Dit is wel een heel voorzichtige schatting hoor, als het echt aan de klepseals liggen dan kan (denk ik) wel tot 1 op 5000. Ik bedoel, het word toch weer nieuw. En als de rest nog goed is..
erwt schreef:in hoeverre wordt het verbruik teruggebracht bij een vervanging van de rubbers? iemand vertelde mij dat het hoogstens teruggebracht kan worden tot 1 op 1500km.
En hoeveel dingen kan de monteur tegenkomen die ook stuk zijn of aan vervanging toe zijn?
Op pagina 1 schreef ik, dat in mijn geval 1 op 500, 1 op 3000 werd.
Animal triste post coitum
heb tijdens onze vakantie een tijdje 1liter op 1200 km gereden!! heel erg vaag. Als de kleprubbers aan vervanging toe zijn verbruikt de motor dan minder olie als hij warm is en als hij draait? Dus wanneer verbruikt zo’n motor het meeste olie als zn kleprubbers aan vervaning toe zijn?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:heb tijdens onze vakantie een tijdje 1liter op 1200 km gereden!! heel erg vaag. Als de kleprubbers aan vervanging toe zijn verbruikt de motor dan minder olie als hij warm is en als hij draait? Dus wanneer verbruikt zo’n motor het meeste olie als zn kleprubbers aan vervaning toe zijn?
Ik denk wanneer je met koude motor rijdt en als je hem flink op zijn staart trapt of flink belast met bv een zware aanhanger.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
erwt schreef:in hoeverre wordt het verbruik teruggebracht bij een vervanging van de rubbers? iemand vertelde mij dat het hoogstens teruggebracht kan worden tot 1 op 1500km.
En hoeveel dingen kan de monteur tegenkomen die ook stuk zijn of aan vervanging toe zijn?
Ik kan ook iemand bij wie het olieverbuik na vervanging van de klepseals nihil was (niet meer bijvullen tussen 10.000 km beurten).
Gr,
Marten
Bij mij (1.8 in een ZX) is het verbruik ook tot nagenoeg niks teruggelopen. Misschien 1/2 liter tussen 10.000 km beurten.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Mijn vader heeft een XM gehad waarbij de klepseals ook zijn vervangen. Voor de klepseals zijn vervangen gebruikte de motor 1: 500 wat niet meer te doen was. Elke week een 1.5 liter erbij.
Na de nieuwe klepseals werd het 1:10000. Tussen de beurten hoefde er dus geen olie meer bij. Heerlijk.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Mijn gevoel zou zeggen 1 liter voor minder dan 10.000km is echt iets flink niet ok.
Ik heb lease opel’s gereden die gewoon werden opgereden tot 180.000km en nog nagenoeg niets (lees 1/2 liter over 40.000km) verbruikten.
Rien
KuikenXXL schreef:Mijn gevoel zou zeggen 1 liter voor minder dan 10.000km is echt iets flink niet ok.
Ik heb lease opel’s gereden die gewoon werden opgereden tot 180.000km en nog nagenoeg niets (lees 1/2 liter over 40.000km) verbruikten.
Rien
Olieverbruik begint bij citroëns ook meestal pas rond die kmstand, dus als jij je auto met 180.000 km op de sloop zet heb je daar inderdaad nooit last van.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Heb je wellicht gelijk in maar vergeet ook niet dat lease wagens waanzinnig mishandeld worden…of dat die km’s compenseerd weet ik niet.
Rien
KuikenXXL schreef:Heb je wellicht gelijk in maar vergeet ook niet dat lease wagens waanzinnig mishandeld worden…of dat die km’s compenseerd weet ik niet.
Rien
Tja, het gaat hier natuurlijk wel ook om auto’s die minstens 12 jaar oud zijn (BX) en behalve kmstand speelt leeftijd ook wel een flinke rol.
Bij deze auto’s zijn het voornamelijk klepsteelrubbers die uitdrogen, en dat is een kwestie van jaren ipv km’s.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Dit is heel erg afhankelijk van het motor ontwerp. De XU motoren van PSA verbruiken nou eenmaal een beetje olie. Heeft niets met slijtage van doen.
De XU motoren hebben ook vaak last van uitgedroogde klepseals waardoor het verbruik explosief toeneemt.
De TU motoren (1.1, 1.4 en volgens mij ook de 1.6 16v) lijken hier geen last van te hebben en lijken sowieso minder olie te verbruiken.
De XUD motoren gebruiken vaak niet zozeer olie, maar lekken des te meer.
De ZPJ motoren (V6 12v, V6 24v oude type) verbruiken nagenoeg geen olie. Uitzondering kom je weleens tegen bij de 24v omdat deze nog wel eens flink worden afgetrapt. Kom je dat tegen dan moet je er inderdaad met een flinke boog om heen.
De ES9J4 V6 24v motor (nieuw type) gebruikt nog minder.
Dit is een beetje mijn ervaring.
Domme vragen bestaan niet.