Nou dan,
Dit weekend de hele zaterdag besteed aan het rechttrekken van m’n auto. (zie topic “overstekend wild”) Een kleine impressie van wat er allemaal moest gebeuren:
Voorbalk (bumperbevestiging) rechtbuigen
Zijscherm vervangen
Rechterportier uitdeuken
Ophanging koplamp en knipperlicht rechtbuigen
Bumper vervangen
Begonnen met het verwijderen van het oude spatscherm, bumper en de rubber spatlappen rechts. Daarna met een bezempje alle gruzelementen die nog binnen lagen verwijderd. Veel van de restjes koplamp had ik van de week al opgeruimd, maar er lag nog aardig wat. De voorbalk is van taai staal, en van binnenuit meppen lukt bijna niet, er is geen ruimte. Eerst even het voorraadvat losgemaakt en bovenop het blok gelegd om wat meer ruimte te hebben.
Aangezien veel plaatdelen nog met elkaar verbonden zitten, trekt alles vanzelf recht als je een onderdeel uitdeukt. Vooral de bovenste lijst (waar de motorkap op ligt) was behoorlijk wat naar beneden verplaatst: 5 cm. Het laatste gat waarop het spatscherm vastzit paste dus ook niet meer zo goed
met een krik in de opening voor de koplamp kon deze balk mooi omhoog geduwd worden. Veel van wat daar aan vastzet werd zo alweer in model getrokken. Vervolgens de krik tegen de motorsteun om de complete koplamp ophanging naar buiten te duwen. Het dunnere plaatwerk waar het knipperlicht aanhangt is relatief eenvoudig recht te trekken. Om de koplamp goed af te stellen moet ik s’avonds in het donker maar even bij een muur gaan staan, en met de bevestigingspennen spelen.
De deur is door mijn sleutelmaatje (en belanghebbende: we moeten ermee op vakantie over 3 weken) vakkundig uitgedeukt met een gootsteen ontstopper. Daar had ik nou nooit aan gedacht! Om de kleinste deukjes die er nog zitten er uit te halen zal ik nog even de bekleding loshalen en er van binnenuit met een rubber hamer tegenaan tikken.
De bumper heb ik nog niet terug geplaatst: eerst wil ik nog even met een spuitbusje verf over de blanke plekken op de bumperbalk. Het zou jammer zijn als die gaat roesten. Helaas waren de bouwmarkten al dicht toen ik daar zaterdag aan dacht. Foto’s van het werk heb ik niet gemaakt, daar was weinig tijd voor. Ik zal er een paar van het eindresultaat maken en die hier neerzetten.
Pieter
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Succes met je klus..enne…FOTO’S !!
Rien
Ik ben ook eens aanwezig geweest bij een uitdeukactie van een witte 19 TGD Break die op een andere auto was gebotst. Die hele voorbalk was krom, scheur in de motorkap (beter dan andersom!), bumper kapot…
De balk was een kwestie van touw eromheen, touw aan een paaltje binden, in z’n achteruit en gas erop. Na twee gebroken touwen was de boel weer ongeveer recht en was zelfs het paaltje nog blijven staan.
Vanaf die tijd had ie wel een lange motorkap trouwens…