Vanuit een Internetcafe in Manila zeg ik al zwetend:
Hallo daar!
Na dik 2 weken rondgereisd te hebben op de Filipijnen,slijt ik de laatste dagen van mijn vakantie op in Manila. Vooral vanwege het geweldige nachtleven in deze stad,met veel live muziek op Roxas blvd en de vele bars. Dik 2 weken niet op het Forum geweest en 5455 nieuwe berichten. Eenmaal terug in Nederland heb ik weer 3 weken nodig om bij te lezen.
Ik heb veel gezien afgelopen weken. O.a. regenwoud,palmstranden,chocolade bergen,blauwe zee,dolfijnen,chaotische steden,rijstvelden,tergende armoede en beschamende rijkdom… eigenlijk te veel om op te noemen. En toch… 3 weken hier is ronduit te weinig om alles te kunnen zien. Maar tis wel weer een hele ervaring. Zowiezo is het geven dat ik hier,praktisch aan de andere kant van de wereld naar het vertrouwde scherm van dit Forum kan zitten kijken al redicul. Temeer als je realiseerd dat ik,zodra ik dit cafe uitloop, voor 95% zeker kan zijn dat er een jochie of meisje van amper 10 jaar oud komt vragen om eten of geld. Rare wereld. Ik heb standaard een rugzak bij me met koek,fruit en snoep en zo nu en dan deel ik wat uit. Geld kan je beter niet geven want dat moeten ze vaak weer afstaan aan de “leider” van hun groep. Hartverscheurend om te zien.
Goed.. weer even een wat luchtiger onderwerp en wat meer toegespitst op het onstaan van deze site. Het verkeer hier! Wat een gekkenhuis is dat! Ik ben zelf een redelijk ervaren chauffeur en zeker geen bange. Maar ik laat het uit mijn hoofd om in de steden hier auto te gaan rijden. Een motor of scooter is nog wel te doen,maar auto’s? Now way! Ik heb wat filmpjes gemaakt van het verkeersbeeld van een middelgrote stad. Wellicht kan ik die ergens posten al ik weer in NL ben. Voor wat betreft de voertuigen hier…. Als ze hier iets van een apk zouden invoeren zou de helft van het wagenpark naar de sloop verdwijnen. Je ziet hier overigens overwegend Japans en Koreaans spul rondrijden. Daarnaast zijn grote Amerikaanse SUV’s erg in trek bij rijke Filipino’s. Zo af en toe zie je eens een Mercedes,Audi,BMW of volvo en ik ben 2 keer een oude opel record en 1 keer een oude kadett tegengekomen. Ook een aantal kevertjes gezien trouwens. Ik zie hier ook Kia busjes met Mercedessterren rondrijden. Een hoofdstuk apart zijn de Jeepney’s. Foto’s volgen als ik weer huis ben. Jeepney’s zijn van oorsprong legerjeeps die de amerikanen achterlieten na de 2e wereldoorlog. Creative Filipijnen gingen die dingen verlengen en optisch ” mooier” maken en gebruiken als kruising tussen bus en taxi vervoer. Vandaag de dag zijn die dingen een soort cultuur goed en zijn het op Isuzu of Toyota’s gebaseerde voertuigen met de Jeepney look van weleer. Die dingen lijken regelrecht van de kermis te komen en je komt ze hier overal tegen. Verder heb ik veel in van die kleine (al dan niet half opengewerkte) suzuki busjes gezeten,in tri-cickles (motortaxi met zijspan) en (in de grotere steden) in toyota of nissan taxi’s. Ik ben welgeteld 3 Renaults tegengekomen. Maar nog geen Peugeot of Citroen. Met de kwaliteit van de wegen hier zou een fijne HP geveerde Citroen (de puntjes op de ” e” lukt hier niet) anders helemaal geen overbodige luxe zijn. Sjonge,jonge! Ik had altijd al een hekel gehad aan japanse auto’s,vooral vanwege het feit dat ik de eerste jappaner nog moet tegenkomen waar ik met mijn 1.94 meter fatsoenlijk in pas. Maar nu….. aargh ik haat ze . wat een stugge,klote vering… De vullingen die er door mijn tandarts zo zorgvuldig ingebracht zijn heb ik meermaals in mijn handen gehad na een ritje in een suzuki of wat dan ook. Tis ntuurlijk maar een kwestie van niks,maar toch..ik mis mijn BX! En ik ben blij als ik straks op schiphol land en een vriend van me komt me ophalen in zijn 1974’er GS break! Mijn BX heb ik afgelopen weken uitgeleend aan een autoloze vriend en hij is ermee op vakatie geweest. Hij heeft me gsms’t dat ie er nu over denkt om ook een BX te gaan kopen want hij is uiterst tevreden over de mijne.
Ik ga nog even een paar dagen vakantie vieren. Als alles goed gaat ben ik zondag weer in Nijmegen. Een van de dingen die ik zondag zeker ga doen is een uitgebreide rit maken in mijn BX en ik ga de meest hobbelige wegen uitzoeken. Nog Nijmegenaren hier met goede suggestie’s?
Groetjes vanuit Manila.
Tinus.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Mooi reisverslag, Tinus.
Eigenlijk…..als je er goed over nadenkt, zou er in dat soort landen opnieuw een BX moeten worden gemaakt.
Zoals ze in Iran de Xantia nog hebben gemaakt (of nog maken ?) zouden eigenlijk de mallen van de BX incl het HP-verings systeem, met een wat modernere motor opnieuw geproduceert moeten worden.
Wij zijn hier in Europa veel te veel verwend met de gladde wegen.
Daar kwam ik wel achter in 1977 (toen je alleen nog de GSA en CX had) in de Dominicaanse republiek waar ik toen een paar weken bij een neef logeerde, die daar Ir. bij de Shell was.
Ikzelf had toen een Renault 16 TS, die ook veel beter veerde (en zat) dan alle andere Niet-franse auto’s.
Na dat jaar ben ik nooit meer in een land zover weg geweest, alleen nog in Europesche landen.
De armoede daar was ook zeer schrijnend om te zien….jongetjes van 7 a 9 jaar die bij elk stoplicht je ramen gaan wassen, als je door een grote stad liep (in mijn geval Santo Domingo) veel bedelende kinderen.
De riante huizen van de rijken waar enorme hekken omheen stonden en continue bewaakt werden door particuliere beveiligers.
Nee….wat dat betreft hebben we het hier nog zo slecht niet.
Bram schreef:Mooi reisverslag, Tinus.
Eigenlijk…..als je er goed over nadenkt, zou er in dat soort landen opnieuw een BX moeten worden gemaakt.
Zoals ze in Iran de Xantia nog hebben gemaakt (of nog maken ?) zouden eigenlijk de mallen van de BX incl het HP-verings systeem, met een wat modernere motor opnieuw geproduceert moeten worden.Wij zijn hier in Europa veel te veel verwend met de gladde wegen.
Daar kwam ik wel achter in 1977 (toen je alleen nog de GSA en CX had) in de Dominicaanse republiek waar ik toen een paar weken bij een neef logeerde, die daar Ir. bij de Shell was.
Ikzelf had toen een Renault 16 TS, die ook veel beter veerde (en zat) dan alle andere Niet-franse auto’s.Na dat jaar ben ik nooit meer in een land zover weg geweest, alleen nog in Europesche landen.
De armoede daar was ook zeer schrijnend om te zien….jongetjes van 7 a 9 jaar die bij elk stoplicht je ramen gaan wassen, als je door een grote stad liep (in mijn geval Santo Domingo) veel bedelende kinderen.
De riante huizen van de rijken waar enorme hekken omheen stonden en continue bewaakt werden door particuliere beveiligers.Nee….wat dat betreft hebben we het hier nog zo slecht niet.
Alleen een beetje jammer dat het verschil tussen rijk en arm in dit land dankzij onze fijne regering ook steeds groter wordt
Maar je hebt gelijk, zo slecht hebben we het hier inderdaad niet!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bram schreef:Zoals ze in Iran de Xantia nog hebben gemaakt (of nog maken ?)
Hebben ze daar Xantia’s :
Moet wel een paradijs zijn wat onderdelen betreft voor de Xantia rijders, volgende sleutelmeeting maar in Iran :
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Zoals ze in Iran de Xantia nog hebben gemaakt (of nog maken ?)
Hebben ze daar Xantia’s :
Moet wel een paradijs zijn wat onderdelen betreft voor de Xantia rijders, volgende sleutelmeeting maar in Iran :
Misschien hebben ze daar ook wel een Xantiaforum….met een Ayatolla als Webmaster
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Zoals ze in Iran de Xantia nog hebben gemaakt (of nog maken ?)
Hebben ze daar Xantia’s :
Moet wel een paradijs zijn wat onderdelen betreft voor de Xantia rijders, volgende sleutelmeeting maar in Iran :
Yep. Google maar eens op Saipa.
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996