2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
De zagende motor…
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 september 2005 08:45 PM
  [ # 16 ]

Aha,
De injectie krijgt GEEN signaal las je een versnelling in schakelt.
Stationair loopt je motor op een apart injectie circuit die niet ‘geregeld’ wordt. er wordt altijd evenveel benzine ingespoten. Als je motor koud is wordt er meer lucht toegelaten (auxiliairy valve) en meer benzine door de temp sensor.
Als dus je toerental daalt door inschakelen van een versnelling veranderd je mengsel….
Dus als het optreedt moet je testen of de extra luchtklep al dicht is… en hoe warm je motor al is…
Cool  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 19 september 2005 09:32 PM
  [ # 17 ]

Hoi Joris,

Dus ik denk wat ik nu een lek boven heb. Lijkt me een goed idee als ik eens even kritisch alle stekkerverbindingen langsloop, om eens te zien of er niet weer ergens iets los is gaan zitten….
Zou me met al die reparaties van de afgelopen tijd ook niet echt verbazen, of, andere optie, de hulpklep is toch kaduuk….
Zal nog even door de oude posts gaan aan het eind van de week, om eens te zien hoe ik dat te weten kan komen.
Op deze manier komt er weer wat schot in de zaak Razz

Bedankt!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 19 september 2005 11:55 PM
  [ # 18 ]

Misschien helpt het als je een lange snelwegrit maakt, gewoon eens ven een uurtje 120-130. Brandt ie lekker schoon, als die van mij (ds23ie) veel korte ritjes heeft gemaakt, loopt ie niet meer lekker stationair en wil ie wel eens inhouden als ie warm is en bij lage toerentallen. Effe blaze en het is weer over, waarschijnlijk vervuiling in de verbrandingsruimten.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 september 2005 12:39 PM
  [ # 19 ]
Ds23man schreef:

Misschien helpt het als je een lange snelwegrit maakt, gewoon eens ven een uurtje 120-130. Brandt ie lekker schoon, als die van mij (ds23ie) veel korte ritjes heeft gemaakt, loopt ie niet meer lekker stationair en wil ie wel eens inhouden als ie warm is en bij lage toerentallen. Effe blaze en het is weer over, waarschijnlijk vervuiling in de verbrandingsruimten.

GRG


CHECK!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 22 september 2005 12:55 AM
  [ # 20 ]

Goed, morgenmaar eens alle stekkerverbindingen nalopen, schoonmaken en invetten met kopervet indien nodig.
Verder stond er vandaag een doos van tante pos op me te wachten, met daarin een andere centrifugaalregelaar Razz
Eerste de stekkertjes, daarna de regelaar lijkt me een goede volgorde. De tip om de zaak op de snelweg eens lekker door te blazen lijkt me een goed idee, zodra de zaak goed llopt zal ik dat zeker doen.
Ik laat het hier wel weten mrogen ofzo..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 04 december 2005 11:10 PM
  [ # 21 ]

En jawel hoor…... de zagende motor deel zoveel…..
Helaas, de normaal betrouwbare Tsjech had er vandaag geen zin meer in, accu overleden…...  Hoe kom je dan bij je Sinterklaasfeestje?
Juist, in stijl, met je DS Laughing
Starten ging in één keer, maar da hydrauliek moest nog even overtuigd worden na 3 weken stilstand. De pomp en regelaar tikten vrolijk maar langdurig, en er kwam een nieuwe tik bij, vanuit de stuurkolom. Ik denk de bediening van de versnellings hendel. Daar zal wel een hydraulisch deel aan vast hangen, en daar kun je de tik duidelijk in horen. Geen psjt deze keer, maar zodra je madammeke in de versnelling zet, komt het zagende deel weer om de hoek. Niet te lang gewacht, met zagende motor (en dus schokkend) garage uit, passagiers erin en karren maar.
Welk een genot, zoevend over ‘s heren wegen. Klein nadeeltje…. we moesten in het donker weer terug, en dat had ik nog niet gedaan met de DS…. En in de verlichting heb ik wel vertrouwen, maar in de lichtopbrengst…....
De terugreis, helaas…... pas na de derde startpoging liep madammeke. Maar wel heel mooi rond in een kalm tempo, net alsof de voelers het nog “warm” hadden, en de rest van de motor al was afgekoeld. Misschien te weinig voorinspuiting? Maakt op zich ook niet zo heel veel uit, maar ik kreeg alweer een visioen van wegenwacht hulp en familie die meewarig het hoofd schudt over het onbenullige zwarte schaap en zijn klassieker…
Tsja, en dan rijden in het donker, een sensatie. Vooral als je het licht uitdraaid bij nadering van een bocht omdat je op zoek bent naar het groot licht…......  Afijn, dat werkt op zich ook wel redelijk voorspelbaar, draaien en naar je toe halen. Verstralers heb ik thuis uitgevonden….
Enige nadeel van de verlichting is dat het niet gekoppeld is aan de hoogteregeling, omdat het rubber onder het spatbord rechstvoor kaduuk is. Dat betekende dus dat ik wel wat zicht had, maar met grootlicht minder dan met dimlicht. opbrensgt van de ene koplamp is minder dan die van de andere, maar daar kan ik mee leven.
Is mij verder nog iets opgevallen? Jazeker…... Het schakelen ging nu vrij lekker, ook de motor reageerde steeds lekkerder. Snelheid tussen de 30 en 80, ivm snelheidbeperkingen en het beperkte zicht. En geizen de dagelijkse controles van de witte muizen hier in de omgeving, toch maar aan de snelheid gehouden.
En het mooiste….... bij thuiskomst, de dame in de 1 voor het opdraaien van de oprit… en even wachten…. en ze reed vanzelf weg, zonder gas erbij, zoals het een hydraulische dame betaamt. Echt gracieus…... en genieten voor de bestuurder…......
Wat ga ik er aan doen?
Niks, alleen hoop ik nu vaker met de Ds op pad te gaan, na deze goede beurt. Nog even de verlichting bekijken en de claxon, maar voor de rest…..  die hydrauliek dat komt ook nog wel goed!

Maar, voor tips houd ik me nog steeds aanbevolen en Cees, de centrifugaalregelaar moet er nog in… Surprisedops:

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
langevelsloo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005

- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Gepost: 04 december 2005 11:29 PM
  [ # 22 ]

Over die extra tik bij het stuur (knappen noemde ik het) heb ik gisteren toevallig een topic gestart.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166978

DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 05 december 2005 08:54 PM
  [ # 23 ]

Nieuwe topic gelezen, en een hoop bekends gezien.
Echter, in mijn geval klapperde het stuurwiel en klonken er harde tikken de laatste keer dat ik startte met het oude stuurhuis.
Gisteren waren de tikken een stuk beschaafder, eerder tikjes, maar goed, een geluid wat er niet in hoort naar mijn idee (anders viel het geluid immers niet op).
Ik ben er wel van overtuigd dat er lucht in het systeem zit, dan wel in blijft komen. Gezien de koppeling tussen injectie gedeelte en half automaat kan ik me heel goed voorstellen dat lucht in het systeem de zaken danig kan ontregelen, ook mbt toerentallen. Wellicht Joris heb jij hier nog een nuttige op of aanmerking over?
Kort en goed, tijd om eens uit te zoekne waar lucht in het systeem kan komen, want ik krijg de indruk dat de dame al vanaf aanschaf geplaagd wordt door een portie lucht in de LHM leidingen….......
Wellicht tijd voor een nieuw topic? Voordat ik dat ga starten (heb er al teveel op mijn naam staan) eerst maar eens het forum doorlopen op ontluchten van de DS.

MVG, en bedankt voor de link!

Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 24 september 2006 06:26 PM
  [ # 24 ]

Zo, even een schopje omhoog Very Happy
Vandaag eens gekeken naar de zagende motor, met het idee om eerst eens even alle stekkerverbindingen mbt injectie waar ik bij kon te bekijken, danwel schoon te maken en opnieuw te verbinden.
Als eerste heb ik de schroef eindelijk gevonden aan de zijkant van het blok om het staionaire toerental aan te passen. Helaas, ik kon er weinig beweging in krijgen. Schroevendraaier net te kort, dus dat wordt zoeken naar een nog langere…. (Om de halfautomaat goed af te stellen zal ik hierbij moeten, vandaar).
DE eenvoudige stekkertjes die goed in het zicht liggen schoongemaakt, er was sprake van enige corrosie, maar niet al te veel. Daarna een groot stekkerblok met een 12 polige stekker losgemaakt. Dat was een goede zaak, hier zat toch meer corrosie op, alleen wel een gepeil om de stekkertjes schoon te krijgen. De mannetjes dat gaat, maar de vrouwtjes vragen om een passende benadering.
Natuurlijk, de hamvraag blijft of met het opschonen van dit stekkerblokje de zagende motor tot het verleden is gaan behoren. Voordat ik eraan begon in elk geval niet, en het vervangen van de centrifugaalregelaar zonder die goed af te stellen heeft de zaak geen goed gedaan.
Symptomen zijn goed starten, maar bij het inschakelen van een versnelling (met ingedrukte remknop) zakt het toerental ver weg, om vervolgens weer te stijgen. Helaas zakt het toerental nu zover dat de motor stevig afslaat. Mocht de motor blijven draaien, dan blijft het lastig om goed achteruit weg te rijden, het laten opkomen van de remknop leverde vandaag schokkend wegrijden op, met dalend toerental, resulterend in afslaan. Als de motor warm is, is het probleem verdwenen zo lijkt het.
Morgen maar eens proberen met echt koude motor om te zien of er verbetering in de zaak is gekomen.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 25 september 2006 05:44 PM
  [ # 25 ]

Peter,
Ik kan je helaas niet helpen met de zagende motor. Ik heb wel een tip voor de stekkertjes. Neem een dremel of dremel look-a-like met een koper schijfborsteltje voor de mannetjes en een koperkwastje voor de vrouwtjesstekkers. Dat kwastje in de stekker steken dremel aan en klaar. Gaat als een speer. Misschien iets voor het tips topic.

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 26 september 2006 02:14 AM
  [ # 26 ]

Hoi Peter,
voor wat betreft slechte contacten: contactspray doet wonderen (spuitbusje bij electronicazaak of bij Conrad halen).
Voor wat betreft zagen: ik vermoed dat jouw centrifugaalregelaar bij een te laag toerental een koppelsignaal afgeeft. Dat heeft als effect dat bij het inleggen van de versnelling (met de voet op de remknop) de motor dreigt te koppelen, daardoor het toerental zakt (je hebt immers je voet op de rem), daardoor de motor ontkoppelt (door de centrifigaalregelaar), daardoor het toerental stijgt (en dan weer van voren af aan).
Enigszins heeft elke halfautomaat dit bij koude motor (door het verhoogde stationaire toerental), maar als alles goed is afgesteld, is daar goed mee te leven. Je zou stap voor stap de gehele afstelling van koppeling/centrifugaalregelaar/stationaire toerentallen/koppelingsregelaar, zoals beschreven in de werkplaatshandleiding, eens moeten uitvoeren. Dan moet het een stuk beter worden!
Succes en groeten,
Jan

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 september 2006 04:02 PM
  [ # 27 ]

Hoi Jan,

Da’s ook de reden dat er een nieuwe centrifugaalregelaar in is gezet.
En inderdaad, nu komt de fijna afstelling van het geheel. Alleen moet daarvoor de motor warm zijn, en alle andere oorzaken worden uitgesloten. Maar goed, in de planning zit wel het afstellen van voren af aan. Omdat ik nu de stelschroef aan de zijkant van het blok heb gevonden (ndoig voor de eerste stap) moet ik alleen nog even een toerenteller ritselen, en dan eens tijd maken.
Bedankt voor het meedenken.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 26 september 2006 05:54 PM
  [ # 28 ]

mijn vader. . .


we hebben een ds uit 72 halfautomaat. deze heeft toch lang stilgestaan.

de motor slaat af als je remt en tot stilstand komt, rood licht aan, alles


als ik em in de vrij zet voor ik stil sta is het ok. het lijkt erop dat ie niet ontkoppelt. moet ik hetzelfde doen? afstellingen bij langslopen en heeft iemand dat hoofdstuk van “de handleiding”?

of kan het ook zijn dat we eerst wat Km moeten maken en kijken of t beter gaat ?

 

groetjes

.komma

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 26 september 2006 09:37 PM
  [ # 29 ]

Niet ontkoppelen…..
Hoe is het gewone schakelgedrag van de dame in kwestie?
Met name bij het opschakelen? Heb je dan ook het idee dat als je de pook beweegt er niks gebeurt, om vervolgens bij het doorschuiven van het pookje in de volgende versnelling de boel met stoten opkomt?
In dat geval zou ik de ontkoppelingscilinder er eens uithalen, en die openmaken. Zou mij niks verbazen als de veer die daar inzit in stukken ligt. Heb ik ook gehad, en sinds ik die vervangen heb gaat het ontkoppelen weer goed. Alleen koppelen zelf moet ik nu nog afstellen.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Jaap de Schipper
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 26 september 2006 09:55 PM
  [ # 30 ]

Dirkman,

Staat dat stuk handleiding wat jij zoekt niet op
  ?

Dit is geen auto ; het is een schip.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook