1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
waarom verschillende hydraulische standen?
g.kleijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-11-2004

Gepost: 29 juli 2005 08:12 PM

ok,
het zal wel een domme vraag zijn maar goed, ik meende hem toch te moeten stellen.
waarom verschillende hydraulische standen?
waarom niet gewoon 1 stand, als je je auto start gaat ie omhoog en rijden maar..
wat is het nut van de laagste en de hoogste stand, behalve dat het een leuk pimp-my-ride effect geeft?

Confused:

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 juli 2005 08:20 PM
  [ # 1 ]

De laagste stand is handig bij het wisselen van de banden, en het drukloos maken van het systeem. De hoogste stand is ook handig bij het bandenwisselen, en het rijden over zeer zwaar terrein.. (ook handig om hem over grote obstakels te rijden, zonder dat alles over de bodem schuurt)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 29 juli 2005 08:30 PM
  [ # 2 ]
GoofBlikscha schreef:

De laagste stand is handig bij het wisselen van de banden, en het drukloos maken van het systeem. De hoogste stand is ook handig bij het bandenwisselen, en het rijden over zeer zwaar terrein.. (ook handig om hem over grote obstakels te rijden, zonder dat alles over de bodem schuurt)

De hoogste stand mag je absoluut niet mee rijden! Ik denk dat je de extra tussenstand bedoelt: die is 1-2 cm hoger dan de normale rijhoogte. Daarmee mag je stapvoets rijden. De allerhoogste (en -laagste) stand is voor de garage.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 juli 2005 08:32 PM
  [ # 3 ]

In de hoogste stand mocht je officieel stapvoets door karrensporen als een stand lager niet hoog genoeg was.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 29 juli 2005 08:33 PM
  [ # 4 ]

sorry bedoelde ik inderdaad.. probeer voor de gein eens een meter te rijden in de hoogste stand…. Dat wil niet eens Wink

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 29 juli 2005 08:47 PM
  [ # 5 ]

Ik gebruik de hoogste stand wel eens stiekem om een heel eind af te snijden. Dan kan ik namelijk over zo’n betonblok heen, waar normaal alleen vrachtwagens en bussen enzo overheen kunnen Laughing
Als je heel voorzichtig doet, kun je de auto wel 4meter verplaatsen zonder dat deze er last van heeft.

De laagste stand en de hoogste stand is ook nodig voor het controleren van het systeem, drukloos maken en banden wisselen.
Maar uiteraard ook een hoog PIMP-gehalte Cool

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 29 juli 2005 08:50 PM
  [ # 6 ]

ik dacht dat je met de hoogste stand stapvoets mocht rijden, en met die 1á hoogste stand max 30 km/uur ofzo toch Confused:
en idd, met banden wisselen is het ideaal. en met auto poetsen ook wel trouwens, die standen. krijg je niet zo’n zere rug én kan je makkelijk op het dak poetsen Laughing

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 29 juli 2005 08:51 PM
  [ # 7 ]
janneman schreef:

ik dacht dat je met de hoogste stand stapvoets mocht rijden, en met die 1á hoogste stand max 30 km/uur ofzo toch Confused:

Zou ook wel kunnen. Ik vind 30 km/h eigenlijk stapvoets Wink...

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 29 juli 2005 09:03 PM
  [ # 8 ]

Ligt er ook aan wat voor hydropneumaat je hebt.

Bij de Xantia is de hoogste stand en de één na hoogste stand qua stand gelijk.

Alleen heb je bij de éénnahoogste nog net een heel klein beetje vering.

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 29 juli 2005 09:09 PM
  [ # 9 ]

Bij de C5, waar alles elektronisch geregeld wordt, kan je
- tot maximaal 10 km/h in de hoogste stand rijden
- tot maximaal 40 km/h in de op één na hoogste stand rijden
De elektronica van de C5 maakt het gewoon onmogelijk om hier van af te wijken.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 30 juli 2005 06:38 PM
  [ # 10 ]

Nog even als aanvulling hierop:
[list]C5 laagste stand: gaat onmiddellijk omhoog bij wegrijden.
C5 rijstand: zakt automatisch 15mm voor en 11mm achter, boven ~110km/h
bij erg slecht wegdek, gaat hij iets omhoog, tot 70km/h.[/list:u]

algemeen:
Arrow 1e laagste stand: “garage stand”, alleen te gebruiken om systeem drukloos te maken en eventueel bij wiel verwisselen, caravan eraan hangen, beladen van dakdragers, etc. NIET RIJDEN! auto rust op rubberen stootblokken, dus praktisch geen vering.
Arrow 2e rijstand: inveerweg en uitveerweg zijn ongeveer gelijk.
Arrow 3e iets hoger dan normaal: rijden over obstakels, extreem slecht wegdek, karrespoor, beladen, etc. tot ~40km/h (o.a. CX, Xantia, Xm)
Minder invering naar buiten dan naar binnen.
Arrow 4e hoogste stand: maximale druk, hoogteregelaar blijft open, hier door worden de veerbenen/armen tegen de rubberen stops gedrukt, praktisch geen vering, alleen STAPVOETS rijden. Voor obstakels, bandenwissel, instappen van mensen die slecht ter been zijn, beladen, en heel belangrijk: controle van het LHM niveau (niet voor C5)

Voor normaal gebruik zijn standen 2 &3 zeker nuttig, 1&4 zelden, maar het is wel noodzakelijk dat ze erop zitten.

N.B.
[list]GS heeft maar drie standen.
SM heeft een extra rijstand.
CX phase II heeft wel een electrische bediening, maar dit gaat niet automatisch, zoals bij de C5.[/list:u]

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 31 juli 2005 02:24 PM
  [ # 11 ]

De hoogste stand is ook ideaal om mensen die slechter ter been zijn mee in en uit te laten stappen. dan hoeven ze niet zover naar beneden de citroen is een uitkomst geweest voor mijn oma die heel ziek was geweest ze had anders alleen met een taxibusje vervoerd kunnen worden met lift omdat ze simpel weg niet zover kon bukken.  Verder heb ik ook een keer een agent te kijk gezet toen het ernstig hoosde . de straat stond blank en er stond al een auto stil omdat de moter te veel water binnen kreeg. dus ik tegen die agent als ik nou de auto ff omhoog zet kan ik er wel door hij keek me aan of ie water zag branden dus hij een beetje synische van ja als jij dat kan moet je dat maar doen. ik de auto om hoog even de ogen van de agent op rapen en rijden maar. die blik vergeet je nooit meer haha. Maar goed ik denk dat de meeste belangrijke functie van dit ingenieuse systeem wel genoemd zijn

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 31 juli 2005 02:28 PM
  [ # 12 ]
R.Nicolaas schreef:

Verder heb ik ook een keer een agent te kijk gezet toen het ernstig hoosde . de straat stond blank en er stond al een auto stil omdat de moter te veel water binnen kreeg.

Haha, heb ik ook ervaring mee: Er stond een flinke laag water tussen de spoordijk en een verkeersdrempel. Het regende zo hard dat het water niet via het riool weg kon. Ik in de hoogste stand er doorheen. Ging precies goed. eenmaal op de spoordijk liet ik de auto weer naar de normale stand zakken en zag in mijn spiegel een kadett de drempel nemen (die had mij er doorheen zien rijden): PLONS
Water tot boven de bumper!!! Laughing  Laughing  Laughing

Ik ben maar gauw verder gereden.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 31 juli 2005 04:57 PM
  [ # 13 ]

Ja, door hoog water rijden met een BX is reuze handig Smile

En aan de rand van het water stonden al een paar auto’s te kijken, want zij konden niet verder op deze door de Maas overspoelde weg Smile

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 31 juli 2005 05:00 PM
  [ # 14 ]
Eric Vertogen schreef:

Ja, door hoog water rijden met een BX is reuze handig Smile

Maak je mij hier nu uit voor BX-rijder Evil or Very Mad :shoot Wink

Profiel  
 
jpiek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 13-07-2005

Gepost: 31 juli 2005 07:35 PM
  [ # 15 ]
R.Nicolaas schreef:

Maar goed ik denk dat de meeste belangrijke functie van dit ingenieuse systeem wel genoemd zijn

Wat dacht je van naast een verlaagde, gespoilerde (spoiled !) etc. Golfje staan bij het stoplicht en als ze naar boven kijken, de auto nog wat verder omhoog zetten en overdreven naar beneden kijken Laughing

Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook