XBXG schreef:Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
![]()
![]()
Die dashboardlampjes waren afkeur voor de apk. De keurmeester heeft het enig nog werkende lampje (achter de toerenteller) toen verplaatst naar de km-teller
![]()
.
Maar dat is wel een leuk klusje om binnenkort te doen.
Uiteraard ga ik morgen eerst eens flink poetsen.
Dan zal ik ook wat foto’s maken van de roest in de linker raamstijl, want dat is behoorlijk erg. Daar zit niets anders op dan lassen, maar dat stel ik nog wel ff uit.Ik kan trouwens op de carbase van de Autoweek weinig informatie vinden over de allereerste TZI’s.
Die keurmeester heeft het dasboard uit mekaar en vervangt dan niet gelijk alle lampjes even
raar..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Nieuwe aanwinst !!
hogervp schreef:
Wij hebben thuis een witte BX 1.9 TRI Break automaat gehad met exact dezelfde bekleding. Bouwjaar 1988 met U9 (geregelde katalysator dus).
Dat kan maar zo. De break had de schone 1.9 multipoint injectie motor met geregelde 3-weg kat. De break had 122 pk, de berline 1.9 TRI had ook een multipoint motor maar slechts 105 pk.
Later werd het een 1.9 TZI break met gti motor (praktisch niet zoveel verschil) TZI exterieur trim (bumpers, stootstrips, kleuren) met in het begin nog gewoon het TRI interieur.
Volgt men het nog??
De tzi berline kreeg ipv een multipoint 105 pk motor een monopoint motor met een vergelijkbaar vermogen.
Sja.. vreemde jongens bij Citroen: overigens was de type 2 naar type 3 overgang ook bij de 1400 eenn zooitje. En je kon ook nog wel eens een GTI 16v tegenkomen met mk2 exterieur en een mk1 motor.
metro2005 schreef:XBXG schreef:Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
![]()
![]()
Die dashboardlampjes waren afkeur voor de apk. De keurmeester heeft het enig nog werkende lampje (achter de toerenteller) toen verplaatst naar de km-teller![]()
.
Maar dat is wel een leuk klusje om binnenkort te doen.
Uiteraard ga ik morgen eerst eens flink poetsen.
Dan zal ik ook wat foto’s maken van de roest in de linker raamstijl, want dat is behoorlijk erg. Daar zit niets anders op dan lassen, maar dat stel ik nog wel ff uit.
Ik kan trouwens op de carbase van de Autoweek weinig informatie vinden over de allereerste TZI’s.Die keurmeester heeft het dasboard uit mekaar en vervangt dan niet gelijk alle lampjes even
![]()
raar..
Hoezo, wat is daar raar aan? Weet je wel hoeveel lampjes daarin gaan? 30 stuks! En daar ben je best wel even mee zoet hoor. Geen dramaklus, maar een keurmeester *keurt* alleen maar, hij hoort niet te repareren. Ik vind dit wel een wijze actie. Gewoon aan de minimale eis voldoen.
En zoveel werk is het toch niet om het zelf los te halen & alle lampjes te vernieuwen. “Waarom biedt je een auto uberhaupt met kapotte lampjes ter keuring aan” lijkt me een betere vraag
Ich bin ein Breaker
winnetou schreef:mpostma schreef:...Bovenaan het dak aan het begin van de daklijst wil het wel iets roesten bij types 3, maar wederom niet in deze mate. Deze rot zit onderaan de raamstijlen. Nogmaals: echt niet standaard of zwakke plek hoor…
Die plekjes bedoelde ik ook. Wel raar, heeft type 2 daar geen last van? Mijn GTI was inderdaad een type 2. Wat heeft Citroen dan uitgevogeld dat types 3 daar ineens last van kregen?
:
Niks, mogelijk gewoon zo’n “ruiten snelfitter” knurft die daar eens terwijl de eigenaar aan het werkt was gauw-gauw een voorruit ingeknutseld heeft.
Ich bin ein Breaker
Re: Nieuwe aanwinst !!
mpostma schreef:hogervp schreef:
Wij hebben thuis een witte BX 1.9 TRI Break automaat gehad met exact dezelfde bekleding. Bouwjaar 1988 met U9 (geregelde katalysator dus).
Dat kan maar zo. De break had de schone 1.9 multipoint injectie motor met geregelde 3-weg kat. De break had 122 pk, de berline 1.9 TRI had ook een multipoint motor maar slechts 105 pk.
De type2 19TRI berline had in NL 104 schone (U9) pk’s, datzelfde gold voor de break. Geleverd tot augustus 1988, zoals eerder geschreven. Een 19TRI break bouwjaar 88 is niets vreemds aan.
In andere landen is een 19TRI break leverbaar geweest met de echte ongekatalyseerde GTI motor. Marketingtechnisch vergelijkbaar met de CX-serie, waar een 25GTI motor in de 25TRI break werd geleverd. CitroënMarketing durfde het blijkbaar niet aan een break GTI te leveren.
mpostma schreef:Later werd het een 1.9 TZI break met gti motor (praktisch niet zoveel verschil) TZI exterieur trim (bumpers, stootstrips, kleuren) met in het begin nog gewoon het TRI interieur.
Volgt men het nog??
De tzi berline kreeg ipv een multipoint 105 pk motor een monopoint motor met een vergelijkbaar vermogen.
Dat is de DDZ 109pk motor (toch?).
mpostma schreef:Sja.. vreemde jongens bij Citroen: overigens was de type 2 naar type 3 overgang ook bij de 1400 eenn zooitje.
Dat komt omdat Citroën NL liever niet aan de ongekatalyseerde 14TU wilde beginnen. Extra onderdelenopslag noodzakelijk, terwijl de 14TU K9 (65pk) en 14TU injectie U9 (75pk) al in de coulissen klaarstonden. Daarom zijn de Nederlandse Palmares (72pk) en Chamonix (62pk) modellen bedacht: om de oude ‘150’ jankmotor ‘op te ruimen’.
mpostma schreef:En je kon ook nog wel eens een GTI 16v tegenkomen met mk2 exterieur en een mk1 motor.
Da’s logisch, die is tot ongeveer einde serie gewoon in de niet zo schone buitenlanden geleverd (en IMHO de meest begeerlijke 16V).
Re: Nieuwe aanwinst !!
mpostma schreef:Sja.. vreemde jongens bij Citroen: overigens was de type 2 naar type 3 overgang ook bij de 1400 een zooitje.
.........
Je doelt dan zeker op die 1.4 met die rare pijpen vooraan, waarvan ik dacht dat het voor de injectie was…..wat hij uiteindelijk helemaal niet bleek te hebben, kwam ik een jaar later pas achter ?? ops:
(had iets met uitlaatgassen retour te maken of zo) :
3,5 jaar geleden (toen Renz en ik op nog geen enkel Citroenforum aktief waren) had ik tijdelijk even een (rode) 1.4 basisbak met 4 versnellingen uit 89.
Ik heb hem slechts 2 maanden gehad en toen heeft Renz er 10 maanden lang mee naar de kazerne mee heen en weer *gescheurd*.....wat ging dat ding HARD zeg !!
Hij trok er moderne injectie SEAT’s e.d. mee uit vanaf stilstand.
Het was ook dat type die zo’n last had van te hard stationair draaien (autom choke)....en hij liep niet bepaald zuinig
XBXG schreef:Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
![]()
Leuke aanwinst! Doe maar een voorstel voor een witte BXen meeting (waarbij wat mij betreft ook andere kleuren welkom zijn). Ik heb trouwens nog een witte GTI achterspoiler liggen . Of ga je hem niet verWouteren?
Of ga je hem niet verWouteren?
Da’s de uitdrukking van het jaar! Maar hij is op reis nu
Re: Nieuwe aanwinst !!
Bram schreef:mpostma schreef:Sja.. vreemde jongens bij Citroen: overigens was de type 2 naar type 3 overgang ook bij de 1400 een zooitje.
.........Je doelt dan zeker op die 1.4 met die rare pijpen vooraan, waarvan ik dacht dat het voor de injectie was…..wat hij uiteindelijk helemaal niet bleek te hebben, kwam ik een jaar later pas achter ??
ops:
(had iets met uitlaatgassen retour te maken of zo):
3,5 jaar geleden (toen Renz en ik op nog geen enkel Citroenforum aktief waren) had ik tijdelijk even een (rode) 1.4 basisbak met 4 versnellingen uit 89.
Ik heb hem slechts 2 maanden gehad en toen heeft Renz er 10 maanden lang mee naar de kazerne mee heen en weer *gescheurd*.....wat ging dat ding HARD zeg !!![]()
Hij trok er moderne injectie SEAT’s e.d. mee uit vanaf stilstand.![]()
Het was ook dat type die zo’n last had van te hard stationair draaien (autom choke)....en hij liep niet bepaald zuinig
En sinds die tijd zoek ik een 14 op carbs met 4 bak
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
cwg schreef:XBXG schreef:Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
![]()
Leuke aanwinst! Doe maar een voorstel voor een witte BXen meeting (waarbij wat mij betreft ook andere kleuren welkom zijn). Ik heb trouwens nog een witte GTI achterspoiler liggen
. Of ga je hem niet verWouteren?
Och ja, da’s volgens mij al begonnen bij aanschaf; eerst maar een sebring oid eronder en daarna de echt relevante zaken (rotte dakstijl, slippende koppeling) aanpakken
Ich bin ein Breaker
karel schreef:cwg schreef:XBXG schreef:Wanneer houden we een keer een Witte BX’en Meeting?
![]()
Leuke aanwinst! Doe maar een voorstel voor een witte BXen meeting (waarbij wat mij betreft ook andere kleuren welkom zijn). Ik heb trouwens nog een witte GTI achterspoiler liggen
. Of ga je hem niet verWouteren?
Och ja, da’s volgens mij al begonnen bij aanschaf; eerst maar een sebring oid eronder en daarna de echt relevante zaken (rotte dakstijl, slippende koppeling) aanpakken
Jaja, Karel. De hint is duidelijk.
Momenteel heeft de Digit z’n onderhoud gehad, en is ie APK-goedgekeurd.
Hierna is de TZI aan de beurt.
Harm schreef:
Of ga je hem niet verWouteren?
Da’s de uitdrukking van het jaar! Maar hij is op reis nu
Hehe, de uitdrukking bestaat al een tijdje op BXNL. Heb er geen problemen mee, want ik vind het nu eenmaal leuk om er wat extraatjes op te zetten. Ik ben nu eenmaal een fan van de originele Citroën accessoires. Dus er komen nog spatlappen met de tekst Citroën op de TZI.
Als het goed is heb ik ook nog ergens kleine hardplastieke spatlappen liggen, die dan vóór komen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
He Wouter gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik blijf me verbazen over jou en Roy…. jullie hebben samen volgens mij al meer Citroëns gehad dan alle andere forumgangers bij elkaar! Maar inderdaad….. je bespeurt hier lichte jalouzi!!
Mooi ding…. ook zo’n gewone Bix heeft zn charmes nog niet verloren!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Met verbazing zit ik dit allemaal te lezen. Dat je een andere BX koopt om een Digit te sparen,daar kan ik inkomen. Maar dat je dan juist voor deze BX kiest vind ik bijna onbegrijpelijk. Ik bedoel… wat kost een beetje leuke TZI nou helemaal? Voor zo’n 600 euro (met afpingelen) moet je toch iets leuks kunnen vinden lijkt me. In iedergeval een auto die in betere staat is dan deze. Roest,slippende koppeling,adallen,bollen,scheur in de bumper en nog zo wat…. Okay.. de km stand is netjes en hij heeft die leuke ruitjes in de c- stijl…maar ik zou even verder hebben gekeken en deze hebben laten staan. Ik zou liever iets meer geld hebben uitgegeven aan een auto betere staat. Ieder zijn meug natuurlijk
Succes met opknappen in ieder geval ennuh.. die GTI velgen doen haar goed!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Met verbazing
zit ik dit allemaal te lezen. Dat je een andere BX koopt om een Digit te sparen,daar kan ik inkomen. Maar dat je dan juist voor deze BX kiest vind ik bijna onbegrijpelijk. Ik bedoel… wat kost een beetje leuke TZI nou helemaal? Voor zo’n 600 euro (met afpingelen) moet je toch iets leuks kunnen vinden lijkt me. In iedergeval een auto die in betere staat is dan deze. Roest,slippende koppeling,adallen,bollen,scheur in de bumper en nog zo wat…. Okay.. de km stand is netjes en hij heeft die leuke ruitjes in de c- stijl…maar ik zou even verder hebben gekeken en deze hebben laten staan. Ik zou liever iets meer geld hebben uitgegeven aan een auto betere staat. Ieder zijn meug natuurlijk
![]()
Succes met opknappen in ieder geval ennuh.. die GTI velgen doen haar goed!
Die velgen zijn idd een aanwinst…. en Tinus…. ik deel jouw mening. Maar ik denk dat we Wouter nooit helemaal zullen leren begrijpen. Net als met vrouwen…. ondoorgrondbaar!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Hehe, lol
Ik had kunnen doorzoeken, maar ik heb voor deze gekozen. Je bent nu eenmaal nooit klaar met een BX hè...
Ik denk dat het redelijk saai wordt wanneer een BX helemaal geen kuren vertoont.
Ik ben nu in Luzern. Zondag kan ik gelukkig weer in de TZI rijden, want die staat nog op het parkeerterrein in Calais. Mis haar wel een beetje.
Enneh, doe maar geen moeite om mij te begrijpen, het lukt mij ook niet namelijk…
:12
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX