Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zojuist een auto gevonden die dicht komt bij m’n droom: een zwarte type 1 Pallas met full-sized chromen wieldoppen, wegenbelastingvrij EN op LPG. APK is verlopen maar de auto wordt desgewenst met nieuwe APK verkocht.
Verder heeft ie een bruin leren interieur en is het een C-Matic, maar daar valt mee te leven.
Mijn vraag ten eerste: kunnen die motoren goed tegen LPG? Hoe is de configuratie, bovenliggende nokkenas met tuimelaars of direkte bediening? Heeft de motor een distributieketting of -riem? Hoe zit het met de klepzittingen, zijn ze gehard? Zijn er problemen wat betreft de injectie? Welk type is dat trouwens? L-Jetronic? Wat zijn de verdere sterke en zwakke punten van deze motor?
Hoe betrouwbaar is de C-Matic en is deze goed te repareren of is een eventuele ombouw naar een handbak een gezonde investering? Hoeveel procent is het verbruik hoger met een C-Matic tegenover een handbak in de stad / snelweg?
De auto is niet mooi, her en der roest: 3 portieren hebben gaten, wielkast LV heeft een gaatje, wielkast RA is niet fraai. Accubak zal ook wel rot zijn. Ik ken de ellende met de sandwichbodems van de GS, doch ik leer mezelf nu lassen en heb ook zeker geen linkerhanden. Prijs laat ik ff in het midden, heb nog niet eens een proefritje gemaakt.
Wat dat betreft, ik heb nog nooit in een CX gereden. Waar moet ik op letten voor, tijdens en na een proefrit? Ik weet hoe ik bollen moet observeren, maar hoe zit het met de DIRAVI?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
een c-matic rijdt fantastisch !!! gemiddeld op benzine zo’n 1:9 / 10 ik tenminste
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
wow, genoeg vragen! Maar als je genoeg tijd hebt is het wel een mooi project natuurlijk.. Ze kunnen goed rijden op LPG maar van origine zijn de klepzetels niet gehard natuurlijk, dat zou dan bij de inbouw gebeurd moeten zijn. Is af en toe op benzine (met een toevoeging) niet voldoende?
Het blok is erg goed, en de injectie levert zelf weinig problemen op. Er zijn plenty relais die dat wel doen. Wat helpt is goed kijken of de originele bedrading er nog zit; als men daarmee eenmaal is gaan klooien wordt een vaak een moeizaam verhaal.
Ik zelf ken alleen de gti met 5-bak en hoor gemixte verhalen over de c-matic. Het zal ook wel aan je rijstijl liggen, vooral waar het gebruik betreft; het toerental ligt bij de c-matic een stukje hoger als je 120 rijdt, maar veel hoger als dat 160 is..
Hou er rekening mee dat als je roest ziet op zoveel plaatsen er nog veel meer is op plekken die je nog niet had bedacht (onder de voorstoelen ontbreekt ongetwijfeld een heel stuk plaatwerk, en haal ook de rugleunig van de achterbank er eens uit; goeie kans dat je een fors gat vindt richting wielkast. en de dorpels onde de chroomlijsten zijn berucht. Ik heb dus ook zat ervaring met roest. Wel een unieke auto natuurlijk!
Groet en succes
Yke
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: CX 2400 IE 1979 op LPG
Alcyone schreef:Verder heeft ie een bruin leren interieur en is het een C-Matic, maar daar valt mee te leven.
C-matic zou juist mijn voorkeur zijn! Als een CX C-matic bak vrijwel het zelfde werkt als die van een GS, dan zou ik daar zeker voor kiezen en in geen geval ombouwen.
Als het je droom is en je geld genoeg hebt zou ik het gewoon doen. Heb op de site van Theo Kerger gelezen dat CX met een injectiemotor niet zo goed op LPG konden rijden (GTI Turbo helemaal niet), maar ik zou anders maar even op http://www.drtheo.nl kijken (weet niet of het adres juist is, zo niet, shame on me maar gelukkig is er Google ). Hij zo ongeveer the CX-oracle. Veel suc6.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Nou ik kan niet zeggen dat ik veel geld heb, eigenlijk best weinig maar het ding schijnt inclusief nieuwe APK slechts 1500 te kosten. Ik ben redelijk handig en met dat lassen komt ook wel goed.
Een oldtimer op LPG is het altijd waard en zeker een zwarte CX Pallas, toch?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ach ja, wie niet waagt wie niet wint zullen we maar zeggen.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik blijf het maar zeggen, zwart is een prachtige kleur op een CX (trouwens überhaubt) die je toch niet veel ziet.
Roest is het allerbelangrijkste, vooral de basis als subframes, ski’s en kokers. Dat buitenste plaatwerk is inderdaad minder belangrijk.
Ik heb een hele lijst met checks voor roest, verzameld op CX-NL die ik hier kan plaatsen als je interesse hebt.
Over gas dit volgende van, vooral, Aart van der Haagen van CX-NL. Ik heb zelf nl ook een 12400 injectie en dit lijkt zeer interessant:
—————————————————————————————————————————
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe CX Limousine tipte technicus
Steven Rodenhuis van de CX Club mij over gasinjectie. Dit zou zich
probleemloos laten toepassen op de 2400- en 2500-inspuitmotoren. Hij
sprak op basis van een hem toegespeelde ervaring, opgedaan door
mede-clublid Raimond van Duinen, een Haagse Citroën-liefhebber die al
29 jaar CX’en op gas rijdt. Raimond heeft begin mei 2005 zijn vaste
LPG-inbouwspecialist een LPi-systeem laten monteren in zijn CX 25
Prestige Automatic Série 2. Tot grote tevredenheid: de motor loopt
mooier dan op benzine, presteert minstens gelijkwaardig en verbruikt
vrijwel hetzelfde. Van backfire is geen sprake meer, omdat er alleen
nog lucht door de inlaat stroomt. Het gas wordt rechtstreeks in de
cilinders gespoten.
Dit verhaal heeft mij, gezien de schaarste aan Limousines en de
stijging van de dieselolieprijs, aangezet tot het zoeken naar een
goede CX Prestige. Deze bezit ik inmiddels, een ‘87-er Automatic. Ook
ik heb me tot Carbalt gewend. Sinds donderdag 30 juni jl. zit er
eenzelfde LPi-systeem in mijn Prestige als in die van Raimond van
Duinen. Inclusief een tank van 85 liter, effectief af te vullen tot 67
liter. Op mijn verzoek is deze achter de originele kofferbakbekleding
geplaatst, zodat ik nu een keurig beklede Fiat Panda-kofferbak heb.
Tevens heeft Carbalt gehoor gegeven aan mijn verzoek om de vulpijp
achter de stootstrip op het rechter achterscherm te verstoppen. Een
stukje strip van ongeveer 10 centimeter is afgesneden en met wat lijm
verenigd met de kunststof vuldop. Vrijwel onzichtbaar voor de
buitenstaander.
Inmiddels ben ik 500 km rij-ervaring verder en ik kan de ervaringen
van Raimond van Duinen volledig onderschrijven, met dien verstande dat
ik nog niet in de gelegenheid ben geweest het verbruik exact te meten.
Wat me verder is opgevallen: de motor ‘hangt beter aan het gas’ en
lijkt iets meer vermogen te leveren. Hij draait zachter, in de zin van
‘minder rauw’. Overigens start de auto op benzine en schakelt enkele
seconden na het wegrijden automatisch over op gas. Dit gebeurt bijna
onmerkbaar.
Uiteraard betreft het hier een volledig elektronisch systeem, waarbij
eventuele storingen zich gemakkelijk via een laptop laten uitlezen.
Inclusief tank en installatie betaal je er totaal 1.450 euro voor,
exclusief BTW. Ik heb becijferd dat ik dit, met mijn jaarkilometrage
van 35.000, binnen twaalf maanden terugverdiend heb.
Ten slotte nog iets over de smering van de kleppen e.d. Gas is een
schrale brandstof die niet de smerende eigenschap heeft zoals benzine
die kent. Daarom heb ik het product Flash Lube laten aanbrengen. Dit
is een oliedruppelaar die via het inlaatspruitstuk een
teflon-smeermiddeltje in de cilinders brengt. Je moet de druppelaar
één keer in de 5.000 km vullen met 40 cl teflon, dat volgens mij 15
euro per liter kost. Flash Lube zelf kost 69 euro.
Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben. Wat mij betreft is
het een doorbraak in deze tijd van dure brandstoffen, rekening houdend
met het feit dat de injectiemodellen van de CX over het algemeen het
meest geliefd zijn en juist die typen geacht werden niet goed op gas
te kunnen draaien.
Grz - Aarth
—————————————————————————————————————————
Mijn 77’er 2400i doet het prima op ongelood, zelfs op euro95 (maar dat
doe ik liever niet). Zover ik weet zijn er ook geen versies van de 2400
motor die er niet tegen kunnen, de klepzittingen van ze allemaal kunnen
zonder de loodsmering.
Evert-Jan Duindam
—————————————————————————————————————————
Ter informatie: de know-how voor de LPi installatie heeft Carbalt van
Luccio Engineering.
Marcel Snoek van Luccio vertelde me dat hij net een installatie had
ingebouwd in een CX, dat moet dus die van jou zijn geweest.
Overigens ben ook ik van plan een dergelijke installatie in te bouwen
in mijn CX 2400 IE Pallas automaat, over ruim een jaar (belastingvrij…).
Eenzelfde soort installatie zit nu in mijn Triumph 2500 Mk2. Snoek
werkt veel samen met Carbalt, die heeft de “ruwbouw” gedaan (tank
installeren, leiding, vulopening, afmelding RDW). Luccio doet het
fijnmechaniek / electronica.
Loopt perfect. Aan te bevelen.
Overigens gaat het in gasvorm naar het inlaatspruitstuk. Van een echte
injectie (verneveling) in de kop/spruitstuk is dus geen sprake. Bij
mijn installatie zit zoiets als een zgn mono-point injectie. Van de
verdamper gaat een slang naar een verdeelstuk, waar computergestuurd
met een dubbele stappenmotor zes slangetjes gaan naar het
inlaatspruitstuk, vlak voor elke cilinder in de cilinderkop. Er is ook
wel een multi-point injectie mogelijk, met aparte motortjes voor elke
cilinder (werd nu aan gewerkt bij een Range Rover V8) maar dat is weer
een paar honderd euro duurder.
Meer info: Marcel Snoek, 06 - 41250492. http://www.luccio.nl
Voor de goede orde: ben een tevreden klant, geen aandeelhouder oid.
mvg
Dion Fluttert
——————————————————————————————————————————
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Vandaag een proefrit gemaakt met de CX! Fijne auto, zeker weten.
Problemen:
Op benzine loopt ie niet of heel slecht. misschien tank leeg, geen idee. Starten op LPG gaat goed, rijden op LPG gaat goed.
Stationair toerental op LPG is te hoog. Gevolg: ik moest geregeld de motor stilzetten om de bak in z’n 1 of welke versnelling dan ook te krijgen.
Sommige bollen zijn plat. Veercomfort valt me echt tegen, vooral achter. Mijn BX doet het echt beter.
Soms gaat opeens de ruitenwisser 1 slag heen en weer
Ik hoor een pulserende piep, snelheidsafhankelijk… wiellager?
Dorpels matig maar geen afkeur
Voor de APK moet gebeuren:
Koppeling slipt. Volgens de verkopende partij hoeft alleen maar de koppeling bijgevuld te worden. Wie heeft hier ervaring mee?
Remschijven roestig
Remmen moeten doorgespoeld worden
Accubak moet worden gelast
Handremkabel
Massa van dimlicht en stadslicht slecht
een ophangrubber (op de werkbon staat niet welke)
Chassisnummer is amper leesbaar
RA achterlicht reflector is dof
Onder de huidige omstandigheden vind ik die C-Matic totaal niets. Als ik haar neem, zijn er dan mensen die interesse hebben in een C-Matic versnellingsbak in ruil voor een goede vijfbak?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Vandaag een proefrit gemaakt met de CX! Fijne auto, zeker weten.
Problemen:
Sommige bollen zijn plat. Veercomfort valt me echt tegen, vooral achter. Mijn BX doet het echt beter.
Oei. Een CX hoort qua veercomfort echt superieur te zijn boven de BX. Een BX is een heerlijke hydropneumaat maar een CX is echt veel beter qua veren.
Alcyone schreef:
Voor de APK moet gebeuren:
Koppeling slipt. Volgens de verkopende partij hoeft alleen maar de koppeling bijgevuld te worden. Wie heeft hier ervaring mee?
C-matic slipt altijd wat. Dit is de koppelomvormer. Het gevoel is een beetje als bij een automaat. Je moet er van houden. Weet je hoe een C-matic hoort te rijden?
Over een prijsidee zal ik maar niks zeggen, daar weet ik weinig van bij de CX.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:Alcyone schreef:Vandaag een proefrit gemaakt met de CX! Fijne auto, zeker weten.
Problemen:
Sommige bollen zijn plat. Veercomfort valt me echt tegen, vooral achter. Mijn BX doet het echt beter.
Oei. Een CX hoort qua veercomfort echt superieur te zijn boven de BX. Een BX is een heerlijke hydropneumaat maar een CX is echt veel beter qua veren.
Alcyone schreef:
Voor de APK moet gebeuren:
Koppeling slipt. Volgens de verkopende partij hoeft alleen maar de koppeling bijgevuld te worden. Wie heeft hier ervaring mee?C-matic slipt altijd wat. Dit is de koppelomvormer. Het gevoel is een beetje als bij een automaat. Je moet er van houden. Weet je hoe een C-matic hoort te rijden?
Ik weet hoe een automaat hoort te rijden en ik weet dat enige slip geen probleem is. Wat ik minder leuk vind is dat de acceleratie vergelijkbaar is met een BX 14. Aangezien op de werkbon vermeld staat dat de koppeling slipt, zal ik het even aan de technische commissie van de CX club overlaten.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Neem gewoon iemand mee de CX, en vooral de C-matic kent. Ik heb het met mijn CX ook gedaan, dan weet je meten waar je aantoe bent.
Veerkarakter is echt superieur tov de BX. Ik had hiervoor een BX break met comfortbollen, dus ik kan het weten
Maar zoals je weet is platte vering een kwestie van bollen. Mijn CX veerde bij de proefrit ook waardeloos, maar na 3 nieuwe bollen en 3 gevulde veert hij geweldig!
Dus verder:
Koppeling slipt. Volgens de verkopende partij hoeft alleen maar de koppeling bijgevuld te worden. Wie heeft hier ervaring mee?
- Geen ervaring mee.
Remschijven roestig
- Is makkelijk te verhelpen
Remmen moeten doorgespoeld worden
- Is makkelijk te verhelpen
Accubak moet worden gelast
- Is makkelijk te verhelpen, komt vaker voor.
Handremkabel
- Is makkelijk te verhelpen
Massa van dimlicht en stadslicht slecht
- Is makkelijk te verhelpen
een ophangrubber (op de werkbon staat niet welke)
Kan prijzig zijn. Ik betaal bij de dealer voor een draagarmlagerblok van de onderste draagarm linksvoor 248 euri (= orginele Citroënprijs uit boek)
Chassisnummer is amper leesbaar
- schoonmaken??
RA achterlicht reflector is dof
- Is makkelijk te verhelpen
Succes met de overdenkingen!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dank je Ernst
De enige die ik ken die de C-Matic kent, is Beau Wouda en dat is gelijk ook degene die ‘m zaterdag vult en de tussenpersoon voor de verkopende partij.
Ik heb mijn twijfels over die C-Matic’s, niet voor niets zijn ze gedropt in 1980 om plaats te maken voor de volautomaat. Ik zou liever een volautomaat hebben, of een handbak. Total Fluid-T is bijna niet meer leverbaar.
En dat is precies waar ik naar ga zoeken als ik haar heb, een complete vijfbak met stangen en pedalen. Als iemand nog een C-Matic wil, we kunnen ruilen.
Dat ophangrubber… tja dat vind ik ff minder maar desnoods klus ik zelf iets in elkaar (als dat kan)
De rest van de dingetjes zijn inderdaad makkelijk te verhelpen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb inmiddels uit verschillende bronnen vernomen dar in een C-matic i.p.v. Total Fluid-T minerale automatenbakolie gebruikt kan worden. Ik heb dit inmiddels van Kroon in de garage staan om in mijn bak te gooien. Wie weet hier meer over?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Foto!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
leuk hoor
en wat zijn je eerste rijervaringen?