Ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Nu nog wachten op de goede fee die mij die hele set cadeau geeft vanwege mijn eerlijke blik
Ik vind dit allemaal wel geweldig trouwens, iedereen geeft tips ed, mooi is dat, zo kan ik als student blijven rijden. Thanx guys
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Heb al een boodschappenlijstje gemaakt met benodigde materialen:
- Valeo Koppelings set (Platen, drukgroep en druklager)
- Centreer hulpstuk (Kopen of maken indien niet inbegrepen bij de set)
- aandrijfaskeerringen
- prise as keerring
- schuifstuk priseas
- 2 L Bak-olie
- Nieuwe aandrijfas moeren (Kroonmoeren?)
- Koffie + koekjes voor tussendoor
- Mooi weer
Ik denk dat dit klusje minder werk en makkelijker zal zijn dan de koppakking, of vergis ik mij hierin : : :
ZX1.4i schreef:Heb al een boodschappenlijstje gemaakt met benodigde materialen:
- Valeo Koppelings set (Platen, drukgroep en druklager)
- Centreer hulpstuk (Kopen of maken indien niet inbegrepen bij de set)
- aandrijfaskeerringen
- prise as keerring
- schuifstuk priseas
- 2 L Bak-olie
- Nieuwe aandrijfas moeren (Kroonmoeren?)
- Koffie + koekjes voor tussendoor
- Mooi weerIk denk dat dit klusje minder werk en makkelijker zal zijn dan de koppakking, of vergis ik mij hierin : : :
Mwoah….. ik ken de AX niet zo goed, maar ik denk niet dat het zo gek veel scheelt. Misschien wel makkelijker. Maar minder?
Je moet even kijken of je bij deze bak het schuifstuk zo kan vervangen of dat de hevel van de koppelingsas af moet. Dat kun je trouwens alleen bij gedemonteerde bak zien of vragen aan een ervaringsdeskundige. Als de hevel eraf moet dan moet je ook gereedschap hebben om de spie los te halen (de Citroen dealer gebruikt hier een slagtrekker voor). En een nieuwe spie in je boodschappenlijstje. Dit is vanuit BE3 bak ervaring. Ik weet niet of het voor een MA bak hetzelfde is, maar ik wil je er wel ff op wijzen.
Op het AX-forum gekeken en daar lees ik regelmatig dat het vervangen van een koppeling zelfs voor onervaren mensen in een dag te doen is
“Gewoon alles er uit, dan alles er weer op, het kan maar op 1 manier”
Hm… mij benieuwen
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Er is een diagnose gesteld, volgens een monteur moet de gehele bak vervangen worden aangezien de kleur van de bakolie naar zwart neigde. Maar… merk ik dat niet dan? Het schakelen ging altijd perfect, koppeling slipte nooit, geen geratel of wat dan ook, hij schakelt enkel niet meer…. Ik twijfel aan niemands kennis maar het komt mij wel erg rauw op mijn dak. Iemand ideeen???
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Er is een diagnose gesteld, volgens een monteur moet de gehele bak vervangen worden aangezien de kleur van de bakolie naar zwart neigde. Maar… merk ik dat niet dan? Het schakelen ging altijd perfect, koppeling slipte nooit, geen geratel of wat dan ook, hij schakelt enkel niet meer…. Ik twijfel aan niemands kennis maar het komt mij wel erg rauw op mijn dak. Iemand ideeen???
Die monteur heeft zeker aandelen Citroen? Overdrijven is ook een vak. Zie boven voor toelichting…
Toelichting:
david.tb schreef:
Update: De bakolie wordt nu vervangen, olie zeer donker en veel metaaldeeltjes aan de plug. Oei?
Toen schreef ik :
mpostma schreef:
Dat er metaaldeeltjes aan de plug zitten en dat de bakolie donker is verbaast me niet zo heel erg als je nog een tijd hebt geprobeerd te schakelen met een slecht ontkoppelende koppeling. Laat ik zeggen dat de bak er niet beter van wordt. Het risico is dat je de synchromesh naar de vernieling helpt. Toch zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Kan iets hakeriger gaan schakelen, maar hij zal het best doen. Die TU bakken zijn nauwelijks kapot te krijgen heb ik proevondervindelijk vastgesteld met mijn vorige BX (met dergelijke bak).
Met die bak heb ik zonder te weten maanden rondgereden terwijl ie leeg was gelopen. Ik kwam er achter dat de bak leeg was omdat ie ineens heel slecht begon te schakelen. Toen ging er meer dan 1.5 liter olie in. Daarna floot de bak ook als een gek (had toen al 2.5 ton gedraaid). Deze bak is uiteindelijk pas een half jaar later afgedankt met de hele auto die gesloopt is. Nadat ik die 1.5 liter olie erin gegooid had heb ik een maand rondgereden. Daarna weer olie van de juiste viscositeit erin gegooid. De olie die eruit kwam was pikzwart en de aftapstop zat vol met metaalgruis. De bak schakelde nu weer beter, maar floot wel flink en schakelde hakerig. De auto is uteindelijk een half jaar later gesloopt omdat ik toen mijn huidige auto tegenkwam.
Kortom: maak je er niet AL te druk om. Het is niet zo goed dat de olie zwart was, maar als je probeert te schakelen met slechte synchro’s dan gaat het hard. Het risico dat de bak toch zo slecht is dat ie vervangen zou moeten worden (omdat er niet mee mee te rijden valt) schat ik in als vrij laag. Zeker laag genoeg om de gok te nemen. Stel dat de bakolie er al tijden inzit (Weet je wanneer die voor het laatst ververst is??) dan is het al helemaal niet vreemd als ie donker is en metaal op de dop kan ook best voorkomen. Beetje onnodige paniekzaaierij vind ik dit.
Over metaalgruis in de bak gesproken waar je je wel zorgen over kan maken :
Die monteur heeft geen aandelen Citroen, maar is een pure liefhebber en hij heeft vandaag de ADALS van mijn Xantia vervangen, gewoon op straat.
Het probleem met de koppeling van david heb ik met hem besproken, hij vind het niet verstandig om dezelfde bak weer terug te monteren. Gezien de kleur van de olie en dat David al een tijdje problemen heeft met schakelen, kan de bak al aardig dood zijn en is de kans groot dat na montage van een nieuwe koppeling, de bak alsnog heel snel het loodje legt. Tot zover zijn technische mening, hij kan toevallig aan een gebruikte ax-bak komen voor een vriendenprijs van €75, normaal betaal je voor zo een ding veel meer. Gezien de kosten van een koppelingssetje en bijkomend materiaal zoals keerringen enzo, ben je c.a. €160 kwijt, lijkt mij een verspilling van tijd en geld als er voor €75 een goede bak eronder kan.
Verder begreep ik dat de fusee eruit krijgen een probleem kan zijn bij een AX, montage zonder luchtratel kan een nog groter probleem zijn. Hij heeft een compressor, luchtratel en nog veel meer goed gereedschap, hij heeft aangeboden om met assistentie van David en mij de koppeling te vervangen, hij vraag hier slechts €50 voor.
Enig nadeel is dat de auto naar een plaatsje 60km verderop getrokken moet worden, aan David de keuze.
Het gaat mij om het feit dat mijn bak niet kapot kan zijn EN dat 75 Euro gewoon een boel geld is, wat je er ook bij doet ik kan het haast niet geloven. Ik basseer dit op het gegeven dat ik in de autoverhuur heb gewerkt, aldaar elke dag met gemiddeld 30 auto’s reed en er 15 afschreef, naast alle vrachtauto’s en bedrijfswagens. Ik heb Vito’s, Berlingos, HiAce’s, Iveco’s, Sprinters, Actrossen, XF’s, FL12’s en noem maar op onder m’n gat gehad tot in den treuren, met alles kapot behalve de bak….. Ik heb gewoon enorm veel moeite met accepteren dat de versnellingsbak van mij AX kapot is. Ik geloof het niet.
Hoe verklaar je iets dat kapot is wat tot kort daarvoor nog vlekkeloos zijn werk deed? Datgene is gewoon defect, maar een versnellingsbak, een complete versnellingsbak….. Die kan niet kapot zijn na 150.000km in een AX met normaal gebruik…. Toch?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Wat ik begrepen heb is dat je te lang heb doorgereden met schakelproblemen, dat is niet goed geweest voor je bak. Maar goed we willen je graag helpen en advies geven, niemand verdient hier wat aan. Als je ondanks het goedbedoelde advies het risico wil nemen om dezelfde bak eronder te monteren dan vind ik dat prima, het is jouw auto tenslotte.
Een goede AX bak kost normaal c.a. €200, die €75 is dus en weggeefprijs.
Tot zover dit, ik vraag me opeens af of die fusee bevestiging niet makkelijk los te krijgen door het warm te stoken :
AX-Haynes boek zou erg handig zijn, heeft iemand deze in zijn bezit :
ZX1.4i schreef:Wat ik begrepen heb is dat je te lang heb doorgereden met schakelproblemen, dat is niet goed geweest voor je bak. Maar goed we willen je graag helpen en advies geven, niemand verdient hier wat aan. Als je ondanks het goedbedoelde advies het risico wil nemen om dezelfde bak eronder te monteren dan vind ik dat prima, het is jouw auto tenslotte.
Een goede AX bak kost normaal c.a. €200, die €75 is dus en weggeefprijs.Tot zover dit, ik vraag me opeens af of die fusee bevestiging niet makkelijk los te krijgen door het warm te stoken :
AX-Haynes boek zou erg handig zijn, heeft iemand deze in zijn bezit :
Voor de 3e (en laatste) keer doe ik een poging om het uit te leggen: je drukgroep was slecht waardoor de koppeling niet goed vrijkomt. Dit kan inderdaad al een tijd aan de gang zijn!! Ik geloof best dat de synchro’s hieronder te lijden hebben gehad. Dit ook getuige de bakolie. Het is echter heel goed verklaarbaar dat de bak slechte schakelde DOOR een slechte koppeling.
Het maakt mij echt niet uit of die bak wel of niet vervangen. Het is niet mijn auto en ook niet mijn geld. Uiteraard is het ook niet mijn probleem wanneer deze bak achteraf toch slecht bleek. Ik geef gewoon mijn inschatting. Persoonlijk denk ik dat zwarte of donkere olie echt niet per definitie het einde betekent. Gezien het studentenbudget wat hier een rol speelt zou ik gewoon plat zeggen: “pleur nou die oude bak eronder en muts niet zoveel!!” 75 EUR is geen vriendenprijs, dat is gewoon wat je op de sloop zou meoten betalen voor een bak waarvan je de herkomst niet kent. Ik heb 5 jaar geleden slechts 150 EUR betaald voor een comlete TU motor op de sloop!! Voor de bak die ik nu op mijn BX heb zitten (turbodiesel BE3 bak) heb ik een fractie betaald van die 75 EUR. DAT noem ik een vriendenprijs. Dat je voor een revisiebak veel meer betaalt is wel zo, maar gezien het studentenbudget… er worden zoveel TU bakken die nog goed zijn afgeschreven, dat spul kost geen drol meer.
Wat betreft die fusee, ik ken de constructie niet precies?? Maar het lijkt mij vergezocht. Sja, monteurs staan wel vaker verbaasd van wat hobbyiesten op straat voor elkaar krijgen met beperkt gereeedschap. Dan zeggen ze eerst: kan niet… terwijl hhet geen probleem is.
Idd, wie 200 neerlegt voor een oude MA bak zoekt niet goed! Ik had destijds de grootste moeite om nog 25 euri te vangen voor het ding wat uit m’n 309 kwam Je moet de waarde van zo’n bak echt in de richting “kratje pils” denken…
Voor 200 koop je de hele 205/309/AX erbij.
En uhm… als je iemand moet betalen om de hele zaak te verwisselen kan je misschien beter een ander bakje zoeken… doe je het zelf (kosten nul) dan kan je het riskeren om de oude bak terug te zetten, anders kost het je een vette extra rekening als de bak toch slecht blijkt.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:En uhm… als je iemand moet betalen om de hele zaak te verwisselen kan je misschien beter een ander bakje zoeken… doe je het zelf (kosten nul) dan kan je het riskeren om de oude bak terug te zetten, anders kost het je een vette extra rekening als de bak toch slecht blijkt.
Als ik het ga doen kost het niets, afgezien van de brandstofkosten 2x retourtje Rotterdam - Wolfheze. Naar alle waarschijnlijkheid ga ik samen met david en nog iemand volgende week zaterdag de boel demonteren en dan zien we wel hoever we komen.
De (gebruikte) bak die word aangeboden is 100% goed en komt niet van de sloop maar staat bij een garage. Maar goed het is niet mijn auto en ik neem het risico ook niet als de bak later toch sneuvelt en ik los het dan ook niet op.
Dit plaatje van de fusee dinges kreeg ik van david vandaag per mail, ziet iemand iets bijzonders :
ZX1.4i schreef:web schreef:
Dit plaatje van de fusee dinges kreeg ik van david vandaag per mail, ziet iemand iets bijzonders :
Het ziet er anders uit dan bij de BX (hehe) maar waarom zou je dat met een normale sleutel niet vast genoeg krijgen en met luchtratel wel?
Deze constructie is toch iets anders dan mij verteld is, ik had begrepen dat er een cylindrische pen met bout door de draagarm aan wielnaaf vastzat.
Wellicht is het makkelijker om de complete draagarm te demonteren, 3 bouten zo te zien :
Dit plaatje komt uit de vraagbaak.
Wist die ervaren monteur van je ook of je de koppelingshevel moet verwijderen om de prise as te demonteren bij een AX? Dat is namelijk wel een punt van aandacht. Die fusee geloof ik eerlijk gezegd wel.
Gr,
Marten