1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Achter ruitenwisser werkt niet…..
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 juli 2005 12:23 AM

Hallo jongens ik heb weer iets Laughing

ik ben nu bij een vriend en zijn achter ruiten wisser werkt niet.
Het is niet de motor die na de kloten is heb er een andere aan gehangen en nog deed hij niet…

ik zat zelf te denken aan de bekabeling of zekering…

kan dat of is het iets anders…

hij sproeit namelijk ook niet.

ik hoor het graag

bvd Daan en Mark

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 16 juli 2005 12:45 AM
  [ # 1 ]

Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..

McDean schreef:

Hallo jongens ik heb weer iets Laughing

ik ben nu bij een vriend en zijn achter ruiten wisser werkt niet.
Het is niet de motor die na de kloten is heb er een andere aan gehangen en nog deed hij niet…

ik zat zelf te denken aan de bekabeling of zekering…

kan dat of is het iets anders…

hij sproeit namelijk ook niet.

ik hoor het graag

bvd Daan en Mark

De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.

Onder de bijrijderstoel/voetenmat ligt een 3polige stekker die soms verdrinkt, trek de mat een stukje op dan zie je ‘m vast wel ergens liggen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 495

Gepost: 16 juli 2005 02:25 AM
  [ # 2 ]

De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.

De link doet het niet Confused

Er loopt een kabelbundel van de achterklep rechts boven naar binnen. Deze is omgeven door een rubberen tule.
Door het vaak open en dicht doen wil hier wel eens een kabelbreuk ontstaan.
Snij het rubber voorzichtig met een mesje open en controleer de bedrading met een multimeter.
Suc6

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 16 juli 2005 02:29 AM
  [ # 3 ]

Trek even de schakelaar uit jou auto en sluit die aan.. Als de wisser het dan weer doet weet je zeker dat ‘t de schakelaar is, toch??

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 16 juli 2005 02:50 AM
  [ # 4 ]

Phritz schreef:

De link doet het wel, maar je moet even het kommaatje op het einde weghalen…

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 juli 2005 03:51 AM
  [ # 5 ]

Eric Vertogen schreef:
Phritz schreef:

De link doet het wel, maar je moet even het kommaatje op het einde weghalen…

oei, stom phpbb ook; ik type gewoon een url in en daar wordt dan meteen een hyperlink van gemaakt - naja, da’s handig zeker confused

@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).

Als de ruitensproeier het al niet doet dan is dat stap 1 om te controleren, die zit nl geheel vóór (linksvoor). Wel even goed luisteren of het sproeiermotortje niet loopt of toevallig slecht contact maakt aan de motor (2 schuifstekkertjes).

Schakelaar omzetten is een kleine moeite, met een klein plat schroevendraaiertje van zij af achter de knop onder het verdikte gedeelte een stukje naar voren duwen en hij is er zo uit. Let wel op dat je de kabel niet kwijt raakt bij het uitschuiven, ‘dat kost wat meer tijd’...

Kijk btw ook of er wel het goede type schakelaar in zit: die mét klik kun je dus echt *niet* vervangen door die zonder klik. Het verschil zit ‘m in het aansturen van het intervalrelais; daarvoor is de bedrading aan de schakelaar behoorlijk anders. In sommige vroege typen 2 zijn die intervaldingen gebruikt die je ook in alle (nl) breaks tegenkomt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 juli 2005 11:01 AM
  [ # 6 ]

karel schreef:

@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).

Oke, daar heb je gelijk in,  Surprisedops:  ik bedoelde alleen dat ik al een paar keer meegemaakt hebt dat op de plaats waar de bundel bedrading uit je kofferklep naar binnen loopt, juist daar een kabelbreuk kan ontstaan. Je moet dan uiteraard niet de isolatie van de bedrading opensnijden, maar de rubberen tule die om de bedrading heen loopt om de juiste draad op te zoeken en deze evt te vervangen.

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 16 juli 2005 09:25 PM
  [ # 7 ]

Phritz schreef:
karel schreef:

@phritz:

Oke, daar heb je gelijk in,  Surprisedops:  ik bedoelde alleen dat ik al een paar keer meegemaakt hebt dat op de plaats waar de bundel bedrading uit je kofferklep naar binnen loopt, juist daar een kabelbreuk kan ontstaan. Je moet dan uiteraard niet de isolatie van de bedrading opensnijden, maar de rubberen tule die om de bedrading heen loopt om de juiste draad op te zoeken en deze evt te vervangen.

Dan kan het ook simpeler: trek de tule er aan 1 kant uit (dak of klep), dan heb je nog wel wat ruimte om de kabel er wat uit te trekken én na afloop heb je dan geen kapotte tule = lekkagebron!

Zit daar idd het defect, dan kun je het herstellen (krimkous gebruiken ter isolatie) en na afloop de oorspronkelijke tule er weer gewoon inprikken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 juli 2005 09:27 PM
  [ # 8 ]

Je kan ook gewoon de achterruitenwisser eraf slopen en er een plastic afdichtdopje voor in de plaats zetten Laughing (zie mijn 14e)

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 16 juli 2005 09:29 PM
  [ # 9 ]
voge schreef:

Je kan ook gewoon de achterruitenwisser eraf slopen en er een plastic afdichtdopje voor in de plaats zetten Laughing (zie mijn 14e)

Da’s niet stoer! Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 16 juli 2005 09:31 PM
  [ # 10 ]

karel schreef:
Phritz schreef:
karel schreef:

@phritz:

Dan kan het ook simpeler: trek de tule er aan 1 kant uit (dak of klep), dan heb je nog wel wat ruimte om de kabel er wat uit te trekken én na afloop heb je dan geen kapotte tule = lekkagebron!

Zit daar idd het defect, dan kun je het herstellen (krimkous gebruiken ter isolatie) en na afloop de oorspronkelijke tule er weer gewoon inprikken.

Owja, draden trek je er dan beter nieuw in van achter het rechter achterlicht door de klep heen; met een tussenstopje bij de tule. Veel minder werk, mocht er wat kapot zijn idd.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 18 juli 2005 04:50 PM
  [ # 11 ]

Owja, draden trek je er dan beter nieuw in van achter het rechter achterlicht door de klep heen; met een tussenstopje bij de tule. Veel minder werk, mocht er wat kapot zijn idd.

wel een gepiel, misschien lukt het door eerst een las elektrode of iets dergelijks aan de draden te binden waardoor je beter kunt `mikken`

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 18 juli 2005 11:08 PM
  [ # 12 ]

Phritz schreef:

wel een gepiel, misschien lukt het door eerst een las elektrode of iets dergelijks aan de draden te binden waardoor je beter kunt `mikken`

Als je het zo aanpakt of met een sloop-kabelboompje is het juist zo gebeurd! In die tijd kun je geen draad meten, constateren dat ie kapot is en een verantwoorde las aanbrengen.

Blijven modderen met slecht basismateriaal is juist veel tijdrovender dan even iets nieuws pakken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

MW24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 03 augustus 2005 01:50 PM
  [ # 13 ]

Thnx!

Hallo mensen, bedankt voor de info Smile 

Ik heb mezelf ook maar even aangemeld op dit mooie forum. Het probleem zit hem inderdaad waarschijnlijk in de knop of de bekabeling. Nu lees ik een mooi aantal tips van jullie, maar de vraag is nu: Wat is het meest handig om eerst te gaan doen, ik heb namelijk geen multimeter o.i.d.

Graag advies.

Cheers,
Mark

Ik "had" een BX, dus op naar een Xantia.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 03 augustus 2005 04:05 PM
  [ # 14 ]

Begin met de schakelaar.

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 04 augustus 2005 03:52 AM
  [ # 15 ]
WYD schreef:

Begin met de schakelaar.

Die kan je geheel zonder het gebruik van gereedschap uit een vrijwillige sloopBX trekken en in jou BX terugzetten. (wel met weinig zinloos geweld graag, anders ben je de trotse eigenaar van 2 defecte achterruitenwisserschakelaars!)

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook