ok,
het zal wel een domme vraag zijn maar goed, ik meende hem toch te moeten stellen.
waarom verschillende hydraulische standen?
waarom niet gewoon 1 stand, als je je auto start gaat ie omhoog en rijden maar..
wat is het nut van de laagste en de hoogste stand, behalve dat het een leuk pimp-my-ride effect geeft?
:
De laagste stand is handig bij het wisselen van de banden, en het drukloos maken van het systeem. De hoogste stand is ook handig bij het bandenwisselen, en het rijden over zeer zwaar terrein.. (ook handig om hem over grote obstakels te rijden, zonder dat alles over de bodem schuurt)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
GoofBlikscha schreef:De laagste stand is handig bij het wisselen van de banden, en het drukloos maken van het systeem. De hoogste stand is ook handig bij het bandenwisselen, en het rijden over zeer zwaar terrein.. (ook handig om hem over grote obstakels te rijden, zonder dat alles over de bodem schuurt)
De hoogste stand mag je absoluut niet mee rijden! Ik denk dat je de extra tussenstand bedoelt: die is 1-2 cm hoger dan de normale rijhoogte. Daarmee mag je stapvoets rijden. De allerhoogste (en -laagste) stand is voor de garage.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de hoogste stand mocht je officieel stapvoets door karrensporen als een stand lager niet hoog genoeg was.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
sorry bedoelde ik inderdaad.. probeer voor de gein eens een meter te rijden in de hoogste stand…. Dat wil niet eens
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik gebruik de hoogste stand wel eens stiekem om een heel eind af te snijden. Dan kan ik namelijk over zo’n betonblok heen, waar normaal alleen vrachtwagens en bussen enzo overheen kunnen
Als je heel voorzichtig doet, kun je de auto wel 4meter verplaatsen zonder dat deze er last van heeft.
De laagste stand en de hoogste stand is ook nodig voor het controleren van het systeem, drukloos maken en banden wisselen.
Maar uiteraard ook een hoog PIMP-gehalte
ik dacht dat je met de hoogste stand stapvoets mocht rijden, en met die 1á hoogste stand max 30 km/uur ofzo toch :
en idd, met banden wisselen is het ideaal. en met auto poetsen ook wel trouwens, die standen. krijg je niet zo’n zere rug én kan je makkelijk op het dak poetsen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_145.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
janneman schreef:ik dacht dat je met de hoogste stand stapvoets mocht rijden, en met die 1á hoogste stand max 30 km/uur ofzo toch
:
Zou ook wel kunnen. Ik vind 30 km/h eigenlijk stapvoets ...
Ligt er ook aan wat voor hydropneumaat je hebt.
Bij de Xantia is de hoogste stand en de één na hoogste stand qua stand gelijk.
Alleen heb je bij de éénnahoogste nog net een heel klein beetje vering.
Bij de C5, waar alles elektronisch geregeld wordt, kan je
- tot maximaal 10 km/h in de hoogste stand rijden
- tot maximaal 40 km/h in de op één na hoogste stand rijden
De elektronica van de C5 maakt het gewoon onmogelijk om hier van af te wijken.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Nog even als aanvulling hierop:
[list]C5 laagste stand: gaat onmiddellijk omhoog bij wegrijden.
C5 rijstand: zakt automatisch 15mm voor en 11mm achter, boven ~110km/h
bij erg slecht wegdek, gaat hij iets omhoog, tot 70km/h.[/list:u]
algemeen:
1e laagste stand: “garage stand”, alleen te gebruiken om systeem drukloos te maken en eventueel bij wiel verwisselen, caravan eraan hangen, beladen van dakdragers, etc. NIET RIJDEN! auto rust op rubberen stootblokken, dus praktisch geen vering.
2e rijstand: inveerweg en uitveerweg zijn ongeveer gelijk.
3e iets hoger dan normaal: rijden over obstakels, extreem slecht wegdek, karrespoor, beladen, etc. tot ~40km/h (o.a. CX, Xantia, Xm)
Minder invering naar buiten dan naar binnen.
4e hoogste stand: maximale druk, hoogteregelaar blijft open, hier door worden de veerbenen/armen tegen de rubberen stops gedrukt, praktisch geen vering, alleen STAPVOETS rijden. Voor obstakels, bandenwissel, instappen van mensen die slecht ter been zijn, beladen, en heel belangrijk: controle van het LHM niveau (niet voor C5)
Voor normaal gebruik zijn standen 2 &3 zeker nuttig, 1&4 zelden, maar het is wel noodzakelijk dat ze erop zitten.
N.B.
[list]GS heeft maar drie standen.
SM heeft een extra rijstand.
CX phase II heeft wel een electrische bediening, maar dit gaat niet automatisch, zoals bij de C5.[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De hoogste stand is ook ideaal om mensen die slechter ter been zijn mee in en uit te laten stappen. dan hoeven ze niet zover naar beneden de citroen is een uitkomst geweest voor mijn oma die heel ziek was geweest ze had anders alleen met een taxibusje vervoerd kunnen worden met lift omdat ze simpel weg niet zover kon bukken. Verder heb ik ook een keer een agent te kijk gezet toen het ernstig hoosde . de straat stond blank en er stond al een auto stil omdat de moter te veel water binnen kreeg. dus ik tegen die agent als ik nou de auto ff omhoog zet kan ik er wel door hij keek me aan of ie water zag branden dus hij een beetje synische van ja als jij dat kan moet je dat maar doen. ik de auto om hoog even de ogen van de agent op rapen en rijden maar. die blik vergeet je nooit meer haha. Maar goed ik denk dat de meeste belangrijke functie van dit ingenieuse systeem wel genoemd zijn
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:Verder heb ik ook een keer een agent te kijk gezet toen het ernstig hoosde . de straat stond blank en er stond al een auto stil omdat de moter te veel water binnen kreeg.
Haha, heb ik ook ervaring mee: Er stond een flinke laag water tussen de spoordijk en een verkeersdrempel. Het regende zo hard dat het water niet via het riool weg kon. Ik in de hoogste stand er doorheen. Ging precies goed. eenmaal op de spoordijk liet ik de auto weer naar de normale stand zakken en zag in mijn spiegel een kadett de drempel nemen (die had mij er doorheen zien rijden): PLONS
Water tot boven de bumper!!!
Ik ben maar gauw verder gereden.
Ja, door hoog water rijden met een BX is reuze handig
En aan de rand van het water stonden al een paar auto’s te kijken, want zij konden niet verder op deze door de Maas overspoelde weg
Eric Vertogen schreef:Ja, door hoog water rijden met een BX is reuze handig
Maak je mij hier nu uit voor BX-rijder :shoot
R.Nicolaas schreef:Maar goed ik denk dat de meeste belangrijke functie van dit ingenieuse systeem wel genoemd zijn
Wat dacht je van naast een verlaagde, gespoilerde (spoiled !) etc. Golfje staan bij het stoplicht en als ze naar boven kijken, de auto nog wat verder omhoog zetten en overdreven naar beneden kijken
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG