik 15” LM velgen. De TD is toch ook gevoerd met 15”, naast de standaard 14”?
De afwijking tussen 40.7 en 45 is mij te hoog.Patrick
Standaard is vanaf 1993 185/65/14 met effectief een V1000 van 40,7km/u geleverd. Volgens mij heb jij onder de ex-SZ auto 195/55/15, dat maakt niets (ok: 0,6 mm) uit qua bandhoogte t.o.v. de 185/65/14.
De 15 inchers die vanaf juli 1995 werden geleverd hadden 185/65/15 of 205/60/15, daarvan weet ik niet of deze een gecorrigeerde eindoverbrenging of zelfs een andere bak hadden (en / of een ander verbruik). Verschil in hoogte met de originele 185/65/14 is een dikke 4%.
Geef anders even de link naar het Xant-forum aan, dan kan het eventueel gecorrigeerd worden.
Ik zal jullie eens laten schrikken…de bandenmaat van de ex-SZ xant is 195/65?\14!
De vorige eigenaar was een hollandse krent die dus de orginele banden wilde houden(185/65?\14), en vermoedelijk later 195 breed erop gezet…zodat je zeker geen stoeprand schade kan rijden…
Wat je trouwens zegt over de achterremmen kan.. ik merkte namelijk pas vanaf vorige week dat de XM achter tijdens het remmen inzakt…nou weet ik het niet meer…is de XM toch zo’n probleem auto of zitten de remmen van de xant vast?
@Patrick, De auto is goed door de keuring gekomen zoals je waarschijnlijk op het keuringsrapport hebt kunnen lezen, dus remmen doet ze wel… Je kan eens kijken door op een lege weg hard achteruit te rijden en dan hard te remmen of het iets helpt…
Dat is iets wat ze vaak met xantia’s doen die naar de keuring gaan…
Door de kunstof achterklep e.d. is de xantia achter vrij licht waardoor de achterremmen nauwelijks iets hoeven te doen waardoor de remmen vaak vast komen te zitten…
Overigens vertelde mijn pa trouwens dat hij met de xant gem 1 op 13 reed. Wat het waren of ritjes in de randstad(drempels, stoplichten, files e.d.) of autobahn km’s met verhoogde kruissnelheid…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
@rb, ik zal die link nog opzoeken voor je ( de V1000). Nog geen tijd voor gehad.
@SZ, ik zal die remtruc even proberen. Ik wist van de ZX, als die achter wat inzakte bij het remmen, dan moesten ze gereinigd worden. Van de Xant had ik het idee dat het bij de HP hoorde.
Die bandenmaat zal ik straks ook eens bekijken.
@ het verbruik.
Idd, had je pa 1 op 13 gemeld. Maar gezien het feit dat ik met mijn rijstijl normaal gesproken veel minder verbruik met een auto dan de officiële cijfers aangeven had ik verwacht dat ik met de Xant dat ook kon. Officieel is het verbruik van de Xantia 6.9 liter per 100 km (gecombineerd verbruik, bron autoweek). Dat is omgerekend 1 op 14.4, dus dan is mijn 16.2 helemaal niet slecht. Maar ja, ik was 1 op 20 tot 1 op 22 gewend…...
Kwestie van wennen. Tja voor veel meer luxe moet je betalen. Maar geen haar op mijn hoofd die spijt heeft van de aankoop. Ik magf zo weer naar huis, dat wordt weer 38 kilometer lang genieten!!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Ik zal jullie eens laten schrikken…de bandenmaat van de ex-SZ xant is 195/65?\14!
Bandenmaat is inderdaad 195/65/14. Komt niet veel voor denk ik.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Volgende keer mag er anders best 185breed op hoor.. staat ook wat leuker vind ik zelf…
Voor wat betreft de remmen: Achter hebben we ze al eens uit elkaar gehad om de boel door te smeren met kopervet. voor nog niet…garage’s van tegenwoordig doen dat ook niet meer dus misschien kan je daar nog een voordeeltje uit halen…
Maar ik moet zeggen…1 op 13 klinken mij meer als benzine verbruikscijfers
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Simpele Ziel schreef:Volgende keer mag er anders best 185breed op hoor.. staat ook wat leuker vind ik zelf…
Voor wat betreft de remmen: Achter hebben we ze al eens uit elkaar gehad om de boel door te smeren met kopervet. voor nog niet…garage’s van tegenwoordig doen dat ook niet meer dus misschien kan je daar nog een voordeeltje uit halen…
Maar ik moet zeggen…1 op 13 klinken mij meer als benzine verbruikscijfers
Aha, er kan dus wel een minder brede slof op. Scheelt dan ook weer pecunia denk ik. Overigens heeft de Xantia een bere wegligging. Super. En rijdt als de spreekwoordelijke trein als op rails.
En qua verbruik: ik heb een collega met een benzine Scenic 1.6 16v, hij scoort met gemak 1 op 14-15, dus wat dat betreft steek ik er schril bij af met 1 op 16.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!