1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Banden en sporing: hulp gevraagd
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 20 juli 2005 09:29 PM

Hallo,

Heb jullie advies even hard nodig…

Ik heb net twee nieuwe (Michelin Energy 195-70-14)voorbanden laten monteren. Maar nu merkte ik bij het terug naar huis rijden dat de auto redelijk extreem naar links trekt. Het stuur kan je geen seconde meer los laten want anders zit je op de verkeerde weghelft.Toen we de auto brachten was er niets van dat alles aan de hand. De auto hoefde nauwelijks te worden gecorrigeerd op de snelweg, i.a.w. de auto ging strak rechtdoor.

Er gingen gelijk allemaal (nare)alarmbellen rinkelen in mijn hoofd met verhalen over verkeerd opgekrikte CX’en.
Gelijk bij thuiskomst de garage opgebeld die meent dat er met het wisselen niets vreemds is gebeurd en dat het “normaal” is dat bij nieuwe banden de sporing moet worden gesteld.Lijkt me een heel vreemd verhaal!
Maar omdat ik weet dat de CX een verhaal apart is op gebied van sporing etc en ik er nog niet het fijne van weet wil ik graag jullie mening voordat ik morgen boos naar de garage ga…

Alvast veel dank voor jullie input
gr

eng bo

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 20 juli 2005 11:11 PM
  [ # 1 ]

Dit is zeker niet normaal. Het zou kunnen dat ze hem verkeerd hebben opgekrikt

MAAR ook zou het kunnen dat je vorige banden zo slecht waren dat men de middenstand van de diravi steeds een beetje heeft bijgesteld om hem rechtdoor te laten rijden. (Ga er gezien bouwjaar vanuit dat je Diravi hebt.) Niet rechtdoor rijden bij een cx kan aan ontzettend veel dingen liggen. Normaal ga je pas laatste aan de middenstand prutsen, als je zeker weet dat de rest oke is. Vaak doet men dit als eerste.

Als dit is dan zul je ook bij stilstaande auto een uitgeslagen stuur en uitgeslagen wielen hebben. Een kleine (moeilijk) zichtbare uitslag kan al vrij grote gevolgen hebben.

Zijn de banden er door je reguliere garage opgelegd?

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 20 juli 2005 11:37 PM
  [ # 2 ]

Hallo,

Dank voor je vlotte antwoord.
Eerst maar je vragen beantwoorden. Ja de auto heeft Diravi (alle Athena’s hebben Diravi), en ja de banden waren schandalig slecht, maar de voortrein heeft geen speling. Vorige week is er zelfs nog een fusee vervangen door de garage (vd Laan) ivm de apk. De banden zijn door een bekende bandenfirma (Ballering, hier in Amsterdam) er op gezet. De garage heeft veel ID/S garage ‘s als klant. Dus je zou denken dat ze een band om een cx moeten kunnen leggen…

Het is gewoon zo raar dat je een auto brengt die heel erg goed rechtuit stuurt (geen verloop op 2km snelweg) en er een terugkrijgt die je constant moet tegensturen. Als ik nu rechtuit wil moet ik het stuur ongeveer 45 graden naar rechts draaien Sad

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 20 juli 2005 11:39 PM
  [ # 3 ]

Oh ja, waar zou je de auto moeten opkrikken om ‘m kapot (ontspoord) te krijgen?
Kan ik kijken of er een verse afdruk in m’n dinitrol staat…

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 12:11 AM
  [ # 4 ]

De 2 “langsliggers” van voren naar achteren zijn absoluut geen krikpunt.
Staat het stuur bij stilstand ook scheef ?
Dat een garage veel id/ds’sen als klant heeft wil nog niet zeggen dat deze goed of slecht is. Hoeveelheid is geen maat voor kwaliteit.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 21 juli 2005 12:17 AM
  [ # 5 ]

Deze “bandenboer” staat sowieso goed bekend, is geen prijsvechter of rommelaar. Enne ja weet dat hoeveelheid ds-sen niets zegt over de kwaliteit. Stuur staat bij stationair en motor uit gewoon rechtuit.
En waar mag je de auto wel opkrikken? En moet de auto dan in z’n hoogste stand staan?

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 12:31 AM
  [ # 6 ]


Niet een al te duidelijk plaatje maar je kunt er wel wijs uit denk ik. Auto hoeft niet in de hoogste stand te staan om op te krikken. Dit is makkelijker maar hoeft niet.

Als stuur bij stilstand rechtuit staat lijkt me niet dat de diravi de boosdoener. Zou eens goed gaan zoeken en desnoods een deskundige inschakelen.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 juli 2005 01:13 AM
  [ # 7 ]

kan zo maar zijn dan door hele slechte banden de auto wel goed rijdt, maar bij verse banden opnieuw uit gelijnt moet worden.
Zou hem gewoon uitlijnen, heb ik laatst ook laten doen, was 70 eurie.
Daarna heb ik zelf de midden stand goed gezet. Gaat nu weer mooi recht door.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 21 juli 2005 01:17 AM
  [ # 8 ]

Ok dankjewel!

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 01:20 AM
  [ # 9 ]

Zou hem gewoon uitlijnen, heb ik laatst ook laten doen, was 70 eurie.
Daarna heb ik zelf de midden stand goed gezet. Gaat nu weer mooi recht door.

Dus als ik het goed begrijp is je sporing ed afgesteld met een “scheve” rechtuitstand die je daarna op het gevoel weer recht hebt gezet?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 juli 2005 01:33 AM
  [ # 10 ]

nou niet helemaal, ze zetten het stuur wel recht, in de midden stand en lijnen m dan uit. Alleen dat werkt nooit helemaal. Moet je daarna nog de midden stand goed zetten. Heb al diverse cx gehad, en het altijd zo gedaan, werkt prima, zonder handen recht door Razz

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 01:39 AM
  [ # 11 ]

Als ik het goed begrepen heb moet je de middenstand fixeren tijdens uitlijnen, en dan je instellingen doen. Als deze middenstand dan niet klopt is er iets anders mis. Dit zal bij de meeste cx’en het geval zijn. Want wie gebruikt bv de tools om de achterste draagarm lagers te vervangen en deze weer op de juiste manier te positioneren.

Very Happy Maar weer ff ontopic.
Het kan dus aan veel dingen liggen, en als het je niet uitmaakt is het idd een kwestie van uitlijnen en rechtuitstand afstellen.

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 21 juli 2005 01:28 PM
  [ # 12 ]

ik heb vorige week 2 nieuwe banden gemonteerd voor op m’n cx, voor de wissel trok ie een beetje naar rechts en erna een beetje naar links. Het kan dus inderdaad zo zijn dat de slijtage (onzichtbaar) ongelijk was.  er zijn ook banden die een “voorkeur” hebben voor een kant, ik bedoel hiermee dat je auto gaat trekken naar 1 kant door de constructie van de band. Meestal komt dit voor bij de goedkopere onbekende merken (het kan!! het hoeft niet!!)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juli 2005 03:01 PM
  [ # 13 ]

Eng bo,
Bij mijn SM was het euvel een slechte stuurkogel. Om die speling te corrigeren was de DIRAVI bijgesteld. Toen ik de kogel verving trok de SM naar links.
Wellicht is je fusee de oorzaak van het trekken..

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 21 juli 2005 06:34 PM
  [ # 14 ]

Zojuist terug van het uitlijnen…
Dat was dus erg hard nodig Surprisedops: 0.15 om 0.41, nu keurig 0.21 aan beide kanten. Auto gaat weer keurig rechtuit (ook zonder handen Very Happy ) Voelt weer als een CX!

Dank voor al jullie adviezen

gr

eng bo

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 07:39 PM
  [ # 15 ]

Very Happy
Mooi weer een probleem de wereld uit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook