heb net op audiforum het volgende bericht zitten lezen, is er dan toch nog hoop?
Dieselrijders ‘tanken’ massaal zonnebloemolie
De fors gestegen brandstofprijzen houden de Nederlandse automobilisten in een wurggreep. Veel dieselrijders, die inmiddels aan de pomp voor een litertje diesel 1,05 euro aftikken, hebben echter een passend wapen tegen de hoge prijzen gevonden: zonnebloemolie. Dat kost zo’n 0,59 euro per liter.
‘Ja ik krijg heel veel aanvragen van particulieren. ‘Kunt u mij 1.000 liter leveren zeggen de dan doodleuk door de telefoon’, zegt een leverancier van zonnebloemolie in De Telegraaf. ‘Nu is onze zonnebloemolie eigenlijk best duur, dus ik raad iedereen altijd aan om naar de Aldi te gaan.’
Ook een andere leverancier, die onder meer zonnebloemolie verkoopt aan Albert Heijn en C1000, zegt dat belangstelling voor zonnebloemolie groot is. Maar hij verkoopt geen olie als brandstof aan particulieren. ‘Tenzij wij gegarandeerd krijgen dat wij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld als er iets misgaat in de motor.’
Mobiele friteuse
Rijders op zonnebloemolie lijken echter niet erg bezorgd om motorproblemen. ‘Nadat ik me op internet heel goed had ingelezen, vul ik mijn tank van veertig liter voor dertig liter met olie, de rest met diesel. Daarmee start de motor wat beter, en bovendien wordt plantaardige olie harder bij lagere temperaturen’, zegt Gérard Buhr in De Telegraaf. ‘Sojaolie werkt ook hartstikke goed trouwens. Je moet alleen uitkijken met olijfolie, dat gaat polymeriseren en dan krijg je dus plastic in je tank.’
Ook andere dieselrijders roemen de kwaliteit van zonnebloemolie als alternatieve brandstof. Buhr gebruikt Lidl als ‘tankstation’, waar hij 0,59 cent per literfles betaalt. Hij claimt dat zijn auto net zo zuinig rijdt als op diesel. Schadelijke uitlaatgassen komen er volgens hem, afgezien van een ‘klein beetje CO2’, niet vrij. Wel noemt hij de speciale lucht die zijn nieuwe brandstof verspreidt. ‘Ik noem mijn wagentje de mobiele friteuse. Als je erachter rijdt, ruikt het naar een snackbar die op volle toeren draait.’
Tsja, al eens vaker wat van gehoord… Wat ik ervan weet krijg je wel een enorme vieze vette smurrie in je motorzolang deze niet aangepast is, dus zo goed zal ‘ie nou ook wel niet gezocht en gelezen hebben…
Het zal me benieuwen wat ‘ie daar aan gaat doen…
Wat ik we weet is dat de motorrijtuigenbelasting-boys er niet moelijk over doen, en ik dacht de douane ook niet…
Totaal aantal Berichten: 849
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Heb het nog niet aangedurfd om daadwerkeijk zonnebloemolie in m’n ZX 1.9 D van ‘94 te gooien. Wil graag nog weten waar je op moet letten en wat er kan gebeuren (leidingen; dieselpomp; motor). Iemand tips?
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Hoort dit niet in dit topic thuis?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 849
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Dat zou best eens kunnen - ik ga me wel even in het PPO-topic storten!
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Dan sluit ik deze af
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI