Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Is het normaal dat een cx (prestige in dit geval) na een half uurtje achter inzakt en voor na een paar uur ook ?
Na het starten komt ze weer direct omhoog en verder werkt alle hydrauliek naar behoren.
Dit was kort na de restauratie niet het geval maar is er sinds een paar weken ingeslopen.
Ik heb geen zichtbare lekkage en de meeste delen zijn gecontroleerd op slijtage en waar nodig gereviseerd, bollen gevuld, verse smurfenolie en afgesteld.
Het enige wat naar mijn idee minder is is de remaccu.
Is dit iets om je druk over te maken ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
elke CX zakt toch na verloop van tijd?
in de meeste gevallen eerst achter en vervolgens de langzaam ook de voorkant
geld eigenlijk voor elke HP geveerde Citroën behalve de nieuwere types natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Is niks om je druk over te maken. Je kunt evt met een manometer en diverse hulpstukken meten waar het drukverlies optreed.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Als hij na een halfuurtje achter al ingezakt is komt dit meestal door drukverlies in de remservo of in sommige gevallen een hoogteregelaar die zijn druk niet houd.
Op zich niet echt een probleem maar als je het wil verhelpen begin je best met het gemakelijkste om te vervangen de hoogteregelaar.
Maar mijn ervaring is dat 9/10 de remservo de oorzaak is.
Al je die vervangt neem je best een nieuwe of een getest exemplaar.
De remaccu zorgt enkel voor rezervedruk van de voorremmen en heeft geen invloed op de vering, bij de meeste CX’n is deze stuk maar je auto remt er niet minder door.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
De remaccu zorgt enkel voor rezervedruk van de voorremmen en heeft geen invloed op de vering, bij de meeste CX’n is deze stuk maar je auto remt er niet minder door.
Klopt als de motor loopt remt hij er niet minder door. Maar in het geval dat je een hydraulisch lek krijgt in een ander orgaan ben je eerder je remdruk kwijt. Deze voorziening is dan ook een noodvoorziening.
Re: inzakken cx
PHoskam schreef:Is het normaal dat een cx (prestige in dit geval) na een half uurtje achter inzakt en voor na een paar uur ook ?
Na het starten komt ze weer direct omhoog en verder werkt alle hydrauliek naar behoren.
Dit was kort na de restauratie niet het geval maar is er sinds een paar weken ingeslopen.Ik heb geen zichtbare lekkage en de meeste delen zijn gecontroleerd op slijtage en waar nodig gereviseerd, bollen gevuld, verse smurfenolie en afgesteld.
Het enige wat naar mijn idee minder is is de remaccu.Is dit iets om je druk over te maken ?
Dit is een verschijnsel dat duid op wat meer inwendige slijtage van de z.g veercilinders achter en kan de olie wat makkelijker terug sturen via de retour leiding ,wat ook al genoemd is de veerbol voor de rest druk die niet meer genoeg druk heeft. vervang deze en het zal beter worden ,maar hij kan er oud om worden als die na een half uur zakt hoor
mety vr groet edje
Beste citroen rijders, ik ben in Borculo geweest en heb daar mijn hart weer op kunnen halen en enige tips kunnen geven daar ik 20 jaar citroen monteur ben geweest . wil mijn kennis (als dit op prijs wordt gesteld )met u delen zoveel mogelijk is.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
de voorraadbol is nieuw en ook goed in orde, gezien het feit dat de pomp maar een keer per 70 seconden aanslaat.
ook de hoeveelheid retour olie van de cilinders in stilstand is +- 0.
Ik ga iig proberen om de hoogtregelaars te vervangen, heb er nog 2 van een 50000km auto, die moeten naar mijn idee nog aardig in orde zijn.
ik vind het overigens geen probleem dat inzakken, maar het is zo’n stom gezicht als ze achter op de grond ‘zit’ en voor nog staat.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:de voorraadbol is nieuw en ook goed in orde, gezien het feit dat de pomp maar een keer per 70 seconden aanslaat.
ook de hoeveelheid retour olie van de cilinders in stilstand is +- 0.Ik ga iig proberen om de hoogtregelaars te vervangen, heb er nog 2 van een 50000km auto, die moeten naar mijn idee nog aardig in orde zijn.
ik vind het overigens geen probleem dat inzakken, maar het is zo’n stom gezicht als ze achter op de grond ‘zit’ en voor nog staat.
Ik betwijfel of de hoogte regelaar indeze de boosdoener is die regelt alleen maar de hoogte als de auto rijd en de aanpassingen onder het rijden (als je de hoogte regelaar stang los draait (merk deze eerst af ) want anders moet je de hele procedure van hoogte instelling gaan uitvoeren.
gr.Edje
Beste citroen rijders, ik ben in Borculo geweest en heb daar mijn hart weer op kunnen halen en enige tips kunnen geven daar ik 20 jaar citroen monteur ben geweest . wil mijn kennis (als dit op prijs wordt gesteld )met u delen zoveel mogelijk is.
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
edje schreef:
Ik betwijfel of de hoogte regelaar indeze de boosdoener is die regelt alleen maar de hoogte als de auto rijd en de aanpassingen onder het rijden (als je de hoogte regelaar stang los draait (merk deze eerst af ) want anders moet je de hele procedure van hoogte instelling gaan uitvoeren.
gr.Edje
De hoogteregelaar kan je verwijderen zonder de hoogtebediening mekaniek los te maken en dus zonder dat er iets versteld word.
Een CX hoogteregelaar haakt gewoon in het armpje van de hoogtebediening.
De 3 leidingen + de lekretour en de 2 boutjes van 11 losmaken hoogteregelaar uithaken en hij is er af.
PHoskam schreef:de voorraadbol is nieuw en ook goed in orde, gezien het feit dat de pomp maar een keer per 70 seconden aanslaat.
ook de hoeveelheid retour olie van de cilinders in stilstand is +- 0.Ik ga iig proberen om de hoogtregelaars te vervangen, heb er nog 2 van een 50000km auto, die moeten naar mijn idee nog aardig in orde zijn.
ik vind het overigens geen probleem dat inzakken, maar het is zo’n stom gezicht als ze achter op de grond ‘zit’ en voor nog staat.
Ik heb hetzelfde probleem bij m’n TRS die zakt achter ook redelijk snel echt geen zicht.
Hoogteregelaar is al vervangen zonder resultaat het zit dus in de remservo maar die vervangen is een lastiger werkje en je moet ook zeker zijn dat je er een goeie insteekt of anders werk je er voor niets aan.
Enkele jaren geleden heb ik zo op m’n Prestige ‘77 een remservo van een GTiT (dus met ingebouwde remdrukbegrenzer achter) gezet de wagen remde formidabel maar eens de motor stilgelegd zag je hem achter inzakken.
Dus heb ik kunnen gaan zoeken naar een ander exemplaar dat geen drukverlies heeft ( je kan dit uittesten met een bollentester en een manometer).
2 X werk dus maar nu is het wel inorde.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Als hij na een halfuurtje achter al ingezakt is komt dit meestal door drukverlies in de remservo of in sommige gevallen een hoogteregelaar die zijn druk niet houd.
Kijk hier ook eens een keer naar.
In de CX vraagbaak staat uitgebreid beschreven hoe je met behulp van een manometer een lekkend onderdeel terug kan vinden.
mijn gti doet dat ook, zakt meteen achter, rem servo dus? bollen zijn nieuw.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
verkuilm schreef:mijn gti doet dat ook, zakt meteen achter, rem servo dus? bollen zijn nieuw.
Ik ben er (vrij) zeker van dat het de remservo is.
Om het echt zeker te weten kan je het (zoals jeroentje al schreef)uittesten volgens de beschrijving in de Haynes of de Kluwer e.a.
Maar dan moet je wel meerdere aansluitingen losmaken en dit gaat niet altijd vlot m.a.w. je doet meer stuk dan dat je ineens de remservo vervangt.
Leidingen van de remservo gaan bijna altijd vlot los enkel het gefriemel om hem er terug op de juiste plaats in te krijgen en aan te sluiten is een miserie.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
LHM Lekkage
Ik heb bij mijn ‘75 berline een LHM lek.
Hij heeft per week ongeveer een liter nodig, maar volgens mij verliest hij de eerste halve liter na het bijvullen gelijk wanneer ik ‘m uitzet en hij in de vering zakt.
Ik las dit topic en kreeg het idee dat het de voorste hoogteregelaar zou kunnen zijn (LHM lekt links voor van het subframe).
Echter, ik heb laatst gehad dat ik ‘m vergeten was bij te vullen en na een uurtje op de snelweg deden de remmen het ineens niet meer echt en moest ik met terugschakelen en de handrem tot stilstand komen.
Dus dan zou ik al lezende denken aan de remservo, maar ik heb geen idee waar die zit…
Kan iemand me vertellen waar dit aan kan liggen en hoe ik de hoogteregelaar en/of remservo zou moeten vervangen?
(ik ben van plan een donor te kopen, dus dan zou ik deze onderdelen wel moeten hebben)
Alvst bedankt, Paz
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html