Ik zat even wat te surfen op de bart ebben site.
En vond daar wat aparts:
1989 - 1994 1700 DT A8A 66/90 (pk) XUD7TE
en:
1987 - 1994 1700 DT AJZ EGR 51/71 (pk) XUD7TE
Nu is naar mijn weten de AJZ (71 pk) met lucas pomp
en de A8A (91 pk) met bosch pomp.
Maar op autoweek en alles wat ik verder kon vinden staat nergens
dat het tussen die 2 bijna 20 pk(!!) scheelt.
Klopt dit of is dit niet waar?
Naar mijn idee maakt het niets uit in vermogen.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Klopt, maakt in principe niet uit.
Vermogen wat bij de AJZ genoemd wordt is van de ongeblazen 1905XUD; kwestie van foutje, bedankt.
rb schreef:Klopt, maakt in principe niet uit.
Vermogen wat bij de AJZ genoemd wordt is van de ongeblazen 1905XUD; kwestie van foutje, bedankt.
Als je nou dit draadje even doorleest .
Bosch en Lucas is bij de BX op alle diesels willekeurig door elkaar heen geleverd.
Om het nog leuker te maken. Op mijn XM blok zit (uhh zat) een EGR systeem van Lucas in combinatie met een Bosch pomp!
De essentie van de vraag is: maakt een pomp uit qua vermogen en het antwoord is bij mijn weten nee. Nou heb ik even dat draadje doorgescand en eigenlijk snap ik niet waar jij naar verwijst. Ik lees alweer niet dat de beide pompen in vergelijking ineens 20pk verschil hebben. Rest alleen verbazing over jouw verwijzing / terechtwijzing.
:
rb schreef:
Een 1800TD + tussenkoeler heeft onafhankelijk van de gemonteerde brandstofpomp 90pk.De 51kw opgave is die van de 1905XUD.
Er wordt iets gesuggereerd door de vraagsteller alsof een turbod altijd een lucas heeft en een niet-turbo een bosch. DAT is niet zo. Daarom heb ik die link geplaatst want uit dat andere draadje (dat sowieso wel nuttig kan zijn om na te slaan voor plaatjes van lucassen en boschen) blijkt dat de verschillende merken turbo’s en pompen gewoon overal willekeuirg opgeschroefd zijn. Telkens terugkerend onderwerp trouwens.
De EGR versie die hier staat met 51 kw van 87 tot 94 is niet in NL geleverd. Waarschijnlijk wel in Zwitserland en/of Duitsland en/of Scandinavie. Dat zal echter geen XUD7 variant zijn want die heeft ten eerste minder vermogen (dat is de ongeblazen 1769 cc) en is alleen in enkele zuidelijke landen geleverd. Het “zou” een Xantia 19 SD blok kunnen zijn ware het niet dat je het dan over een XUD9T hebt (zonder E). Foutje dus op deze site het moet zijn: XUD9 (motorcode D9B), dat is de enige ongeblazen diesel di in NL is geleverd in de BX.
Zie het trouwens niet als een terechtwijzing maar extra aanvulling.
mpostma schreef:rb schreef:
Een 1800TD + tussenkoeler heeft onafhankelijk van de gemonteerde brandstofpomp 90pk.De 51kw opgave is die van de 1905XUD.
Er wordt iets gesuggereerd door de vraagsteller alsof een turbod altijd een lucas heeft en een niet-turbo een bosch. DAT is niet zo.
Dat suggereert de persoon ook niet. Hij vraagt of op een TurboD een andere pomp 20pk vermogensverschil kan genereren. Daar is een antwoord op: Nee.
Ebben heeft gewoon een fout gemaakt in zijn gegevens.
mpostma schreef:
Daarom heb ik die link geplaatst want uit dat andere draadje (dat sowieso wel nuttig kan zijn om na te slaan voor plaatjes van lucassen en boschen) blijkt dat de verschillende merken turbo’s en pompen gewoon overal willekeuirg opgeschroefd zijn. Telkens terugkerend onderwerp trouwens.
Dat klopt.
mpostma schreef:
De EGR versie die hier staat met 51 kw van 87 tot 94 is niet in NL geleverd. Waarschijnlijk wel in Zwitserland en/of Duitsland en/of Scandinavie. Dat zal echter geen XUD7 variant zijn want die heeft ten eerste minder vermogen (dat is de ongeblazen 1769 cc) en is alleen in enkele zuidelijke landen geleverd. Het “zou” een Xantia 19 SD blok kunnen zijn ware het niet dat je het dan over een XUD9T hebt (zonder E). Foutje dus op deze site het moet zijn: XUD9 (motorcode D9B), dat is de enige ongeblazen diesel di in NL is geleverd in de BX.
Goed : gaan we even op in
1987 - 1994 1700 DT AJZ EGR 51/71 (pk) XUD7TE
1987 - 1994 en 51kw/71pk slaan duidelijk op de D9B zoals geleverd vanaf 08-1987. De 1769TD bestond niet in 1987.
1700DT AJZ EGR XUD7TE slaat duidelijk op de turbodiesel die ook onder A8A naam leverbaar was. Zo b.v. ook hier
mpostma schreef:
Zie het trouwens niet als een terechtwijzing maar extra aanvulling.
Ok duidelijk. Interpretatieverschil van vraagstelling.
mpostma schreef:
Er wordt iets gesuggereerd door de vraagsteller alsof een turbod altijd een lucas heeft en een niet-turbo een bosch. DAT is niet zo.
rb schreef:Dat suggereert de persoon ook niet.
dappieman schreef:
Nu is naar mijn weten de AJZ (71 pk) met lucas pomp
en de A8A (91 pk) met bosch pomp.
Wat wordt hier niet gesuggereerd? Ik haalde alleen in mijn quote weer de pompmerken door elkaar (dat krijg je ervan).. Maar ik zie hier wel degelijk een verband gelegd worden tussen een bloktype en een merk pomp.
rb schreef:
Ok duidelijk. Interpretatieverschil van vraagstelling.
Laten we het hier maar bij houden, we zijn het er allebei wel over eens dat de site van Bart Ebben fout is op dit punt.
Wat een ophef.
Ik meende inderdaad dat de A8A altijd met bosch was.
En de AJZ met lucas pomp.
Dat is dus niet zo.
De echt vraag was of er tussen die 2 verschillende blokken ook vermogen verschil zat.
Omdat dat dus op de bartebben site stond.
En dat is dus niet zo.
omdat het vermogen van een normale 1900 diesel is weergegeven.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Wat een ophef.
Ik meende inderdaad dat de A8A altijd met bosch was.
En de AJZ met lucas pomp.Dat is dus niet zo.
De echt vraag was of er tussen die 2 verschillende blokken ook vermogen verschil zat.
Omdat dat dus op de bartebben site stond.En dat is dus niet zo.
omdat het vermogen van een normale 1900 diesel is weergegeven.
AJZ blok ken ik trouwens niet.
In de BX diesels in NL vind je een D9B blok (ongeblazen) of een A8A blok. Dat zijn de citroen motorcodes. De PSA motorcodes zijn in de trant van XUD9TE, XUD7 etc..
Verder vind ik je formulering nogal onduidelijk. Nu ook weer. Je kan het op allerlei verschillende manieren lezen, wat dus ook prompt gebeurt omdat iedereen het op zijn manier interpreteert. Terwijl ik het idee heb dat we het over de conclusies wel eens zijn.
Je hebt het over 2 verschilllende blokken.. Bedoel je nu turbodiesel of ongeblazen diesel OF AJZ/A8A.. nou, als je met AJZ ongeblazen bedoelt.. daar zit wel degelijk vermogensverschil tussen!!
Een A8A kan een lucas pomp OF een bosch pomp hebben, maar het blijft hetzelfde blok.
Een D9B blok kan een lucas pomp of een bosch pomp hebben, maar het blijft hetzeflde blok.
Een AJZ blok (whatever it may be) heeft 71 pk en zal dus wel een D9B blok zijn!! En heeft 20 pk minder.. hoezo geen verschil..
Ik zag bij bart ebben en op nog een andere site dat de AJZ wel een geblazen diesel is.
BX 17 D 1,8 44 kW 161A 07.85 - CIT 148
BX 17 D Turbo 1,8 66 kW A8A 03.88 - CIT 204
BX 17 D Turbo 1,8 66 kW AJZ 02.88 - CIT 326
BX 19 D 1,9 47 kW 162 09.83 - 12.87 CIT 17
BX 19 D 1,9 47 kW DJZ 01.89 - CIT 211
BX 19 D 1,9 51 kW D9B 03.87 - CIT 186
Op deze site staat hij ook met 66kW dus dan staat dat gewoon fout
op bart ebben.
Is dat ook weer uit de wereld.
mpostma schreef:dappieman schreef:Wat een ophef.
Ik meende inderdaad dat de A8A altijd met bosch was.
En de AJZ met lucas pomp.Dat is dus niet zo.
De echt vraag was of er tussen die 2 verschillende blokken ook vermogen verschil zat.
Omdat dat dus op de bartebben site stond.En dat is dus niet zo.
omdat het vermogen van een normale 1900 diesel is weergegeven.AJZ blok ken ik trouwens niet.
In de BX diesels in NL vind je een D9B blok (ongeblazen) of een A8A blok. Dat zijn de citroen motorcodes. De PSA motorcodes zijn in de trant van XUD9TE, XUD7 etc..Verder vind ik je formulering nogal onduidelijk. Nu ook weer. Je kan het op allerlei verschillende manieren lezen, wat dus ook prompt gebeurt omdat iedereen het op zijn manier interpreteert. Terwijl ik het idee heb dat we het over de conclusies wel eens zijn.
Je hebt het over 2 verschilllende blokken.. Bedoel je nu turbodiesel of ongeblazen diesel OF AJZ/A8A.. nou, als je met AJZ ongeblazen bedoelt.. daar zit wel degelijk vermogensverschil tussen!!
Een A8A kan een lucas pomp OF een bosch pomp hebben, maar het blijft hetzelfde blok.
Een D9B blok kan een lucas pomp of een bosch pomp hebben, maar het blijft hetzeflde blok.
Een AJZ blok (whatever it may be) heeft 71 pk en zal dus wel een D9B blok zijn!! En heeft 20 pk minder.. hoezo geen verschil..
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Marten: Als je googled op de PSA AJZ komt dat altijd i.c.m. de 66kW 1769TD uit. Zal dus een ander type met EGR zijn?
mpostma schreef:Om het nog leuker te maken. Op mijn XM blok zit (uhh zat) een EGR systeem van Lucas in combinatie met een Bosch pomp!
Kun je een EGR eraf slopen als deze erop zit?
Dat is toch die grote pot aan het uitlaatspruitstuk?
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Om het nog leuker te maken. Op mijn XM blok zit (uhh zat) een EGR systeem van Lucas in combinatie met een Bosch pomp!
Kun je een EGR eraf slopen als deze erop zit?
Dat is toch die grote pot aan het uitlaatspruitstuk?
Volgens mij (en heeft Marten me dat al eens verteld) kun je dat niet zomaar doen…..want dan schijn je problemen te krijgen met de roetmeting ??
Die ene ZX 1.9D van mij had een EGR..(plus ooit een 89’er BX RD-break die uit Zwitserland was ingevoerd)...wel weet ik dat die ZX 65 pk had en geen 71 !
Heb jij er dan ook een EGR op zitten dan…op die Xantia ?
Enne…..die technische details over de Lucas of Boschpompen, daar durf ik me niet tussen te mengen maar wat ik WEL weet is, dat die 2 Tzd-turbo’s die ik heb gehad met een Lucaspomp (ook al zouden ze qua PK’s exact gelijk zijn) een veel fellere acceleratie hadden dan die met een Boschpomp.
Boven de 120 km p/u echter trok de Boschpomp weer beter door.
V.w.b. de 1.9 D’s (zonder turbo) heb ik geen verschil kunnen merken.
Bram schreef:Volgens mij (en heeft Marten me dat al eens verteld) kun je dat niet zomaar doen…..want dan schijn je problemen te krijgen met de roetmeting ??
EGR (Exhaust Gas Recirculation) is een feedback van uitlaatgassen naar de inlaat. Deze feedback wordt door de EGR klep (aangestuurd door een EGR ECU) meer of minder opengestuurd. Het systeem heeft geen invloed op je trekkracht of max. vermogen om maar even een fabeltje uit de lucht te helpen. Het is alleen actief in deellast, dus wanneer geen max. belasting wordt gevraagd. Geef je zoveel gas dat ie volle belasting heeft dan wordt de EGR klept dichtgezet.Het terugleiden van uitlaatgassen naar de inlaat zorgt voor een forse NOx reductiie. Best handig, want NOx uitstoot van een diesel is best fors.
EGR klep kan standaard dicht staan of standaard open. Als ie standaard dicht staat (zoals bij mijn motor) dan is de EGR default niet actief en kun je het systeem rustig weghalen. De EGR klep zit er bij nog gewoon op maar is niet meer actief. Als de EGR klep standaard open staat dan kun je het niet zomaar weghalen, want dan krijg je max. uitlaatgas
recirculatie en dat gaat je zeker merken bij volle belasting.
Ik zou die EGR er gewoon lekker op laten zitten als het goed werkt. Het spaart NOx reductie terwijl je er geen last van hebt. Het is een passief systeem dat niet ingrijpt in je brandstofdosering, dus je wint absoluut geen vermogen door hem uit te schakelen.
Bram schreef:
Enne…..die technische details over de Lucas of Boschpompen, daar durf ik me niet tussen te mengen maar wat ik WEL weet is, dat die 2 Tzd-turbo’s die ik heb gehad met een Lucaspomp (ook al zouden ze qua PK’s exact gelijk zijn) een veel fellere acceleratie hadden dan die met een Boschpomp.
Een lucas pomp is soms wat gevoeliger op doseren en moet je meer met je tenen rijden. Een Bosch pomp moet je “stampen”, die zijn wat ongevoeliger. Overigens is dat gevoel bij ongeblazen diesels duidelijker dan bij turbodiesels. Bij turbodiesels zit het zit echt in de marge hoor, de turbo heeft een veel groter effect.
Bram schreef:
Boven de 120 km p/u echter trok de Boschpomp weer beter door.
V.w.b. de 1.9 D’s (zonder turbo) heb ik geen verschil kunnen merken.
Je haalt nu de brandstpofpomp en de turbo door de war.
2 soorten turbo. De KKK is een kleine turbo die snel opspint en dus met lage toeren een goeie respons geeft. De Garret is wat groter en reageert wat logger, met meer turbogat. Als de Garret eenmaal op druk is, dan sleurt ie ook als een gek. Wat jij dus beschrijft is denk ik meer het verschil tussenn de turbo’s en niet tussen de brandstofpompen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb het bovenstaande met stijgende interesse gelezen en ben vervolgens zelf een beetje wezen Googelen. Wat ik in elk geval wel heb ontdekt is dat de AJZ en de A8A in wezen dezelfde 1769 cc turbodiesel-blokken zijn, en dat ze hetzelfde vermogen leveren. Het gaat dus niet om een turbo-loze variant van de 1769 diesel, die overigens in het buitenland wel is geleverd in de BX. Maar verder komt er niet veel info bovendrijven.
Het kan volgens mij niet de turbodiesel zijn die een tijdje in de Peugeot 205 turbo D heeft gezeten, want die levert bij gebrek aan een intercooler minder vermogen, toch? Ik kan er ook niets van terugvinden in de Haynes manual die op de bestanden server van dit forum staat.
Het AJZ blok zou ook al vanaf 1988 geleverd zijn, dus het lijkt me ook niet een speciale milieuvriendelijke versie te zijn. Blijft dus een beetje een raadsel, dat AJZ-blok…..
EDIT: nog wat gevonden op !!! Helaas wordt het er niet veel duidelijker op. De PSA code voor de A8A is XUD7T/TE, en voor de AJZ is het XUD7TE/Y, alhoewel een stukje daarboven in de lijst weer gewoon XUD7T staat. Nog steeds niet veel duidelijker dus wat nu het verschil is tussen de A8A en de AJZ…..
winnetou schreef:
EDIT: nog wat gevonden op !!! Helaas wordt het er niet veel duidelijker op. De PSA code voor de A8A is XUD7T/TE, en voor de AJZ is het XUD7TE/Y, alhoewel een stukje daarboven in de lijst weer gewoon XUD7T staat. Nog steeds niet veel duidelijker dus wat nu het verschil is tussen de A8A en de AJZ…..
OK. Dan staat op de site van Bart Ebben het verkeerde vermogen gespecificeerd. Het kan zijn dat de toevoeging van EGR een AJZ code oplevert. Verklaart wel waarom we het in NL niet kennen. En Adam (Bart Ebben) weet wel waar hij de mosterd (slopers) haalt. Vermoedelijk werd dus in bepaalde landen de turbodiesel als AJZ geleverd, mogelijk in Duitsland, Zwiterland en Scandinavie.
Bij de XM levert een EGR ook een iets andere blokcode op. Emissie veranderingen maken een blok administratief natuurlijk iets anders.
Gr,
Marten