Hallo,
Ik kon het niet laten en heb er weer eens een BXje bij gekocht.
Omdat ik nu redelijk veel kilometers rijd met de BX 19 Digit, vind ik dat eigenlijk een beetje zonde voor zo’n zeldzame BX. Het liefste rijd ik een dagelijkse BX op LPG, maar zie er zo eentje maar eens te vinden.
Nou weten sommigen hier dat ik gek ben van witte BX’en, maar afgezien van de witte TRD Turbo die ik een weekje heb gehad voordat die naar de sloop ging, ben ik nooit eigenaar geweest van een witte BX.
Ik was stiekum al een tijdje op zoek naar een type 3 in het wit, en dan het liefste een 16 TZI of 19 TZI, aangezien ik van de latere BX’en toch de modellen met de dikkere TZx-stootstrips het mooiste vind.
Vanmiddag keek ik eens op [url=http://www.speurders.nl]http://www.speurders.nl [/url], en daar zag ik een leuke 19 TZI uit december 1989. Eén van de eerste dus. Met mooi blauw interieur, APK tot maart 2006 en een kilometerstand van slechts 139.000 km.
Vanavond ben ik er even wezen kijken en morgenochtend haal ik ‘m op. De TZI is in jaren niet meer gewassen en de verkoper had een technische kennis die niet verder ging dan tanken.
Er moet wel wat aan gebeuren, want de achterwielen staan / \
Ook een rondje bollen moet snel gedaan worden, want het rijdt als een skippybal.
Nu staat deze XX-95-NK bij de RDW echter te boek als een 19TRI
Toch lijkt de motor echt van een TZI te zijn. Ik zal morgen wel ff de motorcode checken, maar heeft iemand meer info over de allereerste 19TZI’s?
Hier wat foto’s (ik maak wel wat meer foto’s van de BX na een schoonmaakbeurt):
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Met een beetje poetswerk is daar best wel weer een mooie BX van te maken Wouter!! Zeker die kilometerstand is erg goed! En de achterruitjes… Dat is toch een hele mooie optie bij een BX zeg!!!
Maar je moet wel aan de slag met je dashboardverlichting zie ik
Veel plezier ermee!!!
Serge.
Zoals ik op msn al zei:
De motor lijkt een DDZ motor uit een Tzi, maar het interieur wat er in zit is bij mijn weten nooit in een Tzi geleverd. Die werd volgens mij alleen met grijs luxe velours bekleding geleverd en stoelen met iets meer steun.
Ik ben benieuwd wat je motorcode is.
Hij ziet er in ieder geval mooi uit!
Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
Die dashboardlampjes waren afkeur voor de apk. De keurmeester heeft het enig nog werkende lampje (achter de toerenteller) toen verplaatst naar de km-teller .
Maar dat is wel een leuk klusje om binnenkort te doen.
Uiteraard ga ik morgen eerst eens flink poetsen.
Dan zal ik ook wat foto’s maken van de roest in de linker raamstijl, want dat is behoorlijk erg. Daar zit niets anders op dan lassen, maar dat stel ik nog wel ff uit.
Ik kan trouwens op de carbase van de Autoweek weinig informatie vinden over de allereerste TZI’s.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
WYD schreef:Zoals ik op msn al zei:
De motor lijkt een DDZ motor uit een Tzi, maar het interieur wat er in zit is bij mijn weten nooit in een Tzi geleverd. Die werd volgens mij alleen met grijs luxe velours bekleding geleverd en stoelen met iets meer steun.
Ik ben benieuwd wat je motorcode is.
Hij ziet er in ieder geval mooi uit!
Ik heb 3 witte TZI’s met X- en Y-kentekens gezien, en die hadden allemaal dat blauwe interieur met bijpassende bekleding.
Toen het derde zijruitje verdween is met overgschakeld op het interieur dat jij in je TZI hebt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik heb wel eerder een TZI gezien met een soortgelijk interieur. Ook dit was een van de eerste TZI’s.. De luxere stoelen waren toen alleen nog maar voor de GTI volgens mij
WYD schreef:Zoals ik op msn al zei:
De motor lijkt een DDZ motor uit een Tzi, maar het interieur wat er in zit is bij mijn weten nooit in een Tzi geleverd. Die werd volgens mij alleen met grijs luxe velours bekleding geleverd en stoelen met iets meer steun.
Jawel, dit niet zo erg fraaie interieur (ik houd me in) is geleverd tot ong. halverwege 1991 als standaard in de TZxjes. Pas toen is het grijze velours gekomen.
Wel even heel snel het linkerportierscharnier en de naad daarboven kaalkrabben en inspuiten met spuitvet of vaseline… de raamstijl is niet je enige probleem.
Een groot nadeel is verder dat je wschl met de orig. ongecoate leidingen rondrijdt; die zijn ergens in 1990 pas gekomen.
Ich bin ein Breaker
ik heb ook een 19 tzi. en dat is toch voor zover ik kan zien, met hetzelfde interieur. dus het kan wel naar mijn idee
Re: Nieuwe aanwinst !!
XBXG schreef:Hallo,
Ik kon het niet laten en heb er weer eens een BXje bij gekocht.
Gefeliciteerd, het zal niet de laatste zijn
XBXG schreef:Nu staat deze XX-95-NK bij de RDW echter te boek als een 19TRI Toch lijkt de motor echt van een TZI te zijn. Ik zal morgen wel ff de motorcode checken, maar heeft iemand meer info over de allereerste 19TZI’s?
Goed: even een geschiedenislesje..
Rond 1988 / 1989 was het programma leverbare motoren een zooitje, hoofdzakelijk door de introductie van eerst ongeregelde katalysatoren en later injectie + 3weg kat.
De 19TRI met 104 pk, 3weg kat en LU-jetronic injectie is vanaf maart 86 tot augustus 88 geleverd en daarna uit het programma gehaald. Voor modeljaar 1989 had je nog een 19TRS met 96pk en ongeregelde kat. Door 1989 heen is er een introductie van injectie+3weg kat modellen gekomen, nog vóór de ph3 intro. M.a.w: er zijn dus in 1989 14RE / 16 TRI / 19TRI ph2 modellen met motorisering conform de ph3, dus met injectie + 3weg kat.
De 19TRS evolueerde half 89 naar een 19TRI met 109 pk monopoint (de DDZ). Waarschijnlijk omdat jouw TZI één van de eerste ph3 modellen is (XX- kenteken is volgens mij erg vroeg), stond deze nog bekend bij de RDW als 19TRI.
Overigens is het interieur ‘gewoon’ voor een TZI tot modeljaar 92 in NL / B. Het effen grijze GTI-interieur kwam pas met de model 92 modificaties.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb een TRD uit hetzelfde jaar. Ook een beetje een vreemde auto. Een blauw metallic, BX 19TRD automaat met ABS, airco en leer. Helaas ook ongecoate leidingen.
De garage is nu alle achterleidingen aan het vervangen….
Domme vragen bestaan niet.
eigenlijk ben je net zo wispelturig als ik gefeliciteerd ! mooie bx wouter !
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
xm'metje schreef:eigenlijk ben je net zo wispelturig als ik gefeliciteerd ! mooie bx wouter !
Groet Roy
:cevr
er zijn drie graden van wispelturigheid volgens cfnl:
1) wispelturig
2) xm’metje/wouter
3) bram
Ik dacht dat Bram ver bovenaan die lijst zou staan…
Ik ben ff in het buitenland, ik kom terug, en Bram heeft geen BX meer maar een X*ntia….
Bram Heb je m’n 16V-stuurtje nog? Heb ‘m weer nodig…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
leuke BX Wouter je kunt nu bijna in je eentje een meeting beginne
rocco schreef:xm'metje schreef:eigenlijk ben je net zo wispelturig als ik gefeliciteerd ! mooie bx wouter !
Groet Roy
:cevrer zijn drie graden van wispelturigheid volgens cfnl:
1) wispelturig
2) xm’metje/wouter
3) bram
dus… we staan al in de top 3 ops:
Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ik heb de TZI ff bekeken… wat een gaar rothok zeg! Een rotte voorruitstijl, gare adals, platte veerbollen, scheur in de bumper, geen getint glas….
:p
Nee, leuke wagen joh! een witte TZI met extra ruitjes is toch wel mooi eigenlijk. En bovendien, ‘t is pas de derde BX die ie dit jaar heeft gekocht!