Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Hallo jongens ik heb weer iets
ik ben nu bij een vriend en zijn achter ruiten wisser werkt niet.
Het is niet de motor die na de kloten is heb er een andere aan gehangen en nog deed hij niet…
ik zat zelf te denken aan de bekabeling of zekering…
kan dat of is het iets anders…
hij sproeit namelijk ook niet.
ik hoor het graag
bvd Daan en Mark
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
McDean schreef:Hallo jongens ik heb weer iets
ik ben nu bij een vriend en zijn achter ruiten wisser werkt niet.
Het is niet de motor die na de kloten is heb er een andere aan gehangen en nog deed hij niet…ik zat zelf te denken aan de bekabeling of zekering…
kan dat of is het iets anders…
hij sproeit namelijk ook niet.
ik hoor het graag
bvd Daan en Mark
De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.
Onder de bijrijderstoel/voetenmat ligt een 3polige stekker die soms verdrinkt, trek de mat een stukje op dan zie je ‘m vast wel ergens liggen.
Ich bin ein Breaker
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.
De link doet het niet
Er loopt een kabelbundel van de achterklep rechts boven naar binnen. Deze is omgeven door een rubberen tule.
Door het vaak open en dicht doen wil hier wel eens een kabelbreuk ontstaan.
Snij het rubber voorzichtig met een mesje open en controleer de bedrading met een multimeter.
Suc6
Trek even de schakelaar uit jou auto en sluit die aan.. Als de wisser het dan weer doet weet je zeker dat ‘t de schakelaar is, toch??
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
Phritz schreef:
De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.
De link doet het niet
De link doet het wel, maar je moet even het kommaatje op het einde weghalen…
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
Eric Vertogen schreef:Phritz schreef:De schakelaar dan? Dat is eigenlijk de enige gemeenschappelijke factor. Zekering 3 gaat over meer dan alleen maar de ar-wisser, dus je zou nog wat moeten missen. Wat precies, tja, zie online schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl, schema, all models from 1987 en dan schema 1 en 7.
De link doet het niet
De link doet het wel, maar je moet even het kommaatje op het einde weghalen…
oei, stom phpbb ook; ik type gewoon een url in en daar wordt dan meteen een hyperlink van gemaakt - naja, da’s handig zeker
@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).
Als de ruitensproeier het al niet doet dan is dat stap 1 om te controleren, die zit nl geheel vóór (linksvoor). Wel even goed luisteren of het sproeiermotortje niet loopt of toevallig slecht contact maakt aan de motor (2 schuifstekkertjes).
Schakelaar omzetten is een kleine moeite, met een klein plat schroevendraaiertje van zij af achter de knop onder het verdikte gedeelte een stukje naar voren duwen en hij is er zo uit. Let wel op dat je de kabel niet kwijt raakt bij het uitschuiven, ‘dat kost wat meer tijd’...
Kijk btw ook of er wel het goede type schakelaar in zit: die mét klik kun je dus echt *niet* vervangen door die zonder klik. Het verschil zit ‘m in het aansturen van het intervalrelais; daarvoor is de bedrading aan de schakelaar behoorlijk anders. In sommige vroege typen 2 zijn die intervaldingen gebruikt die je ook in alle (nl) breaks tegenkomt.
Ich bin ein Breaker
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
karel schreef:
@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).
Oke, daar heb je gelijk in, ops: ik bedoelde alleen dat ik al een paar keer meegemaakt hebt dat op de plaats waar de bundel bedrading uit je kofferklep naar binnen loopt, juist daar een kabelbreuk kan ontstaan. Je moet dan uiteraard niet de isolatie van de bedrading opensnijden, maar de rubberen tule die om de bedrading heen loopt om de juiste draad op te zoeken en deze evt te vervangen.
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
Phritz schreef:karel schreef:
@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).Oke, daar heb je gelijk in, ops: ik bedoelde alleen dat ik al een paar keer meegemaakt hebt dat op de plaats waar de bundel bedrading uit je kofferklep naar binnen loopt, juist daar een kabelbreuk kan ontstaan. Je moet dan uiteraard niet de isolatie van de bedrading opensnijden, maar de rubberen tule die om de bedrading heen loopt om de juiste draad op te zoeken en deze evt te vervangen.
Dan kan het ook simpeler: trek de tule er aan 1 kant uit (dak of klep), dan heb je nog wel wat ruimte om de kabel er wat uit te trekken én na afloop heb je dan geen kapotte tule = lekkagebron!
Zit daar idd het defect, dan kun je het herstellen (krimkous gebruiken ter isolatie) en na afloop de oorspronkelijke tule er weer gewoon inprikken.
Ich bin ein Breaker
Je kan ook gewoon de achterruitenwisser eraf slopen en er een plastic afdichtdopje voor in de plaats zetten (zie mijn 14e)
voge schreef:Je kan ook gewoon de achterruitenwisser eraf slopen en er een plastic afdichtdopje voor in de plaats zetten (zie mijn 14e)
Da’s niet stoer!
Ich bin ein Breaker
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
karel schreef:Phritz schreef:karel schreef:
@phritz:
Nou, dat kabelopensnijden moet je maar fijn laten. Hoe bedenk je het? Als je de kabel wilt controleren kan dat prima bij de aansluitingen op de motor (die er toch al uit geweest is dus díe weg kent hij!).Oke, daar heb je gelijk in, ops: ik bedoelde alleen dat ik al een paar keer meegemaakt hebt dat op de plaats waar de bundel bedrading uit je kofferklep naar binnen loopt, juist daar een kabelbreuk kan ontstaan. Je moet dan uiteraard niet de isolatie van de bedrading opensnijden, maar de rubberen tule die om de bedrading heen loopt om de juiste draad op te zoeken en deze evt te vervangen.
Dan kan het ook simpeler: trek de tule er aan 1 kant uit (dak of klep), dan heb je nog wel wat ruimte om de kabel er wat uit te trekken én na afloop heb je dan geen kapotte tule = lekkagebron!
Zit daar idd het defect, dan kun je het herstellen (krimkous gebruiken ter isolatie) en na afloop de oorspronkelijke tule er weer gewoon inprikken.
Owja, draden trek je er dan beter nieuw in van achter het rechter achterlicht door de klep heen; met een tussenstopje bij de tule. Veel minder werk, mocht er wat kapot zijn idd.
Ich bin ein Breaker
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
Owja, draden trek je er dan beter nieuw in van achter het rechter achterlicht door de klep heen; met een tussenstopje bij de tule. Veel minder werk, mocht er wat kapot zijn idd.
wel een gepiel, misschien lukt het door eerst een las elektrode of iets dergelijks aan de draden te binden waardoor je beter kunt `mikken`
Re: Achter ruitenwisser werkt niet…..
Phritz schreef:
Owja, draden trek je er dan beter nieuw in van achter het rechter achterlicht door de klep heen; met een tussenstopje bij de tule. Veel minder werk, mocht er wat kapot zijn idd.
wel een gepiel, misschien lukt het door eerst een las elektrode of iets dergelijks aan de draden te binden waardoor je beter kunt `mikken`
Als je het zo aanpakt of met een sloop-kabelboompje is het juist zo gebeurd! In die tijd kun je geen draad meten, constateren dat ie kapot is en een verantwoorde las aanbrengen.
Blijven modderen met slecht basismateriaal is juist veel tijdrovender dan even iets nieuws pakken.
Ich bin ein Breaker
Thnx!
Hallo mensen, bedankt voor de info
Ik heb mezelf ook maar even aangemeld op dit mooie forum. Het probleem zit hem inderdaad waarschijnlijk in de knop of de bekabeling. Nu lees ik een mooi aantal tips van jullie, maar de vraag is nu: Wat is het meest handig om eerst te gaan doen, ik heb namelijk geen multimeter o.i.d.
Graag advies.
Cheers,
Mark
Ik "had" een BX, dus op naar een Xantia.
Begin met de schakelaar.
WYD schreef:Begin met de schakelaar.
Die kan je geheel zonder het gebruik van gereedschap uit een vrijwillige sloopBX trekken en in jou BX terugzetten. (wel met weinig zinloos geweld graag, anders ben je de trotse eigenaar van 2 defecte achterruitenwisserschakelaars!)